ویراستار
۵۱۹
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی «'''سوره قَصَصْ؛''' بیست و هشتمین سوره و از سورههای مکی قرآن است که در جزء ۲۰ قرآن جای دارد. دلیل نامگذاری این سوره به نام «قصص»، پرداختن به داستانهای مربوط به برخی از پیامبران است. == معرفی سوره == سوره قصص جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول، چهل...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
موسی بسيار خوشحال شد. او میدانست كه آن مرد يك مرد بزرگ و الهی است. آن پيرمرد كسی جز شعيب نبود كه ساليان دراز در اين شهر مردم را به خداوند دعوت كرده و نمونهای از حقشناسی و حقپرستی بود. امروز كه میبينيد دخترانش زودتر از هر روز به خانه آمدهاند جويا میشود و هنگامی كه يكی از دختران جريان را میگويد تصميم میگيرد دين خود را به اين جوان ناشناس هركه باشد ادا كند. موسی به خانه شعيب آمد و موسی برای شعيب ماجرايش را بازگو كرد و شعيب از موسی خواست كه برای او كار كند به مدت ۸ سال و دخترش را به عقد او در آورد و سرانجام موسی با يكی از دختران شعيب به نام صفوره ازدواج كرد. اين درس داستان حضرت موسی را به شيوهای شيرين بيان میكند. بر اساس اين داستان نكات مهمی به خصوص برای دختران جوان و نوجوان دارد كه به برخی از آنان اشاره میكنيم. | موسی بسيار خوشحال شد. او میدانست كه آن مرد يك مرد بزرگ و الهی است. آن پيرمرد كسی جز شعيب نبود كه ساليان دراز در اين شهر مردم را به خداوند دعوت كرده و نمونهای از حقشناسی و حقپرستی بود. امروز كه میبينيد دخترانش زودتر از هر روز به خانه آمدهاند جويا میشود و هنگامی كه يكی از دختران جريان را میگويد تصميم میگيرد دين خود را به اين جوان ناشناس هركه باشد ادا كند. موسی به خانه شعيب آمد و موسی برای شعيب ماجرايش را بازگو كرد و شعيب از موسی خواست كه برای او كار كند به مدت ۸ سال و دخترش را به عقد او در آورد و سرانجام موسی با يكی از دختران شعيب به نام صفوره ازدواج كرد. اين درس داستان حضرت موسی را به شيوهای شيرين بيان میكند. بر اساس اين داستان نكات مهمی به خصوص برای دختران جوان و نوجوان دارد كه به برخی از آنان اشاره میكنيم. | ||
البته ناگفته نماند كه همه اين نكات كه اغلب از «تفسير نور» حجتالاسلام قرائتی برآمده، بايد به شيوهای درست و همراه با داستانهای جذاب روز بيان شود تا اثرگذار باشد. انجام يك كار كوچك برای خدا پاداش بزرگی دارد. در اين نكته بايد به اين اشاره شود كه اگر هر كاری حتی كمك به والدين با اخلاص و نيت درست برای خداوند انجام شود، پاداش بزرگی دارد و اين به همه امور خير و نيك مربوط میشود كه میتوان روزانه انجام داد. انسانهای درست و مردان خدا هيچ خدمتی را بیپاسخ نمیگذارند چنانچه شعيب پاسخ لطف و محبت موسی را داد. در اين نكات بايد به قرآنآموزان متذكر شد كه در هر كار خير و هر محبتی كه از جانب ديگران برای آنان انجام میشود از آنان تشكر كرد و در رابطه با تشكر میتوان به رواياتی نيز اشاره كرد. از ديگر نكات اين درس میتوان به اين نكته اشاره كرد كه موسی در همه حال به ياد خدا بوده و برای هر مشكلی از خدا ياری میطلبيده و توكل بر خدا داشته است. قرآنآموزان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه در سختیها و مشكلات به جای متوسل شدن به خلق خدا بايد برخداوند توكل كرده و از او ياری طلبيد كه اين مورد به اصل اخلاص نيز مرتبط میشود و میتوان كمی در رابطه با اخلاص نيز با قرآنآموزان صحبت كرد. | البته ناگفته نماند كه همه اين نكات كه اغلب از «تفسير نور» حجتالاسلام قرائتی برآمده، بايد به شيوهای درست و همراه با داستانهای جذاب روز بيان شود تا اثرگذار باشد. انجام يك كار كوچك برای خدا پاداش بزرگی دارد. در