ویراستار
۲٬۲۳۶
ویرایش
(صفحهای تازه حاوی « دکتر عباس مصلایی پور یزدی ( تحصیلات دکتر عباس مصلاییپور، دکتری خود را در رشته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد از دانشگاه امام صادق علیهالسلام اخذ کرده و در همان دانشگاه نیز به عضویت هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث در آمده است. وی اکنون دارای...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''دکتر عباس مصلایی پور یزدی'''؛ دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث در دانشگاه امام صادق علیهالسلام است. | |||
دکتر عباس مصلایی پور | == تحصیلات == | ||
دکتر عباس مصلاییپور، دکتری خود را در رشته الهیات، معارف اسلامی و ارشاد از دانشگاه امام صادق علیهالسلام اخذ کرده و در همان دانشگاه نیز به عضویت هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث در آمده است. او اکنون دارای مرتبه دانشیاری است<ref>[https://isu.ac.ir/cv/267/%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%20%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%20%D9%85%D8%B5%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D9%88%D8%B1 دانشگاه امام صادق (ع)]</ref><ref>[https://civilica.com/p/183346/ سیویلیکا]</ref>. وی در سال 1397، برای مدت یکسال از سوی حجت الاسلام و المسلمین دکتر سعدی به ریاست دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام منسوب شد<ref>[https://akhbarelmi.ir/71533/ انتصاب دکتر عباس مصلایی پور به عنوان رئیس دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد]</ref>. | |||
== سوابق علمی و اجرایی == | |||
تحصیلات | * دانشیار و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث | ||
* معاون پژوهشی دانشکده الهیات، معارف اسلامی و ارشاد، سالهای 1394 تا 1397. | |||
* معاون گروه معارف اسلامی و دروس عمومی | |||
* رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه امام صادق علیه السلام | |||
* عضو هیأت تحریریه نشریه علمی پژوهشی مطالعات قرآن و حدیث | |||
* عضو هیأت تحریریه نشریه علمی پژوهشی مطالعات ترجمه قرآن و حدیث | |||
* عضو هیأت تحریریه نشریه علمی پژوهشی کتاب قیّم | |||
* عضو هیأت تحریریه دوفصلنامه پژوهش های میان رشته ای قرآن کریم | |||
* عضو هیأت تحریریه دوفصلنامه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی | |||
* عضو هیأت تحریریه دوفصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | |||
* تدریس دروس معارف اسلامی (شامل تدبر و تفسیر قرآن کریم، متون روایی و ...) | |||
* تدریس تفسیر قرآن کریم در مقطع کارشناسی و ارشد رشته علوم قرآن و حدیث | |||
* تدریس دروس تحصیلات تکمیلی در دانشگاه ادیان و مذاهب<ref>[https://isu.ac.ir/cv/267/%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%20%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3%20%D9%85%D8%B5%D9%84%D8%A7%DB%8C%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D9%88%D8%B1 دانشگاه امام صادق (ع)]</ref><ref>[https://civilica.com/p/183346/ سیویلیکا]</ref><ref>[https://civilica.com/p/183346/print/ رزومه عباس مصلایی پور]</ref> | |||
== آثار و تألیفات == | |||
* گفتارهایی در باب قرآن، فقه، فلسفه: 1389<ref>[https://press.isu.ac.ir/product/%da%af%d9%81%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d9%87%d8%a7%db%8c%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%a8-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%d8%8c-%d9%81%d9%82%d9%87%d8%8c-%d9%81%d9%84%d8%b3%d9%81%d9%87/ انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)]</ref> | |||
* جریان نوگرای فهم قرآن کریم در تونس؛ مطالعه موردی: نقد و بررسی روش تفسیری محمد طالبی منتشر شده در ''دوفصلنامه مطالعات قرآن و حدیث'' (1400) | |||
* تحلیل و بررسی انتقادی تفسیر المنار از منظر علامه طباطبایی منتشر شده در ''فصلنامه پژوهش نامه معارف قرآنی'' (1399) | |||
* حرف «کاف» خطاب در اسما اشاره و مطابقت آن با مخاطب در قرآن منتشر شده در ''دوفصلنامه کتاب قیم'' (1399) | |||
* تحلیل انتقادی آراء فرد دانر درباره جمع قرآن کریم منتشر شده در ''دوفصلنامه کتاب قیم'' (1397) | |||
* گونه شناسی آیات علمی قرآن و مبانی استنباط گزاره های علمی از آن ها منتشر شده در ''دوفصلنامه آموزه های قرآنی'' (1396) | |||
* بازخوانی مفهوم قرض در قرآن کریم؛ با تکیه بر انسان شناسی اقتصادی منتشر شده در ''دوفصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامی'' (1396) | |||
* مفهوم شناسی جنت در قرآن کریم منتشر شده در ''دوفصلنامه مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی'' (1396) | |||
