حقوق شهروندی: تفاوت میان نسخه‌ها

از قرآن پدیا
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''حقوق شهروندی'''؛ در اصطلاح رایج، به مجموع حقوق و آزادی‌هایی گفته می‌شود که دولت اجرای آن را طبق قوانین داخلی برای اتباع خود تأمین و تضمین می‌کند. اما درواقع، حقوق شهروندی یک مقوله سه ضلعی متشکل از رابطه مردم با حاکمیت، حاکمیت با مردم و مردم...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
'''حقوق شهروندی'''؛ در اصطلاح رایج، به مجموع حقوق و آزادی‌هایی گفته می‌شود که دولت اجرای آن را طبق قوانین داخلی برای اتباع خود تأمین و تضمین می‌کند. اما درواقع، حقوق شهروندی یک مقوله سه ضلعی متشکل از رابطه مردم با حاکمیت، حاکمیت با مردم و مردم با مردم است که هر کدام از این سه ضلع دارای وظایف و تکالیفی هستند. ثبات و امنیت، افزایش مشارکت مردمی، افزایش خدمت‌رسانی، تعالی بینش سیاسی، سنگین‌کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش معنویت واخلاق در فضای عمومی جامعه از زمینه‌های مهم تحقق حقوق شهروندی است.
'''حقوق شهروندی'''؛ در اصطلاح رایج، به مجموع حقوق و آزادی‌هایی گفته می‌شود که دولت اجرای آن را طبق قوانین داخلی برای اتباع خود تأمین و تضمین می‌کند. اما درواقع، حقوق شهروندی یک مقوله سه ضلعی متشکل از رابطه مردم با حاکمیت، حاکمیت با مردم و مردم با مردم است که هر کدام از این سه ضلع دارای وظایف و تکالیفی هستند. ثبات و امنیت، افزایش مشارکت مردمی، افزایش خدمت‌رسانی، تعالی بینش سیاسی، سنگین‌کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش معنویت واخلاق در فضای عمومی جامعه از زمینه‌های مهم تحقق حقوق شهروندی است.


