صفحههای جدید
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۳ جدر (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۸۳۳ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «جدر»''' (ǦDR)؛ شایسته و سزاوار. این ریشه در این معنا تنها 1 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == الْأَعْرابُ أَشَدُّ كُفْراً وَ نِفاقاً وَ أَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُوا حُدُودَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ عَلى رَسُولِهِ (توبه: 97) عربهاى بادي...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۲ جثی (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۸۸۰ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «جثی»''' (ǦT̠Y)؛ زانو زدن. این ریشه 3 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == جثى: جُثُوّ: بزانو نشستن در اقرب الموارد هست «جَثَا الرَّجُلُ ... جُثُوّاً: حبس على ركبتيه» وَ تَرى كُلَّ أُمَّةٍ جاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعى إِلى كِتابِهَ...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۱ ثوی (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۳۴۸ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «ثوی»''' (T̠WY)؛ اقامت داشتن، مکان گزیدن. این ریشه جمعا 14 بار در قرآن کریم بهکار رفته است. == معنای لغوی == ثوى: ثواء: اقامت. وَ ما كُنْتَ ثاوِياً فِي أَهْلِ مَدْيَنَ ... (قصص: 45). در اهل مدين مقيم نبودهاى. مثوى: اقامتگاه. قالَ النَّارُ مَث...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۱ ثور (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۰۹۰ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «ثور»''' (T̠WR)؛ زیر و رو کردن، پراکنده کردن، شخم زدن. این ریشه در قرآن 5 بار و تنها در باب افعال (اَثارَ) بهکار رفته است. == معنای لغوی == ثور: زير و رو شدن. پراكنده شدن. كانُوا أَشَدَّ مِنْهُمْ قُوَّةً وَ أَثارُوا الْأَرْضَ وَ عَمَرُوها ... (رو...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۰۰ ثوب (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۴۲۹ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «ثوب»''' (T̠WB)؛ لباس. جمع آن ثِیاب است. این ریشه در معنای لباس، جمعا 8 بار به کار رفته است. == معنای لغوی == ثوب بمعنى لباس و جمع آن ثياب است: عالِيَهُمْ ثِيابُ سُندُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ ... (انسان، 21). (قاموس قرآن، ج1، ص322). == ساختهای ص...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۸ ثنی (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۱۲۴ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «ثنی»''' (T̠NY)؛ دو، عطف کردن. این ریشه در قرآن جمعا 29 مرتبه بهکار رفته است. == معنای لغوی == ثنى: در مجمع البيان ذيل آيه 5 از سوره هود ميگويد: ثنى در اصل بمعنى عطف است، به عدد دو از آن جهت اثنان گويند كه يكى بر ديگرى عطف است و روي هم حساب ميشون...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۷ ثری (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۳۸۳ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «ثری»''' (T̠RY)؛ خاک، زمین. این واژه تنها 1 بار در قرآن کریم بهکار رفته است. == معنای لغوی == ثَرَى: خاك. ارباب لغت آنرا خاك تر معنى كردهاند در مجمع و اقرب الموارد، خاك مرطوب گفتهاند و غير آن معنى نيز آمده است. لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۶ تین (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۹۴۷ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «تین»''' (TĪN)؛ انجیر. این واژه تنها 1 بار در قرآن کریم بهکار رفته است. == معنای لغوی == تِين: انجير. وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ (تين 1): قسم بانجير و زيتون و طور سينا (قاموس قرآن، ج1، ص299). == ساختهای صرفی در قرآن == تین (اسم...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۵ تمم (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۳۸۰ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «تمم»''' (TMM)؛ کامل کردن، بهپایان رساندن. این ریشه جمعا 22 بار در آیات قرآنی آمده است. == معنای لغوی == تمام: بآخر رسيدن. وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي (مائده: 3). وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَن...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۴ تلی (دنبال کردن) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۵۴۱ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «تلو»''' (TLW)؛ دنبال کردن، پیروی کردن. رابطه ریشه تلو در معنای دنبال کردن با تلو در معنای خواندن کتاب، محل تأمل است. == معنای لغوی == تلى: تُلُوّ (بر وزن علوّ) و تِلْو (بر وزن حِبْر) و تِلَاوَةْ، بمعناى تبعيّت و از پى رفتن است . خواندن آيات خدا و...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۲ تلی (تلاوت) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۵۵۸ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «تلو»''' (TLW)؛ خواندن، تلاوت کردن کتاب مقدس. این ریشه در این معنا، 63 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == 3- الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ ... (بقره: 121)، مراد از يَتْلُونَه...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری ایجادشده با عنوان اصلی «تلی (ریشه)»
