مدارا: تفاوت میان نسخه‌ها

از قرآن پدیا
(صفحه‌ای تازه حاوی « مدارا مدارا؛ نرم‌خویی و تحمل. مدارا، به معنای سازگاری، نرم‌خویی و حسن معاشرت دربرابر بدی‌های دیگران است. در فرهنگ اسلامی، مدارا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در آیات قرآن و کلام معصومین، آثار مثب...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
                                                                          مدارا
'''مدارا'''؛ نرم‌خویی و تحمل. مدارا، به معنای سازگاری، نرم‌خویی و حسن معاشرت دربرابر بدی‌های دیگران است. در فرهنگ اسلامی، مدارا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در آیات قرآن و کلام معصومین، آثار مثبت متعددی در ابعاد فردی و اجتماعی برای مدارا کردن در برابر دیگران بیان شده است.
مدارا؛ نرم‌خویی و تحمل. مدارا، به معنای سازگاری، نرم‌خویی و حسن معاشرت دربرابر بدی‌های دیگران است. در فرهنگ اسلامی، مدارا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در آیات قرآن و کلام معصومین، آثار مثبت متعددی در ابعاد فردی و اجتماعی برای مدارا کردن در برابر دیگران بیان شده است.


فهرست مطالب
== تعریف ==
تعریف 1
تعریف لغوی 1
تعریف اصطلاحی 2
جایگاه مدارا در آموزههای اسلامی 2
مدارا در آیات قرآن 2
مدارا در روایات 2
آثار مدارا در زندگی فردی و اجتماعی 3
راههای ایجاد و تقویت روحیه مدارا در جامعه 3


تعریف
=== تعریف لغوی ===
تعریف لغوی
مدارا به معنای نرم‌خویی، حسن معاشرت و تحمل مردم، به هدف دوستی با آن‌ها است.<ref>. لسان العرب، ج14؛ ص255.</ref>مدارا از ریشه «دری» یا «درا» است. «دری» به معنای شناختی است که از راه غیرمعمول و پنهانی به دست می‌آید. اگر واژه مدارا مشتق از «دری» باشد، به این معنا است که انسان با تحمل طرف مقابل و نرم‌خویی با او، وی را وابسته محبت خویش می‌سازد. ریشه «درا» به معنای دفع کردن است و اگر مدارا از این ریشه باشد، به این معنا است که انسان با برخورد ملایم خود بدی طرف مقابل را دفع می‌کند.<ref>. لسان العرب، ج14؛ ص255؛ معجم مقاییس اللغه، ج2؛ ص271؛ مفردات الفاظ قرآن، ص 168.</ref>  
مدارا به معنای نرم‌خویی، حسن معاشرت و تحمل مردم، به هدف دوستی با آن‌ها است.<ref>. لسان العرب، ج14؛ ص255.</ref>مدارا از ریشه «دری» یا «درا» است. «دری» به معنای شناختی است که از راه غیرمعمول و پنهانی به دست می‌آید. اگر واژه مدارا مشتق از «دری» باشد، به این معنا است که انسان با تحمل طرف مقابل و نرم‌خویی با او، وی را وابسته محبت خویش می‌سازد. ریشه «درا» به معنای دفع کردن است و اگر مدارا از این ریشه باشد، به این معنا است که انسان با برخورد ملایم خود بدی طرف مقابل را دفع می‌کند.<ref>. لسان العرب، ج14؛ ص255؛ معجم مقاییس اللغه، ج2؛ ص271؛ مفردات الفاظ قرآن، ص 168.</ref>  
گاهی واژه مدارا در کنار واژه «رفق» به کار می‌رود. «رفق» به معنای لطافت و نرمی دربرابر خشونت و شدت است.<ref>. العین، ج5؛ ص 149.</ref> اما کاربرد مدارا بیشتر درمورد دشمنان و مخالفان است؛ ولی «رفق» بیشتر درمورد برخورد با موافقان و دوستان و بیش از همه درمورد غیرمخالفان کاربرد دارد.<ref>. کافی، ج8؛ ص334؛ بحارالانوار، ج72؛ ص401.</ref>


