تغییرات اخیر
آخرین تغییرات ویکی را در این صفحه پیگیری کنید.
فهرست کوتهنوشتها:
- نو
- این ویرایش صفحهای تازه ایجاد کرد (همچنین به فهرست صفحات تازه نگاه کنید)
- جز
- این یک ویرایش جزئی است
- ر
- این ویرایش را یک ربات انجام داده است
- (±۱۲۳)
- اندازهٔ صفحه به این تعداد بایت تغییر یافته است.
۲۲ ژوئیهٔ ۲۰۲۴
|
نو ۱۱:۱۳ | حظر (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۲٬۱۰۳ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۱۳ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۱۳ (کنونی | قبلی) +۲٬۰۵۰ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حظر»''' (ḤẒR)؛ منع کردن، تنگ گرفتن. این ریشه در سطح سامی، با ماده «حصر» (تنگی) ارتباط ریشهای دارد. ماده حظر تنها 2 بار در قرآن بهکار رفته است. == معنای لغوی == حظر: منع. وَ ما كانَ عَطاءُ رَبِّكَ مَحْظُوراً (اسراء: 20) عطاى پروردگار تو ممن...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۱۲ | حصی (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۱٬۵۵۰ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۱۲ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۱۲ (کنونی | قبلی) +۱٬۴۹۷ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حصی»''' (ḤṢY)؛ تمام شمردن، احصاء کردن. این ریشه 11 بار در قرآن آمده است. == معنای لغوی == حصا: احصاء: اتمام شمارش. لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصاها ... (كهف: 49) كوچك و بزرگى را نگذاشته مگر آنرا بشمار آورده است. نا گفته نماند...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۱۱ | حصر (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۲٬۶۰۶ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۱۱ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۱۱ (کنونی | قبلی) +۲٬۵۵۳ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حصر»''' (ḤṢR)؛ فشار دادن، تنگ گرفتن. این ریشه 6 بار در قرآن آمده است. == معنای لغوی == حصر: تنگ گرفتن (مفردات) قاموس آنرا تنگ گرفتن و حبس گفته است وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ (توبه: 5). بگيريد آنها را و حبس كنيد (قاموس قرآن، ج2، ص147). == ساخت...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۱۱ | حسن (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۳٬۱۹۵ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۱۱ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۱۰ (کنونی | قبلی) +۳٬۱۴۲ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حسن»''' (ḤSN)؛ نیکی، خوبی، زیبایی. این ریشه در قرآن جمعا 194 بار آمده است. == معنای لغوی == حُسْن: (بر وزن قفل) زيبائى نيكوئى. در قاموس گويد: «الْحُسْنُ: الجَمَال» (زيبائى) در صحاح گفته: «الْحُسْنُ: نقيضُ الْقُبْحِ» (نيكى). هر دو از اين معنى د...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۱۰ | حسم (ریشه) ۳ تغییر تاریخچه +۱٬۴۰۳ [Tabasi (۳ بار)] | |||
|
۱۱:۱۰ (کنونی | قبلی) +۲ Tabasi بحث مشارکتها برچسب: ویرایشگر دیداری | ||||
|
۱۱:۰۹ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۰۹ (کنونی | قبلی) +۱٬۳۴۸ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حسم»''' (ḤSM)؛ بریدن، شمشیر. این ریشه تنها 1 بار در قرآن به کار رفته است. == معنای لغوی == حسم: از بين بردن اثر شىء. گويند: «قَطَعَهُ فَحَسَمَهُ» يعنى آنرا بريد و مادّهاش را زايل كرد بهمين علّت شمشير را حُسَام گفتهاند (مفردات) سَخَّر...