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۱ تلل (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۷۹۶ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «تلل»''' (TLL)؛ تپه؛ به رو انداختن. این ریشه تنها 1 بار در قرآن کریم آمده است. رابطه معنای تپه با معنای «به رو انداختن» که در آیه 103 صافات آمده، روشن نیست. == معنای لغوی == تَلّ: مكان مرتفع (تپّه) گويند «تَلَّهُ» يعنى او را به تپّه ساقط كرد: «فَل...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۵۰ ترب (خاک) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۱۹۹ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «ترب»''' (TRB)؛ خاک. این ریشه در این معنا 18 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == تراب: خاك. «أَ كَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِنْ تُرابٍ ...» (كهف: 37)، آيا كافر شدى به كسي كه تو را از خاك مخصوص آفريد. «يَتِيماً ذا مَقْرَبَةٍ أَوْ مِسْكِي...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۹ تبع (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۵۲۹ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «تبع»''' (TBˁ)؛ پیروی کردن، دنبال کردن. این ریشه و مشتقاتش جمعا 174 بار در قرآن کریم بهکار رفته است. == معنای لغوی == تبع: تبع و اتّباع بمعنى پيروى است؛ خواه بطور معنوى و اطاعت باشد، مثل «فَمَنْ تَبِعَ هُدايَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۸ تبب (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۸۳۰ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «تبب»''' (TBB)؛ بریدن، نابودی. این ریشه جمعا 4 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == تبب: تَبّ و تَبَاب بمعنى خسران و زيان است. راغب زيان مستمرّ، مجمع البيان زيان مؤدّى بر فساد، قاموس نقص و زيان مطلق گفته است: «وَ ما كَيْدُ فِرْعَوْنَ...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۵ بیع (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۶۴۵ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بیع»''' (BYˁ)؛ مبادله، خرید و فروش؛ بیعت کردن. این ریشه و مشتقاتش 14 بار در قرآن کریم آمده است. گفتنی است واژه «بِیَع» که جمع بیعۀ بهمعنای صومعه است، سریانی بوده و با بیضه عربی در ارتباط است (صومعههای مسیحیان دارای گنبدهایی تخممرغی شکل...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۴ بیض (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۲۷۲ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بیض»''' (BYḌ)؛ سفید، سفید شدن. این ریشه و مشتقاتش جمعا 12 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == بيض: بياض: سفيدى. «يَوْمَ تَبْيَضُ وُجُوهٌ وَ تَسْوَدُّ وُجُوهٌ» (آل عمران: 106). ابيضّ از افعال آن است (قاموس قرآن، ج1، ص252). == ساختهای صرف...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۳ بیت (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۱۵۵ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بیت»''' (BYT)؛ خانه، سکنی گزیدن. این ریشه و مشتقاتش جمعا 73 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == بيت: مسكن. اعمّ از آنكه از سنگ باشد يا موى و غيره. «وَ الَّذِينَ يَبِيتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّداً وَ قِياماً» فرقان: 64 در اقرب الموارد گ...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۱ بهم (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۹۷۲ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بهم»''' (BHM)؛ چارپایان، ستوران. این ریشه بهشکل واژه «بهیمۀ» 3 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == بهم: «أُحِلَّتْ لَكُمْ بَهِيمَةُ الْأَنْعامِ» مائده: 1 راغب گويد: بهمة بمعنى سنگ سخت است، به مرد شجاع بجهت صلابتش بهمة گويند و هر چه...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۴۰ بهل (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۹۹۴ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بهل»''' (BHL)؛ ابتهال به معنای نفرین کردن است. این ریشه تنها 1 بار در قرآن بهکار رفته است. == معنای لغوی == بَهل: تضرّع. «ثُمَ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ» (آل عمران: 61) سپس تضرّع كنيم و لعنت خدا را بر دروغگو...