دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' ها ' به 'ها ') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' های ' به 'های ') |
||
خط ۱۴: | خط ۱۴: | ||
به گفته علامه طباطبایی دیدگاه مشهور عالمان مسلمان این است که معراج پیش از هجرت و پس از بعثت روی داده است. برخی از علما نیز بر این باورند که معراج در سال ۱۲ بعثت رخ داده است. | به گفته علامه طباطبایی دیدگاه مشهور عالمان مسلمان این است که معراج پیش از هجرت و پس از بعثت روی داده است. برخی از علما نیز بر این باورند که معراج در سال ۱۲ بعثت رخ داده است. | ||
درباره این که معراج در چه شبی رخ داده است نیز نظرهای متفاوتی وجود دارد و یکی از | درباره این که معراج در چه شبی رخ داده است نیز نظرهای متفاوتی وجود دارد و یکی از شبهای ۱۷ ربیع الاول، ۲۷ رجب، ۱۷ رمضان و یا شبی از شوال یا ربیع الثانی را شب معراج پیامبر (ص) میدانند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3657359/%D8%AF%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1-%D8%B5-%DA%86%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF داستان معراج پیامبر (ص) چه بود]</ref> | ||
درباره مکان دقیق شروع سیر پیامبر (ص) به سوی مسجدالاقصی و سپس آسمانها، بين اهل تفسير و راويان معراج اختلاف نظرهايی ديده میشود و بيشتر مفسران برآنند كه شروع معراج از مسجدالحرام يا از خانه امهاني خواهر حضرت علی(ع) بوده است.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4037491/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%B5-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D9%88%DB%8C معراج پیامبر(ص) از نگاه نظامی گنجوی]</ref> | درباره مکان دقیق شروع سیر پیامبر (ص) به سوی مسجدالاقصی و سپس آسمانها، بين اهل تفسير و راويان معراج اختلاف نظرهايی ديده میشود و بيشتر مفسران برآنند كه شروع معراج از مسجدالحرام يا از خانه امهاني خواهر حضرت علی(ع) بوده است.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4037491/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%B5-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D9%88%DB%8C معراج پیامبر(ص) از نگاه نظامی گنجوی]</ref> | ||
خط ۳۵: | خط ۳۵: | ||
در ماجرای معراج مباحث دیگری مانند خلأ، گرما و اشعه ماوراء بنفش نیز وجود دارند که همه اسباب مادی است که امروزه بشر تقریباً توانسته بر آنها تسلط یابد. پس عقلاً کنار زدن این موانع از سمت بشر امکان دارد، لذا وقتی چنین چیزی برای بشر امکان داشته باشد برای خالق بشر به طریق اولی امکان دارد.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/4050659/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%B5-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D9%82%D9%84%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF معراج پیامبر(ص) مانعیت عقلی ندارد]</ref> | در ماجرای معراج مباحث دیگری مانند خلأ، گرما و اشعه ماوراء بنفش نیز وجود دارند که همه اسباب مادی است که امروزه بشر تقریباً توانسته بر آنها تسلط یابد. پس عقلاً کنار زدن این موانع از سمت بشر امکان دارد، لذا وقتی چنین چیزی برای بشر امکان داشته باشد برای خالق بشر به طریق اولی امکان دارد.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/4050659/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%B5-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B9%D9%82%D9%84%DB%8C-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF معراج پیامبر(ص) مانعیت عقلی ندارد]</ref> | ||
== | == اقتباسهای ادبی از داستان معراج == | ||
شاعران پارسیسرا از شروع رشد شعر فارسی بهویژه از قرن پنجم هجری به بعد ضمن بیان اعتقاد خود به تصویرگری این معجزه پیامبر (ص) پرداختهاند. از قرن پنجم و ششم هجری به بعد پس از حمد و ستایش خداوند، گزارش معراج به عنوان يک سنت ادبی، از سوی شاعران بزرگ پارسیسرا مانند: نظامی، خاقانی، عطار و ديگران بهعنوان پیشدرآمد آثار منظوم مورد توجه خاص قرار گرفت. توجه نظامی گنجوی در شرح این واقعه در مخزنالأسرار و دیگر منظومههایش قابل توجه است. <ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4037491/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%B5-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D9%88%DB%8C معراج پیامبر(ص) از نگاه نظامی گنجوی]</ref> | شاعران پارسیسرا از شروع رشد شعر فارسی بهویژه از قرن پنجم هجری به بعد ضمن بیان اعتقاد خود به تصویرگری این معجزه پیامبر (ص) پرداختهاند. از قرن پنجم و ششم هجری به بعد پس از حمد و ستایش خداوند، گزارش معراج به عنوان يک سنت ادبی، از سوی شاعران بزرگ پارسیسرا مانند: نظامی، خاقانی، عطار و ديگران بهعنوان پیشدرآمد آثار منظوم مورد توجه خاص قرار گرفت. توجه نظامی گنجوی در شرح این واقعه در مخزنالأسرار و دیگر منظومههایش قابل توجه است. <ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/4037491/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%B5-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85%DB%8C-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D9%88%DB%8C معراج پیامبر(ص) از نگاه نظامی گنجوی]</ref> | ||
صوفیان نیز ضمن نوشتن مجموعه سفرنامههای روحانی به این واقعه پرداخته¬اند. از کارهای باقیمانده ایشان در این زمینه میتوان به معراج بایزید، رساله بدوِّ شأنِ حکیم ترمذی، معراجِ روحانی روزبهان بقلی، اثر ابنعربی، منظومه مصباح الأرواحِ شمسالدین محمد بن طغان و جاویدنامه اقبال لاهوری در عصر حاضر اشاره کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4002605/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%84-%D8%B5-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%258 معراج حضرت رسول (ص)؛ الگوی سفرنامههای روحانی]</ref> | صوفیان نیز ضمن نوشتن مجموعه سفرنامههای روحانی به این واقعه پرداخته¬اند. از کارهای باقیمانده ایشان در این زمینه میتوان به معراج بایزید، رساله بدوِّ شأنِ حکیم ترمذی، معراجِ روحانی روزبهان بقلی، اثر ابنعربی، منظومه مصباح الأرواحِ شمسالدین محمد بن طغان و جاویدنامه اقبال لاهوری در عصر حاضر اشاره کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4002605/%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B1%D8%B3%D9%88%D9%84-%D8%B5-%D8%A7%D9%84%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD%D8%A7%D9%86%DB%258 معراج حضرت رسول (ص)؛ الگوی سفرنامههای روحانی]</ref> |