تعریف اصطلاحی
گاهی واژه مدارا در کنار واژه «رفق» به کار می‌رود. «رفق» به معنای لطافت و نرمی دربرابر خشونت و شدت است.<ref>. العین، ج5؛ ص 149.</ref> اما کاربرد مدارا بیشتر درمورد دشمنان و مخالفان است؛ ولی «رفق» بیشتر درمورد برخورد با موافقان و دوستان و بیش از همه درمورد غیرمخالفان کاربرد دارد.<ref>. کافی، ج8؛ ص334؛ بحارالانوار، ج72؛ ص401.</ref>
مدارا در اصطلاح به معنای تحمل و تغافل نسبت به ناگواری‌ها و بدی‌های دیگران است؛ به این مفهوم که در حد امکان، دیگران را با بدقولی‌ها و ناسازگاری‌ها و بدرفتاری‌هایشان بپذیریم. به طور کلی مدارا کردن موجب ثبات و پایداری رابطه می‌شود.<ref>[https://qazvin.iqna.ir/fa/news/4098491/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . مدارا کردن نقطه ضعف نیست.]</ref> مدارا از لحاظ مفهوم به رفق نزدیک است؛ زیرا مدارا، نرم‌خویی و حسن معاشرت با مردم و تحمل آزار آنهاست، ولی می‌توان بین رفق و مدارا تفاوت قائل شد؛ از این حیث که در مدارا تحمل آزار مردم هست ولی در رفق نیست.<ref>. آداب معاشرت، ص50.</ref>  


جایگاه مدارا در آموزه‌های اسلامی  
=== تعریف اصطلاحی ===
مدارا در اصطلاح به معنای تحمل و تغافل نسبت به ناگواری‌ها و بدی‌های دیگران است؛ به این مفهوم که در حد امکان، دیگران را با بدقولی‌ها و ناسازگاری‌ها و بدرفتاری‌هایشان بپذیریم. به طور کلی مدارا کردن موجب ثبات و پایداری رابطه می‌شود.<ref>[https://qazvin.iqna.ir/fa/news/4098491/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . مدارا کردن نقطه ضعف نیست.]</ref> مدارا از لحاظ مفهوم به رفق نزدیک است؛ زیرا مدارا، نرم‌خویی و حسن معاشرت با مردم و تحمل آزار آنهاست، ولی می‌توان بین رفق و مدارا تفاوت قائل شد؛ از این حیث که در مدارا تحمل آزار مردم هست ولی در رفق نیست.<ref>. آداب معاشرت، ص50.</ref>
 
== جایگاه مدارا در آموزه‌های اسلامی ==
مدارا در آیات قرآن
مدارا در آیات قرآن
در آیات قرآن کریم توصیه به مدارا در ابعاد گوناگون دیده می‌شود و خصوصاً مدارا هنگام جدال با مخالفان از سفارش‌های خداوند است.<ref>. برای نمونه: نحل/125؛ حج/67؛ عنکبوت/46.</ref> براساس آیات قرآن، همین خصلت مدارا موجب شد اهداف هدایتی و دعوت پیامبر اسلام (ص) محقق شود.<ref>.  فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ؛ « پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى دارد » (آل عمران/159)</ref> در آیات قرآن به مردم توصیه شده نسبت به یکدیگر با مدارا و بخشش رفتار کنند تا ثمره آن که سلامت روان و ثبات روابط اجتماعی است حاصل شود.<ref>[https://qazvin.iqna.ir/fa/news/4098491/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . مدارا کردن نقطه ضعف نیست.]</ref>  
در آیات قرآن کریم توصیه به مدارا در ابعاد گوناگون دیده می‌شود و خصوصاً مدارا هنگام جدال با مخالفان از سفارش‌های خداوند است.<ref>. برای نمونه: نحل/125؛ حج/67؛ عنکبوت/46.</ref> براساس آیات قرآن، همین خصلت مدارا موجب شد اهداف هدایتی و دعوت پیامبر اسلام (ص) محقق شود.<ref>.  فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ؛ « پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى دارد » (آل عمران/159)</ref> در آیات قرآن به مردم توصیه شده نسبت به یکدیگر با مدارا و بخشش رفتار کنند تا ثمره آن که سلامت روان و ثبات روابط اجتماعی است حاصل شود.<ref>[https://qazvin.iqna.ir/fa/news/4098491/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B6%D8%B9%D9%81-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . مدارا کردن نقطه ضعف نیست.]</ref>  