= تعریف =
== تعریف ==


=== تعریف لغوی ===
=== تعریف لغوی ===
واژه امنیت از ثلاثي مجرد «أمن» و بر وزن فاعل به معناى آرامش داشتن، ايمن بودن و طمأنينه است. در کتب لغت نیز در این باره گفته شده أَمْن از مفهوم ايمنى به معنای آرامش قلب و خاطر جمع بودن آمده است. امن و امانة و امان در اصل به يك معنى‏اند «فَإِنْ‏ أَمِنَ‏ بَعْضُكُمْ بَعْضاً»<ref>. اگر بعضى از شما به بعضى خاطر جمع باشد، يعنى به او اطمينان داشته باشد كه خيانت نخواهد كرد(بقره، ۲۸۳)</ref> و «أَ فَأَمِنَ‏ أَهْلُ الْقُرى‏ أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنا بَياتاً وَ هُمْ نائِمُونَ»<ref>. آيا اهل شهرها ايمن‌اند كه عذاب ما شبانه آنگاه كه در خوابند بسوى آن‌ها بيايد. (اعراف،۹۷)</ref> «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثابَةً لِلنَّاسِ وَ أَمْناً»<ref>. خانه‏ى كعبه را براى مردم مرجع و ايمنى قرار داديم؛(بقره، ۱۲۵)</ref> است‏ «مَنْ دَخَلَهُ كانَ‏ آمِناً»<ref>. (آل عمران،۹۷)</ref> آمَن به معنای خاطر جمع، كسي كه در او ايمنى است و يا شهري كه ايمن شده است. امنیت در قرآن قرآن کريم به‌عنوان کتاب مرجع قانونی حقوقی دين اسلام و همچنین بهترين مرجع روحی و درمانی افراد در گذشت زمان، در برگيرنده‌ي نيازهاي فردي و اجتماعي انسان‌ها در دو برهه دنیا و آخرت است، لذا بر اساس جامعیت قرآن کریم، مسأله «امنيت» از جمله مسائل مهمی بوده که لازمه استمرار زندگی افراد بوده است. قرآن کریم در آیات متعدد با موضوعات مختلف به این اصل پرداخته و اهمیت آن را متذکر شده است. خداوند در سوره مبارکه بقره، در آیه ۱۲۶ می‌فرماید: «وَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِمُ رَبّ‏ِ اجْعَلْ هَاذَا بَلَدًا ءَامِنًا وَ ارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ ءَامَنَ مِنهُْم بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَْخِرِ قَالَ وَ مَن كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلىَ‏ عَذَابِ النَّارِ ‌وَ بِئْسَ الْمَصِير»<ref>. و (به ياد آوريد) هنگامى را كه ابراهيم عرض كرد: «پروردگارا! اين سرزمين را شهر امنى قرار ده! و اهل آن را آن‌ها كه به خدا و روز بازپسين، ايمان آورده‏اند از ثمرات (گوناگون)، روزى ده!» (گفت): «ما دعاى تو را اجابت كرديم و مؤمنان را از انواع بركات، بهره‏مند ساختيم اما به آن‌ها كه كافر شدند، بهره كمى خواهيم داد سپس آن‌ها را به عذاب آتش مى‏كشانيم و چه بد سرانجامى دارند (بقره،126)</ref>این آیه از مشهورترین آیاتی است که حضرت ابراهیم (ع) به‌صراحت به اهمیت مسأله امنیت اشاره داشته‌ و مشتمل بر دعاي پيامبر بزرگ خداوند حضرت ابراهيم (ع) درباره سرزمين و مردم مکه است. علامه طباطبایی در این زمینه می‌نویسد: منظور از «بَلَداً آمِناً» شهر داراى امنیت است.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/4048078/قرآن-متنی-برای-آرامش-و-امنیت . قرآن؛ متنی برای آرامش و امنیت ]</ref> از دیدگاه قرآن امنیت یکی از اهداف استقرار حاکمیت خداوند و خلافت صالحان است افزون بر آنکه تأمین امنیت از اهداف جهاد قلمداد شده و احساس امنیت از خصائص مؤمن است. آیه ۳۳ سوره مائده در این رابطه فرموده است: «إِنَّمَا جَزَاء الَّذِینَ یُحَارِبُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَیَسْعَوْنَ فِی الأَرْضِ فَسَادًا أَن یُقَتَّلُواْ أَوْ یُصَلَّبُواْ أَوْ تُقَطَّعَ أَیْدِیهِمْ وَأَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ یُنفَوْاْ مِنَ الأَرْضِ ذَلِکَ لَهُمْ خِزْیٌ فِی الدُّنْیَا وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ» <ref>. سزاى کسانى‌که با [دوستداران] خدا و پیامبر او مى‏‌جنگند و در زمین به فساد مى‏‌کوشند جز این نیست که کشته شوند یا بر دار آویخته گردند یا دست و پایشان در خلاف جهت‏ یکدیگر بریده شود یا از آن سرزمین تبعید گردند این رسوایى آنان در دنیاست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت(مائده،33)</ref>در آیات ۹۳ تا ۹۸ سوره کهف در داستان یأجوج و مأجوج به‌نوعی به مسئله امنیت اشاره شده است. همچنین، در سوره تکاثر که می‌فرماید: «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ»<ref>. سپس، در همان روز است که از نعمت [روى زمین] پرسیده خواهید شد(تکاثر،9)</ref> بنا بر تفاسیر موجود به بحث امنیت اشاره دارد.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/2624852/امنیت-از-نگاه-قرآن-امنیت-از-نشانه‌های-جامعه-ایمانی-است . امنیت از نگاه قرآن/ امنیت از نشانه‌های جامعه ایمانی است .]</ref> برخی از محققان براین عقیده شده اند که در قرآن بیش از 800 آیه پیرامون مقوله امنیت وجود دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4035157/بهرامی-بیش-از-800-آیه-قرآن-درباره-امنیت-است-میرسندسی-نگاه-حداکثری-به-قرآن-درست-نیست . بهرامی: بیش از ۸۰۰ آیه قرآن درباره امنیت است/ میرسندسی: نگاه حداکثری به قرآن درست نیست ]</ref>
تعبیر حق شهروندی از دو بخش «حق» و «شهروند» تشکیل شده است؛ بخش اول این ترکیب یعنی «حق» بر هرچیزی که دارای نوعی ثبوت و وجوب است، اطلاق میگردد.<ref>. لسان العرب، ج10، ص50؛ کتاب العین، ج3، ص6</ref> لذا در لغت عربی برای حق و مشتقات آن معانی مختلفی ذکر شده است لکن در لغت عرب می‌توان تعاریف را به یک معنا بازگرداند و آن معنا به اعتبار وجه مصدری حق، "ثبوت" و به اعتبار وجه وصفی آن، "ثابت" می‌باشد.<ref>. حق و حکم و فرق میان آنها، ص٢٩</ref> شهروند نیز کسی است که اهل یک شهر یا کشور باشد و از حقوق متعلق به آن برخوردار باشد.<ref>. عمید، ص ٣٦٩</ref>  


