ماندن (مترادف): تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۳: | خط ۱۳: | ||
|[[لبث (ریشه)|ریشه لبث]] | |[[لبث (ریشه)|ریشه لبث]] | ||
|[[لبث (واژگان)|مشتقات لبث]] | |[[لبث (واژگان)|مشتقات لبث]] | ||
| | |{{AFRAME|Surah=18|Ayah=25}} | ||
|- | |- | ||
|مکث | |مکث | ||
|[[مکث (ریشه)|ریشه مکث]] | |[[مکث (ریشه)|ریشه مکث]] | ||
|[[مکث (واژگان)|مشتقات مکث]] | |[[مکث (واژگان)|مشتقات مکث]] | ||
| | |{{AFRAME|Surah=17|Ayah=106}} | ||
|- | |- | ||
|عکف | | عکف | ||
|[[عکف (ریشه)|ریشه عکف]] | |[[عکف (ریشه)|ریشه عکف]] | ||
|[[عکف (واژگان)|مشتقات عکف]] | |[[عکف (واژگان)|مشتقات عکف]] | ||
| | |{{AFRAME|Surah=2|Ayah=187}} | ||
|} | |} | ||
==معانی مترادفات قرآنی ماندن== | ==معانی مترادفات قرآنی ماندن== | ||
=== «لبث» === | ===«لبث»=== | ||
«لَبِثَ بالمكان» در آنجا اقامت گزيد و ملازم آن مكان شد: در آيه گفت: | |||
فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ- 14/ عنكبوت و فَلَبِثْتَ سِنِينَ- 40/ طه و همينطور در آيات زير: كَمْ لَبِثْتُمْ، قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ- قالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ- 19/ كهف لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً- 46/ نازعات و لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا ساعَةً- 45/ يونس و ما لَبِثُوا فِي الْعَذابِ الْمُهِينِ- 14/ سبا<ref>ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج4، ص: 108-107</ref> | |||
=== «عکف» === | ===«مکث»=== | ||
مُكْث- يعنى پا بر جا بودن در حالت انتظار، فعلش مَكَثَ و مصدرش- مُكْث است در آيه گفت: فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ- النمل/ 22. و إِنَّكُمْ ماكِثُونَ- الزخرف/ 77. و آيه فَقالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا- طه 10<ref>ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج4، ص: 236</ref> | |||
===«عکف»=== | |||
العُكُوف: روى آوردن بر چيزى و ثبات بر آن بصورت بزرگداشت و تعظيم آن. | |||
اعْتِكَاف: در شرع، به قصد قربت و عبادت در مسجد ماندن است. | |||
عَكَفْتُهُ على كذا: بر آن كار حبسش كردم، و لذا در آيات زير گفت: | |||
(سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ- 25/ حجّ)(الْعاكِفِينَ- 25/ بقره) (فَنَظَلُّ لَها عاكِفِينَ- 71/ شعراء)(يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ- 138/ اعراف)(ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً- 97/ طه) (وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ- 187/ بقره) و آيه: (وَ الْهَدْيَ مَعْكُوفاً- 25/ فتح) يعنى حيوانى كه براى قربانى نگهدارى و بسته شده<ref>ترجمه و تحقيق مفردات الفاظ قرآن، ج2، ص: 633-632</ref> | |||
==ارجاعات== | ==ارجاعات== | ||
[[رده:فرهنگنامه مترادفات قرآن]] | [[رده:فرهنگنامه مترادفات قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۹ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۴:۱۶
مترادفات قرآنی ماندن
مترادف های این واژه در قرآن عبارت است از «لبث»، «مکث»، «عکف».
مترادفات «ماندن» در قرآن
واژه | مشاهده ریشه شناسی واژه | مشاهده مشتقات واژه | نمونه آیات |
---|---|---|---|
لبث | ریشه لبث | مشتقات لبث | وَلَبِثُوا۟ فِى كَهْفِهِمْ ثَلَٰثَ مِا۟ئَةٍ سِنِينَ وَٱزْدَادُوا۟ تِسْعًا
|
مکث | ریشه مکث | مشتقات مکث | وَقُرْءَانًا فَرَقْنَٰهُ لِتَقْرَأَهُۥ عَلَى ٱلنَّاسِ عَلَىٰ مُكْثٍ وَنَزَّلْنَٰهُ تَنزِيلًا
|
عکف | ریشه عکف | مشتقات عکف | أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ ٱلصِّيَامِ ٱلرَّفَثُ إِلَىٰ نِسَآئِكُمْ هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ عَلِمَ ٱللَّهُ أَنَّكُمْ كُنتُمْ تَخْتَانُونَ أَنفُسَكُمْ فَتَابَ عَلَيْكُمْ وَعَفَا عَنكُمْ فَٱلْـَٰٔنَ بَٰشِرُوهُنَّ وَٱبْتَغُوا۟ مَا كَتَبَ ٱللَّهُ لَكُمْ وَكُلُوا۟ وَٱشْرَبُوا۟ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ ٱلْخَيْطُ ٱلْأَبْيَضُ مِنَ ٱلْخَيْطِ ٱلْأَسْوَدِ مِنَ ٱلْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا۟ ٱلصِّيَامَ إِلَى ٱلَّيْلِ وَلَا تُبَٰشِرُوهُنَّ وَأَنتُمْ عَٰكِفُونَ فِى ٱلْمَسَٰجِدِ تِلْكَ حُدُودُ ٱللَّهِ فَلَا تَقْرَبُوهَا كَذَٰلِكَ يُبَيِّنُ ٱللَّهُ ءَايَٰتِهِۦ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ
|
معانی مترادفات قرآنی ماندن
«لبث»
«لَبِثَ بالمكان» در آنجا اقامت گزيد و ملازم آن مكان شد: در آيه گفت:
فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ- 14/ عنكبوت و فَلَبِثْتَ سِنِينَ- 40/ طه و همينطور در آيات زير: كَمْ لَبِثْتُمْ، قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ- قالُوا رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِما لَبِثْتُمْ- 19/ كهف لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا عَشِيَّةً- 46/ نازعات و لَمْ يَلْبَثُوا إِلَّا ساعَةً- 45/ يونس و ما لَبِثُوا فِي الْعَذابِ الْمُهِينِ- 14/ سبا[۱]
«مکث»
مُكْث- يعنى پا بر جا بودن در حالت انتظار، فعلش مَكَثَ و مصدرش- مُكْث است در آيه گفت: فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ- النمل/ 22. و إِنَّكُمْ ماكِثُونَ- الزخرف/ 77. و آيه فَقالَ لِأَهْلِهِ امْكُثُوا- طه 10[۲]
«عکف»
العُكُوف: روى آوردن بر چيزى و ثبات بر آن بصورت بزرگداشت و تعظيم آن.
اعْتِكَاف: در شرع، به قصد قربت و عبادت در مسجد ماندن است.
عَكَفْتُهُ على كذا: بر آن كار حبسش كردم، و لذا در آيات زير گفت:
(سَواءً الْعاكِفُ فِيهِ وَ الْبادِ- 25/ حجّ)(الْعاكِفِينَ- 25/ بقره) (فَنَظَلُّ لَها عاكِفِينَ- 71/ شعراء)(يَعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ لَهُمْ- 138/ اعراف)(ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً- 97/ طه) (وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِدِ- 187/ بقره) و آيه: (وَ الْهَدْيَ مَعْكُوفاً- 25/ فتح) يعنى حيوانى كه براى قربانى نگهدارى و بسته شده[۳]