مدارا در روایات  
مدارا در روایات  
در کلام معصومین مدارا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به طوری که در برخی از روایات از آن به عنوان شرط ایمان، استوار کننده اعمال انسان و سرآمد عقل یاد می‌شود؛ زیرا توان مدارا در مقابل افراد در شرایط سخت به توان عقلی و قدرت درک بالایی نیاز دارد. اهمیت مدارا در ثبات روابط خانوادگی و اجتماعی آنقدر زیاد است که رسول خدا (ص)، مدارا با مردم را نیمی از ایمان می‌داند. در بیانات معصومین به مدارا کردن با غیر هم‌کیش و دشمن هم توصیه‌های زیادی شده است. امام اول شیعیان علی (ع) به فرزند گران‌قدرش امام حسن مجتبی (ع) درمورد مدارا با ابن ملجم- کسی که اقدام به ترور ایشان کرده بود- سفارش کرد.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3821316/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B5%D8%AF%D9%82%D9%87 . مدارا با دشمن بهترین صدقه؛ تأکید آموزه‌های دینی بر مدارا با مردم؛ مدارا کردن نقطه ضعف نیست؛ مدارا و شفقت به رسم علی (ع).]</ref>  
در کلام معصومین مدارا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به طوری که در برخی از روایات از آن به عنوان شرط ایمان، استوار کننده اعمال انسان و سرآمد عقل یاد می‌شود؛ زیرا توان مدارا در مقابل افراد در شرایط سخت به توان عقلی و قدرت درک بالایی نیاز دارد. اهمیت مدارا در ثبات روابط خانوادگی و اجتماعی آنقدر زیاد است که رسول خدا (ص)، مدارا با مردم را نیمی از ایمان می‌داند. در بیانات معصومین به مدارا کردن با غیر هم‌کیش و دشمن هم توصیه‌های زیادی شده است. امام اول شیعیان علی (ع) به فرزند گران‌قدرش امام حسن مجتبی (ع) درمورد مدارا با ابن ملجم- کسی که اقدام به ترور ایشان کرده بود- سفارش کرد.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3821316/%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%B4%D9%85%D9%86-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B5%D8%AF%D9%82%D9%87 . مدارا با دشمن بهترین صدقه؛ تأکید آموزه‌های دینی بر مدارا با مردم؛ مدارا کردن نقطه ضعف نیست؛ مدارا و شفقت به رسم علی (ع).]</ref>


آثار مدارا در زندگی فردی و اجتماعی  
== آثار مدارا در زندگی فردی و اجتماعی ==
مدارا در زندگی فردی و اجتماعی آثار مثبت زیادی دارد و از مؤلفه‌های ضروری زندگی اجتماعی موفق است. مدارا موجب تقویت پیوندهای اجتماعی و جلوگیری از اختلاف و کشمکش‌های بیهوده در سطح جامعه و حفظ وحدت و تحکیم حکومت اسلامی می‌شود. در کانون خانواده نیز مدارا و سازگاری موجب تحکیم بنیان خانواده و ایجاد محیطی امن برای رشد و شکوفایی فرزندان و عشق و علاقه بین همسران می‌شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2574891/%D8%AA%D8%AF%D9%8A%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%83%D9%86%D8%A7%D8%B1-%E2%80%8C%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A4%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . تدين در كنار ‌مدارا و تفاهم از مؤلفه‌های مهم زندگی مشترك است؛ مدارا با دوستان و دشمنان از محورهای اصلی سیره امام جواد(ع) است؛ مدارا رأس سیاست از منظر امام علی (ع)؛ تأکید آموزههای دینی بر مدارا با مردم، مدارا و مروت، لازمه تحقق وحدت در جامعه است؛ ترويج فرهنگ تحمل و مدارا؛ از راهبردهای اساسی کاهش آسيب‌های اجتماعی.]</ref>در سخنان معصومین آثار فردی و اجتماعی متعددی برای مدارا با دیگران ذکر شده است؛ ازجمله: وسعت رزق، پایداری ایمان، خیر و خوشی در زندگی، آسانی کارها، محبت و عطای الهی، تداوم دوستی‌ها و رسیدن به درجات عالی صبر و رضا.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3517194/%D8%AA%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA تشریح مهم‌ترین آثار مدارا در آیات و روایات؛ مدارا؛ کلید خیر و خوشی زندگی.    ]</ref>
مدارا در زندگی فردی و اجتماعی آثار مثبت زیادی دارد و از مؤلفه‌های ضروری زندگی اجتماعی موفق است. مدارا موجب تقویت پیوندهای اجتماعی و جلوگیری از اختلاف و کشمکش‌های بیهوده در سطح جامعه و حفظ وحدت و تحکیم حکومت اسلامی می‌شود. در کانون خانواده نیز مدارا و سازگاری موجب تحکیم بنیان خانواده و ایجاد محیطی امن برای رشد و شکوفایی فرزندان و عشق و علاقه بین همسران می‌شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/2574891/%D8%AA%D8%AF%D9%8A%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%83%D9%86%D8%A7%D8%B1-%E2%80%8C%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A4%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . تدين در كنار ‌مدارا و تفاهم از مؤلفه‌های مهم زندگی مشترك است؛ مدارا با دوستان و دشمنان از محورهای اصلی سیره امام جواد(ع) است؛ مدارا رأس سیاست از منظر امام علی (ع)؛ تأکید آموزههای دینی بر مدارا با مردم، مدارا و مروت، لازمه تحقق وحدت در جامعه است؛ ترويج فرهنگ تحمل و مدارا؛ از راهبردهای اساسی کاهش آسيب‌های اجتماعی.]</ref>در سخنان معصومین آثار فردی و اجتماعی متعددی برای مدارا با دیگران ذکر شده است؛ ازجمله: وسعت رزق، پایداری ایمان، خیر و خوشی در زندگی، آسانی کارها، محبت و عطای الهی، تداوم دوستی‌ها و رسیدن به درجات عالی صبر و رضا.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3517194/%D8%AA%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA تشریح مهم‌ترین آثار مدارا در آیات و روایات؛ مدارا؛ کلید خیر و خوشی زندگی.    ]</ref>