ابعاد امنیت مسأله و مقوله «امنيت» از جمله موضوعاتي است که داراي انواع و اقسام گوناگون و متنوعي است به این صورت که علماي علم جامعه‌شناسي براي آن انواعي را قائل شده‌اند که از آن جمله مي‌توان به «امنيت سياسي»، «امنيت اجتماعی»، «امنيت ملی» و... اشاره کرد که هريک مقوله‌اي مستقل بوده و در جايگاه خود مستلزم بررسي جداگانه‌اي هستند.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/2853957/امنیت-ضروری‌ترین-نیاز-بشر-امنیت-از-نشانه‌های-جامعه-ایمانی-محسوب-می‌شود . امنیت؛ ضروری‌ترین نیاز بشر/ امنیت از نشانه‌های جامعه ایمانی محسوب می‌شود ]</ref> امنیت ملی دفاع و امنیت ملی، بنیادی‌ترین نیاز هر جامعه و مهم‌ترین عاملِ دوام زندگی اجتماعی است. محققان توانایی کشور در دفع تهدیدهای خارجی علیه حیات سیاسی یا منافع ملی را به معنای امنیت ملی یک کشور و یا ملت به‌شمار آورده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041401/دفاع-و-امنیت-ملی-در-الگوی-اسلامی-ایرانی-پیشرف . دفاع و امنیت ملی در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ]</ref> در قرآن یکی از نشانه‌های حکومت جور و باطل، وجود ناامنی و فساد و ناتوانی در امنیت است: «وَ إِذَا تَوَلىَ‏ سَعَى‏ فىِ الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ ‌وَ اللَّهُ لَا يحُِبُّ الْفَسَادَ»<ref>. هنگامی که قدرت می‌یابند، در راه فساد در زمین می‌کوشند و زراعت‌ها و چهارپایان را نابود می‌سازند؛ خدا فساد را دوست نمی‌دارد(بقره،۲۰۵)</ref> امنیت اجتماعی امنیت اجتماعی به معنی امنیت جان، مال، آبرو و موقعیت شخصی از جانب عوامل اجتماعی است. از سویی ریشه و اساس کلیه ابعاد امنیت از جمله امنیت فردی و اجتماعی نیز از دیدگاه قرآن و روایات در ایمان و باورهای عمیق دینی و امنیت معنوی نهفته است. از نگاه اجتماعی بخش خصوصی و شخصی افراد نیازمند بیشترین امنیت اجتماعی و اخلاقی است.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/4025806/بخش-خصوصی-نیازمند-امنیت-اجتماعی-روانی-و-اداری-است . بخش خصوصی نیازمند امنیت اجتماعی، روانی و اداری است ]</ref> آیات الهی با تأکید بر اصل کرامت و ارزش والای انسان، بر حفظ حرمت و حریم او و امنیت فردی و اجتماعی افراد در حوزه‌های فردی و اجتماعی و مخالفت با هرگونه تعدی به او پا فشرده‌اند.
=== تعریف اصطلاحی ===
خداوند در قرآن کریم انسان را در موارد متعددی ستوده است و او را اشرف مخلوقات می‌داند و آفرینش وی را به خود تبریک می‌گوید.<ref>. (مؤمنون،۱۴)</ref> و تعبیرهای مختلفی مانند خلیفه الهی<ref>. (بقره،۳۰)</ref> و مسجود ملائکه<ref>. (بقره، ۳۴)</ref> ذکر کرده و علم ویژه که به علم اسماء تعبیر شده است را به او عطا کرد و انسان را امانت‌دار خود معرفی کرده است، امانتی که آسمان‌ها، کوه‌ها و زمین از قبول آن سر باز زدند.<ref>. (احزاب،۷۲)</ref> بدیهی است ایمان مؤمنین، انجام اعمال صالح مقتضی رعایت امنیت فردی و اجتماعی افراد و عدم تعرض و تعدی به حقوق آنان است. این عدم تعدی و تعرض و حقی از سوی خدای متعال نیز اعلام شده است.<ref>. (آل عمران، ۱۹۵)</ref>
حقوق شهروندی در اصطلاح، به مجموع حقوق و آزادی‌هایی گفته می‌شود که دولت اجرای آن را طبق قوانین داخلی برای اتباع خود تأمین و تضمین می‌کند و محتوای آن ممکن است از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد.<ref>. آزادی های عمومی و حقوق بشر، ص ٩</ref> در تعریفی دیگر، حقوق شهروندی را حقوقی برای اتباع کشور در رابطه با موسسات عمومی همانند حقوق سیاسی، حق استخدام عمومی، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، حق گواهی دادن در مراجع رسمی دانسته‌اند.<ref>. مبسوط در ترمینولوژی حقوق، ص137</ref>
امنیت نظامی و سیاسی امنیت سیاسی با امنیت اجتماعی پیوند عمیقی دارد. از یک سو امنیت اجتماعی به دنبال ایجاد امنیت و آسایش زیست جمعی و مدنی افراد از طریق قوانین و اقامه نظم و حکومت است. از طرفی دیگر نیز امنیت سیاسی به معنای تأمین آرامش و طمأنینه لازم توسط حاکمیت یک کشور برای شهروندان قلمرو خویش از راه مقابله با تهدیدات مختلف خارجی و همچنین تضمین حقوق سیاسی آنان در مشارکت به‌منظور تعیین سرنوشت اجتماعی و سیاسی آن‌ها از طریق حکومتی غیر خودکامه و مردم سالار است. در این راستا برخی امنیت امروزه ایران را دستاورد مهم انقلاب اسلامی نیز میدانند.<ref>[https://semnan.iqna.ir/fa/news/4035676/تضمین-ثبات-و-امنیت-مهمترین-دستاورد-انقلاب-اسلامی<nowiki> .تضمین ثبات و امنیت؛ مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی  ؛ امنیت و آرامش امروز؛ مرهون حضور حماسی و جانفشانی‌های شهدا]</nowiki></ref>
در مبحث امنیت سیاسی و نظامی، یکی از اصول سیاسی و امنیتی ارزشمند، اصل نفی سبیل است که از آیه «من یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا»<ref>. (نساء ،1۴۱)</ref>  برداشت شده است. برخی از مفسران برای نفس سلطه کفار و عدم جواز بر آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ» استدلال کرده‌اند<ref>.(آل عمران،118)</ref>. در این آیه خداوند مؤمنان را از دوستی با بیگانگان نهی می‌کند: ای اهل ایمان غیر را به بطانه نگیرید. گفته‌اند مقصود از بطانه، دوستی و قرابت است، بنابراین مسلمانان نباید کافران را دوست و هم رازشان و صاحب اسرار خود بدانند چون این امر موجبات سلطه آنان بر مسلمانان را فراهم می‌سازد. چنین سلطه‌ای ناامنی نیز خواهد بود.<ref>.(اصول سیاست خارجی در قرآن، علوم سیاسی، 1380، 175-177)</ref>
امنیت حقوقی و قضایی ملاک و مبنای اصلی ایمنی و امنیت قضایی در یک جامعه، عدالت‌‌ورزی آن است. یک نظام قضایی باید عدالت پذیر، عدالت گستر و در حقیقت عدالت محور باشد تا بتواند ایمنی واقعی قضایی یا حقوقی آحاد جامعه را فراهم کند قرآن کریم حقوق مردم را به امانت تشبیه می‌کند که قاضی می‌بایستی با قضاوت عادلانه آن را به افراد شایسته و مستحق آن برگرداند، لذا می‌فرماید: همانا خداوند به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان برگردانید و هر گاه میان مردم حکم و قضاوت می‌کنید به عدالت داوری کنید.<ref>.(مفهوم امنیت و جایگاه آن در قرآن ، ۱۳۸۶، ۲۶۹)</ref> همچنین از مؤمنین می‌خواهد که به خاطر خدا به عدالت شهادت داده و در این راه (دشمنی با دیگران) آن‌ها را از مسیر عدالت ورزی و شهادت عادلانه منحرف نکند: ‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید، برای خدا به داد برخیزید (و) به عدالت شهادت دهید، البته نباید دشمنی گروهی شما را بر آن دارد که عدالت نورزید به عدالت عمل نکنید که آن به تقوا نزدیک‌تر است و از خدا پروا دارید.<ref>. (مائده/۸)</ref> کارکرد امنیت تعدّد مؤلفه‌های ایمنی‌بخش در دین، نشان از اهمیت مسأله و توسعه‌بخشی در راه این نیازِ محوری است. فارغ از امنیت‌های بیرونی که معلول عوامل اجتماعی است، بخشی از پارامترهای ایمنی‌بخش در درون انسان و مربوط به حوزه تفکر و اندیشه اوست. تنها بودن انسان، یا حتّی حس تنهایی که به جهت عدم همراهیِ روحی اطرافیان رخ می‌دهد، امنیت و آسایش روانی را سلب می‌نماید. انواع جدایی‌های عاطفی و تنها بودن‌های ذهنی، با اطمینان به همراهیِ تکیه‌گاهی امن و مطمئن، از انسان دور می‌شود.<ref>[https://fa.imamatpedia.com/wiki/%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA امنیت-کارکردهای امنیتی]</ref>


