ویراستار
۸٬۰۹۰
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''پیشرفت'''؛ به حرکت انسان به سمت جلو گفته می شود که انسان می تواند با طی کردن سختی ها و کنار زدن موانع مراتب مادی و معنوی را کسب نماید. در واقع، انسان برای کسب مراتب عالی، نیازمند رعایت بایسته ها و الزاماتی است تا مرتبه عالی از حوزه های اقتصادی،...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۹: | خط ۱۹: | ||
البته، مفهوم استقلال سیاسی با مفهوم خودکفائی متمایز است؛ زیرا ممکن است که خودکفائی در جامعه مستقل نباشد؛ ولی جامعه با معاملات و بسط روابط می¬تواند کالای و خدمات مورد نیاز خود را تأمین کند. از این رو، استقلال سیاسی مطابق با انزواطلبی و نفی روابط اقتصادی نیست و جامعه مستقل باید بتواند روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را با در نظر گرفتن و حفظ منافع خود با سایر کشورها حفظ نماید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3322827/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . مولفههای پیشرفت در منطق قرآن کریم.]</ref> حتی بسیاری از پیشرفت های سیاسی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4058271/%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 . سه اصل مهم در اسلام برای پیشرفت جامعه.]</ref> و اقتدار انسان در حاکمیت در گرو عمل به دستورات خداوند و اجتناب از گناه، فحشا و خطا بدست می آید.<ref>. أَلَمْ یَرَوْاْ كَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَبْلِهِم مِّن قَرْنٍ مَّكَّنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّن لَّكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاء عَلَیْهِم مِّدْرَارًا وَجَعَلْنَا الأَنْهَارَ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُم بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ؛ «آيا نديدهاند كه پيش از آنان چه بسيار امتها را هلاك كرديم [امتهایى كه] در زمين به آنان امكاناتى داديم كه براى شما آن امكانات را فراهم نكردهايم و [بارانهاى] آسمان را پى در پى بر آنان فرو فرستاديم و رودبارها از زير [شهرهاى] آنان روان ساختيم. پس، ايشان را به [سزاى] گناهانشان هلاك كرديم و پس از آنان نسلهاى ديگرى پديد آورديم» (آنعام/6).</ref> یکی دیگر از پیشرفت ها، پیشرفت اقتصادی است که افراد پاک و با ایمان و شکر نعمتهای الهی از ویژگی¬های شهر پیشرفته<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3322827/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . مولفههای پیشرفت در منطق قرآن کریم]</ref> در قرآن بیان شده است. چنین شهر و سرزمینی از لحاظ اقتصادی به وفور نعمت دست مییابد و رزق و روزی<ref>. وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُون؛ «و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزيش از هر سو فراوان مىرسيد، پس [ساكنانش] نعمتهاى خدا را ناسپاسى كردند، و خدا هم به سزاى آنچه انجام مىدادند، طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانيد» (نحل/ ۱۱۲).</ref> از هر مکانی بر آن نازل میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3322827/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . مؤلفههای پیشرفت در منطق قرآن کریم]</ref> به عنوان نمونه، حضرت شعیب(ع) بعد از دعوت مردم به خداپرستی، آنها را دعوت به عدالت در امور مالی<ref>. وَيَا قَوْمِ أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ؛ «و اى قوم من پيمانه و ترازو را به داد تمام دهيد و حقوق مردم را كم مدهيد و در زمين به فساد سر برمداريد» (هود/85).</ref> و تجارت کرد. درواقع، پیامبران (ع) علاوه بر وظیفه عقیدتی و اخلاقی، وظیفه اصلاح وضع نایسامان اقتصادی نیز داشته اند. نمونه دیگر، شغل خزانه داری<ref>. قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ «[يوسف] گفت مرا بر خزانههاى اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى دانا هستم».(یوسف/55)</ref> حضرت یوسف(ع) است؛ زیرا حضرت یوسف(ع) بر این امر واقف بود که با شکوفایی اقتصادی می توان به پیشرفت دیگر حوزه ها کمک کرد.