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۳۸ بوء (مکان گزیدن) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۷۷۸ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بوء»''' (BWˀ)؛ مکان ساختن، مهیا کردن. این ریشه در این معنا 11 بار آمده است. == معنای لغوی == «وَ إِذْ بَوَّأْنا لِإِبْراهِيمَ مَكانَ الْبَيْتِ» (حجّ: 26)، آنگاه كه مكان بيت را براى ابراهيم مهيّا كرديم. مهيّا كردن ساختن و تسويه است (قاموس قرآن،...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۳۶ بوء (بازگشت) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۸۴۱ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بوء»''' (BWˀ)؛ بازگشت، رجوع. این ریشه جمعا 6 بار در آیات قرآنی آمده است. == معنای لغوی == بوء: مساوات. بيضاوى در ذيل آيه 61 بقره گويد: بوء در اصل بمعنى مساوات است. راغب در مفردات گفته: اصل بواء مساوات اجزاء است. ولى مجمع البيان و المنار و غيره مع...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری ایجادشده با عنوان اصلی «بوء (ریشه)»
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۱۳ بنی (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۶۹۹ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بنی»''' (BNY)؛ ساختن. این ریشه جمعا 20 بار در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == بنى: بَنْي و بِنَاء و بُنْيان و بِنْيةً و بِنايَةً، همه مصدر و بمعنى بنا ساختن است، و بناء چنانكه قاموس و مفردات تصريح كرده بمعنى مفعول (مبنىّ) نيز آمده است و ب...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۱:۱۰ بنو (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۵۰۹ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بنو»''' (BNW)؛ ابن، پسر. این واژه 164 بار در قرآن کریم آمده است. ==معنای لغوی== ابن: پسر. اصل آن بنو است ==ساختهای صرفی در قرآن== اِبن (اسم): 164 بار ==ریشهشناسی== {| class="wikitable" |'''زبان''' |'''لفظ''' |'''لفظ با آوانویسی عربی''' |'''معنای انگلیسی''' |'''معنای فا...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۲۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۰:۵۸ بنن (ریشه) (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۴۱۳ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ریشه «بنن»''' (BNN)؛ بنان یعنی انگشت. این ریشه در این معنا تنها 2 مرتبه در قرآن کریم آمده است. == معنای لغوی == بنن: بَنَانَة: طرف يا سر انگشت. «فَاضْرِبُوا فَوْقَ الْأَعْناقِ وَ اضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَ بَنانٍ» انفال: 12 طبرسى در ذيل آيه فوق گويد:...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۷ حوض کوثر (تاریخچه | ویرایش) [۵٬۰۳۶ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حوض کوثر''' ؛ نهری که بهشتیان از آن می نوشند. == معنی لغوی == کوثر کلمه ای است قرآنی و در سوره ای به همین نام آمده است: «انا اعطیناک الکوثر» (ما تو را کوثر بخشیدیم). زمخشری مانند اغلب مفسران برای کوثر دو معنی قائل است. یکی خیر کثیر و دیگری نهری (حوضی)...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۴ حورالعین (تاریخچه | ویرایش) [۶٬۹۱۹ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حورالعین'''؛ دوشیزگانی که همسر بهشتیان می شوند. == معنی لغوی == اصل کلمه حوری، حور است. حور جمع است و مفرد آن حوراء است به معنی زن یا دختری که چشمانی سیاه و گرد و مدور و پلکهای باریک داشته باشد یا دارای چشمانی باشد سخت سپید یا سخت سیاه یا دارای بدن...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۵:۰۱ حوامیم (تاریخچه | ویرایش) [۳٬۲۲۷ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حوامیم'''؛ جمعی از سوره های قرآن که با حروف مقطعه «حم» شروع می شوند. == حوامیم در قرآن == حوامیم، جمع (ح، م) و حم نخستین آیه از هفت سوره از قرآن کریم است که به صورت حروف مقطعه اسرار آمیز نازل شده و بدین جهت آن سوره ها را حوامیم گویند. آنها همگی در مک...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۵۹ حواریون (تاریخچه | ویرایش) [۹٬۴۵۸ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حواریون'''؛ دوازده نفر از یاران مخصوص حضرت عیسی(ع) == حواریون در قرآن == حواریون (حواریین)، این لفظ در قرآن در سه سوره و چهار آیه به ترتیب زیر آمده است؛ «قال الحواریونَ نَحْنُ أَنصار الله آمنا بالله» (آل عمران، ۵۲). «إذ قال الحواريون يا عيسى بن مر...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۵۴ حواء (تاریخچه | ویرایش) [۸٬۵۵۸ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «حواء؛ همسر حضرت آدم. == معنی لغوی و اصطلاحی == نام حوا همسر آدم ابوالبشر و مادر همه آدمیان در قرآن نیامده است. در کتابهای معتبر لغت مانند: صحاح اللغه، لسان العرب، المفردات فى غريب القرآن، مجمع البحرين، النهاية في غريب الحدیث نیز این نام از ریشه «...