منابع خبرگزاری ایکنا امامت پدیا
== تمایز حقوق شهروندی با حقوق بشر و حقوق شهرنشینی ==
مفاهیم حقوق شهروندی، حقوق شهرنشینی و حقوق بشر شبیه به بکدیگر هستند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. منظور از حقوق شهروندی، حقوقی است که تابع تابعیت فرد است؛ یعنی فرد اگر تابع حکومتی باشد این حقوق را داراست و به‌صورت طبیعی از این حقوق برخوردار نیست. حقوق شهرنشینی نیز نه به ذات و نه به تابعیت او باز می‌گردد، بلکه به مکانی که در آن زندگی می‌کند مرتبط است. درحالی‌که حقوق بشر، حقوقی است که ذات انسان دارد فارغ از این‌که شهروند یک شهر باشد.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3972668/%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B3%D9%85%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D9%86%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . فقه حقوق شهروندی در فقه شیعی به رسمیت شناخته نشده است]</ref>
 
== ابعاد حقوق شهروندی ==
حقوق شهروندی نه تنها مطالبه حقوق را تضمین می‌‌کند، بلکه واجبات و وظایفی را به عهده افراد می‌‌گذارد. بنابراین رابطه شهروند با دولت رابطه دو سویه است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3855069/%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D9%85%D9%81%D9%87%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%85%D8%AF%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D9%86%D8%AA%DB%8C%D8%AC%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . حقوق شهروندی در نهج‌‌البلاغه مفهومی مدنی و دینی و نتیجه آن تعادل در جامعه است]</ref> درواقع، حقوق شهروندی صرفاً این نیست که شهروندان حق و حقوقی دارند که باید آن‌ها را مطالبه کنند. حقوق شهروندی ضلع دیگری هم دارد که طبق آن حاکمیت نیز حقوقی دارد و شهروندان باید آن‌ها را رعایت کنند. به عبارت دیگر شهروندان در قبال حاکمیت و حکومت تکالیفی دارند. ضلع سوم حقوق شهروندی، حقوق مردم نسبت به یکدیگر است. بنابراین، حقوق شهروندی از مقوله سه ضلعی یعنی مردم با حاکمیت، حاکمیت با مردم و مردم با مردم برخوردار است که هر کدام از این سه ضلع دارای وظایف و تکالیفی هستند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4079349/%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C . راهکار مطالبه قانونی حقوق شهروندی]</ref>
 
== انواع دیدگاه‌ها نسبت به حقوق شهروندی ==
سه دیدگاه را می‌توان به‌عنوان دیدگاه‌های رایج در خصوص حقوق بشر و شهروندی درنظر داشت. در رویکرد اول نگرش عمومی یک کشور بر کل کشورها غالب است و به الگوی آمریکایی یا هانتینگتون معروف است. در رویکرد دوم و از منظر رویکرد مدرنیست‌ها، بنیادهای حقوق شهروندی جهان‌شمول بوده و قایل به تفکیک حقوق بشر و حقوق شهروندی نیستند، به‌طوری‌که سخن گفتن از حقوق بشر مربوط به یک کشور و جامعه را ناصحیح می‌دانند. پست‌مدرن‌ها در مقابل رویکرد مذکور قرار دارند و بر مؤلفه‌های بومی منطقه‌ای و ارزش‌ها و فرهنگ‌های اجتماعی هر جامعه تاکید داشته‌اند و معتقدند نمی‌توان نسخۀ واحدی برای همه ارائه نمود.<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/3793881/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بیانیه گام دوم انقلاب، سرشار از آموزه‌های اصیل حقوق شهروندی است]</ref>
 