راه‌های ایجاد و تقویت روحیه مدارا در جامعه
== راه‌های ایجاد و تقویت روحیه مدارا در جامعه ==
مدارا و نرم‌خویی با دیگران هدیه الهی است و یکی از مهم‌ترین راه‌های حصول آن تقلید از روحیه، روش و عملکرد بزرگان دین در عرصه‌های گوناگون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی است. به عنوان نمونه؛ امام رضا(ع) در شرایط سیاسی خاصی که مأمون برای ایشان ایجاد کرده بود و در جریان مناظراتی که برای ایشان با علمای فرق و ادیان دیگر ترتیب داده شده بود، هیچگاه تندخویی و خشونت نشان ندادند و با صبر، مدارا و روش علمی با رؤسای گروه‌ها و ادیان مناظره کردند.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/3977496/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%AE%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%86 . سیره امام رضا(ع) بر مدارا و سازش بود/ عدم تندخویی و بی‌احترامی در مناظرات ایشان؛ مدارا کردن نقطه ضعف نیست. ]</ref>   
مدارا و نرم‌خویی با دیگران هدیه الهی است و یکی از مهم‌ترین راه‌های حصول آن تقلید از روحیه، روش و عملکرد بزرگان دین در عرصه‌های گوناگون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی است. به عنوان نمونه؛ امام رضا(ع) در شرایط سیاسی خاصی که مأمون برای ایشان ایجاد کرده بود و در جریان مناظراتی که برای ایشان با علمای فرق و ادیان دیگر ترتیب داده شده بود، هیچگاه تندخویی و خشونت نشان ندادند و با صبر، مدارا و روش علمی با رؤسای گروه‌ها و ادیان مناظره کردند.<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/3977496/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B1%D8%B6%D8%A7%D8%B9-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D9%88-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%B4-%D8%A8%D9%88%D8%AF-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%AE%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%B8%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%B4%D8%A7%D9%86 . سیره امام رضا(ع) بر مدارا و سازش بود/ عدم تندخویی و بی‌احترامی در مناظرات ایشان؛ مدارا کردن نقطه ضعف نیست. ]</ref>   
آموزش و پرورش و رسانه‌ها نیز در ایجاد و تقویت روحیه نرم‌خویی و مدارا در ابعاد فردی و اجتماعی نقش مؤثری دارند.<ref>[https://semnan.iqna.ir/fa/news/3844301/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%D9%88%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%D9%87%D8%AF . آموزش‌وپرورش، دین‌داری و مدارا را در جامعه گسترش دهد.]</ref>
آموزش و پرورش و رسانه‌ها نیز در ایجاد و تقویت روحیه نرم‌خویی و مدارا در ابعاد فردی و اجتماعی نقش مؤثری دارند.<ref>[https://semnan.iqna.ir/fa/news/3844301/%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%E2%80%8C%D9%88%D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%DB%8C%D9%86%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%AF%D9%87%D8%AF . آموزش‌وپرورش، دین‌داری و مدارا را در جامعه گسترش دهد.]</ref>


