جنگ: تفاوت میان نسخه‌ها

۳۷۱ بایت حذف‌شده ،  ‏۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''جنگ'''؛ به درگیری شدید و با خشونت گفته می شود که رقیب ها برای انگیز ه های مختلف از جمله عقیدتی، سلطه گری و کسب قدرت سیاسی، تصرف ممالک و کسب غنیمت و گسترش سرزمین ها اقدام به مبارزه می کند؛ اما جنگ در قرآن نوعی مبارزه مسلحانه و نظامی مسلمانان علیه...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱۳: خط ۱۳:


== رد نظریه جنگ طلبی در قرآن ==
== رد نظریه جنگ طلبی در قرآن ==
آیات دعوت به جنگ و صلح به تناسب و براساس موقعیت های مختلف و مقتضای حال مسلمانان و مواجهه مشرکان در قرآن بیان شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3610050/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%88%D8%B8%DB%8C%D9%81%D9%87-%D9%87%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C . اسلام آغازگر جنگ نیست/ دفاع وظیفه همگانی؛ داعش نتیجه اصل قرارگرفتن جنگ است / مواجهه عقلانی علما با آیات صلح و جنگ]</ref> از این رو، نمی  توان آیات قرآن را صرفا، آیات جنگ طلبانه یا صلح محور قلمداد کرد.<ref>. وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ‏؛«و اگر سوگندهاى خود را پس از پيمان خويش شكستند و شما را در دينتان طعن زدند، پس با پيشوايان كفر بجنگيد، چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست، باشد كه [از پيمان‏شكنى‏] باز ايستند» (توبه/12).</ref> درواقع، نگاه قرآن، نگاهی همراه با صلح و رحمت است و حتی پیامبر(ص) و دیگر مسلمانان در تبلیغ دین با شیوه فرهنگی و به دور از اقدام مسلحانه پیش می رفتند؛ چرا که دین اسلام برای محبت و گسترش سازش و تعدیل رفتارهای جاهلی و مشرکی ظهور کرده بود و اگر تهدیدات دشمن نبود؛ دستور جهاد و یا جنگ نظامی داده نمیشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3998847/%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B2-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%AF%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . رویکرد قرآن در تجویز جنگ و صلح/ چرا برخی معتقدند اسلام دین خشونت است؟]</ref> شاهد این سخن،  آیات قرآنی<ref>. قاتِلُوا الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لا يُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ‏؛ «با كسانى از اهل كتاب كه به خدا و روز بازپسين ايمان نمى‏آورند، و آنچه را خدا و فرستاده‏اش حرام گردانيده‏اند حرام نمى‏دارند و متديّن به دين حق نمى‏گردند، كارزار كنيد، تا با [كمالِ‏] خوارى به دست خود جزيه دهند». (توبه/29)</ref> است که در آن مسلمانان به نیکی و رفتار عادلانه با کفار غیرمزاحم دعوت شده اند و رفتار مسالمت آمیز و پیمودن مسیر دیپلماسی در اولویت قرار دارد<ref>. لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ‏؛ [امّا] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‏اند، باز نمى‏دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد، زيرا خدا دادگران را دوست مى‏دارد. (ممتحنه/8)</ref>؛ اما این مسئله به معنای تساهل و تسامح در مباحث عقیدتی نیست؛ بلکه بر طبق ضوابط قرآنی است که برخی از یهودیان و یا کافران شرایط اسلامی را مورد پذیرش قرار دادند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3897414/%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . کرامت انسانی و عدالت؛ پایه‌های اصالت صلح در اسلام؛ ]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/4049575/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%84%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 HYPERLINK "https://iqna.ir/fa/news/4049575/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%84%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7"  . جهاد دعوت در اسلام نداریم/ تاکید قرآن بر همزیستی مسالمت‌آمیز با ملت‌ها]</ref>همان طور که در ظاهر برخی آیات تأکید شده، بستن راه ها، محاصره کردن، اسیر ساختن و بالآخره کشتن افراد مخالف با مسائل عقیدتی و اساسی امر تخییرى نیست، بلکه با در نظر گرفتن شرایط محیط، زمان، مکان و اشخاص مورد نظر، باید هر یک از این امور که مناسب تشخیص داده شود، عملى شود<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/3354054/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%A9%D9%81%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . چرا خداوند در سوره توبه امر به کشتن همه کفار کرده است؟ ویکی فقه؛ جنگ]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3820835/%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . نظریه‌های جنگ‌طلبانه در اسلام متناقض است/ دلایل رد اصالت جنگ در اسلام؛ بررسی جنگ با غیرهم‌کیش از دیدگاه قرآن و تورات در شماره جدید «معرفت ادیان»؛ ماه‌های حرام؛ تأییدکننده اصالت صلح در اسلام؛. رویکرد قرآن در تجویز جنگ و صلح/ چرا برخی معتقدند اسلام دین خشونت است؟]</ref>و در صورت رجوع دشمنان به دین اسلام و تسلیم آنها، لازم به انجام این اقدامات نیست.<ref>. وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ‏؛ «و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود؛ سپس او را به مكان امنش برسان، چرا كه آنان قومى نادانند» (توبه/6)</ref>