== تمایز حقوق شهروندی اسلامی با آموزه‌های غرب ==
تفاوت‌های بنیادینی بین آموزه‌های غرب و حقوق شهروندی اسلامی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: 1.حقوق شهروندی اسلامی بر مبنای مبانی الهی است؛ قرآن کریم، سیره نبوی(ص) و ائمه اطهار(ع)، و وحی امتیازی است که غرب از آن بی‌بهره‌اند. 2.در غرب، درصورتی‌که حقوق شهروندی اجرا نشود، فقط مجازات دنیوی مطرح است. اما در مبانی اسلام، فراتر از مجازات دنیوی، عدم رعایت حق‌الناس گناه شمرده می‌شود. این یک ضمانت اجرایی قوی است. 3.اعتقاد راسخ در حاکمانی که قائل به مبانی اسلامی هستند، عاملی است تا این حقوق، وسیله‌ای برای سوءاستفاده سیاست‌مداران قرار نگیرد. درحالی‌که غرب، فاقد این عامل است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3557614/%D8%AA%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D9%88-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . تمایز آموزه‌های غرب و حقوق شهروندی اسلامی]</ref> 4.در بعضی از مبانی حقوق شهروندی غیراسلامی، این حقوق بیانی حق‌گرا دارد؛ یعنی پیش و بیش از آن‌که بشر را مکلف پندارد، محق می‌انگارد. درحالی‌که در نظام حقوقی اسلام حق وتکلیف با هم وجود دارد. 5.مکتب حقوق پوزیتویستی برای حقوق شهروندان ماهیتی صرفاً قراردادی و اعتباری قایل است ولی حقوق شهروندی در اسلام با نگرشی کامل‌تر و جامع‌الوجهین برمصالح، مفاسد و واقعیات تکیه داشته و ترکیبی از ماهیت اعتباری و واقعی است.<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/3793881/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بیانیه گام دوم انقلاب، سرشار از آموزه‌های اصیل حقوق شهروندی است]</ref>
 
== پیشینه و جایگاه حقوق شهروندی در اسلام ==
اسلام، در دورانی که پدران از ترس تهیدستی، فرزندان خود را می‌کشتند<ref>. إسراء/٣١</ref> و دختران خود را زنده به‌گور می‌کردند<ref>. نحل/٥٩</ref>، علاوه بر به‌رسمیت شناختن حقوق افراد، احیاگر حقوق آنان در جامعۀ جاهلی آن زمان بوده است. لذا پیامبر اکرم (ص) در خطبۀ حجة الوداع فرمودند: إنّ دماءَکم و أموالَکم و أعراضَکم علیکم حرامٌ؛<ref>. بحارالانوار، ج23، ص165</ref> «همانا خون‌ها و اموال و آبروهایتان بر شما محترم است». عرب جاهلی، زن را به مکر و کید می‌شناختند و او را به مار تشبیه می‌کردند. فکر و اندیشه زن را سست و ضعیف، و نظرخواهی با وی نشانه حماقت می‌دانستند، به‌طوری‌که وقتی می‌خواستند به سست‌رایی کسی مثال بزنند آن را به (رای‌ النساء) تشبیه می‌کردند؛<ref>. المفصل فی تاریخ العرب، ج4، ص618</ref> اما با ظهور اسلام، زن از مقام و موقعیتی والا برخوردار گردید و دین اسلام، حقوق پایمال شده او را اعاده کرد. قرآن کریم در آیه ١٢٤ سوره نساء،  آیه 5 و 6 سوره فتح و آیه ١٣ سوره حجرات به تساوی زن و مرد در بهره‌مندی از رسیدن به کمال و مقام بندگی یا ابتلا به انواع عذاب‌ها به دلیل مخالفت با دین، اشاره نموده است. از جمله حقوقی که اسلام برای شهروندان یک جامعه قرار داده این است که هیچ کس را نمی‌توان به  جهت داشتن اعتقاد خاص، مورد آزار و اذیت قرار داد. از این‌رو، قرآن می‌فرماید «لا اکراه فی الدین» (بقره/٢٦٥). نه تنها در قبول دین اجبار وجود ندارد، بلکه سایر ادیان تا زمانی که مخل نظم جامعه نیستند می‌توانند در کنار مسلمانان زندگی کنند و در عین حال، هیچ کس حق تعرض به مال، جان و ناموس آن‌ها را ندارد. می‌توان رعیت  در اسلام را، معادل شهروند امروزی دانست. بر همین اساس، شهروندان اسلامی در کنار حقوقی که دارند، دارای مسئولیت‌های اجتماعی نیز هستند. لذا پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: کلُّکم راعٍ و کلُّکم مسوولٌ عن رعیّتِهِ<ref>. بحارالانوار، ج72، ص38</ref>؛ «هریک از شما مسئول هستید و هریک از شما نسبت به زیردستانش بازخواست می‌شوید». در حدیث دیگری در همین موضوع، می‌فرمایند: «هرکس شب را به صبح برساند در حالی‌که به امور مسلمین اهتمام ندارد، از مسلمانان نیست»<ref>. همان، ج103، ص2</ref>.
 