اين نكته بايد به اين اشاره شود كه اگر هر كاری حتی كمك به والدين با اخلاص و نيت درست برای خداوند انجام شود، پاداش بزرگی دارد و اين به همه امور خير و نيك مربوط میشود كه میتوان روزانه انجام داد. انسانهای درست و مردان خدا هيچ خدمتی را بیپاسخ نمیگذارند چنانچه شعيب پاسخ لطف و محبت موسی را داد. در اين نكات بايد به قرآنآموزان متذكر شد كه در هر كار خير و هر محبتی كه از جانب ديگران برای آنان انجام میشود از آنان تشكر كرد و در رابطه با تشكر میتوان به رواياتی نيز اشاره كرد. از ديگر نكات اين درس میتوان به اين نكته اشاره كرد كه موسی در همه حال به ياد خدا بوده و برای هر مشكلی از خدا ياری میطلبيده و توكل بر خدا داشته است. قرآنآموزان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه در سختیها و مشكلات به جای متوسل شدن به خلق خدا بايد برخداوند توكل كرده و از او ياری طلبيد كه اين مورد به اصل اخلاص نيز مرتبط میشود و میتوان كمی در رابطه با اخلاص نيز با قرآنآموزان صحبت كرد.در بيان همه اين نكات بايد مربی مربوطه تمام تلاش خود را برای بيان نكات تفسيری آيات همراه با داستان و شعر و طنز بنمايد تا اثر اين نكات بيشتر باشد و مرتبط كردن نكات با رفتارهای امروزی جوانان در جامعه نيز يكی از نكاتی است كه مربی قرآن بايد همواره هنگام بيان نكات به آن توجه ويژه داشته باشد.<ref>[https://iqna.ir/007q4Y آيات ۲۳ تا ۲۵ سوره قصص به تبيين اصل حجاب در جامعه میپردازد]</ref> | ||
در | سوره «قصص» را اولین سورهای دانست که در آن به موضوع عفت توجه شده است در این سوره قرآن برای امتی که قرار است تحت تعلیمات اسلام پرورش پیدا کنند داستان موسی(ع) و دختران حضرت شعیب(ع) را نقل میکند، قرآن از دختران شعیب به دلیل عدم برخورد و اختلاط با نامحرم تجلیل میکند. دختران شعیب(ع) از نظر قرآن دخترانی هستند که حیا ورزانه راه میروند، یعنی ناز و عشوهگری در رفتار و منش آنها با نامحرم جایی ندارد، بنابراین معیار قرآن در سوره «قصص» برای زن پاکدامن رفتار حیا ورزانه است و در همین سوره مرد مؤمن حمایتگر و امین معرفی میشود.<ref>[https://iqna.ir/00Ekaa سوره «قصص» اولین سورهای که درباره عفاف نازل شده است]</ref> | ||
== مصداق عبارت «وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» == | == مصداق عبارت «وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» == | ||
خط ۲۸: | خط ۲۸: | ||
تقريباً با بررسی الفاظ ظاهری متوجه میشويم كه اينها مربوط به جريان مهدويت است و میشود اين آيات را آيات تصويری نيز ناميد. البته در قرآن آيات بسياری نيز وجود دارد كه نياز است با مر اجعه به اهلبيت(ع) و روايات وارده معنای آنها را در زمينه مهدويت دريافت. مانند آيه ۱۵ سوره مباركه «حديد»، «فَالْیَوْمَ لَا یُؤْخَذُ مِنكُمْ فِدْیَةٌ وَلَا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مَأْوَاكُمُ النَّارُ هِیَ مَوْلَاكُمْ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»، «پس امروز نه از شما و نه از كسانى كه كافر شدهاند عوضى پذيرفته نمىشود جايگاهتان آتش است آن سزاوار شماست و چه بد سرانجامى است». اينجا به ظاهر هيچ ارتباطی ميان حضرت مهدی(عج) ديده نمیشود اما وقتی به روايات مراجعه میشود میتوان دريافت منظور از زنده شدن زمين بعد از مرگش وجود حضرت مهدی و مهدويت است. خداوند متعال در آيه ۳۰ سوره مباركه «ملك» میفرمايد: «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن یَأْتِيكُم بِمَاء مَّعِينٍ»، «بگو به من خبر دهيد اگر آب [آشاميدنى] شما [به زمين] فرو رود چه كسى آب روان برايتان خواهد آورد». وقتی به گنجينه روايات اهلبيت(ع) مراجعه میكنيم، میبينيم اهلبيت(ع) توضيح میدهند اين آيه در مورد غيبت حضرت مهدی(عج) است. تعدد آيات تأويلی پيرامون امام زمان(عج) بيشتر از آيات تفسيری است. اميدوار هستم كه همه عالم به معانی قرآن دقت كرده و با استفاده از رهنمودهای اهلبيت(ع) در همه ابعاد زندگی خود، يادی از امام زمان(عج) داشته باشيم.