رده:ریشه شناسی واژگان قرآن: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
«فرهنگنامه ریشهشناختی واژگان قرآن»[۱]، یک فرهنگ واژگانی است که در آن، ریشههای ثلاثی بهکاررفته در قرآن کریم، بر حسب ترتیب الفبا فهرست شده و هر ریشه، با استفاده از روش «ریشهشناسی»[۲] مورد مطالعه قرار گرفته است. ریشهشناسی، روشی است که در زبانشناسی تاریخی، برای رصد تحولات یک واژه در هر دو جنبه لفظ و معنا، مورد استفاده قرار میگیرد. | |||
حقیقت آن است که یک ریشه در گذر زمان، معانی متعددی را بهخود میگیرد و دچار چندمعنایی یا ابهام میشود. با استفاده از روش ریشهشناسی، میتوان از تحولات و آسیبهای مذکور عبور کرده و «معنای اولیه» یک ریشه را که بازگشت معانی متعدد به آن است، به دست آورد، و معنای جامع و بنیادین ریشه را بر اساس آن تعیین کرد. در حقیقت، ریشهشناسی میتواند ما را از تشتت و ابهام رهانیده و به سرچشمه معنا رهنمون شود. این مهم برای فهم معنا در ریشه ها و واژگان قرآنی نیز بسیار راهگشا است.[[فرهنگنامه ریشهشناختی واژگان قرآن چیست؟|در این زمینه بیشتر بخوانید]] | |||
[[رده:فرهنگنامه ریشه شناختی واژگان قرآن]] | [[رده:فرهنگنامه ریشه شناختی واژگان قرآن]] |
نسخهٔ ۳۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۰۱
«فرهنگنامه ریشهشناختی واژگان قرآن»[۱]، یک فرهنگ واژگانی است که در آن، ریشههای ثلاثی بهکاررفته در قرآن کریم، بر حسب ترتیب الفبا فهرست شده و هر ریشه، با استفاده از روش «ریشهشناسی»[۲] مورد مطالعه قرار گرفته است. ریشهشناسی، روشی است که در زبانشناسی تاریخی، برای رصد تحولات یک واژه در هر دو جنبه لفظ و معنا، مورد استفاده قرار میگیرد.
حقیقت آن است که یک ریشه در گذر زمان، معانی متعددی را بهخود میگیرد و دچار چندمعنایی یا ابهام میشود. با استفاده از روش ریشهشناسی، میتوان از تحولات و آسیبهای مذکور عبور کرده و «معنای اولیه» یک ریشه را که بازگشت معانی متعدد به آن است، به دست آورد، و معنای جامع و بنیادین ریشه را بر اساس آن تعیین کرد. در حقیقت، ریشهشناسی میتواند ما را از تشتت و ابهام رهانیده و به سرچشمه معنا رهنمون شود. این مهم برای فهم معنا در ریشه ها و واژگان قرآنی نیز بسیار راهگشا است.در این زمینه بیشتر بخوانید
صفحهها در ردهٔ «ریشه شناسی واژگان قرآن»
۱۷۲ صفحۀ زیر در این رده هستند؛ این رده در کل ۱۷۲ صفحه دارد.
ا
- ابابیل (ریشه)
- ابب (ریشه)
- ابد (ریشه)
- ابراهیم (ریشه)
- ابق (ریشه)
- ابل (ریشه)
- ابو (ریشه)
- ابی (ریشه)
- اتی (ریشه)
- اثر (ریشه)
- اثل (ریشه)
- اثم (ریشه)
- احد (ریشه)
- اخذ (ریشه)
- اخو (ریشه)
- اذن (ریشه)
- اذی (ریشه)
- ارض (ریشه)
- ارم (ریشه)
- ازز (ریشه)
- اسر (ریشه)
- اسرائیل (ریشه)
- اسس (ریشه)
- اسم (ریشه)
- اسماعیل (ریشه)
- اسن (ریشه)
- اسی (ریشه)
- اشر (ریشه)
- اصر (ریشه)
- اصل (ریشه)
- اصیل (ریشه)
- افل (ریشه)
- الت (ریشه)
- الف (الفت)
- الف (هزار)
- الم (ریشه)
- اله (ریشه)
- الی (ریشه)
- الیاس (ریشه)
- امد (ریشه)
- امر (ریشه)
- امس (ریشه)
- امل (ریشه)
- امم (امام)
- امم (اُمّۀ)
- امم (مادر)
- امن (ریشه)
- امو (أمَۀ)
- انث (ریشه)
- انس (ریشه)
- انف (بینی)
- انم (ریشه)
- انی (ریشه)
- اهل (ریشه)
- اوی (ریشه)
- اُمّیّ (ریشه)
- اِمر (ناپسند)
- اکل (ریشه)
- اید (ریشه)
- ایم (ریشه)
- ایوب (ریشه)
ب
- بئر (ریشه)
- بئس (ریشه)
- باب (ریشه)
- بابل (ریشه)
- بات (ریشه)
- باد (ریشه)
- بان (ریشه)
- بتر (ریشه)
- بتل (ریشه)
- بتک (ریشه)
- بحر (ریشه)
- بحیره (ریشه)
- بدأ (ریشه)
- بدل (ریشه)
- بدن (بُدن)
- بدن (ریشه)
- برء (آفریدن)
- برء (پاکی)
- برح (ریشه)
- برد (ریشه)
- برر (خشکی)
- برز (ریشه)
- برق (ریشه)
- برم (ریشه)
- برک (ریشه)
- بسر (ریشه)
- بسط (ریشه)
- بشر (انسان)
- بشر (بشارت)
- بشر (پوست)
- بصر (ریشه)
- بصل (ریشه)
- بضع (ریشه)
- بطش (ریشه)
- بطل (ریشه)
- بطن (ریشه)
- بعد (ریشه)
- بعر (ریشه)
- بعض (ریشه)
- بعل (ریشه)
- بغل (ریشه)
- بغی (ریشه)
- بقر (ریشه)
- بقع (ریشه)
- بقل (ریشه)
- بلع (ریشه)
- بکر (دوشیزه)
- بین (ریشه)