آیات دعوت به جنگ و صلح به تناسب و براساس موقعیت های مختلف و مقتضای حال مسلمانان و مواجهه مشرکان در قرآن بیان شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3610050/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D8%BA%D8%A7%D8%B2%DA%AF%D8%B1-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%D9%88%D8%B8%DB%8C%D9%81%D9%87-%D9%87%D9%85%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C . اسلام آغازگر جنگ نیست/ دفاع وظیفه همگانی؛ داعش نتیجه اصل قرارگرفتن جنگ است / مواجهه عقلانی علما با آیات صلح و جنگ]</ref> از این رو، نمی  توان آیات قرآن را صرفا، آیات جنگ طلبانه یا صلح محور قلمداد کرد.<ref>. وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ‏؛«و اگر سوگندهاى خود را پس از پيمان خويش شكستند و شما را در دينتان طعن زدند، پس با پيشوايان كفر بجنگيد، چرا كه آنان را هيچ پيمانى نيست، باشد كه [از پيمان‏شكنى‏] باز ايستند» (توبه/12).</ref> درواقع، نگاه قرآن، نگاهی همراه با صلح و رحمت است و حتی پیامبر(ص) و دیگر مسلمانان در تبلیغ دین با شیوه فرهنگی و به دور از اقدام مسلحانه پیش می رفتند؛ چرا که دین اسلام برای محبت و گسترش سازش و تعدیل رفتارهای جاهلی و مشرکی ظهور کرده بود و اگر تهدیدات دشمن نبود؛ دستور جهاد و یا جنگ نظامی داده نمیشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3998847/%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%B2-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D9%88-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AA%D9%82%D8%AF%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . رویکرد قرآن در تجویز جنگ و صلح/ چرا برخی معتقدند اسلام دین خشونت است؟]</ref> شاهد این سخن،  آیات قرآنی<ref>. قاتِلُوا الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لا يُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ لا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ حَتَّى يُعْطُوا الْجِزْيَةَ عَنْ يَدٍ وَ هُمْ صاغِرُونَ‏؛ «با كسانى از اهل كتاب كه به خدا و روز بازپسين ايمان نمى‏آورند، و آنچه را خدا و فرستاده‏اش حرام گردانيده‏اند حرام نمى‏دارند و متديّن به دين حق نمى‏گردند، كارزار كنيد، تا با [كمالِ‏] خوارى به دست خود جزيه دهند». (توبه/29)</ref> است که در آن مسلمانان به نیکی و رفتار عادلانه با کفار غیرمزاحم دعوت شده اند و رفتار مسالمت آمیز و پیمودن مسیر دیپلماسی در اولویت قرار دارد<ref>. لا يَنْهاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَ لَمْ يُخْرِجُوكُمْ مِنْ دِيارِكُمْ أَنْ تَبَرُّوهُمْ وَ تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ‏؛ [امّا] خدا شما را از كسانى كه در [كار] دين با شما نجنگيده و شما را از ديارتان بيرون نكرده‏اند، باز نمى‏دارد كه با آنان نيكى كنيد و با ايشان عدالت ورزيد، زيرا خدا دادگران را دوست مى‏دارد. (ممتحنه/8)</ref>؛ اما این مسئله به معنای تساهل و تسامح در مباحث عقیدتی نیست؛ بلکه بر طبق ضوابط قرآنی است که برخی از یهودیان و یا کافران شرایط اسلامی را مورد پذیرش قرار دادند. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3897414/%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . کرامت انسانی و عدالت؛ پایه‌های اصالت صلح در اسلام؛ ]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/4049575/%D8%AC%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D8%AF%D8%B9%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D9%85-%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%87%D9%85%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AA%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%DB%8C%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D9%84%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 جهاد دعوت در اسلام نداریم/ تاکید قرآن بر همزیستی مسالمت‌آمیز با ملت‌ها]</ref>همان طور که در ظاهر برخی آیات تأکید شده، بستن راه ها، محاصره کردن، اسیر ساختن و بالآخره کشتن افراد مخالف با مسائل عقیدتی و اساسی امر تخییرى نیست، بلکه با در نظر گرفتن شرایط محیط، زمان، مکان و اشخاص مورد نظر، باید هر یک از این امور که مناسب تشخیص داده شود، عملى شود<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/3354054/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%86-%D9%87%D9%85%D9%87-%DA%A9%D9%81%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . چرا خداوند در سوره توبه امر به کشتن همه کفار کرده است؟ ویکی فقه؛ جنگ]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3820835/%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%86%DA%AF%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D9%84%D8%A7%DB%8C%D9%84-%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85 . نظریه‌های جنگ‌طلبانه در اسلام متناقض است/ دلایل رد اصالت جنگ در اسلام؛ بررسی جنگ با غیرهم‌کیش از دیدگاه قرآن و تورات در شماره جدید «معرفت ادیان»؛ ماه‌های حرام؛ تأییدکننده اصالت صلح در اسلام؛. رویکرد قرآن در تجویز جنگ و صلح/ چرا برخی معتقدند اسلام دین خشونت است؟]</ref>و در صورت رجوع دشمنان به دین اسلام و تسلیم آنها، لازم به انجام این اقدامات نیست.<ref>. وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ أَبْلِغْهُ مَأْمَنَهُ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْلَمُونَ‏؛ «و اگر يكى از مشركان از تو پناه خواست پناهش ده تا كلام خدا را بشنود؛ سپس او را به مكان امنش برسان، چرا كه آنان قومى نادانند» (توبه/6)</ref>


== منابع ==
== منابع ==
خط ۳۱: خط ۳۱:


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
[[رده:علوم سیاسی و قرآن]]
ویراستار
۳٬۳۸۸

ویرایش