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۰۸ | حسب (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۲٬۲۹۵ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۰۸ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۰۸ (کنونی | قبلی) +۲٬۲۴۲ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حسب»''' (ḤSB)؛ شمردن، کفایت کردن. این ریشه در دو معنای مذکور، جمعا 109 بار در قرآن کریم بهکار رفته است. == معنای لغوی == حسب: حساب بمعنى شمردن است (قاموس) راغب آنرا استعمال عدد گفته وَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَ الْحِسابَ ... (اسراء:...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۰۷ | حسس (کشتن) ۲ تغییر تاریخچه +۱٬۵۰۲ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۰۷ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۰۷ (کنونی | قبلی) +۱٬۴۴۹ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حسس»''' (ḤSS)؛ لغویان معنای آن را کشتن گفتهاند. اما معنای دقیق ریشه، و رابطه آن با حسس (درک و احساس) همچنان محل پرسش است. == معنای لغوی == وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ (آل عمران: 152) «تَحُسُّونَهُ...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۰۶ | حسس (احساس) ۲ تغییر تاریخچه +۱٬۷۰۰ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۰۶ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۰۶ (کنونی | قبلی) +۱٬۶۴۷ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حسس»''' (ḤSS)؛ درک، احساس. این ریشه 4 بار در دو ساخت، در قرآن آمده است. == معنای لغوی == حسّ: حاسّه همان نيروى درك است كه جمع آن حواسّ ميايد. و إحساس بمعنى ادراك با حاسّه است اعمّ از آنكه با ديدن باشد يا شنيدن و يا غير آن. فَلَمَّا أَحَسَ عِيسى...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۰۵ | حرث (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۲٬۲۱۴ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۰۵ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۰۵ (کنونی | قبلی) +۲٬۱۶۱ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حرث»''' (ḤRT̠)؛ کِشت کردن. این ریشه 4 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == حرث: كاشتن و كشت (اقرب الموارد) أَ فَرَأَيْتُمْ ما تَحْرُثُونَ أَ أَنْتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ (واقعه: 63). بمن بگوئيد دانه اي كه ميكاري...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
۲۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۴
۱۷:۰۲ | سیاههٔ ایجاد کاربر حساب کاربری Ygozic بحث مشارکتها ایجاد شد |
|
نو ۱۴:۳۵ | حرر (گرما) ۲ تغییر تاریخچه +۲٬۲۱۰ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۴:۳۵ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۴:۳۴ (کنونی | قبلی) +۲٬۱۵۷ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حرر»''' (ḤRR)؛ گرما، حرارت. این ریشه در این معنا، 4 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == حَرّ: (بفتح اوّل) حرارت وَ قالُوا لا تَنْفِرُوا فِي الْحَرِّ قُلْ نارُ جَهَنَّمَ أَشَدُّ حَرًّا ... (توبه 81). گفتند در هواى گرم كوچ نكنيد بگو آتش ج...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۰۷ | حدث (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۲٬۲۷۳ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۰۷ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۰۷ (کنونی | قبلی) +۲٬۲۲۰ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حدث»''' (ḤDT̠)؛ جدید، وقوع؛ سخن جدید. این ریشه در معانی گوناگونش، جمعا 36 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == حدث: حدوث: بوجود آمدن (مفردات) كه قهرا توأم با تازه بودن است. حديث هر چيز تازهاى است خواه فعل باشد يا قول. يَوْمَئِذٍ تُحَد...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۰:۵۲ | حدب (ریشه) ۳ تغییر تاریخچه +۱٬۳۹۸ [Tabasi (۳ بار)] | |||
|
۱۰:۵۲ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
