ویراستار
۲٬۲۹۶
ویرایش
(←منابع) |
|||
خط ۵: | خط ۵: | ||
== تفسیر سوره == | == تفسیر سوره == | ||
=== لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ ﴿۱﴾ === | |||
اهل کتاب و مشرکین از شرک و کفر خود جدا نبودند تا وقتی که «بینه» آمد. آنگاه که بینه آمد از شرک و کفر خود فاصله گرفتند اما وارد اسلام نشدند؛ بلکه به گونهای دیگر سیاستهای ضد اسلام خود را آغاز کردند. | اهل کتاب و مشرکین از شرک و کفر خود جدا نبودند تا وقتی که «بینه» آمد. آنگاه که بینه آمد از شرک و کفر خود فاصله گرفتند اما وارد اسلام نشدند؛ بلکه به گونهای دیگر سیاستهای ضد اسلام خود را آغاز کردند. | ||
همه مفسران چه شیعی و چه سنی نوشتهاند مقصود از «بینه» وجود اقدس پیغمبر خدا(ص) است؛ خود خداوند در آیه دوم این کلمه را تفسیر کرده است: | همه مفسران چه شیعی و چه سنی نوشتهاند مقصود از «بینه» وجود اقدس پیغمبر خدا(ص) است؛ خود خداوند در آیه دوم این کلمه را تفسیر کرده است: | ||
رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً ﴿۲﴾ | === رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُو صُحُفًا مُطَهَّرَةً ﴿۲﴾ === | ||
پیامبری از سوی خدا آمد و قرآنی آورد که شامل صحف قبلی میشود؛ یعنی حقایق تورات و انجیل را نیز در برمیگیرد. بنابراین اهل کتاب و مشرکان باید ایمان بیاورند اما از کفر خود جدا نشدند. | پیامبری از سوی خدا آمد و قرآنی آورد که شامل صحف قبلی میشود؛ یعنی حقایق تورات و انجیل را نیز در برمیگیرد. بنابراین اهل کتاب و مشرکان باید ایمان بیاورند اما از کفر خود جدا نشدند. | ||
فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ ﴿۳﴾ | === فِيهَا كُتُبٌ قَيِّمَةٌ ﴿۳﴾ === | ||
در این صحف مطهره که همه در قرآن گنجانیده شده است نوشتههای ارزشمند و احکام قطعی و مسلمی وجود دارد. | در این صحف مطهره که همه در قرآن گنجانیده شده است نوشتههای ارزشمند و احکام قطعی و مسلمی وجود دارد. | ||
وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ ﴿۴﴾ | === وَمَا تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ ﴿۴﴾ === | ||
اهل کتاب متفرق و پراکنده نشدند، مگر بعد از آنکه «بینه» خداوندی آمد. بایستی همه آنها زیر سایه این بینه که وجود مقدس پیغمبر(ص) است؛ جمع میشدند؛ اما بنای اختلاف و دشمنی گذاشتند. | اهل کتاب متفرق و پراکنده نشدند، مگر بعد از آنکه «بینه» خداوندی آمد. بایستی همه آنها زیر سایه این بینه که وجود مقدس پیغمبر(ص) است؛ جمع میشدند؛ اما بنای اختلاف و دشمنی گذاشتند. | ||
وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ ﴿۵﴾ | === وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ ﴿۵﴾ === | ||
یهود و نصاراو مشرکان مأموریت نیافتند مگر اینکه خدا را عبادت کنند؛ عبادت خدا در فطرت همگان است؛ بنابراین پیامبر خدا(ص) آمد تا موجودیت فطری آنها را آشکار کند و اینها به عبادت خدا بپردازند و دین را برای خدا خالص کنند و به حق و حقیقت متمایل شوند، و نماز را برپا میدارند و زکات بپردازند. دین قیم این است. | یهود و نصاراو مشرکان مأموریت نیافتند مگر اینکه خدا را عبادت کنند؛ عبادت خدا در فطرت همگان است؛ بنابراین پیامبر خدا(ص) آمد تا موجودیت فطری آنها را آشکار کند و اینها به عبادت خدا بپردازند و دین را برای خدا خالص کنند و به حق و حقیقت متمایل شوند، و نماز را برپا میدارند و زکات بپردازند. دین قیم این است. | ||
بنابر آیات این سوره، دین قَیِّم دینی است که سه اصل داشته باشد؛ یکی عبادت خدا که اصل و اساس دین است؛ یکی دیگر برپای داشتن نماز و دیگری پرداخت زکات است. | بنابر آیات این سوره، دین قَیِّم دینی است که سه اصل داشته باشد؛ یکی عبادت خدا که اصل و اساس دین است؛ یکی دیگر برپای داشتن نماز و دیگری پرداخت زکات است. | ||
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُولَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ ﴿۶﴾ | === إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَالْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُولَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ ﴿۶﴾ === | ||
یهود و نصارا و مشرکان با وجود این مخالفت کردند و اسلام فطری و اصیل انسانی را نپذیرفتند. از این رو سوره در ادامه میفرماید: کفار و مشرکان در آتش جهنم هستند؛ چون فطرت و غریزههای اصیل بشری را نپذیرفتند. | یهود و نصارا و مشرکان با وجود این مخالفت کردند و اسلام فطری و اصیل انسانی را نپذیرفتند. از این رو سوره در ادامه میفرماید: کفار و مشرکان در آتش جهنم هستند؛ چون فطرت و غریزههای اصیل بشری را نپذیرفتند. | ||
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ﴿۷﴾ جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ ﴿۸﴾ | === إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ﴿۷﴾ جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ ﴿۸﴾ === | ||
طبق رواياتی كه علمای اهل سنت درباره اين آيه نقل كردهاند، مصداق «خير البريه» در اين آيه، حضرت اميرالمؤمنين(ع) و اولاد ايشان هستند. همچنین از ابن عباس روایت شده است كه گفت: وقتی این آیه نازل شد، پیغمبر خدا(ص) به علی(ع) فرمود: یا علی «خیرالبریه» تو و شیعیانت هستید که در روز قیامت به وجود خدا و نعمتهای ولایت راضی هستید و خداوند هم به وجود شما راضی است. این روایت را سیوطی از علمای اهل سنت در تفسیر خود نوشته شده است<ref>[https://iqna.ir/00Enkr مصداق «خیرالبریه» در قرآن كريم، اميرالمؤمنين(ع) و اولادشان هستند]</ref>. | طبق رواياتی كه علمای اهل سنت درباره اين آيه نقل كردهاند، مصداق «خير البريه» در اين آيه، حضرت اميرالمؤمنين(ع) و اولاد ايشان هستند. همچنین از ابن عباس روایت شده است كه گفت: وقتی این آیه نازل شد، پیغمبر خدا(ص) به علی(ع) فرمود: یا علی «خیرالبریه» تو و شیعیانت هستید که در روز قیامت به وجود خدا و نعمتهای ولایت راضی هستید و خداوند هم به وجود شما راضی است. این روایت را سیوطی از علمای اهل سنت در تفسیر خود نوشته شده است<ref>[https://iqna.ir/00Enkr مصداق «خیرالبریه» در قرآن كريم، اميرالمؤمنين(ع) و اولادشان هستند]</ref>. | ||