ویراستار
۵۱۹
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
|||
خط ۲۳: | خط ۲۳: | ||
برخی از محققان نیز در بحث از ماهیت اقتصاد اسلامی چنین معتقدند که اقتصاد اسلامی يعنی همراهی اقتصاد و اخلاق، همراهی اقتصاد و حقوق و عدالت، همراهی اقتصاد و معاد و ابديت. اقتصادی كه موضوع آن حيوان اقتصادی نيست، بلكه موضوع آن انسانی است كه میتواند خليفةالله باشد؛ موضوع و مخاطب اقتصاد اسلامی انسانی است كه از فطرت برخوردار است و حتی مالكيت حقيقی بر خود ندارد.<nowiki><ref>[https://iqna.ir/fa/news/2419543/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%8A%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF . اقتصاد اسلامی يعنی همراهی اقتصاد، اخلاق، عدالت و معاد]</ref></nowiki> | برخی از محققان نیز در بحث از ماهیت اقتصاد اسلامی چنین معتقدند که اقتصاد اسلامی يعنی همراهی اقتصاد و اخلاق، همراهی اقتصاد و حقوق و عدالت، همراهی اقتصاد و معاد و ابديت. اقتصادی كه موضوع آن حيوان اقتصادی نيست، بلكه موضوع آن انسانی است كه میتواند خليفةالله باشد؛ موضوع و مخاطب اقتصاد اسلامی انسانی است كه از فطرت برخوردار است و حتی مالكيت حقيقی بر خود ندارد.<nowiki><ref>[https://iqna.ir/fa/news/2419543/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%8A%D8%B9%D9%86%DB%8C-%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF . اقتصاد اسلامی يعنی همراهی اقتصاد، اخلاق، عدالت و معاد]</ref></nowiki> | ||
== | == دیدگاه اسلام به اقتصاد == | ||
اسلام، مسئله اقتصاد را (بر اساس اصالت انسان) به عنوان جزئی از مجموعه قوانین خود که تنها می تواند قسمتی از نواحی حیات انسانی را تنظیم کند، مورد توجه قرار داده است و حل مشکلات اقتصادی را در اصلاح مبانی عقیدتی و اخلاقی مردم میداند.<nowiki><ref>. اقتصاد در مکتب اسلام، مقدمه، ص سیزده.</ref></nowiki> | اسلام، مسئله اقتصاد را (بر اساس اصالت انسان) به عنوان جزئی از مجموعه قوانین خود که تنها می تواند قسمتی از نواحی حیات انسانی را تنظیم کند، مورد توجه قرار داده است و حل مشکلات اقتصادی را در اصلاح مبانی عقیدتی و اخلاقی مردم میداند.<nowiki><ref>. اقتصاد در مکتب اسلام، مقدمه، ص سیزده.</ref></nowiki> | ||
خط ۲۹: | خط ۲۹: | ||
یکی از مؤلفههای اقتصاد اسلامی ـ قرآنی، نوع نگرش نسبت به فرد و جامعه است. از دیگر مبانی نظام اقتصادی در جهانبینی اسلامی که در اهداف اقتصادی تأثیر دارد، مسئله رابطه دنیا و آخرت است که نظام اقتصادی و اهداف براساس آن پایهریزی شده و به ارتباط بین اعمال انسان در دنیا و آخرت قائل هست و رضایتمندی دنیوی را مقدمه سعادت اخروی میداند. در نظام اقتصاد اسلامی، اراده و خِرد بر غرایز و امیال انسان حاکم است و رفاه مادی هدف این نظام نیست.<nowiki><ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/4022180/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . رابطه دنیا و آخرت؛ مبانی اقتصاد اسلامی]</ref></nowiki> | یکی از مؤلفههای اقتصاد اسلامی ـ قرآنی، نوع نگرش نسبت به فرد و جامعه است. از دیگر مبانی نظام اقتصادی در جهانبینی اسلامی که در اهداف اقتصادی تأثیر دارد، مسئله رابطه دنیا و آخرت است که نظام اقتصادی و اهداف براساس آن پایهریزی شده و به ارتباط بین اعمال انسان در دنیا و آخرت قائل هست و رضایتمندی دنیوی را مقدمه سعادت اخروی میداند. در نظام اقتصاد اسلامی، اراده و خِرد بر غرایز و امیال انسان حاکم است و رفاه مادی هدف این نظام نیست.<nowiki><ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/4022180/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D8%AE%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . رابطه دنیا و آخرت؛ مبانی اقتصاد اسلامی]</ref></nowiki> | ||