|
۱۰:۵۲ (کنونی | قبلی) −۴ Tabasi بحث مشارکتها (←منابع) برچسب: ویرایشگر دیداری | ||||
نو |
|
۱۰:۵۲ (کنونی | قبلی) +۱٬۳۴۹ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حدب»''' (ḤDB)؛ تپه، منحنی. این ریشه تنها 1 بار در قرآن کریم بهکار رفته است. == معنای لغوی == حَدَب: تپّه و محل مرتفع. در صحاح گويد الحدب ما ارتفع من الارض حَتَّى إِذا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ كُلِ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۰:۴۵ | حدد (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۲٬۲۴۸ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۰:۴۵ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۰:۴۵ (کنونی | قبلی) +۲٬۱۹۵ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حدد»''' (ḤDD)؛ مرز، تیزی، آهن. این ریشه و مشتقاتش جمعا 25 بار در قرآن آمده است. == معنای لغوی == حدّ: مرز. راغب گويد: واسطه ميان دو چيز كه از اختلاط آندو جلوگيرى ميكند. تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها (بقره: 187). آنهاست مرزهاى خدا پس بآ...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۰:۱۸ | حبل (ریشه) ۲ تغییر تاریخچه +۱٬۵۸۹ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۰:۱۸ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۰:۱۷ (کنونی | قبلی) +۱٬۵۳۶ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حبل»''' (ḤBL)؛ ریسمان، طناب. این ریشه 7 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == حبل: ريسمان. مثل فِي جِيدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ (مسد: 5). در گردن او ريسمانى است از ليف خرما. جمع آن حبال است مثل فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِيَّهُمْ (...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
۱۰:۰۳ | صالح تفاوتتاریخچه −۹ Shojaei بحث مشارکتها |
|
نو ۱۰:۰۱ | حبس (ریشه) ۳ تغییر تاریخچه +۱٬۶۸۰ [Tabasi (۳ بار)] | |||
|
۱۰:۰۱ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
|
۱۰:۰۱ (کنونی | قبلی) +۴ Tabasi بحث مشارکتها (←منابع) برچسب: ویرایشگر دیداری | ||||
نو |
|
۱۰:۰۰ (کنونی | قبلی) +۱٬۶۲۳ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حبس»''' (ḤBS)؛ باز داشتن. این ریشه تنها 2 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == حبس: باز داشت. ضدّ رها كردن (صحاح) وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلى أُمَّةٍ مَعْدُودَةٍ لَيَقُولُنَّ ما يَحْبِسُهُ (هود: 8). اگر عذاب را از آنها...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
۰۹:۵۶ | ادریس تفاوتتاریخچه −۷۶ Shojaei بحث مشارکتها |
۰۹:۵۵ | سیاههٔ انتقال Tabasi بحث مشارکتها صفحهٔ حبر (عالِم) را به حبر (ریشه) منتقل کرد |
۲۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۴
|
نو ۱۲:۱۵ | حبر (عالِم) ۲ تغییر تاریخچه +۱٬۲۸۶ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۲:۱۵ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۲:۱۵ (کنونی | قبلی) +۱٬۲۳۳ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حبر»''' (ḤBR)؛ عالِم، دانشمند. این ریشه 4 بار در قرآن به این معنا آمده است. == معنای لغوی == اتَّخَذُوا أَحْبارَهُمْ وَ رُهْبانَهُمْ أَرْباباً مِنْ دُونِ اللَّهِ (توبه: 31). كلمه احبار كه چهار بار در كلام اللّه مجيد آمده .در سوره مائده: 44 و 6...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
|
نو ۱۱:۵۹ | حبّ (دانه) ۲ تغییر تاریخچه +۱٬۱۳۸ [Tabasi (۲ بار)] | |||
|
۱۱:۵۹ (کنونی | قبلی) +۵۳ Tabasi بحث مشارکتها | ||||
نو |
|