== حقوق متقابل دولت و مردم در نهج‌البلاغه ==
حضرت علی(ع) در یک سخنرانی رسمی پس از به خلافت رسیدن، از حقوق همسان مردم با خویش، به‌عنوان زمامدار جامعه، سخن گفت. امام در فرازی از سخنان خویش، به تبیین رابطۀ خود به‌عنوان زمامدار جامعه و مردم پرداخته است و می‌فرماید: فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوِلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُمْ... وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ‏ تِلْكَ‏ الْحُقُوقِ‏ حَقُّ الْوَالِي‏ عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي<ref>. نهج‌البلاغه، خطبه 216</ref>؛ «خداوند به خاطر ولایتی که بر شما دارم، حقی برای من بر عهده شما نهاده و شما نیز حقی همانند حق من بر عهده من دارید.... بزرگ‌ترین حقی را که خدای سبحان واجب کرد، حق حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم است». ایشان ضمن آن‌که، این حقوق متقابل را همسان توصیف کرده، آثار و برکات رعایت حقوق و وظایف متقابل دولت و ملت را برشمرده و عواقب بی‌توجهی به آن‌ها را گوشزد نموده‌اند. براین اساس، اگر رهبر و مردم هر دو به وظایف خویش عمل کنند و حقوق طرف مقابل را پاس دارند، حق در آن جامعه عزت می‌یابد و راه‌های دین پدیدار و نشانه‌های عدالت برقرار و سنت پیامبر(ص) پایدار می‌شود. در این صورت مردم بر تداوم حکومت امیدوار می‌شوند و دشمن نیز از آرزویش مأیوس می‌شود. از سوی دیگر، اگر مردم و حکومت حقوق یکدیگر را پاس ندارند، وحدت کلمه از بین می‌رود، نشانه‌های ستم آشکار می‌شود، نیرنگ‌بازی در دین فراوان شده، راه گسترده سنت پیامبر اکرم(ص) متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری‌های دل فراوان می‌شود.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3473361/%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B9 . ویژگی‌های حقوق شهروندی از دیدگاه امام علی(ع)]</ref>
 
== راهکارهای اعتلای حقوق شهروندی در جامعه ==
مشارکت مردم رکن اصلی در حوزه حقوق شهروندی است. بنابراین توجه به شرایط فرهنگی، تاریخی، مذهبی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر جامعه در همه مراحل تدوین، تصویب و اجرای حقوق شهروندی باید مدنظر قرار گیرد. نباید افراد را از نظر برخورداری از این حقوق به شهروندان درجه یک و درجه دو تقسیم کرد. مردم باید اطمینان داشته باشند که در مقابل تضییع حقوق‌شان توسط دیگران، تحت حمایت دولت‌ها خواهند بود که خود می‌تواند در تحقق امنیت در جامعه نیز تأثیر‌گذار باشد.<ref>[https://birjand.iqna.ir/fa/news/3800192/%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%B1%DA%A9%D9%86-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C . مشارکت مردم؛ رکن کلیدی حقوق شهروندی]</ref> ثبات و امنیت، به اوج رسیدن مشارکت مردم، مسابقه خدمت‌رسانی، تعالی بینش سیاسی، سنگین‌کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر معنویت واخلاق در فضای عمومی جامعه از بسترهای مهم و یا ارکان تحقق حقوق شهروندی است.<ref>[https://orumiyeh.iqna.ir/fa/news/3793881/%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%DB%8C%D9%84-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . بیانیه گام دوم انقلاب، سرشار از آموزه‌های اصیل حقوق شهروندی است]</ref>
 
== منابع ==
ایکنا
 
[https://noo.rs/sqJfW دانشنامه حوزه امامت پدیا]
 
== پاورقی ها ==

نسخهٔ ‏۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۰۲

حقوق شهروندی؛ در اصطلاح رایج، به مجموع حقوق و آزادی‌هایی گفته می‌شود که دولت اجرای آن را طبق قوانین داخلی برای اتباع خود تأمین و تضمین می‌کند. اما درواقع، حقوق شهروندی یک مقوله سه ضلعی متشکل از رابطه مردم با حاکمیت، حاکمیت با مردم و مردم با مردم است که هر کدام از این سه ضلع دارای وظایف و تکالیفی هستند. ثبات و امنیت، افزایش مشارکت مردمی، افزایش خدمت‌رسانی، تعالی بینش سیاسی، سنگین‌کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش معنویت واخلاق در فضای عمومی جامعه از زمینه‌های مهم تحقق حقوق شهروندی است.

تعریف

تعریف لغوی

تعبیر حق شهروندی از دو بخش «حق» و «شهروند» تشکیل شده است؛ بخش اول این ترکیب یعنی «حق» بر هرچیزی که دارای نوعی ثبوت و وجوب است، اطلاق میگردد.[۱] لذا در لغت عربی برای حق و مشتقات آن معانی مختلفی ذکر شده است لکن در لغت عرب می‌توان تعاریف را به یک معنا بازگرداند و آن معنا به اعتبار وجه مصدری حق، "ثبوت" و به اعتبار وجه وصفی آن، "ثابت" می‌باشد.[۲] شهروند نیز کسی است که اهل یک شهر یا کشور باشد و از حقوق متعلق به آن برخوردار باشد.[۳]

تعریف اصطلاحی

حقوق شهروندی در اصطلاح، به مجموع حقوق و آزادی‌هایی گفته می‌شود که دولت اجرای آن را طبق قوانین داخلی برای اتباع خود تأمین و تضمین می‌کند و محتوای آن ممکن است از یک کشور به کشور دیگر متفاوت باشد.[۴] در تعریفی دیگر، حقوق شهروندی را حقوقی برای اتباع کشور در رابطه با موسسات عمومی همانند حقوق سیاسی، حق استخدام عمومی، حق انتخاب کردن و انتخاب شدن، حق گواهی دادن در مراجع رسمی دانسته‌اند.[۵]

