پرش به محتوا

روح: تفاوت میان نسخه‌ها

۸ بایت حذف‌شده ،  ‏۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - '¬' به '‌')
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
روح؛ مبدأ حیات و موجودی از سنخ فرشتگان. اعتقاد به موجودی ماورایی به نام روح قدمتی طولانی در میان بشر دارد. در قرآن روح به طور کلی در دو معنا استفاده شده است: روح انسان و موجودی از سنخ فرشتگان. از  قرآن تقدم وجود روح بر بدن، تفاوت روح با بدن، تفاوت روح و نفس برداشت می‌شود. از جمله اموری که آنها را موجب آرامش روح و روان دانسته‌‌اند می‌توان به دعا، یاد خدا و تلاوت قرآن اشاره کرد.  
'''روح'''؛ مبدأ حیات و موجودی از سنخ فرشتگان. اعتقاد به موجودی ماورایی به نام روح قدمتی طولانی در میان بشر دارد. در قرآن روح به طور کلی در دو معنا استفاده شده است: روح انسان و موجودی از سنخ فرشتگان. از  قرآن تقدم وجود روح بر بدن، تفاوت روح با بدن، تفاوت روح و نفس برداشت می‌شود. از جمله اموری که آنها را موجب آرامش روح و روان دانسته‌‌اند می‌توان به دعا، یاد خدا و تلاوت قرآن اشاره کرد.  


== تعریف ==
== تعریف ==
خط ۲۵: خط ۲۵:
راه دیگر، بهره‌گیری از خود قرآن است. قرآن کریم خود را شفابخش می‌نامد.<ref>«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ‌؛ اى مردم ، به يقين ، براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى ، و درمانى براى آنچه در سينه‏هاست ، و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [ به خدا ] آمده است» (يونس‏/ 57).</ref>مصداق این آیه، کلام حضرت امیر(ع) است که در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه فرموده‌اند: برای دردهایتان از قرآن سلامت بخواهید و با قرآن بر سختی‌ها یاری جویید.
راه دیگر، بهره‌گیری از خود قرآن است. قرآن کریم خود را شفابخش می‌نامد.<ref>«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَ شِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ‌؛ اى مردم ، به يقين ، براى شما از جانب پروردگارتان اندرزى ، و درمانى براى آنچه در سينه‏هاست ، و رهنمود و رحمتى براى گروندگان [ به خدا ] آمده است» (يونس‏/ 57).</ref>مصداق این آیه، کلام حضرت امیر(ع) است که در خطبه ۱۷۶ نهج البلاغه فرموده‌اند: برای دردهایتان از قرآن سلامت بخواهید و با قرآن بر سختی‌ها یاری جویید.
یاد خدا و اتکا به او سرچشمه تمام آرامش‌ها و در رأس آنها آرامش روح است. در قرآن کریم روحِ امید با توکل بر خدا و نفی ناامیدی بر انسان دمیده می‌شود. آیه ۸۷ سوره‌ یوسف می‌فرماید: يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لاَ تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ‌؛ اى پسران من ، برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خدا نوميد مباشيد ، زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت خدا نوميد نمى‏شود» (يوسف‏/ 87). نماز نیز که ذکر خداست تآثیر والایی بر آرامش روح دارد. نماز غذای روح است و همانطور كه بهترين غذا آن است كه جذب بدن شود، بهترين عبادت هم نمازی است كه جذب روح شود يعنی با نشاط و حضور قلب انجام گيرد و آثار آن در رفتار نمازگزار ظاهر شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2464002/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%83%D9%87-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA نمازی كه جذب روح شود، بهترين عبادت است]</ref>
یاد خدا و اتکا به او سرچشمه تمام آرامش‌ها و در رأس آنها آرامش روح است. در قرآن کریم روحِ امید با توکل بر خدا و نفی ناامیدی بر انسان دمیده می‌شود. آیه ۸۷ سوره‌ یوسف می‌فرماید: يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ يُوسُفَ وَ أَخِيهِ وَ لاَ تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ‌؛ اى پسران من ، برويد و از يوسف و برادرش جستجو كنيد و از رحمت خدا نوميد مباشيد ، زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت خدا نوميد نمى‏شود» (يوسف‏/ 87). نماز نیز که ذکر خداست تآثیر والایی بر آرامش روح دارد. نماز غذای روح است و همانطور كه بهترين غذا آن است كه جذب بدن شود، بهترين عبادت هم نمازی است كه جذب روح شود يعنی با نشاط و حضور قلب انجام گيرد و آثار آن در رفتار نمازگزار ظاهر شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2464002/%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%83%D9%87-%D8%AC%D8%B0%D8%A8-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D8%B4%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%D9%8A%D9%86-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA نمازی كه جذب روح شود، بهترين عبادت است]</ref>
در نگاه قرآن کریم دنیا طلبی و کفر ورزیدن و کافر شدن همه آفت است و موجبات عدم سلامت روان؛ قرآن دارنده‌ این صفات را صاحب خسران می‌داند و درسوره هود آیات شریفه ۲۱ و ۲۲<ref>«أُولئِکَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ مَا کَانُوا يَفْتَرُونَ‌، لاَ جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ‌؛ اينانند كه به خويشتن زيان زده و آنچه را به دروغ برساخته بودند از دست داده‏اند، شك نيست كه آنان در آخرت زيانكارترند» (هود، 22).</ref> از آنان به عنوان کسانی‌که نفس خود را در زیان افکنده‌اند یاد می‌‌کند. در آیه ۱۰۴ سوره کهف نیز از این افراد به عنوان کسانی‌که عمرشان را در راه حیات دنیایی فانی و تباه کرده‌اند، یاد شده است.<ref>[https://shahrekord.iqna.ir/fa/news/3915441/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D9%88-%D8%AC%D8%B3%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 سلامت روح و جسم از دیدگاه قرآن کریم
در نگاه قرآن کریم دنیا طلبی و کفر ورزیدن و کافر شدن همه آفت است و موجبات عدم سلامت روان؛ قرآن دارنده‌ این صفات را صاحب خسران می‌داند و درسوره هود آیات شریفه ۲۱ و ۲۲<ref>«أُولئِکَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَ ضَلَّ عَنْهُمْ مَا کَانُوا يَفْتَرُونَ‌، لاَ جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الْآخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ‌؛ اينانند كه به خويشتن زيان زده و آنچه را به دروغ برساخته بودند از دست داده‏اند، شك نيست كه آنان در آخرت زيانكارترند» (هود، 22).</ref> از آنان به عنوان کسانی‌که نفس خود را در زیان افکنده‌اند یاد می‌‌کند. در آیه ۱۰۴ سوره کهف نیز از این افراد به عنوان کسانی‌که عمرشان را در راه حیات دنیایی فانی و تباه کرده‌اند، یاد شده است.<ref>[https://shahrekord.iqna.ir/fa/news/3915441/%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D9%88-%D8%AC%D8%B3%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 سلامت روح و جسم از دیدگاه قرآن کریم] </ref>
]</ref>


== منابع ==
== منابع ==
خط ۳۷: خط ۳۶:
[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%AD ویکی پدیا]
[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D9%88%D8%AD ویکی پدیا]


</div>
== پاورقی‌ها ==
== پاورقی‌ها ==
</div>
ویراستار
۸٬۳۴۱

ویرایش