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۲۹ حنیف (تاریخچه | ویرایش) [۷٬۳۱۵ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حنیف'''؛ مفهومی قرآنی که برای پیروان آئین ابراهیم به کار رفته است. == حنیف در قرآن == از دوازده باری که کلمه حنیف دو بار به صورت حنفاء در قرآن کریم به کار رفته است چنین بر می آید که مراد از آن توحید فطری و روش و نگرش انبیای الهی مخصوصاً حضرت ابراهی...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۲۳ حفظ قرآن و حافظان قرآن (تاریخچه | ویرایش) [۲۳٬۰۲۱ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حفظ قرآن'''؛ به خاطر سپردن قرآن در حافظه. == معنی لغوی == حفظ، در لغت به معنی مطلق نگهبانی و نگهداری از هر چیز است و در قرآن کریم نیز به همین معنی آمده است: «حفظنا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَحِيم» (الحجر، ۱۷) «حِفْظاً مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَارِدٍ» (ال...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۸ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۱۷ حزب الله (تاریخچه | ویرایش) [۱۲٬۲۷۵ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حزب الله'''؛ جماعتی که در قرآن بدانها اشاره شده است. == معنی حزب == حزب به معنی دسته و گروهی انبوه است که افراد آن دارای هدف و منافعی مشترک باشند. جمع این کلمه احزاب است و در قرآن در چندین آیه آمده است. نیز حزب به معنی ورد و ذکری است که انسان به آن خ...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۴۴ حرز (تاریخچه | ویرایش) [۴٬۶۵۵ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حرز'''؛ دعایی جهت محفوظ ماندن از شر. == تعریف لغوی == حرز جای استوار و پناهگاه و نیز دعای حفظ و تعویذ را گویند (مجمع البحرین ، ۱۵/۴). == تعریف اصطلاحی حرز == حرز اعم از دعای خواندنی و نوشتنی بلکه هر گونه تعویذی است که مایه حفظ باشد و به وسیله آن پناه ج...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۳۲ حبل الله (تاریخچه | ویرایش) [۹٬۳۵۳ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حبل الله'''؛ اصطلاحی قرآنی که 5 بار بدان اشاره شده است. == معنی == حبل در لغت به معنی ریسمان و هر دست آویزی است که آدمی را به محل مورد نظر خود برساند مانند ریسمانی که به کمک آن از چاه بیرون آیند یا از محل پست و پایین به جایی بلند برسند. == کاربردهای...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۶ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۲۵ حبیب نجار (تاریخچه | ویرایش) [۶٬۲۲۴ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''حبیب نجار'''؛ از بندگان مومن به خدا که در آیه 20 سوره یس به او اشاره شده است. == معرفی == در روایات شیعه و سنی از مؤمن آل یاسین بدین نام یاد کرده اند و وی را از صدیقین سه گانه آنانی که هیچگاه در کردار و گفتار نسبت به خداوند کفر نورزیده اند برشمرده ان...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۵۱ اصحاب الجنة(صاحبان باغ سوخته) (تاریخچه | ویرایش) [۵٬۴۴۸ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''اصحاب الجنة'''؛ صاحبان باغ سوخته که داستانشان در سوره قلم ذکر شده است. == شناسه اسمى اصحاب الجنه == داستان زندگی اصحاب الجنه در سوره قلم از آیه ۱۷ تا ۳۳ آمده ولی نامی از اشخاص آن برده نشده است. اصحاب الجنه صاحبان باغی بسیار سرسبز معروف به رضوان ب...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۹ آل یعقوب (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۳۵۵ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''آل یعقوب'''؛ پسران و یا تمام خانواده یعقوب. == شناسه اسمى آل يعقوب == عبارت آل يعقوب دو بار در قرآن آمده است. برخی منظور از آل یعقوب را برادران یوسف می دانند. علامه طباطبایی افزون بر برادران یوسف، آل يعقوب را شامل یعقوب و همسرش نیز دانسته است. برخ...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۷ آل موسی (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۰۷۷ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''آل موسی'''؛ حضرت موسی و خواص از خاندان او. == شناسه اسمی آل موسی == واژه آل موسی یک بار در قرآن به کار رفته است. (بقره/۲۴۸) البته مراد از آل موسی خود موسی است که برای احترام با چنین تعبیری از او یاد می شود. برخی دیگر منظور از آل موسی را خود موسی و خواص...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۶ آل لوط (تاریخچه | ویرایش) [۳٬۰۶۰ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''آل لوط'''؛ خانواده حضرت لوط(ع). == شناسه اسمى == آل لوط و برخی منظور این واژه چهار بار در قرآن آمده است. برخی منظور از آل لوط را خویشاوندان ویژه و عشیره لوط میدانند و از آل لوط را شخص لوط و دختران او میدانند. همچنین گفته شده منظور از آل لوط، دو دختر...