تمایز حقوق شهروندی با حقوق بشر و حقوق شهرنشینی

مفاهیم حقوق شهروندی، حقوق شهرنشینی و حقوق بشر شبیه به بکدیگر هستند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. منظور از حقوق شهروندی، حقوقی است که تابع تابعیت فرد است؛ یعنی فرد اگر تابع حکومتی باشد این حقوق را داراست و به‌صورت طبیعی از این حقوق برخوردار نیست. حقوق شهرنشینی نیز نه به ذات و نه به تابعیت او باز می‌گردد، بلکه به مکانی که در آن زندگی می‌کند مرتبط است. درحالی‌که حقوق بشر، حقوقی است که ذات انسان دارد فارغ از این‌که شهروند یک شهر باشد.[۶]

ابعاد حقوق شهروندی

حقوق شهروندی نه تنها مطالبه حقوق را تضمین می‌‌کند، بلکه واجبات و وظایفی را به عهده افراد می‌‌گذارد. بنابراین رابطه شهروند با دولت رابطه دو سویه است.[۷] درواقع، حقوق شهروندی صرفاً این نیست که شهروندان حق و حقوقی دارند که باید آن‌ها را مطالبه کنند. حقوق شهروندی ضلع دیگری هم دارد که طبق آن حاکمیت نیز حقوقی دارد و شهروندان باید آن‌ها را رعایت کنند. به عبارت دیگر شهروندان در قبال حاکمیت و حکومت تکالیفی دارند. ضلع سوم حقوق شهروندی، حقوق مردم نسبت به یکدیگر است. بنابراین، حقوق شهروندی از مقوله سه ضلعی یعنی مردم با حاکمیت، حاکمیت با مردم و مردم با مردم برخوردار است که هر کدام از این سه ضلع دارای وظایف و تکالیفی هستند.[۸]

انواع دیدگاه‌ها نسبت به حقوق شهروندی

سه دیدگاه را می‌توان به‌عنوان دیدگاه‌های رایج در خصوص حقوق بشر و شهروندی درنظر داشت. در رویکرد اول نگرش عمومی یک کشور بر کل کشورها غالب است و به الگوی آمریکایی یا هانتینگتون معروف است. در رویکرد دوم و از منظر رویکرد مدرنیست‌ها، بنیادهای حقوق شهروندی جهان‌شمول بوده و قایل به تفکیک حقوق بشر و حقوق شهروندی نیستند، به‌طوری‌که سخن گفتن از حقوق بشر مربوط به یک کشور و جامعه را ناصحیح می‌دانند. پست‌مدرن‌ها در مقابل رویکرد مذکور قرار دارند و بر مؤلفه‌های بومی منطقه‌ای و ارزش‌ها و فرهنگ‌های اجتماعی هر جامعه تاکید داشته‌اند و معتقدند نمی‌توان نسخۀ واحدی برای همه ارائه نمود.[۹]

تمایز حقوق شهروندی اسلامی با آموزه‌های غرب

تفاوت‌های بنیادینی بین آموزه‌های غرب و حقوق شهروندی اسلامی وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: 1.حقوق شهروندی اسلامی بر مبنای مبانی الهی است؛ قرآن کریم، سیره نبوی(ص) و ائمه اطهار(ع)، و وحی امتیازی است که غرب از آن بی‌بهره‌اند. 2.در غرب، درصورتی‌که حقوق شهروندی اجرا نشود، فقط مجازات دنیوی مطرح است. اما در مبانی اسلام، فراتر از مجازات دنیوی، عدم رعایت حق‌الناس گناه شمرده می‌شود. این یک ضمانت اجرایی قوی است. 3.اعتقاد راسخ در حاکمانی که قائل به مبانی اسلامی هستند، عاملی است تا این حقوق، وسیله‌ای برای سوءاستفاده سیاست‌مداران قرار نگیرد. درحالی‌که غرب، فاقد این عامل است.[۱۰] 4.در بعضی از مبانی حقوق شهروندی غیراسلامی، این حقوق بیانی حق‌گرا دارد؛ یعنی پیش و بیش از آن‌که بشر را مکلف پندارد، محق می‌انگارد. درحالی‌که در نظام حقوقی اسلام حق وتکلیف با هم وجود دارد. 5.مکتب حقوق پوزیتویستی برای حقوق شهروندان ماهیتی صرفاً قراردادی و اعتباری قایل است ولی حقوق شهروندی در اسلام با نگرشی کامل‌تر و جامع‌الوجهین برمصالح، مفاسد و واقعیات تکیه داشته و ترکیبی از ماهیت اعتباری و واقعی است.[۱۱]

