ویراستار
۵۱۹
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''سوره شعرا؛''' بیست و ششمین سوره قرآن «شعرا» نام دارد. این سوره که از سورههای مکی است چهل و هفتمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره که ۲۲۷ آیه دارد در جزء ۱۹ قرآن جای گرفته است. == معرفی سوره == نامگذاری این سوره به نام شُعَراء...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
== معرفی سوره == | == معرفی سوره == | ||
نامگذاری این سوره به نام شُعَراء به دلیل سخن گفتن از شاعران در آیات ۲۲۴ تا ۲۲۷ آن است. در این آیات سخن از شاعران بیهودهگوی بیتعهد و بیعمل آمده و در مقابل، از شاعران مؤمن و یادآوران خدا ستایش میکند. از این منظر شعر ابزاری برای ارائه محتوا و جهت دادن به جامعه و استفاده از آن در راه تعهد و ایمان است. | نامگذاری این سوره به نام شُعَراء به دلیل سخن گفتن از شاعران در آیات ۲۲۴ تا ۲۲۷ آن است. در این آیات سخن از شاعران بیهودهگوی بیتعهد و بیعمل آمده و در مقابل، از شاعران مؤمن و یادآوران خدا ستایش میکند. از این منظر شعر ابزاری برای ارائه محتوا و جهت دادن به جامعه و استفاده از آن در راه تعهد و ایمان است.<ref name=":0" /> | ||
== محتوای سوره == | == محتوای سوره == | ||
از دیدگاه علامه طباطبایی هدف اصلی سوره دلداری به پیامبر است که در برابر تکذیب اکثریت قومش نسبت به کتاب آسمانی(قرآن) و تهمتهایی مثل جنون و شاعری اندوهگین و نیز با بیان داستانهای پیامبران پیشین و یادآوری سرانجام دشمنان آنان، به منکران پیامبر هشدار داده که از سرنوشت آنان عبرت بگیرند. | از دیدگاه علامه طباطبایی هدف اصلی سوره دلداری به پیامبر است که در برابر تکذیب اکثریت قومش نسبت به کتاب آسمانی(قرآن) و تهمتهایی مثل جنون و شاعری اندوهگین و نیز با بیان داستانهای پیامبران پیشین و یادآوری سرانجام دشمنان آنان، به منکران پیامبر هشدار داده که از سرنوشت آنان عبرت بگیرند. | ||
سوره شعراء به موضوع نهضت انبیاء از حضرت نوح(ع) تا حضرت محمد(ص) و یادآوری سرانجام دشمنان آنان پرداخته و بیشتر روی اصول اعتقادی، توحید، معاد، دعوت پیامبران و اهمیت قرآن تأکید میکند. هدف اصلی سوره شعراء را دلداری به پیامبر در برابر تکذیبها و تهمتهای قومش دانستهاند. در این سوره گفتوگوی برخی پیامبران با قومشان به عنوان نمونه ذکر شده است از جمله گفتگوی ابراهیم با آزر و قومش، گفتوگوی نوح با قوم، گفتوگوی هود با قومش، گفتوگوی صالح با قوم ثمود، گفتوگوی لوط با قومش، گفتوگوی شعیب با اصحابش. نکته قابل توجه این گفتوگوها این است که مردم نسبت به سخنان پیامبرانشان بیتوجهی کردند و هر یک به شکلی دچار عذاب الهی شدند.<ref>[https://iqna.ir/00HEi1 منطق پیامبران در سوره شعرا + صوت]</ref> | سوره شعراء به موضوع نهضت انبیاء از حضرت نوح(ع) تا حضرت محمد(ص) و یادآوری سرانجام دشمنان آنان پرداخته و بیشتر روی اصول اعتقادی، توحید، معاد، دعوت پیامبران و اهمیت قرآن تأکید میکند. هدف اصلی سوره شعراء را دلداری به پیامبر در برابر تکذیبها و تهمتهای قومش دانستهاند. در این سوره گفتوگوی برخی پیامبران با قومشان به عنوان نمونه ذکر شده است از جمله گفتگوی ابراهیم با آزر و قومش، گفتوگوی نوح با قوم، گفتوگوی هود با قومش، گفتوگوی صالح با قوم ثمود، گفتوگوی لوط با قومش، گفتوگوی شعیب با اصحابش. نکته قابل توجه این گفتوگوها این است که مردم نسبت به سخنان پیامبرانشان بیتوجهی کردند و هر یک به شکلی دچار عذاب الهی شدند.<ref name=":0">[https://iqna.ir/00HEi1 منطق پیامبران در سوره شعرا + صوت]</ref> | ||