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3594432/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C%E2%80%8E%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-450-%D8%A2%DB%8C%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . اقتصاد؛ بنیادیترین عامل پیشرفت/ ۴۵۰ آیه قرآن در رابطه با اقتصاد است.]</ref> ابعاد دیگر پیشرفت، پیشرفت در امور اعتقادی و کسب معارف و کمالات است و این مهم زمانی بدست می آید که گناه و فسق و فجور به حداقل برسد و راه های امر به معروف و نهی از منکر بسته نشود و انسان درهای توبه را به سوی خود بگشاید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4143191/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . نقش پایبندی به پیمان الهی در پیشرفت از منظر قرآن کریم.]</ref> | البته، مفهوم استقلال سیاسی با مفهوم خودکفائی متمایز است؛ زیرا ممکن است که خودکفائی در جامعه مستقل نباشد؛ ولی جامعه با معاملات و بسط روابط می¬تواند کالای و خدمات مورد نیاز خود را تأمین کند. از این رو، استقلال سیاسی مطابق با انزواطلبی و نفی روابط اقتصادی نیست و جامعه مستقل باید بتواند روابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود را با در نظر گرفتن و حفظ منافع خود با سایر کشورها حفظ نماید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3322827/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . مولفههای پیشرفت در منطق قرآن کریم.]</ref> حتی بسیاری از پیشرفت های سیاسی<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4058271/%D8%B3%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 . سه اصل مهم در اسلام برای پیشرفت جامعه.]</ref> و اقتدار انسان در حاکمیت در گرو عمل به دستورات خداوند و اجتناب از گناه، فحشا و خطا بدست می آید.<ref>. أَلَمْ یَرَوْاْ كَمْ أَهْلَكْنَا مِن قَبْلِهِم مِّن قَرْنٍ مَّكَّنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ مَا لَمْ نُمَكِّن لَّكُمْ وَأَرْسَلْنَا السَّمَاء عَلَیْهِم مِّدْرَارًا وَجَعَلْنَا الأَنْهَارَ تَجْرِی مِن تَحْتِهِمْ فَأَهْلَكْنَاهُم بِذُنُوبِهِمْ وَأَنْشَأْنَا مِن بَعْدِهِمْ قَرْنًا آخَرِينَ؛ «آيا نديدهاند كه پيش از آنان چه بسيار امتها را هلاك كرديم [امتهایى كه] در زمين به آنان امكاناتى داديم كه براى شما آن امكانات را فراهم نكردهايم و [بارانهاى] آسمان را پى در پى بر آنان فرو فرستاديم و رودبارها از زير [شهرهاى] آنان روان ساختيم. پس، ايشان را به [سزاى] گناهانشان هلاك كرديم و پس از آنان نسلهاى ديگرى پديد آورديم» (آنعام/6).</ref> یکی دیگر از پیشرفت ها، پیشرفت اقتصادی است که افراد پاک و با ایمان و شکر نعمتهای الهی از ویژگی¬های شهر پیشرفته<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3322827/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . مولفههای پیشرفت در منطق قرآن کریم]</ref> در قرآن بیان شده است. چنین شهر و سرزمینی از لحاظ اقتصادی به وفور نعمت دست مییابد و رزق و روزی<ref>. وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً قَرْیَةً کانَتْ آمِنَةً مُطْمَئِنَّةً یَأْتیها رِزْقُها رَغَداً مِنْ کُلِّ مَکانٍ فَکَفَرَتْ بِأَنْعُمِ اللَّهِ فَأَذاقَهَا اللَّهُ لِباسَ الْجُوعِ وَ الْخَوْفِ بِما کانُوا یَصْنَعُون؛ «و خدا شهرى را مثل زده است كه امن و امان بود [و] روزيش از هر سو فراوان مىرسيد، پس [ساكنانش] نعمتهاى خدا را ناسپاسى كردند، و خدا هم به سزاى آنچه انجام مىدادند، طعم گرسنگى و هراس را به [مردم] آن چشانيد» (نحل/ ۱۱۲).</ref> از هر مکانی بر آن نازل میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3322827/%D9%85%D9%88%D9%84%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D9%86%D8%B7%D9%82-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . مؤلفههای پیشرفت در منطق قرآن کریم]</ref> به عنوان نمونه، حضرت شعیب(ع) بعد از دعوت مردم به خداپرستی، آنها را دعوت به عدالت در امور مالی<ref>. وَيَا قَوْمِ أَوْفُواْ الْمِكْيَالَ وَالْمِيزَانَ بِالْقِسْطِ وَلاَ تَبْخَسُواْ النَّاسَ أَشْيَاءهُمْ وَلاَ تَعْثَوْاْ فِي الأَرْضِ مُفْسِدِينَ؛ «و اى قوم من پيمانه و ترازو را به داد تمام دهيد و حقوق مردم را كم مدهيد و در زمين به فساد سر برمداريد» (هود/85).