ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''معاطات'''؛ عقد بدون ایجاب و قبول. در لغت مصدر باب مفاعله از ریشه «عطو» به معنای مناوله و بخشش است و در اصطلاح به عقدی که بدون لفظ انجام شود گفته میشود. هر چند از معاطات بیشتر در باب بیع بحث شده است اما بررسی آن در سایر عقود نیز مطرح است. یکی از چالش برانگیزترین موارد معاطات بخصوص در عصر حاضر، نکاح معاطاتی است که طرفداران آن به آیاتی از قرآن همچون أَوْفُوا بِالْعُقُودِ و روایات تمسک جستهاند. | |||
== تعریف == | == تعریف == | ||
خط ۱۷: | خط ۱۷: | ||
هیچکدام از فقهای قدما قائل به نکاح معاطاتی نیستند و میتوان مهمترین دلیل بر عدم جواز نکاح معاطاتی را همین اتفاق نظر دانست . برخی به جملهای از صاحب جواهر مراجعه کردهاند تا مجوزی برای آن بگیرند، صاحب جواهر هم به فیض کاشانی استناد کرده است ولی از عبارت ایشان هم حکم جواز معاطات بیرون نمیآید. صاحب جواهر گفته است در عقد ازدواج باید دوطرف راضی باشند و لفظی باید بین آنها به کار برود که دال بر ازدواج باشد.<ref>همان</ref> | هیچکدام از فقهای قدما قائل به نکاح معاطاتی نیستند و میتوان مهمترین دلیل بر عدم جواز نکاح معاطاتی را همین اتفاق نظر دانست . برخی به جملهای از صاحب جواهر مراجعه کردهاند تا مجوزی برای آن بگیرند، صاحب جواهر هم به فیض کاشانی استناد کرده است ولی از عبارت ایشان هم حکم جواز معاطات بیرون نمیآید. صاحب جواهر گفته است در عقد ازدواج باید دوطرف راضی باشند و لفظی باید بین آنها به کار برود که دال بر ازدواج باشد.<ref>همان</ref> | ||
مخالفان نکاح معاطاتی معتقدند یکی از دلایلی که بیانگر لزوم انشاء لفظی صیغه نکاح است صحیحه «برید عجلی» است. متن روایت چنین است: «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ عَنْ بُرَیْدٍ الْعِجْلِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً قَالَ الْمِیثَاقُ هِیَ الْكَلِمَةُ الَّتِی عُقِدَ بِهَا النِّكَاحُ وَ أَمَّا قَوْلُهُ غَلِیظاً فَهُوَ مَاءُ الرَّجُلِ یُفْضِیهِ إِلَى امْرَأَتِهِ.» روایت در ارتباط با آیه ۲۱ سوره نساء<ref>«وَ کَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضَى بَعْضُکُمْ إِلَى بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْکُمْ مِيثَاقاً غَلِيظاً؛ و چگونه آن [ مهر ] را مىستانيد با آنكه از يكديگر كام گرفتهايد، و آنان از شما پيمانى استوار گرفتهاند؟ (نساء/ 21).</ref> وارد شده است. این آیه در خصوص رعایت عدالت و عطوفت هنگام طلاق دادن همسر است. در پایان آیه به این نکته اشاره شده است همسران شما از شما «میثاق غلیظ» گرفتهاند. در روایت فوقالذکر راوی از معنای «میثاق غلیظ» از امام محمد باقر(ع) سوال کرده است. حضرت کلمه «میثاق» را به عنوان کلمهای که به وسیله آن عقد نکاح محقق میشود معنا فرمودهاند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4038247/%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AD-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87 مهمترین ادله موافقان و مخالفان نکاح معاطاتی در یک نگاه | مخالفان نکاح معاطاتی معتقدند یکی از دلایلی که بیانگر لزوم انشاء لفظی صیغه نکاح است صحیحه «برید عجلی» است. متن روایت چنین است: «مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی أَیُّوبَ عَنْ بُرَیْدٍ الْعِجْلِیِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- وَ أَخَذْنَ مِنْكُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً قَالَ الْمِیثَاقُ هِیَ الْكَلِمَةُ الَّتِی عُقِدَ بِهَا النِّكَاحُ وَ أَمَّا قَوْلُهُ غَلِیظاً فَهُوَ مَاءُ الرَّجُلِ یُفْضِیهِ إِلَى امْرَأَتِهِ.» روایت در ارتباط با آیه ۲۱ سوره نساء<ref>«وَ کَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَ قَدْ أَفْضَى بَعْضُکُمْ إِلَى بَعْضٍ وَ أَخَذْنَ مِنْکُمْ مِيثَاقاً غَلِيظاً؛ و چگونه آن [ مهر ] را مىستانيد با آنكه از يكديگر كام گرفتهايد، و آنان از شما پيمانى استوار گرفتهاند؟ (نساء/ 21).</ref> وارد شده است. این آیه در خصوص رعایت عدالت و عطوفت هنگام طلاق دادن همسر است. در پایان آیه به این نکته اشاره شده است همسران شما از شما «میثاق غلیظ» گرفتهاند. در روایت فوقالذکر راوی از معنای «میثاق غلیظ» از امام محمد باقر(ع) سوال کرده است. حضرت کلمه «میثاق» را به عنوان کلمهای که به وسیله آن عقد نکاح محقق میشود معنا فرمودهاند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4038247/%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AF%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%85%D8%AE%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D9%86-%D9%86%DA%A9%D8%A7%D8%AD-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87 مهمترین ادله موافقان و مخالفان نکاح معاطاتی در یک نگاه] </ref> | ||
]</ref> | |||
== منابع == | == منابع == | ||
خط ۲۴: | خط ۲۳: | ||
== پاورقیها == | == پاورقیها == | ||