پرش به محتوا

نبوت: تفاوت میان نسخه‌ها

۱۱ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - '¬' به '‌'
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز (جایگزینی متن - '¬' به '‌')
خط ۱: خط ۱:
نبوت؛ جایگاهی برای دریافت وحی. خداوند برای ارتباط و هدایت بندگانش عده¬ای از بندگانش را برمی-گزیند تا دریافت کننده وحی و دستورات الهی باشند. چنین جایگاهی نبوت نام دارد. هر چند بین نبوت و رسالت تفاوت¬هایی بیان شده است اما هر دوی آنها در دریافت وحی مشترک¬اند. در قرآن کریم نبوت پیامبر اسلام (ص) در جاهای گوناگون بیان و اثبات شده است. شیعیان امامی باور دارد که شئون نبوت به استثنای دریافت وحی در قالب امامت ادامه دارد.  
نبوت؛ جایگاهی برای دریافت وحی. خداوند برای ارتباط و هدایت بندگانش عده‌ای از بندگانش را برمی-گزیند تا دریافت کننده وحی و دستورات الهی باشند. چنین جایگاهی نبوت نام دارد. هر چند بین نبوت و رسالت تفاوت‌هایی بیان شده است اما هر دوی آنها در دریافت وحی مشترک‌اند. در قرآن کریم نبوت پیامبر اسلام (ص) در جاهای گوناگون بیان و اثبات شده است. شیعیان امامی باور دارد که شئون نبوت به استثنای دریافت وحی در قالب امامت ادامه دارد.  


