پیاده روی اربعین

از قرآن پدیا
نسخهٔ تاریخ ‏۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۰۲ توسط Kazemi (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «'''پیاده روی اربعین'''؛ یکی از سنت های تبلیغی فرا ملی و جهانی محسوب می شود که همه زائران از همه ادیان و مذاهب در مراسم سالیانه پیاده روی به سمت کربلا شرکت می کنند. این حرکت جمعی نشانه تقریب و وحدت میان ادیان و مذاهب اسلامی است. هرچقدر این مراسم گست...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

پیاده روی اربعین؛ یکی از سنت های تبلیغی فرا ملی و جهانی محسوب می شود که همه زائران از همه ادیان و مذاهب در مراسم سالیانه پیاده روی به سمت کربلا شرکت می کنند. این حرکت جمعی نشانه تقریب و وحدت میان ادیان و مذاهب اسلامی است. هرچقدر این مراسم گسترده تر و با وحدت بیشتر برگزار شود، تبلیغات بیشتری برای اسلام انجام می گیرد و مردم دنیا آشنایی بیشتری با قیام عاشورا و ظهور امام زمان (عج) پیدا خواهند کرد.

تأثیر پیاده روی اربعین در تقریب ادیان و مذاهب اسلامی

پیاده‌روی اربعین یکی از سنت¬های حسنه و تبلیغی اسلام است که همه ساله از مسیرهای منتهی به کربلا به ‌منظور زیارت امام حسین(ع) در چهلمین روز شهادتش انجام می-گیرد.[۱] هرچند اربعین یک برنامه شیعی است؛ اما در این جمع شیعی، اسماعیلیه، زیدیه، اهل سنت، مسیحیان، زرتشتیان، ایزدی و حتی یهودیان و سایر آیین‌های دیگر هم حضور دارند و در پذیرایی از زائران اربعین نقش ایفا می-کنند.[۲] این حضور در اربعین به معنای کنار گذاشتن تمامی تفاوت¬های قومی، مذهبی، نژادی است؛ زیرا در این پیاده روی، افراد با هر پست، مقام، منصب، نژاد و مذهبی تنها با لقب «زائر اربعین حسینی» شناخته می-شوند.[۳] حضور جمعی و گسترده ادیان و مذاهب اسلامی در این مراسم می¬ تواند بهترین فرصت را برای تبلیغ دین اسلام فراهم کند[۴] چنانکه، در طول سالیان متمادی، افراد زیادی از کشورهای مختلف مشاهده شده است که با تأثیرپذیری از این مراسم، مسلمان می-شوند.[۵] بر این اساس، پیاده روی اربعین می¬ تواند جایگاهی برای پیوند امت‌ها و وحدت مذاهب -شود.[۶]

پیاده روی اربعین؛ زمینه ساز ظهور امام زمان(عج)

زمانی که زائران از اقصی نقاط جهان برای حضور در مراسم پیاده روی تجمع می کنند، قدرت سیاسی تولید و به دنبال آن احترام جهانی برای امام زمان (عج) ایجاد می-کنند.[۷][۸] نشانه این امر این است¬که در زمان ظهور، مردم دنیا امام زمان (عج) را با قیام حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خواهند شناخت و نام حسین(ع) برای تمام ملت‌های جهان آشنا خواهد بود.[۹] در تأیید این ادعا، روایاتی است¬که امام عصر(ع) خود را با نسبت اباعبدالله(ع) به مردم معرفی می‌کنند.[۱۰] علاوه بر این، پیاده¬ روی اربعین درس عدالت اجتماعی، عدالت‌خواهی و ظلم‌ستیزی[۱۱] به مردم می¬دهد و براي مدتي هر چند كوتاه، مردم را از تعلقات دنيايي و مادي جدا مي كند و مردم در قالب يك شرايط سخت از نظر ظاهري، با شرایط دوره ظهور آشنا مي‎شوند. اینگونه است که صبر و شكيبايي براي رسيدن به مرقد امام حسين (ع) مي‎تواند تمريني براي آمادگي جهت مواجه با بحران¬ها و سختي‎هاي دوران ظهور و اجراي سبك زندگي مهدوي باشد.[۱۲]

منابع

ایکنا.

ویکی پدیا.

يزدى حايرى، على (‏1422 ق‏)، إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجّل الله تعالى فرجه الشريف‏، محقق/ مصحح : عاشور، على بيروت‏:‏ مؤسسة الأعلمى‏.

پاورقی ها

  1. . استاد دانشگاه: پیاده روی اربعین، تمرین ولایت‌مداری در عصر غیبت است؛ چرا زیارت اربعین/۴/ پیاده‌روی اربعین نماد چیست؛ چرا زیارت اربعین / ۶/ اثرات پیاده‌روی اربعین؛ ویکی پدیا.
  2. . آداب و احکام پیاده‌روی اربعین؛ ویکی پدیا؛ پیاده روی عظیم اربعین نماد بی بدیل اعلام فرهنگ شیعه به جهانیان شده است.
  3. . جلوه های زیبای «سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ» در پیاده روی اربعین؛ هادی انصاری بیان کرد: فراز و فرودهای پیاده‌روی اربعین در دوران حکومت صدام و پس از آن؛ امام جمعه خوی:پیاده روی اربعین نماد حقانیت تشیع است.
  4. . پیاده روی اربعین حسینی نماد آزادگی اسلام است.
  5. . هادی انصاری بیان کرد: فراز و فرودهای پیاده‌روی اربعین در دوران حکومت صدام و پس از آن
  6. . امام جمعه شهرکرد: تداوم پیاده روی اربعین تحقق بخش اسلام ناب مهدوی است؛ وحدت مذاهب مهمترین اثر پیاده روی اربعین است.
  7. . پناهیان در موکب سیدالشهدای استان قزوین:پیاده روی اربعین زمینه‌ساز افزایش قدرت سیاسی شیعیان می‌شود.
  8. . یادداشت/ نسبت پیاده‌روی اربعین، تمدن و آخرالزمان از نظر دو تحلیلگر خارجی؛ چرا زیارت اربعین / ۴/ پیاده‌روی اربعین نماد چیست.
  9. . هادی انصاری بیان کرد: فراز و فرودهای پیاده‌روی اربعین در دوران حکومت صدام و پس از آن
  10. . إذا ظهر القائم(ع) قام بین الرکن و المقام و ینادی بنداءات خمسة: الأول: ألا یا أهل‏ العالم‏ أنا الإمام القائم، الثانی: ألا یا أهل‏ العالم‏ أنا الصمصام المنتقم، الثالث: ألا یا أهل‏ العالم‏ إن جدّی الحسین قتلوه عطشان...؛ (الزام الناصب/ج2/ص233)
  11. . پیاده‌روی اربعین «شرط» ظهور است، نه نشانه ظهور/ راهپیمایی اربعین؛ تجلی‌گاه جامعه مهدوی
  12. [https://qom.iqna.ir/fa/news/3547336/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B9%D8%B5%D8%B1-%D8%BA%DB%8C%D8%A8%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . استاد دانشگاه: پیاده روی اربعین، تمرین ولایت‌مداری در عصر غیبت است. ]