از جمله آیات مهم این سوره آیه «وأَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبین﴿214﴾» (و خویشانِ نزدیکت را هشدار ده.) است که پس از نزول آیه انذار در سال سوم بعثت، پیامبر اسلام(ص) مأمور شد خویشانش را به اسلام بخواند و آنان را بیم دهد. بر طبق تفاسیر شیعه و برخی از تفاسیر اهل سنت، پیامبر(ص) چهل نفر از خویشان نزدیکش را به مهمانی دعوت نمود و از آنها خواست اسلام بیاورند و گفت: هر که ایمان بیاورد، وصی و جانشینش خواهد بود. در این جلسه تنها حضرت علی(ع) ایمان آورد. در کتابهای شیعه و اهل سنت، روایاتی درباره این آیه از جمله حدیث یوم الدار آمده است. شیعیان از این حدیث برای حقانیت مذهب خود استفاده میکنند. علامه طباطبایی نهی رسول خدا(ص) از شرک در آیه قبلی و انذار نزدیکانش در این آیه را اشاره به عدم وجود استثناء در دعوت دینی دانسته است و افزوده است که هیچ گونه سهل انگاری و مسامحه در ابلاغ رسالت پیامبران نیست (بر خلاف آن چه در نظام پادشاهی هست)و فرقی در بیم دادن و انذار میان پیامبر و امتش و میان نزدیکان و خویشان و بیگانگان نیست .<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۵، ص۳۲۸-۳۲۹. </ref> آیه دیگر آیه خفض جناج (۲۱۵) «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿215﴾» (و براى آن مؤمنانى كه تو را پيروى كردهاند، بال خود را فرو گستر.) است که حاکی از تواضع و م هربانی با مومنین است. | از جمله آیات مهم این سوره آیه «وأَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبین﴿214﴾» (و خویشانِ نزدیکت را هشدار ده.) است که پس از نزول آیه انذار در سال سوم بعثت، پیامبر اسلام(ص) مأمور شد خویشانش را به اسلام بخواند و آنان را بیم دهد. بر طبق تفاسیر شیعه و برخی از تفاسیر اهل سنت، پیامبر(ص) چهل نفر از خویشان نزدیکش را به مهمانی دعوت نمود و از آنها خواست اسلام بیاورند و گفت: هر که ایمان بیاورد، وصی و جانشینش خواهد بود. در این جلسه تنها حضرت علی(ع) ایمان آورد. در کتابهای شیعه و اهل سنت، روایاتی درباره این آیه از جمله حدیث یوم الدار آمده است. شیعیان از این حدیث برای حقانیت مذهب خود استفاده میکنند. علامه طباطبایی نهی رسول خدا(ص) از شرک در آیه قبلی و انذار نزدیکانش در این آیه را اشاره به عدم وجود استثناء در دعوت دینی دانسته است و افزوده است که هیچ گونه سهل انگاری و مسامحه در ابلاغ رسالت پیامبران نیست (بر خلاف آن چه در نظام پادشاهی هست)و فرقی در بیم دادن و انذار میان پیامبر و امتش و میان نزدیکان و خویشان و بیگانگان نیست .<ref>طباطبایی، المیزان، ۱۳۹۰ق، ج۱۵، ص۳۲۸-۳۲۹. </ref> آیه دیگر آیه خفض جناج (۲۱۵) «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿215﴾» (و براى آن مؤمنانى كه تو را پيروى كردهاند، بال خود را فرو گستر.) است که حاکی از تواضع و م هربانی با مومنین است. |