==اهداف اقتصاد اسلامی | == اهداف اقتصاد اسلامی == | ||
به باور برخی عالمان مسلمان، اقتصاد اسلامی اهدافی را دنبال میکند که مهم ترین آن ها عبارتند از: عدالت اقتصادی، رفاه عمومی و استقلال اقتصادی. در ذیل به تبیین هر یک از این موارد پرداخته می شود: | به باور برخی عالمان مسلمان، اقتصاد اسلامی اهدافی را دنبال میکند که مهم ترین آن ها عبارتند از: عدالت اقتصادی، رفاه عمومی و استقلال اقتصادی. در ذیل به تبیین هر یک از این موارد پرداخته می شود: | ||
خط ۳۷: | خط ۳۷: | ||
موضوع عدالت در دین مبین اسلام و اقتصاد اسلامی اهمیت بسیاری دارد تا جائیکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا؛<nowiki><ref>.النساء: ۱۳۵</ref></nowiki> ای اهل ایمان، نگهدار عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید هر چند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد، برای هر کس شهادت میدهید اگر فقیر باشد یا غنی، خدا به رعایت حقوق آنها اولی است، پس شما در حکم و شهادت پیروی هوای نفس نکنید تا مبادا عدالت نگاه ندارید. و اگر زبان را در شهادت به نفع خود بگردانید یا از بیان حق خودداری کنید خدا به هر چه کنید آگاه است». | موضوع عدالت در دین مبین اسلام و اقتصاد اسلامی اهمیت بسیاری دارد تا جائیکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا؛<nowiki><ref>.النساء: ۱۳۵</ref></nowiki> ای اهل ایمان، نگهدار عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید هر چند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد، برای هر کس شهادت میدهید اگر فقیر باشد یا غنی، خدا به رعایت حقوق آنها اولی است، پس شما در حکم و شهادت پیروی هوای نفس نکنید تا مبادا عدالت نگاه ندارید. و اگر زبان را در شهادت به نفع خود بگردانید یا از بیان حق خودداری کنید خدا به هر چه کنید آگاه است». | ||
2. رفاه عمومی | 2. رفاه عمومی | ||
خط ۴۸: | خط ۴۷: | ||
یکی از اهداف مهم اقتصاد اسلامی، استقلال و عدم وابستگی اقتصادی دانسته شده است که در پی آن، جامعه بتواند نیازمندی های خود را در حد قابل قبولی از رفاه، تولید کند و در اداره امور اقتصادی نیازمند و متکی به دیگران نباشد.<nowiki><ref>. مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ص۸۳.</ref></nowiki> این امر خطیر و مهم در قرآن نیز توصیه شده است به طوری که یکی از اهداف پر اهمیت از منظر قرآن، حفظ حاکمیت سیاسی اسلام است: «وَ اَعدُّوا لَهُم مَااستَطَعْتُم من قُوَّه وَمن ربَاط الْخَیْل تُرْهبُونَ به عَدُوَّ اللّه وَعَدُوَّکُمْ»<nowiki><ref>. الانفال: 60؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد، تا با اين [تداركات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان- كه شما نمىشناسيدشان و خدا آنان را مىشناسد- بترسانيد.