ویراستار
۲٬۲۳۶
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۶: | خط ۲۶: | ||
سید قطب پس از مشخص کردن فضای نزول و هدف کلی آیات در آغاز هر سوره، موضوع و هدف آیات را در مجموعهای منسجم و منظم قرار داده و سپس با ذوق خاص ادبی خود و بدون پرداختن به جزئیات، اقدام به تفسیر آنها کرده است. او معتقد است خوانندگان تفسیر نباید سرگرم مسائل مورد اختلاف و علوم قرآنی قدیم و جدید شوند. لذا، از این علوم به میزان تأثیر آنها در فهم و تبیین آیات بهره گرفته است. نکته مهم اینکه، او با دقت فراوان به گزینش ابزارهای تفسیری پرداخته و به همین دلیل در این تفسیر، روایات مجعول و ضعیف، به چشم نمیخورد. | سید قطب پس از مشخص کردن فضای نزول و هدف کلی آیات در آغاز هر سوره، موضوع و هدف آیات را در مجموعهای منسجم و منظم قرار داده و سپس با ذوق خاص ادبی خود و بدون پرداختن به جزئیات، اقدام به تفسیر آنها کرده است. او معتقد است خوانندگان تفسیر نباید سرگرم مسائل مورد اختلاف و علوم قرآنی قدیم و جدید شوند. لذا، از این علوم به میزان تأثیر آنها در فهم و تبیین آیات بهره گرفته است. نکته مهم اینکه، او با دقت فراوان به گزینش ابزارهای تفسیری پرداخته و به همین دلیل در این تفسیر، روایات مجعول و ضعیف، به چشم نمیخورد. | ||
نگاه ویژه او که حاصل تربیت در جامعهای با ویژگیهای خاص سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود، سبب ظهور تفسیری متفاوت و کاربردی از قرآن کریم شد. تلاش فراوان سید قطب برای اصلاح مشکلات جامعه دینی و مسائل مسلمانان از طریق مطالعه قرآن در بستر نزول، با هدف نزدیک شدن به فهم مخاطبان اولیه و در نتیجه، الگوگیری و یافتن راهحلهایی از آن منبع وحیانی، از مشخصات خاص این مفسر است. | نگاه ویژه او که حاصل تربیت در جامعهای با ویژگیهای خاص سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود، سبب ظهور تفسیری متفاوت و کاربردی از قرآن کریم شد. تلاش فراوان سید قطب برای اصلاح مشکلات جامعه دینی و مسائل مسلمانان از طریق مطالعه قرآن در بستر نزول، با هدف نزدیک شدن به فهم مخاطبان اولیه و در نتیجه، الگوگیری و یافتن راهحلهایی از آن منبع وحیانی، از مشخصات خاص این مفسر است<ref>[https://iqna.ir/00HE3H «فی ظلال القرآن»؛ تفسیری در احیای نهضت اسلامی]</ref>. | ||
== منابع == | |||
ایکنا | |||
== ارجاعات == |