</ref> و تجارت کرد. درواقع، پیامبران (ع) علاوه بر وظیفه عقیدتی و اخلاقی، وظیفه اصلاح وضع نایسامان اقتصادی نیز داشته اند. نمونه دیگر، شغل خزانه داری<ref>. قَالَ اجْعَلْنِي عَلَى خَزَآئِنِ الأَرْضِ إِنِّي حَفِيظٌ عَلِيمٌ؛ «[يوسف] گفت مرا بر خزانههاى اين سرزمين بگمار كه من نگهبانى دانا هستم».(یوسف/55)</ref> حضرت یوسف(ع) است؛ زیرا حضرت یوسف(ع) بر این امر واقف بود که با شکوفایی اقتصادی می توان به پیشرفت دیگر حوزه ها کمک کرد.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3594432/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C%E2%80%8E%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-450-%D8%A2%DB%8C%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . اقتصاد؛ بنیادیترین عامل پیشرفت/ ۴۵۰ آیه قرآن در رابطه با اقتصاد است.]</ref> ابعاد دیگر پیشرفت، پیشرفت در امور اعتقادی و کسب معارف و کمالات است و این مهم زمانی بدست می آید که گناه و فسق و فجور به حداقل برسد و راه های امر به معروف و نهی از منکر بسته نشود و انسان درهای توبه را به سوی خود بگشاید.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4143191/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 . نقش پایبندی به پیمان الهی در پیشرفت از منظر قرآن کریم.]</ref> | ||
یکی دیگر از ابعاد پیشرفت، پیشرفت علمی است. تمام آیاتی که در قرآن درباره کسب علم و دانش و مدح و تمجید دانشمندان و عالمان<ref>. وَ لَقَدْ آتَيْنا إِبْراهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا بِهِ عالِمِينَ؛ «و در حقيقت، پيش از آن، به ابراهيم رشد [فكرى] اش را داديم و ما به [شايستگى] او دانا بوديم». (أنبیاء/51) قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ «موسى به او گفت: «آيا تو را- به شرط اينكه از بينشى كه آموخته شدهاى به من ياد دهى- پيروى كنم؟» (کهف/66)</ref> بیان شده است، همگی حاکی از پیشرفت علمی است؛ زیرا پیشرفت در همه عرصهها تنها در سایه علم و دانش امکان پذیر است<ref>. فَتَعالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً؛ «پس بلندمرتبه است خدا، فرمانرواى بر حق، و در [خواندن] قرآن، پيش از آنكه وحى آن بر تو پايان يابد، شتاب مكن، و بگو: «پروردگارا، بر دانشم بيفزاى.» (طه/114)</ref> و آگاهی و علم شرط اساس پیشرفت است.<ref>[https://tabriz.iqna.ir/fa/news/3954992/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 | یکی دیگر از ابعاد پیشرفت، پیشرفت علمی است. تمام آیاتی که در قرآن درباره کسب علم و دانش و مدح و تمجید دانشمندان و عالمان<ref>. وَ لَقَدْ آتَيْنا إِبْراهِيمَ رُشْدَهُ مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا بِهِ عالِمِينَ؛ «و در حقيقت، پيش از آن، به ابراهيم رشد [فكرى] اش را داديم و ما به [شايستگى] او دانا بوديم». (أنبیاء/51) قالَ لَهُ مُوسى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً؛ «موسى به او گفت: «آيا تو را- به شرط اينكه از بينشى كه آموخته شدهاى به من ياد دهى- پيروى كنم؟» (کهف/66)</ref> بیان شده است، همگی حاکی از پیشرفت علمی است؛ زیرا پیشرفت در همه عرصهها تنها در سایه علم و دانش امکان پذیر است<ref>. فَتَعالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ وَ لا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضى إِلَيْكَ وَحْيُهُ وَ قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً؛ «پس بلندمرتبه است خدا، فرمانرواى بر حق، و در [خواندن] قرآن، پيش از آنكه وحى آن بر تو پايان يابد، شتاب مكن، و بگو: «پروردگارا، بر دانشم بيفزاى.» (طه/114)</ref> و آگاهی و علم شرط اساس پیشرفت است.<ref>[https://tabriz.iqna.ir/fa/news/3954992/%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D8%B1%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 توسعه و پیشرفت از منظر قرآن.]</ref> | ||
== منابع == | == منابع == |