منابع
== منابع ==
امامت پدیا
امامت پدیا
ایکنا
ایکنا
دانش‌نامه اسلامی  
دانش‌نامه اسلامی  
دانش‌نامه پژوهه
دانش‌نامه پژوهه
فرهنگ‌نامه قرآنی
فرهنگ‌نامه قرآنی
ویکی پرسش
ویکی پرسش
ویکی فقه
ویکی فقه
== پاورقی ها ==

نسخهٔ ‏۸ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۳۷

مدارا؛ نرم‌خویی و تحمل. مدارا، به معنای سازگاری، نرم‌خویی و حسن معاشرت دربرابر بدی‌های دیگران است. در فرهنگ اسلامی، مدارا از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و در آیات قرآن و کلام معصومین، آثار مثبت متعددی در ابعاد فردی و اجتماعی برای مدارا کردن در برابر دیگران بیان شده است.

تعریف

تعریف لغوی

مدارا به معنای نرم‌خویی، حسن معاشرت و تحمل مردم، به هدف دوستی با آن‌ها است.[۱]مدارا از ریشه «دری» یا «درا» است. «دری» به معنای شناختی است که از راه غیرمعمول و پنهانی به دست می‌آید. اگر واژه مدارا مشتق از «دری» باشد، به این معنا است که انسان با تحمل طرف مقابل و نرم‌خویی با او، وی را وابسته محبت خویش می‌سازد. ریشه «درا» به معنای دفع کردن است و اگر مدارا از این ریشه باشد، به این معنا است که انسان با برخورد ملایم خود بدی طرف مقابل را دفع می‌کند.[۲]

گاهی واژه مدارا در کنار واژه «رفق» به کار می‌رود. «رفق» به معنای لطافت و نرمی دربرابر خشونت و شدت است.[۳] اما کاربرد مدارا بیشتر درمورد دشمنان و مخالفان است؛ ولی «رفق» بیشتر درمورد برخورد با موافقان و دوستان و بیش از همه درمورد غیرمخالفان کاربرد دارد.[۴]

تعریف اصطلاحی

مدارا در اصطلاح به معنای تحمل و تغافل نسبت به ناگواری‌ها و بدی‌های دیگران است؛ به این مفهوم که در حد امکان، دیگران را با بدقولی‌ها و ناسازگاری‌ها و بدرفتاری‌هایشان بپذیریم. به طور کلی مدارا کردن موجب ثبات و پایداری رابطه می‌شود.[۵] مدارا از لحاظ مفهوم به رفق نزدیک است؛ زیرا مدارا، نرم‌خویی و حسن معاشرت با مردم و تحمل آزار آنهاست، ولی می‌توان بین رفق و مدارا تفاوت قائل شد؛ از این حیث که در مدارا تحمل آزار مردم هست ولی در رفق نیست.[۶]

جایگاه مدارا در آموزه‌های اسلامی

مدارا در آیات قرآن در آیات قرآن کریم توصیه به مدارا در ابعاد گوناگون دیده می‌شود و خصوصاً مدارا هنگام جدال با مخالفان از سفارش‌های خداوند است.[۷] براساس آیات قرآن، همین خصلت مدارا موجب شد اهداف هدایتی و دعوت پیامبر اسلام (ص) محقق شود.[۸] در آیات قرآن به مردم توصیه شده نسبت به یکدیگر با مدارا و بخشش رفتار کنند تا ثمره آن که سلامت روان و ثبات روابط اجتماعی است حاصل شود.[۹]

مدارا در روایات در کلام معصومین مدارا از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به طوری که در برخی از روایات از آن به عنوان شرط ایمان، استوار کننده اعمال انسان و سرآمد عقل یاد می‌شود؛ زیرا توان مدارا در مقابل افراد در شرایط سخت به توان عقلی و قدرت درک بالایی نیاز دارد. اهمیت مدارا در ثبات روابط خانوادگی و اجتماعی آنقدر زیاد است که رسول خدا (ص)، مدارا با مردم را نیمی از ایمان می‌داند. در بیانات معصومین به مدارا کردن با غیر هم‌کیش و دشمن هم توصیه‌های زیادی شده است. امام اول شیعیان علی (ع) به فرزند گران‌قدرش امام حسن مجتبی (ع) درمورد مدارا با ابن ملجم- کسی که اقدام به ترور ایشان کرده بود- سفارش کرد.[۱۰]