== تعریف ==
== تعریف ==
خط ۱۵: خط ۱۵:
در  قرآن آیاتی آمده است که ظاهرشان ممکن است این خطا را در ذهن ایجاد کند که پیامبران دارای مقام عصمت نیستند. در سوره طه درباره حضرت آدم آمده است: «فَأَکَلاَ مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَ طَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ عَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى‌؛ آن گاه از آن [درخت ممنوع] خوردند و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت برخورد و [ اين گونه ] آدم به پروردگار خود عصيان ورزيد و بيراهه رفت (طه‏/ 121).
در  قرآن آیاتی آمده است که ظاهرشان ممکن است این خطا را در ذهن ایجاد کند که پیامبران دارای مقام عصمت نیستند. در سوره طه درباره حضرت آدم آمده است: «فَأَکَلاَ مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَ طَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِنْ وَرَقِ الْجَنَّةِ وَ عَصَى آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَى‌؛ آن گاه از آن [درخت ممنوع] خوردند و برهنگى آنان برايشان نمايان شد و شروع كردند به چسبانيدن برگهاى بهشت برخورد و [ اين گونه ] آدم به پروردگار خود عصيان ورزيد و بيراهه رفت (طه‏/ 121).
امام رضا (ع) در توجیه این مسئله و بحث عصمت آدم فرمودند: «خداوند آدم را برای اینکه در زمین خلیفه شود، خلق کرد؛ لذا در بهشتی که بود خلیفه نبود و لغزش او هم در آن بهشت رخ داد؛ از این‌رو لغزش در آن بهشت لطمه‌ای به نبوت او نمی‌زند»؛ بنابراین لغزش آدم قبل از نبوت از نگاه امام(ع) لطمه به عصمت نیست، البته انبیاء بعد از نبوت هرگز صغیره و کبیره ندارند.
امام رضا (ع) در توجیه این مسئله و بحث عصمت آدم فرمودند: «خداوند آدم را برای اینکه در زمین خلیفه شود، خلق کرد؛ لذا در بهشتی که بود خلیفه نبود و لغزش او هم در آن بهشت رخ داد؛ از این‌رو لغزش در آن بهشت لطمه‌ای به نبوت او نمی‌زند»؛ بنابراین لغزش آدم قبل از نبوت از نگاه امام(ع) لطمه به عصمت نیست، البته انبیاء بعد از نبوت هرگز صغیره و کبیره ندارند.
در آیه 24 سوره یوسف نیز بیانی وجود دارد که شبهه عدم عصمت حضرت یوسف را می¬رساند: «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهَا لَوْ لاَ أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ‌؛ و در حقيقت [ آن زن ] آهنگ وى كرد ، و [ يوسف نيز ] اگر برهان پروردگارش را نديده بود ، آهنگ او مى‏كرد . چنين [ كرديم ] تا بدى و زشتكارى را از او بازگردانيم ، چرا كه او از بندگان مخلص ما بود» (يوسف‏/ 24).
در آیه 24 سوره یوسف نیز بیانی وجود دارد که شبهه عدم عصمت حضرت یوسف را می‌رساند: «وَ لَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَ هَمَّ بِهَا لَوْ لاَ أَنْ رَأَى بُرْهَانَ رَبِّهِ کَذلِکَ لِنَصْرِفَ عَنْهُ السُّوءَ وَ الْفَحْشَاءَ إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُخْلَصِينَ‌؛ و در حقيقت [ آن زن ] آهنگ وى كرد ، و [ يوسف نيز ] اگر برهان پروردگارش را نديده بود ، آهنگ او مى‏كرد . چنين [ كرديم ] تا بدى و زشتكارى را از او بازگردانيم ، چرا كه او از بندگان مخلص ما بود» (يوسف‏/ 24).
«همّ بها» در آیه ظاهراً به معنای علاقه‌مندی یوسف برای رابطه با آن زن است که با عصمت در تنافی است. امام رضا (ع) در این زمینه می¬فرمایند: قصد زلیخا گناه بود، ولی هَمّ یوسف به سمت قتل بود؛ یعنی اگر زلیخا او را مجبور می‌کرد، یوسف زلیخا را می‌کشت؛ پس برای هر دو هَمّ به سوء بود، چون یکی به زنا و دیگری به قتل اهتمام کردند.
«همّ بها» در آیه ظاهراً به معنای علاقه‌مندی یوسف برای رابطه با آن زن است که با عصمت در تنافی است. امام رضا (ع) در این زمینه می‌فرمایند: قصد زلیخا گناه بود، ولی هَمّ یوسف به سمت قتل بود؛ یعنی اگر زلیخا او را مجبور می‌کرد، یوسف زلیخا را می‌کشت؛ پس برای هر دو هَمّ به سوء بود، چون یکی به زنا و دیگری به قتل اهتمام کردند.
در سوره فتح خداوند از آمرزش گناهان پیشین و پسین پیامبر سخن گفته است که  با عصمت در تنافی است: «لِيَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ مَا تَأَخَّرَ؛ تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد» (فتح‏/ 2). امام رضا (ع) درباره این آیه فرموده است که معنای گناه در این آیات، گناه از منظر مشرکان است زیرا آنها عدم پرستش بت¬ها توسط پیامبر را گناه بزرگی می¬دانستند که ایشان مرتکب آن شده بود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3937703/%D9%84%D8%BA%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%84%D8%B7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%A1-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B2%D9%86%D8%AF لغزش قبل از نبوت، لطمه به عصمت انبیاء نمی‌زند]</ref>
در سوره فتح خداوند از آمرزش گناهان پیشین و پسین پیامبر سخن گفته است که  با عصمت در تنافی است: «لِيَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ مَا تَأَخَّرَ؛ تا خداوند از گناه گذشته و آينده تو درگذرد» (فتح‏/ 2). امام رضا (ع) درباره این آیه فرموده است که معنای گناه در این آیات، گناه از منظر مشرکان است زیرا آنها عدم پرستش بت‌ها توسط پیامبر را گناه بزرگی می‌دانستند که ایشان مرتکب آن شده بود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3937703/%D9%84%D8%BA%D8%B2%D8%B4-%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%84%D8%B7%D9%85%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B5%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%A1-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B2%D9%86%D8%AF لغزش قبل از نبوت، لطمه به عصمت انبیاء نمی‌زند]</ref>