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۴ آل عمران (گروه) (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۵۵۸ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''آل عمران'''؛ نام گروهی از افراد که از نظر مفسران یا عبارت از حضرت مریم و عیسی است و یا فرزندان عمران. == شناسه اسمی آل عمران == واژه آل عمران یک بار در قرآن آمده است. (آل عمران/ ۳۳) اما درباره اینکه منظور از آل عمران چه کسانی هستند، دو دیدگاه وجود دا...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۲ آل داوود (تاریخچه | ویرایش) [۲۸۶ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «واژه آل داوود یک بار در قرآن به کار رفته است. (سبا/۱۳) منظور از آل داوود، هشتاد مرد و هفتاد زن بودند که در محراب به عبادت و نماز می ایستادند.» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۱ آل ابراهیم (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۲۰۷ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''آل ابراهیم'''؛ گروهی از افراد که به سبب نزدیکی و یا الحاق به حضرت ابراهیم (ع) منسوب بدو شده اند. == شناسه اسمی آل ابراهیم == واژه آل ابراهیم دو بار در قرآن به کار رفته است(آل عمران/۳۳) و (نساء/۵۴). علامه طباطبایی منظور از آل ابراهیم را نزدیکان خاص اب...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۳۰ همسر ابولهب (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۰۸۰ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''همسر ابولهب'''؛ از اشخاص منفی یاد شده در قرآن. == شناسه همسر ابولهب == نام وی به صورت صریح در قرآن نیامده ولی به صورت إمرأة (مسد/۴ و ۵) از او یاد شده است. اسم همسر ابولهب اروی و کنیه او ام جمیل است. او دختر حرب بن امیه و خواهر ابوسفیان است. == شناسه رف...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۹ همسر لوط (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۹۲۴ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''همسر لوط'''؛ از اشخاص منفی یاد شده در قرآن. == شناسه اسمی همسر لوط == نام او به صورت صریح در قرآن نیامده بلکه با عبارت إمرأة لوط (تحريم/۱۰) از او یاد شده است. نام همسر لوط والهه یا واهله بوده است. == شناسه رفتاری و روانی همسر لوط == === الف) خیانت === یکی...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۷ همسر نوح (تاریخچه | ویرایش) [۱٬۲۱۳ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «همسرنوح؛ از اشخاص منفی یاد شده در قرآن. == شناسه اسمی == نام او به صورت صریح در قرآن نیامده ولی با عبارت «إمرأة نوح» (تحريم/۱۰) از او یاد شده است. نام همسر نوح والهه یا والعه بوده است. == شناسه رفتاری و روانی همسر نوح == نمونه بارز رفتار همسر نوح خیان...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۴ آسیه (تاریخچه | ویرایش) [۴٬۶۵۵ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''آسیه'''؛ نام همسر فرعون. == شناسه اسمی == آسيه یکی از زنان نمونه در قرآن آسیه است. نام او به صورت صریح نیامده، اما با عنوان امرأة فرعون دو بار به کار رفته است. == شناسه رفتاری و روانی == آسیه زنی باهوش و زیرک و دارای شخصیت اثر گذار در میان خانواده فر...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۲ هاجر (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۴۳۳ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''هاجر'''؛ نام همسر حضرت ابراهیم(ع) که از او اسماعیل(ع) به دنیا آمد. == شناسه اسمی هاجر == === الف) نام هاجر === هاجر، دومین همسر حضرت ابراهیم است که در هجرت به فلسطین فرعون آن زمان او را به ساره بخشید. === ب) زمان وفات و محل دفن === هاجر ۳۴۳۳ سال بعد از هبوط...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۲۰ ساره (تاریخچه | ویرایش) [۲٬۲۵۵ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''ساره'''؛ نام همسر حضرت ابراهیم(ع) که از او اسحاق(ع) به دنیا آمد. == شناسه اسمی ساره == === الف) نام ساره === ساره همسر حضرت ابراهيم و مادر اسحاق از زنان عارف به خداست که از او به نیکویی یاد میشود. گرچه نام او به صورت صریح در قرآن نیامده با واژه های «امر...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری
- ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۳۸ مریم (تاریخچه | ویرایش) [۸٬۱۴۸ بایت] Shojaei (بحث | مشارکتها) (صفحهای تازه حاوی «'''مریم'''؛ نام مادر حضرت عیسی(ع) که از او در قرآن به نیکویی یاد شده است. == شناسه اسمی مریم == مریم تنها زنی است که نامش به صورت صریح 34 بار در قرآن آمده است. او یکی از زنان ممتاز و نمونه تاریخ است که داستان زندگی او در سوره نوزدهم قرآن به نام خودش بیان...» ایجاد کرد) برچسب: ویرایشگر دیداری