آثار مدارا در زندگی فردی و اجتماعی

مدارا در زندگی فردی و اجتماعی آثار مثبت زیادی دارد و از مؤلفه‌های ضروری زندگی اجتماعی موفق است. مدارا موجب تقویت پیوندهای اجتماعی و جلوگیری از اختلاف و کشمکش‌های بیهوده در سطح جامعه و حفظ وحدت و تحکیم حکومت اسلامی می‌شود. در کانون خانواده نیز مدارا و سازگاری موجب تحکیم بنیان خانواده و ایجاد محیطی امن برای رشد و شکوفایی فرزندان و عشق و علاقه بین همسران می‌شود.[۱۱]در سخنان معصومین آثار فردی و اجتماعی متعددی برای مدارا با دیگران ذکر شده است؛ ازجمله: وسعت رزق، پایداری ایمان، خیر و خوشی در زندگی، آسانی کارها، محبت و عطای الهی، تداوم دوستی‌ها و رسیدن به درجات عالی صبر و رضا.[۱۲]

راه‌های ایجاد و تقویت روحیه مدارا در جامعه

مدارا و نرم‌خویی با دیگران هدیه الهی است و یکی از مهم‌ترین راه‌های حصول آن تقلید از روحیه، روش و عملکرد بزرگان دین در عرصه‌های گوناگون زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی است. به عنوان نمونه؛ امام رضا(ع) در شرایط سیاسی خاصی که مأمون برای ایشان ایجاد کرده بود و در جریان مناظراتی که برای ایشان با علمای فرق و ادیان دیگر ترتیب داده شده بود، هیچگاه تندخویی و خشونت نشان ندادند و با صبر، مدارا و روش علمی با رؤسای گروه‌ها و ادیان مناظره کردند.[۱۳]

آموزش و پرورش و رسانه‌ها نیز در ایجاد و تقویت روحیه نرم‌خویی و مدارا در ابعاد فردی و اجتماعی نقش مؤثری دارند.[۱۴]

منابع

امامت پدیا

ایکنا

دانش‌نامه اسلامی

دانش‌نامه پژوهه

فرهنگ‌نامه قرآنی

ویکی پرسش

ویکی فقه

پاورقی ها

  1. . لسان العرب، ج14؛ ص255.
  2. . لسان العرب، ج14؛ ص255؛ معجم مقاییس اللغه، ج2؛ ص271؛ مفردات الفاظ قرآن، ص 168.
  3. . العین، ج5؛ ص 149.
  4. . کافی، ج8؛ ص334؛ بحارالانوار، ج72؛ ص401.
  5. . مدارا کردن نقطه ضعف نیست.
  6. . آداب معاشرت، ص50.
  7. . برای نمونه: نحل/125؛ حج/67؛ عنکبوت/46.
  8. . فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ؛ « پس به [بركت] رحمت الهى با آنان نرمخو [و پرمهر] شدى و اگر تندخو و سختدل بودى قطعا از پيرامون تو پراكنده مى ‏شدند پس از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه و در كار[ها] با آنان مشورت كن و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل‏كنندگان را دوست مى دارد » (آل عمران/159)
  9. . مدارا کردن نقطه ضعف نیست.
  10. . مدارا با دشمن بهترین صدقه؛ تأکید آموزه‌های دینی بر مدارا با مردم؛ مدارا کردن نقطه ضعف نیست؛ مدارا و شفقت به رسم علی (ع).
  11. . تدين در كنار ‌مدارا و تفاهم از مؤلفه‌های مهم زندگی مشترك است؛ مدارا با دوستان و دشمنان از محورهای اصلی سیره امام جواد(ع) است؛ مدارا رأس سیاست از منظر امام علی (ع)؛ تأکید آموزههای دینی بر مدارا با مردم، مدارا و مروت، لازمه تحقق وحدت در جامعه است؛ ترويج فرهنگ تحمل و مدارا؛ از راهبردهای اساسی کاهش آسيب‌های اجتماعی.
  12. تشریح مهم‌ترین آثار مدارا در آیات و روایات؛ مدارا؛ کلید خیر و خوشی زندگی.
  13. . سیره امام رضا(ع) بر مدارا و سازش بود/ عدم تندخویی و بی‌احترامی در مناظرات ایشان؛ مدارا کردن نقطه ضعف نیست.
  14. . آموزش‌وپرورش، دین‌داری و مدارا را در جامعه گسترش دهد.