</ref></nowiki> یعنی در اقتصاد نیز مانند نیرو و تجهیزات، رشد و شکوفایی باید به حدی باشد که دشمنان توان رقابت با جامعهی اسلامی را نداشته باشند. | یکی از اهداف مهم اقتصاد اسلامی، استقلال و عدم وابستگی اقتصادی دانسته شده است که در پی آن، جامعه بتواند نیازمندی های خود را در حد قابل قبولی از رفاه، تولید کند و در اداره امور اقتصادی نیازمند و متکی به دیگران نباشد.<nowiki><ref>. مکتب و نظام اقتصادی اسلام، ص۸۳.</ref></nowiki> این امر خطیر و مهم در قرآن نیز توصیه شده است به طوری که یکی از اهداف پر اهمیت از منظر قرآن، حفظ حاکمیت سیاسی اسلام است: «وَ اَعدُّوا لَهُم مَااستَطَعْتُم من قُوَّه وَمن ربَاط الْخَیْل تُرْهبُونَ به عَدُوَّ اللّه وَعَدُوَّکُمْ»<nowiki><ref>. الانفال: 60؛ و هر چه در توان داريد از نيرو و اسبهاى آماده بسيج كنيد، تا با اين [تداركات]، دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان- كه شما نمىشناسيدشان و خدا آنان را مىشناسد- بترسانيد.</ref></nowiki> یعنی در اقتصاد نیز مانند نیرو و تجهیزات، رشد و شکوفایی باید به حدی باشد که دشمنان توان رقابت با جامعهی اسلامی را نداشته باشند. | ||
= '''تفاوتهای اقتصاد اسلامی و سرمایه داری''' = | |||
='''تفاوتهای اقتصاد اسلامی و سرمایه داری'''= | |||
پیرامون اقتصاد اسلامی و اقتصادهای سرمایهداری ـ لیبرالی مبتنی بر غرب مقایسههایی تطبیقی صورت گرفته که به مهمترین آنها اشاره میشود: | پیرامون اقتصاد اسلامی و اقتصادهای سرمایهداری ـ لیبرالی مبتنی بر غرب مقایسههایی تطبیقی صورت گرفته که به مهمترین آنها اشاره میشود: | ||
خط ۵۹: | خط ۵۹: | ||
ـ اهداف نظامهای اقتصادی بر اساس نوع جهانبينی آنها با يكديگر متفاوت است؛ نخستين هدف نظام سرمايهداری رشد و هدف دوم آن عدالت (البته با مفهوم خاص و تنزلیافتۀ آن) است، حال آنكه در نظام اقتصادی اسلام، هدف نخست عدالت و هدف دوم رشد است و در واقع رشد برای عدالت است.<nowiki><ref>[https://iqna.ir/fa/news/2313176/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%87%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . هدف نخست در اقتصاد اسلامی «عدالت» و در اقتصاد سرمايهداری «رشد» است]</ref></nowiki> | ـ اهداف نظامهای اقتصادی بر اساس نوع جهانبينی آنها با يكديگر متفاوت است؛ نخستين هدف نظام سرمايهداری رشد و هدف دوم آن عدالت (البته با مفهوم خاص و تنزلیافتۀ آن) است، حال آنكه در نظام اقتصادی اسلام، هدف نخست عدالت و هدف دوم رشد است و در واقع رشد برای عدالت است.<nowiki><ref>[https://iqna.ir/fa/news/2313176/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%8A%D9%87%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . هدف نخست در اقتصاد اسلامی «عدالت» و در اقتصاد سرمايهداری «رشد» است]</ref></nowiki> | ||
= '''کارکردهای اقتصاد اسلامی در جامعه''' = | ='''کارکردهای اقتصاد اسلامی در جامعه'''= | ||
اقتصاد اسلامی در جامعه کارکردها و منافعی دارد. به اهمّ این کارکردهای اجتماعی به تفکیک اشاره میشود: | اقتصاد اسلامی در جامعه کارکردها و منافعی دارد. به اهمّ این کارکردهای اجتماعی به تفکیک اشاره میشود: | ||
خط ۶۹: | خط ۶۹: | ||
= '''منابع''' = | ='''منابع'''= | ||
<nowiki>[https://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C ویکی فقه]</nowiki> | <nowiki>[https://fa.wikifeqh.ir/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C ویکی فقه]</nowiki> | ||