ویراستار
۲٬۲۹۶
ویرایش
(←منابع) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۷: | خط ۷: | ||
وی از سنين پيش از نوجوانی (حدود ۷ سالگی) در زادگاهش به فراگرفتن فنون و دانش از جمله دانش حديث مشغول گرديد. پس از فراگرفتن مقدمات علوم در ۱۲ سالگی آمل را ترك گفت و به شهر ری روی آورد. | وی از سنين پيش از نوجوانی (حدود ۷ سالگی) در زادگاهش به فراگرفتن فنون و دانش از جمله دانش حديث مشغول گرديد. پس از فراگرفتن مقدمات علوم در ۱۲ سالگی آمل را ترك گفت و به شهر ری روی آورد. | ||
=== حیات علمی === | |||
طبری پيش از آنكه به منزله «امام المورخين» و «ابوالمفسرين» شناخته شود، محدثی بزرگ بوده است كه شمار احاديث وی را بيش از صدهزار دانسته اند. طبری، فراگيری و كتابت حديث را در ری و نواحی نزديك آن آغاز كرد و بيشترين حديث را در آن زمان از «محمد بنحميد رازی» (از بزرگترين حافظان حديث از اهالی ری) آموخت. | طبری پيش از آنكه به منزله «امام المورخين» و «ابوالمفسرين» شناخته شود، محدثی بزرگ بوده است كه شمار احاديث وی را بيش از صدهزار دانسته اند. طبری، فراگيری و كتابت حديث را در ری و نواحی نزديك آن آغاز كرد و بيشترين حديث را در آن زمان از «محمد بنحميد رازی» (از بزرگترين حافظان حديث از اهالی ری) آموخت. | ||
خط ۱۵: | خط ۱۶: | ||
طبری در ۲۵۳ قمری به مصر كه از مراكز علمی آن روزگار بود، رفت و چندين سال در مصر ماند و در خلال آن به شام نيز سفر كرد. وی در مصر، فقه مالكی را از شاگردان «ابنوهب» فرا گرفت و نيز احاديث بسياری از ائمه اهل سنت جمع آوری كرد. بعد از آن به بغداد بازگشت و سپس عازم طبرستان و زادگاهش آمل گرديد. پس از مدتی دوباره به بغداد رفت و تا پايان عمر در آنجا ماند. | طبری در ۲۵۳ قمری به مصر كه از مراكز علمی آن روزگار بود، رفت و چندين سال در مصر ماند و در خلال آن به شام نيز سفر كرد. وی در مصر، فقه مالكی را از شاگردان «ابنوهب» فرا گرفت و نيز احاديث بسياری از ائمه اهل سنت جمع آوری كرد. بعد از آن به بغداد بازگشت و سپس عازم طبرستان و زادگاهش آمل گرديد. پس از مدتی دوباره به بغداد رفت و تا پايان عمر در آنجا ماند. | ||
=== منش اخلاقی === | |||
طبری مردی صريح اللهجه، آزادفكر، زاهد و بیرغبت به شهرت و مال دنيا بوده است. علاوه بر تفسير، حديث، فقه و تاريخ، در علوم ديگر هم يد طولانی داشته است. وی نزد مردم و خلفا مرتبهای والا داشت. با اين همه مردی بلندهمت و بزرگوار بوده و هزينه زندگی وی از سوی پدرش تأمين میشد. روگردانی از دنیا و تعلقات آن مهمترین ویژگی اخلاقی وی بود که مصداق آن در عدم پذیرش مال، مقام و منصب پیشنهادی از سوی خلیفه و والیان عباسی به وی مشهود بود<ref>[https://iqna.ir/00G2Yc روگردانی از تعلقات دنیا؛ ویژگی برجسته جریر طبری]</ref>. | طبری مردی صريح اللهجه، آزادفكر، زاهد و بیرغبت به شهرت و مال دنيا بوده است. علاوه بر تفسير، حديث، فقه و تاريخ، در علوم ديگر هم يد طولانی داشته است. وی نزد مردم و خلفا مرتبهای والا داشت. با اين همه مردی بلندهمت و بزرگوار بوده و هزينه زندگی وی از سوی پدرش تأمين میشد. روگردانی از دنیا و تعلقات آن مهمترین ویژگی اخلاقی وی بود که مصداق آن در عدم پذیرش مال، مقام و منصب پیشنهادی از سوی خلیفه و والیان عباسی به وی مشهود بود<ref>[https://iqna.ir/00G2Yc روگردانی از تعلقات دنیا؛ ویژگی برجسته جریر طبری]</ref>. | ||