<ref>[https://iqna.ir/008EOU منظور از «وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» در آيه پنج سوره «قصص» امام عصر(عج) است]</ref> | تقريباً با بررسی الفاظ ظاهری متوجه میشويم كه اينها مربوط به جريان مهدويت است و میشود اين آيات را آيات تصويری نيز ناميد. البته در قرآن آيات بسياری نيز وجود دارد كه نياز است با مر اجعه به اهلبيت(ع) و روايات وارده معنای آنها را در زمينه مهدويت دريافت. مانند آيه ۱۵ سوره مباركه «حديد»، «فَالْیَوْمَ لَا یُؤْخَذُ مِنكُمْ فِدْیَةٌ وَلَا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا مَأْوَاكُمُ النَّارُ هِیَ مَوْلَاكُمْ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ»، «پس امروز نه از شما و نه از كسانى كه كافر شدهاند عوضى پذيرفته نمىشود جايگاهتان آتش است آن سزاوار شماست و چه بد سرانجامى است». اينجا به ظاهر هيچ ارتباطی ميان حضرت مهدی(عج) ديده نمیشود اما وقتی به روايات مراجعه میشود میتوان دريافت منظور از زنده شدن زمين بعد از مرگش وجود حضرت مهدی و مهدويت است. خداوند متعال در آيه ۳۰ سوره مباركه «ملك» میفرمايد: «قُلْ أَرَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ مَاؤُكُمْ غَوْرًا فَمَن یَأْتِيكُم بِمَاء مَّعِينٍ»، «بگو به من خبر دهيد اگر آب [آشاميدنى] شما [به زمين] فرو رود چه كسى آب روان برايتان خواهد آورد». وقتی به گنجينه روايات اهلبيت(ع) مراجعه میكنيم، میبينيم اهلبيت(ع) توضيح میدهند اين آيه در مورد غيبت حضرت مهدی(عج) است. تعدد آيات تأويلی پيرامون امام زمان(عج) بيشتر از آيات تفسيری است. اميدوار هستم كه همه عالم به معانی قرآن دقت كرده و با استفاده از رهنمودهای اهلبيت(ع) در همه ابعاد زندگی خود، يادی از امام زمان(عج) داشته باشيم.<ref>[https://iqna.ir/008EOU منظور از «وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ» در آيه پنج سوره «قصص» امام عصر(عج) است]</ref> | ||
== نشانه های مفسدین == | |||
آیه چهارم سوره قصص «إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلَا فىِ الْأَرْضِ وَ جَعَلَ أَهْلَهَا شِيَعًا يَسْتَضْعِفُ طَائفَةً مِّنهْمْ يُذَبِّحُ أَبْنَاءَهُمْ وَ يَسْتَحْىِ نِسَاءَهُمْ إِنَّهُ كاَنَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ؛ فرعون در آن سرزمين برترى جست و مردمش را فرقهفرقه ساخت. فرقهاى را زبون مىداشت و پسرانشان را مىكشت و زنانشان را زنده مىگذاشت كه او از تبهكاران بود»، این آیه ویژگیهای مفسدان را بیان میکند. برتریجویی و استکبار، تفرقه انداختن و دو قطبی کردن جامعه، تضعیف یک عده به روشهای در فقر و فشار شدید قرار دادن، مانع پیشرفت و قوی شدن آنها (کودککشی)، بهرهکشی از زنان (توجه و ترویج جایگاه جسمانی زن به جای جایگاه انسانی) از ویژگیهای جبهه مفسدان است. فرعون و حاکمان مستکبر برای ادامه حیات ظالمانه خود از راهکارها و روشهایی که بیان شد استفاده میکنند، بهخصوص اینکه مردم را در استضعاف نگاه میدارند که در آیه ۵۴ سوره زخرف نیز اشاره میکند «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ ۚ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْمًا فَاسِقِينَ؛ پس قوم خود را گمراه ساخت تا از او اطاعت كردند، كه مردمى تبهكار بودند.»<ref>[https://iqna.ir/00GeV5 بررسی نشانههای مفسدین در سوره قصص]</ref> | |||
== فضایل سوره == | == فضایل سوره == |