پیشینه و جایگاه حقوق شهروندی در اسلام

اسلام، در دورانی که پدران از ترس تهیدستی، فرزندان خود را می‌کشتند[۱۲] و دختران خود را زنده به‌گور می‌کردند[۱۳]، علاوه بر به‌رسمیت شناختن حقوق افراد، احیاگر حقوق آنان در جامعۀ جاهلی آن زمان بوده است. لذا پیامبر اکرم (ص) در خطبۀ حجة الوداع فرمودند: إنّ دماءَکم و أموالَکم و أعراضَکم علیکم حرامٌ؛[۱۴] «همانا خون‌ها و اموال و آبروهایتان بر شما محترم است». عرب جاهلی، زن را به مکر و کید می‌شناختند و او را به مار تشبیه می‌کردند. فکر و اندیشه زن را سست و ضعیف، و نظرخواهی با وی نشانه حماقت می‌دانستند، به‌طوری‌که وقتی می‌خواستند به سست‌رایی کسی مثال بزنند آن را به (رای‌ النساء) تشبیه می‌کردند؛[۱۵] اما با ظهور اسلام، زن از مقام و موقعیتی والا برخوردار گردید و دین اسلام، حقوق پایمال شده او را اعاده کرد. قرآن کریم در آیه ١٢٤ سوره نساء، آیه 5 و 6 سوره فتح و آیه ١٣ سوره حجرات به تساوی زن و مرد در بهره‌مندی از رسیدن به کمال و مقام بندگی یا ابتلا به انواع عذاب‌ها به دلیل مخالفت با دین، اشاره نموده است. از جمله حقوقی که اسلام برای شهروندان یک جامعه قرار داده این است که هیچ کس را نمی‌توان به جهت داشتن اعتقاد خاص، مورد آزار و اذیت قرار داد. از این‌رو، قرآن می‌فرماید «لا اکراه فی الدین» (بقره/٢٦٥). نه تنها در قبول دین اجبار وجود ندارد، بلکه سایر ادیان تا زمانی که مخل نظم جامعه نیستند می‌توانند در کنار مسلمانان زندگی کنند و در عین حال، هیچ کس حق تعرض به مال، جان و ناموس آن‌ها را ندارد. می‌توان رعیت در اسلام را، معادل شهروند امروزی دانست. بر همین اساس، شهروندان اسلامی در کنار حقوقی که دارند، دارای مسئولیت‌های اجتماعی نیز هستند. لذا پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: کلُّکم راعٍ و کلُّکم مسوولٌ عن رعیّتِهِ[۱۶]؛ «هریک از شما مسئول هستید و هریک از شما نسبت به زیردستانش بازخواست می‌شوید». در حدیث دیگری در همین موضوع، می‌فرمایند: «هرکس شب را به صبح برساند در حالی‌که به امور مسلمین اهتمام ندارد، از مسلمانان نیست»[۱۷].

حقوق متقابل دولت و مردم در نهج‌البلاغه

حضرت علی(ع) در یک سخنرانی رسمی پس از به خلافت رسیدن، از حقوق همسان مردم با خویش، به‌عنوان زمامدار جامعه، سخن گفت. امام در فرازی از سخنان خویش، به تبیین رابطۀ خود به‌عنوان زمامدار جامعه و مردم پرداخته است و می‌فرماید: فَقَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً بِوِلَايَةِ أَمْرِكُمْ وَ لَكُمْ عَلَيَّ مِنَ الْحَقِّ مِثْلُ الَّذِي لِي عَلَيْكُمْ... وَ أَعْظَمُ مَا افْتَرَضَ سُبْحَانَهُ مِنْ‏ تِلْكَ‏ الْحُقُوقِ‏ حَقُّ الْوَالِي‏ عَلَى الرَّعِيَّةِ وَ حَقُّ الرَّعِيَّةِ عَلَى الْوَالِي[۱۸]؛ «خداوند به خاطر ولایتی که بر شما دارم، حقی برای من بر عهده شما نهاده و شما نیز حقی همانند حق من بر عهده من دارید.... بزرگ‌ترین حقی را که خدای سبحان واجب کرد، حق حاکم بر مردم و حق مردم بر حاکم است». ایشان ضمن آن‌که، این حقوق متقابل را همسان توصیف کرده، آثار و برکات رعایت حقوق و وظایف متقابل دولت و ملت را برشمرده و عواقب بی‌توجهی به آن‌ها را گوشزد نموده‌اند. براین اساس، اگر رهبر و مردم هر دو به وظایف خویش عمل کنند و حقوق طرف مقابل را پاس دارند، حق در آن جامعه عزت می‌یابد و راه‌های دین پدیدار و نشانه‌های عدالت برقرار و سنت پیامبر(ص) پایدار می‌شود. در این صورت مردم بر تداوم حکومت امیدوار می‌شوند و دشمن نیز از آرزویش مأیوس می‌شود. از سوی دیگر، اگر مردم و حکومت حقوق یکدیگر را پاس ندارند، وحدت کلمه از بین می‌رود، نشانه‌های ستم آشکار می‌شود، نیرنگ‌بازی در دین فراوان شده، راه گسترده سنت پیامبر اکرم(ص) متروک، هواپرستی فراوان، احکام دین تعطیل و بیماری‌های دل فراوان می‌شود.[۱۹]

راهکارهای اعتلای حقوق شهروندی در جامعه

مشارکت مردم رکن اصلی در حوزه حقوق شهروندی است. بنابراین توجه به شرایط فرهنگی، تاریخی، مذهبی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هر جامعه در همه مراحل تدوین، تصویب و اجرای حقوق شهروندی باید مدنظر قرار گیرد. نباید افراد را از نظر برخورداری از این حقوق به شهروندان درجه یک و درجه دو تقسیم کرد. مردم باید اطمینان داشته باشند که در مقابل تضییع حقوق‌شان توسط دیگران، تحت حمایت دولت‌ها خواهند بود که خود می‌تواند در تحقق امنیت در جامعه نیز تأثیر‌گذار باشد.[۲۰] ثبات و امنیت، به اوج رسیدن مشارکت مردم، مسابقه خدمت‌رسانی، تعالی بینش سیاسی، سنگین‌کردن کفه عدالت در تقسیم امکانات عمومی کشور، افزایش چشمگیر معنویت واخلاق در فضای عمومی جامعه از بسترهای مهم و یا ارکان تحقق حقوق شهروندی است.[۲۱]

منابع

ایکنا

دانشنامه حوزه امامت پدیا

پاورقی ها