* تحلیل و بررسی روش تفسیری ملاحویش آل غازی در تاریخ گذاری قران کریم منتشر شده در ''تحقیقات علوم قرآن و حدیث'' (1396)<ref>[https://civilica.com/p/183346/ سیویلیکا]</ref> | |||
* ... | |||
== دیدگاهها == | |||
=== وجه اعجاز قرآن کریم === | |||
عباس مصلاییپور در مقالهای با عنوان «مقدمه ای در اعجاز معنایی قرآن کریم» بیان میدارد: « طیف کثیری از مفسران و متکلمان در مسئله اعجاز قرآن، تنها اعجاز بیانی، بلاغت و فصاحت قرآن را پررنگ کرده و در این باره کتاب ها نوشته و رساله ها تألیف کرده اند. این تکرار و تأکید بر این مطالب موجب شده که ظاهر الفاظ اهمیت بیشتری پیدا کرده و این تلقی به وجود آید که فضیلت و برتری قرآن از سایر کتاب ها در فصاحت و بلاغت و به طور کلی در نظم الفاظ آن است. این درحالی است که اعجاز قرآن ذاتاً ناظر به محتوای بینظیر آن میباشد و فصاحت و بلاغت، امّی بودن آورنده آن و سایر وجوه دیگر مایه تأکید این اعجاز است»<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3738556/%D9%85%D9%82%D8%AF%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B9%D8%AC%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%DA%A9%D8%B1%DB%8C%D9%85 مقدمهای در اعجاز معنایی قرآن کریم]</ref>. | |||
=== روش ائمه اطهار (ع) در تدبر قرآن === | |||
دکتر مصلایی پور در پاسخ به این سؤال که آیا روشی که ائمه به قرآن تمسک میکردهاند برای علمای علوم اسلامی از جمله فقهاء، فلاسفه و مفسرین قابل استفاده است، میگوید: «بله، چنین روشی کاربرد دارد. البته لازم به ذکر است که قرآن دارای درجات و مراتب است و مشتمل بر ظاهر و باطن و دارای آیات محکم و متشابه است و بر حسب این، میزان بهرهمندی دانشمندان از قرآن میتواند متفاوت باشد»<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3525257/%D8%B1%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87%E2%80%8C%D8%B9-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AC%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%B2%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 روششناسی تفسیری ائمه(ع) بستری برای مهجوریتزدایی از قرآن]</ref>. | |||
=== تفاوت روزهداری عوام و خواص === | |||
ایشان در این زمینه معتقد است: «همانگونه که در کتابهای اخلاق و نیز روایات آمده است، روزهداری دارای درجات و مراتبی است. یک درجه روزهداری، که از آن به روزه عوام یاد میشود، مسئله امساک و خودداری از امثال خوردن و آشامیدن و دروغ بستن عمدی بر خدا و رسول خدا(ص) است. طبیعی است، کسی که از مبطلات روزه مطابق آنچه در رسائل عملیه آمده است، امساک و خودداری کند، روزه عوام را گرفته است. | ایشان در این زمینه معتقد است: «همانگونه که در کتابهای اخلاق و نیز روایات آمده است، روزهداری دارای درجات و مراتبی است. یک درجه روزهداری، که از آن به روزه عوام یاد میشود، مسئله امساک و خودداری از امثال خوردن و آشامیدن و دروغ بستن عمدی بر خدا و رسول خدا(ص) است. طبیعی است، کسی که از مبطلات روزه مطابق آنچه در رسائل عملیه آمده است، امساک و خودداری کند، روزه عوام را گرفته است. | ||
اما روزهداری درجه بالاتری نیز دارد و آن این است که علاوه بر این خودداریهای معروف که بیان شد، اعضا و جوارح نیز روزه باشند. یعنی غیر از دهان که روزه میگیرد، زبان نیز روزه بگیرد و از حرامهایی همچون دروغ، غیبت و تهمت امساک کند. همچنین، چشم نیز باید روزه بگیرد، یعنی از نگاه حرام خودداری کند. مراتب بالاتری از نخوردن و نیاشامیدن نیز برای روزهداری ذکر شده است که شاید بالاترین درجه آن به تعبیر شهید مطهری(ره)، امساک از غیرالله است. در واقع، تهذیب نفس و آراسته شدن به مکارم اخلاقی را از مهمترین اهداف روزهداری است. | اما روزهداری درجه بالاتری نیز دارد و آن این است که علاوه بر این خودداریهای معروف که بیان شد، اعضا و جوارح نیز روزه باشند. یعنی غیر از دهان که روزه میگیرد، زبان نیز روزه بگیرد و از حرامهایی همچون دروغ، غیبت و تهمت امساک کند. همچنین، چشم نیز باید روزه بگیرد، یعنی از نگاه حرام خودداری کند. مراتب بالاتری از نخوردن و نیاشامیدن نیز برای روزهداری ذکر شده است که شاید بالاترین درجه آن به تعبیر شهید مطهری(ره)، امساک از غیرالله است. در واقع، تهذیب نفس و آراسته شدن به مکارم اخلاقی را از مهمترین اهداف روزهداری است<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4050804/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87%E2%80%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85-%D9%88-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5 تفاوت روزهداری به اعتبار عوام و خواص]</ref>. |