== اثبات نبوت پیامبر اسلام ==
== اثبات نبوت پیامبر اسلام ==
سرتاسر قرآن کریم اثبات نبوت پیامبر اکرم (ص) است اما آیه 157 سوره اعراف تمام آنها را یکجا بیان نموده است: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلاَلَ الَّتِي کَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌؛ همانان كه از اين فرستاده ، پيامبر درس نخوانده كه [ نام ] او را نزد خود ، در تورات و انجيل نوشته مى‏يابند پيروى مى‏كنند [ همان پيامبرى كه ] آنان را به كار پسنديده فرمان مى‏دهد، و از كار ناپسند باز مى‏دارد ، و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏گرداند ، و از [ دوش ] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمى‏دارد . پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است پيروى كردند ، آنان همان رستگارانند (أعراف/ 157).
سرتاسر قرآن کریم اثبات نبوت پیامبر اکرم (ص) است اما آیه 157 سوره اعراف تمام آنها را یکجا بیان نموده است: «الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الْأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ يُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَ يُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَائِثَ وَ يَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَ الْأَغْلاَلَ الَّتِي کَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‌؛ همانان كه از اين فرستاده ، پيامبر درس نخوانده كه [ نام ] او را نزد خود ، در تورات و انجيل نوشته مى‏يابند پيروى مى‏كنند [ همان پيامبرى كه ] آنان را به كار پسنديده فرمان مى‏دهد، و از كار ناپسند باز مى‏دارد ، و براى آنان چيزهاى پاكيزه را حلال و چيزهاى ناپاك را بر ايشان حرام مى‏گرداند ، و از [ دوش ] آنان قيد و بندهايى را كه بر ايشان بوده است برمى‏دارد . پس كسانى كه به او ايمان آوردند و بزرگش داشتند و ياريش كردند و نورى را كه با او نازل شده است پيروى كردند ، آنان همان رستگارانند (أعراف/ 157).
در صفات هفتگانه این آیه در شأن پیامبر اسلام (ص) پنج دلیل بر نبوت ایشان اقامه شده است: 1- امی بودن و درس نخوانده بودن 2- بشارت به نبوت او در کتب آسمانی پیشین 3- سازگاری محتویات دعوت او با عقل و خرد 4- هماهنگی دعوت او با طبع سلیم و فطرت بشری 5- باز شدن غل و زنجیر از مردم بوسیله آموزه¬هایش.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3586649/5-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B5-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%A2%DB%8C%D9%87 ۵ دلیل اثبات نبوت پیامبر اسلام(ص) در یک آیه]</ref>
در صفات هفتگانه این آیه در شأن پیامبر اسلام (ص) پنج دلیل بر نبوت ایشان اقامه شده است: 1- امی بودن و درس نخوانده بودن 2- بشارت به نبوت او در کتب آسمانی پیشین 3- سازگاری محتویات دعوت او با عقل و خرد 4- هماهنگی دعوت او با طبع سلیم و فطرت بشری 5- باز شدن غل و زنجیر از مردم بوسیله آموزه‌هایش.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3586649/5-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A7%D8%AB%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B5-%D8%AF%D8%B1-%DB%8C%DA%A9-%D8%A2%DB%8C%D9%87 ۵ دلیل اثبات نبوت پیامبر اسلام(ص) در یک آیه]</ref>


== مقامات انبیاء ==
== مقامات انبیاء ==
قرآن کریم در آیات متعدد از ۲۶ پیامبر نامبرده و ذکر آنان در ۵۳ سوره و ۵۲۴ آیه بیان شده است. درباره مقامات و اعطاهای خداوند به ایشان، قرآن چنین مواردی را برشمرده است: کتاب، علم، حکمت، کوثر، ضیاء، فرقان، فضل، خلیفه و ... که در مجموع می¬توان آنها را 20 مورد شماره کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3909924/%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 میان نبوت و حکومت ملازمه نیست / ضرورت حرکت فقه و کلام در دامان قرآن]</ref>  
قرآن کریم در آیات متعدد از ۲۶ پیامبر نامبرده و ذکر آنان در ۵۳ سوره و ۵۲۴ آیه بیان شده است. درباره مقامات و اعطاهای خداوند به ایشان، قرآن چنین مواردی را برشمرده است: کتاب، علم، حکمت، کوثر، ضیاء، فرقان، فضل، خلیفه و ... که در مجموع می‌توان آنها را 20 مورد شماره کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3909924/%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87-%D9%88-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 میان نبوت و حکومت ملازمه نیست / ضرورت حرکت فقه و کلام در دامان قرآن]</ref>  


