ویراستار
۸٬۳۴۱
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «صابئین؛ گروهی نامبرده شده در قرآن. == صابئین در قرآن == در قرآن کریم کلمه صابئين يا صابئون سه بار به کار رفته است؛ در سوره بقره، آیه ۶۲ و سوره مائده، آیه ۶۹ در ردیف مؤمنان و یهودیان و مسیحیان و در سوره حج آیه ۱۷ در ردیف مؤمنان، یهودیان آمده است و د...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۲: | خط ۱۲: | ||
== معرفی منداییان == | == معرفی منداییان == | ||
در دایرة المعارف دین درباره «منداییها» و «دین مندایی» چنین آمده است: مشتق از ماندا یعنی دانش نظامی خود بسته و متعلق به بدنه اصلی گنوسیگری (غنوصية عهد باستان...) بدینسان آیین مندایی شباهاتی با یهودیت و مسیحیت دارد. این آیین همچنین به دلایل جغرافیایی نمایانگر تأثراتی از محیط دینی ایرانی است... مانداییها که سنتاً نسبت به یهودیت و مسیحیت حالت خصمانه داشتند در قرن هفتم با ظهور اسلام مواجه شدند و پیشوایان مندایی در واکنش نسبت به آن اعلام کردند که گینزه کتاب مقدس آنان و یحیی معمدان پیامبر مندایی است زیرا برای آنکه بر وفق قوانین اسلام اهل کتاب شمرده شوند در ردیف یهودیان و مسیحیان و از گرویدن اجباری به اسلام معاف باشند، باید کتاب مقدس و پیامبر میداشتند. منداییها در عصر اسلامی متحمل شدایدی شدند ولی عمدتاً در صلح و صفا به سر بردند. اینان که سنتاً رسم درون همسری داشتند، نه در هوای قدرت دنیوی بودند و نه گسترش سیاسی. | در دایرة المعارف دین درباره «منداییها» و «دین مندایی» چنین آمده است: مشتق از ماندا یعنی دانش نظامی خود بسته و متعلق به بدنه اصلی گنوسیگری (غنوصية عهد باستان...) بدینسان آیین مندایی شباهاتی با یهودیت و مسیحیت دارد. این آیین همچنین به دلایل جغرافیایی نمایانگر تأثراتی از محیط دینی ایرانی است... مانداییها که سنتاً نسبت به یهودیت و مسیحیت حالت خصمانه داشتند در قرن هفتم با ظهور اسلام مواجه شدند و پیشوایان مندایی در واکنش نسبت به آن اعلام کردند که گینزه کتاب مقدس آنان و یحیی معمدان پیامبر مندایی است زیرا برای آنکه بر وفق قوانین اسلام اهل کتاب شمرده شوند در ردیف یهودیان و مسیحیان و از گرویدن اجباری به اسلام معاف باشند، باید کتاب مقدس و پیامبر میداشتند. منداییها در عصر اسلامی متحمل شدایدی شدند ولی عمدتاً در صلح و صفا به سر بردند. اینان که سنتاً رسم درون همسری داشتند، نه در هوای قدرت دنیوی بودند و نه گسترش سیاسی. | ||
== منابع == | |||
این مدخل برگرفته از '''دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی''' است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است. |