۱۱:۵۶ (کنونی | قبلی) +۱٬۰۸۵ Tabasi بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «حَبّ»''' (Ḥabb)؛ دانه. این واژه 12 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == حبّ: (بفتح. اوّل) مطلق دانه. مفرد آن حبّه است (قاموس). إِنَّ اللَّهَ فالِقُ الْحَبِ وَ النَّوى (انعام:95). خدا شكافنده دانه و هسته است. == ساختهای صرفی در قرآن == حَب...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری |
۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۴
۱۲:۰۲ | صابئین تفاوتتاریخچه +۱۹۷ Shojaei بحث مشارکتها |
نو ۱۲:۰۲ | عمران تفاوتتاریخچه +۲٬۰۱۱ Shojaei بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''عمران'''؛ از پیامبران نامبرده شده در قرآن. == معرفی == نام عمران دوبار در قرآن کریم آمده است (آل عمران ۳۵؛ تحریم ۱۲). در سوره آل عمران آیه ۳۳ و ۳۴ آمده است که خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید اینان بعضی زادورود بعضی دیگر...» ایجاد کرد) |
نو ۱۱:۵۸ | عشر تفاوتتاریخچه +۱٬۲۴۸ Shojaei بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «عُشر؛ از تقسیمات قرآنی. == تعریف == عشر، از تقسیمات قرآنی و به معنی ده و جمع آن عشرات است. قبل از شماره گذاری آیات قرآن برای تمییز آیات هر سوره مخصوصاً سوره های طوال قرآن که آیه ای در چه قسمت از سوره واقع شده است هر ده آیه را به نام عشر که نام عربی ک...» ایجاد کرد) |
نو ۱۱:۵۴ | عزی تفاوتتاریخچه +۳٬۲۲۵ Shojaei بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''عزى'''؛ از بتهای نامبرده شده در قرآن. == عزی در قرآن == عُزَى یکی از الهگان سه گانه یا از بتها و ایزد بانوها (الهگان) معروف عرب در دوره جاهلیت است. در قرآن کریم سوره نجم آیه ۱۹ نام این بت همراه با بت دیگر یعنی «لات» آمده و در آیه ۲۰ همین سوره بت دیگر...» ایجاد کرد) |
نو ۱۱:۴۸ | عذاب تفاوتتاریخچه +۱٬۴۰۷ Shojaei بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''عذاب'''؛ کیفر الهی برای گناهکاران == عذاب در قرآن == عذاب به معنی کیفر دردناک و مجازات در قرآن بسیار به کار رفته است. برخی از تعابیر عذاب در قرآن عبارتند از: عذاب الحريق؛ عذاب الحميم؛ عذاب الخزى؛ عذاب الخلد؛ عذاب السعير؛ عذاب السموم؛ عذاب غليظ؛...» ایجاد کرد) |
نو ۱۱:۴۶ | طواسین تفاوتتاریخچه +۸۰۱ Shojaei بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «طواسین؛ یکی از تقسیم بندی های سور قرآن. == تعریف == سوره های شعراء نمل و قصص را که با حروف مقطعه «طس» شروع میشود، طواسین یا برخی طواسیم گفته اند چه دو سوره شعراء و قصص با «طسم» شروع شده و میم را از این دو گرفته اند. آنها هم طواسین گفته اند فقط دو حر...» ایجاد کرد) |
نو ۱۱:۴۱ | صفا و مروه تفاوتتاریخچه +۳٬۰۴۴ Shojaei بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''صفا و مروه'''؛ دو کوه کمارتفاع در ضلع شرقی مسجد الحرام. == صفا و مروه در قرآن == در قرآن کریم (بقره، ۱۵۸) یک بار به صفا و مروه اشاره شده و این آیه تصریح می کند که: «صفا و مروه از شعائر الهی است چون کسی حج یا عمره بگزارد بر او گناهی نیست که بین آن دو ر...» ایجاد کرد) |
نو ۱۱:۳۶ | صحف موسی تفاوتتاریخچه +۳٬۰۰۶ Shojaei بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''صحف موسی'''؛ تورات یا مجموعه الواحی که پیش از نزول تورات از طرف خدا به موسی داده شد. == منظور از صحف موسی در تفاسیر اسلامی == مفسران در این باره اختلاف نظر دارند که آیا صحیفه های حضرت موسی (ع) همان تورات است یا خیر؟ برخی آنها را جزو تورات می دانند و...» ایجاد کرد) |
نو ۱۱:۳۰ | صحف ابراهیم تفاوتتاریخچه +۳٬۳۳۴ Shojaei بحث مشارکتها (صفحهای تازه حاوی «'''صحف ابراهیم'''؛ الواحی که وحی حضرت ابراهیم بر آن نوشته شده بود. == صحف ابراهیم در تفاسیر == مراد از صحف ابراهیم همان الواحی است که وحی انجام شده به حضرت ابراهیم در آن نوشته شده بود و برخی مفسران با استناد به برخی روایات شمار صحیفه های ابراهیم (ع)...» ایجاد کرد) |