رابطه بین نبوت و امامت
رابطه بین نبوت و امامت


برای فهم این رابطه ابتدا باید با مفهوم ولایت آشنا شد. ولایت در تعریف اجمالی یعنی تکامل انسان از طریق اتصال و همراهی یک انسان کامل؛ انسانی که سیر معنوی و نفسانی او به حد کمال رسیده  و به خداوند واصل شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4058714/%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF ملاصدرا درباره نبوت چه می‌گوید]</ref> ولایت فراتر از دوست داشتن محسوب می‌شود یعنی اگر شخصی تحت ولایت فردی باشد، اطاعت از ولی بر او واجب است حتی اگر به ولی علاقه¬ای نداشته باشد. ولیّ دو وظیفه مهم بر عهده دارد؛ یکی اینکه بتواند وحی را از تفسیر به رأی و تحریف نجات دهد و دیگر اینکه بتواند قرآن را تفسیر و جامعه را هدایت کند.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3987204/%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%D9%88-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA غدیر؛ امتداد نبوت در قالب امامت / امام حافظ و مسئول تحقق وحی الهی است]</ref>
برای فهم این رابطه ابتدا باید با مفهوم ولایت آشنا شد. ولایت در تعریف اجمالی یعنی تکامل انسان از طریق اتصال و همراهی یک انسان کامل؛ انسانی که سیر معنوی و نفسانی او به حد کمال رسیده  و به خداوند واصل شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4058714/%D9%85%D9%84%D8%A7%D8%B5%D8%AF%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%DA%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%AF%D9%88%DB%8C%D8%AF ملاصدرا درباره نبوت چه می‌گوید]</ref> ولایت فراتر از دوست داشتن محسوب می‌شود یعنی اگر شخصی تحت ولایت فردی باشد، اطاعت از ولی بر او واجب است حتی اگر به ولی علاقه‌ای نداشته باشد. ولیّ دو وظیفه مهم بر عهده دارد؛ یکی اینکه بتواند وحی را از تفسیر به رأی و تحریف نجات دهد و دیگر اینکه بتواند قرآن را تفسیر و جامعه را هدایت کند.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3987204/%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8-%D9%88-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D9%88%D8%AD%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA غدیر؛ امتداد نبوت در قالب امامت / امام حافظ و مسئول تحقق وحی الهی است]</ref>
ولایت از دیدگاه شیعی پس از پیامبر (ص) در واقعه غدیر به علی (ع) رسید؛<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4071572/%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D9%82%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA حداقل پیام غدیر علنی کردن جانشینی علی(ع) برای تداوم امر نبوت و خلافت است]</ref> با رحلت پیامبر اکرم (ص) نبوت تشریعی تمام شد اما ولایت تشریعی تا ابد در قالب امامت وجود خواهد داشت.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3962060/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B4%D8%B1 رابطه ولایت و نبوت / ولایت؛ نیاز همیشگی بشر]</ref> به طور کلی از شئون مربوط به نبوت، تنها وحی منقطع می¬شود و دیگر شئون از جمله ولایت در غالب امامت ادامه دارند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3554428/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D9%88-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D9%87 ارتباط نبوت و امامت در پرتو قرآن و زیارت جامعه کبیره]</ref> و<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2603653/%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA اصل امامت، دنباله نبوت است]</ref>
ولایت از دیدگاه شیعی پس از پیامبر (ص) در واقعه غدیر به علی (ع) رسید؛<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4071572/%D8%AD%D8%AF%D8%A7%D9%82%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA حداقل پیام غدیر علنی کردن جانشینی علی(ع) برای تداوم امر نبوت و خلافت است]</ref> با رحلت پیامبر اکرم (ص) نبوت تشریعی تمام شد اما ولایت تشریعی تا ابد در قالب امامت وجود خواهد داشت.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3962060/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D9%85%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B4%D8%B1 رابطه ولایت و نبوت / ولایت؛ نیاز همیشگی بشر]</ref> به طور کلی از شئون مربوط به نبوت، تنها وحی منقطع می‌شود و دیگر شئون از جمله ولایت در غالب امامت ادامه دارند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3554428/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D9%88-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%B1%D8%AA%D9%88-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%88-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%A9%D8%A8%DB%8C%D8%B1%D9%87 ارتباط نبوت و امامت در پرتو قرآن و زیارت جامعه کبیره]</ref> و<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2603653/%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84%D9%87-%D9%86%D8%A8%D9%88%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA اصل امامت، دنباله نبوت است]</ref>


== ادله قرآنی رجوع به ائمه ==
== ادله قرآنی رجوع به ائمه ==
۴٬۸۳۱

ویرایش