[[پرونده:مقبره طبری در بغداد.jpg|جایگزین=مقبره طبری در بغداد|بندانگشتی|مقبره طبری در بغداد]] | [[پرونده:مقبره طبری در بغداد.jpg|جایگزین=مقبره طبری در بغداد|بندانگشتی|مقبره طبری در بغداد]] | ||
وی در 26 ماه شوال 310ق در شهر بغداد در سن 86 سالگی از دنیا رفت و بهخاطر ترس از متعصبین اهل سنت، در خانه خودش و شبانه دفن شد. زیرا وی در زمان حیاتش متهم به تشیع و دوستی حضرت علی (ع) و ائمه اطهار (ع) بوده است<ref>[https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D8%B7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%8C_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%A8%D9%86_%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%B1_%D8%A8%D9%86_%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%AF ویکی نور]</ref>. | وی در 26 ماه شوال 310ق در شهر بغداد در سن 86 سالگی از دنیا رفت و بهخاطر ترس از متعصبین اهل سنت، در خانه خودش و شبانه دفن شد. زیرا وی در زمان حیاتش متهم به تشیع و دوستی حضرت علی (ع) و ائمه اطهار (ع) بوده است<ref>[https://fa.wikinoor.ir/wiki/%D8%B7%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%8C_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D8%A8%D9%86_%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%B1_%D8%A8%D9%86_%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%AF ویکی نور]</ref>. | ||
== جدال با حنبلیان == | === جدال با حنبلیان === | ||
در بغداد آن روزگار، از جمله مشکلات بزرگ علمای سایر مذاهب، کثرت نفوذ پیروان افراطی احمد بن حنبل بود. این گروه استفاده از عقل و برهان را در امور دینی جایز نمیدانستند. دربارهٔ صفات خدا عقیده داشتند که همه چیز همانگونه است که در قرآن آمده؛ خداوند بر عرش نشسته و دست و پا نیز دارد! آنها عقاید مخالفان خود را برنمی تافتند و فوراً به آنان تهمت بیدینی و بدکیشی مینهادند. چنین محیطی برای طبری آرام نبود وی بهزودی با دشمنی و دسیسههای حنابله روبرو شد. میگویند علت مخالفت حنبلیان با وی این بود که طبری کتابی دربارهٔ فقها نوشت و در آن نامی از احمد بن حنبل نیاورد. وقتی به او اعتراض کردند، در جواب گفت که احمد بن حنبل محدث بود نه فقیه. | در بغداد آن روزگار، از جمله مشکلات بزرگ علمای سایر مذاهب، کثرت نفوذ پیروان افراطی احمد بن حنبل بود. این گروه استفاده از عقل و برهان را در امور دینی جایز نمیدانستند. دربارهٔ صفات خدا عقیده داشتند که همه چیز همانگونه است که در قرآن آمده؛ خداوند بر عرش نشسته و دست و پا نیز دارد! آنها عقاید مخالفان خود را برنمی تافتند و فوراً به آنان تهمت بیدینی و بدکیشی مینهادند. چنین محیطی برای طبری آرام نبود وی بهزودی با دشمنی و دسیسههای حنابله روبرو شد. میگویند علت مخالفت حنبلیان با وی این بود که طبری کتابی دربارهٔ فقها نوشت و در آن نامی از احمد بن حنبل نیاورد. وقتی به او اعتراض کردند، در جواب گفت که احمد بن حنبل محدث بود نه فقیه. | ||