دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می') |
||
خط ۱۶: | خط ۱۶: | ||
== نگاه اسلام به اقتصاد == | == نگاه اسلام به اقتصاد == | ||
اسلام مسئله اقتصاد را (بر اساس اصالت انسان) به عنوان جزئی از مجموعه قوانین خود که تنها | اسلام مسئله اقتصاد را (بر اساس اصالت انسان) به عنوان جزئی از مجموعه قوانین خود که تنها میتواند قسمتی از نواحی حیات انسانی را تنظیم کند، مورد توجه قرار داده است و حل مشکلات اقتصادی را در اصلاح مبانی عقیدتی و اخلاقی مردم میداند.<ref>. اقتصاد در مکتب اسلام، مقدمه، ص سیزده.</ref> | ||
== مبانی و مؤلفههای اقتصاد اسلامی == | == مبانی و مؤلفههای اقتصاد اسلامی == | ||
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
== اهداف اقتصاد اسلامی == | == اهداف اقتصاد اسلامی == | ||
به باور برخی عالمان مسلمان، اقتصاد اسلامی اهدافی را دنبال میکند که مهم ترین آن ها عبارتند از: عدالت اقتصادی، رفاه عمومی و استقلال اقتصادی. در ذیل به تبیین هر یک از این موارد پرداخته | به باور برخی عالمان مسلمان، اقتصاد اسلامی اهدافی را دنبال میکند که مهم ترین آن ها عبارتند از: عدالت اقتصادی، رفاه عمومی و استقلال اقتصادی. در ذیل به تبیین هر یک از این موارد پرداخته میشود: 1. عدالت اقتصادی عدالت اقتصادی، مهمترین هدف اقتصاد اسلامی دانسته شده است؛ سید محمدباقر صدر، اندیشه عدالت را نقطه تمایز مذهب اقتصادی و علم اقتصاد میداند.<ref>.اقتصادنا، ص۴۲۱.</ref> عدالت اجتماعی در تمامی زمینهها، از جمله اقتصاد در رأس برنامههای پیامبران الهی معرفی شده است.<ref>. نک: الحدید: ۲۵.</ref> در واقع هدف اساسی و بنیادین اقتصاد اسلامی این است که تولید و توزیع ثروت مقید به تحقق عدالت باشد. این بحث را میتوان در آیات قرآن ردیابی کرد:<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3912575/%D8%B3%D9%87-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5%D9%87-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B5%D9%88%D9%84-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C .سه شاخصه جامعه عادلانه براساس اصول اقتصاد اسلامی]</ref> موضوع عدالت در دین مبین اسلام و اقتصاد اسلامی اهمیت بسیاری دارد تا جائیکه خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا؛<ref>.النساء: ۱۳۵</ref> ای اهل ایمان، نگهدار عدالت باشید و برای خدا گواهی دهید هر چند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد، برای هر کس شهادت میدهید اگر فقیر باشد یا غنی، خدا به رعایت حقوق آنها اولی است، پس شما در حکم و شهادت پیروی هوای نفس نکنید تا مبادا عدالت نگاه ندارید. و اگر زبان را در شهادت به نفع خود بگردانید یا از بیان حق خودداری کنید خدا به هر چه کنید آگاه است». | ||
2. رفاه عمومی یکی از مهمترین اهداف نظام اقتصادی اسلام، ریشهکن کردن فقر و ایجا رفاه عمومی در جامعه دانسته شده است. بر این اساس، حکومت اسلامی از یک سو و ثروتمندان جامعه از سوی دیگر وظیفه دارند که در راستای تحقق این هدف تلاش نمایند. بر اساس قرآن کریم، در اموال ثروتمندان، حقی برای محرومان وجود دارد.<ref>. نک: الذاریات: ۱۹.</ref> از امام صادق(ع) هم نقل شده است که به فقیر، آن مقدار از زکات داده شود که او را بینیاز گرداند.<ref>. وسائل الشیعه، ج۹، ص۲۵۸.</ref> | 2. رفاه عمومی یکی از مهمترین اهداف نظام اقتصادی اسلام، ریشهکن کردن فقر و ایجا رفاه عمومی در جامعه دانسته شده است. بر این اساس، حکومت اسلامی از یک سو و ثروتمندان جامعه از سوی دیگر وظیفه دارند که در راستای تحقق این هدف تلاش نمایند. بر اساس قرآن کریم، در اموال ثروتمندان، حقی برای محرومان وجود دارد.<ref>. نک: الذاریات: ۱۹.</ref> از امام صادق(ع) هم نقل شده است که به فقیر، آن مقدار از زکات داده شود که او را بینیاز گرداند.<ref>. وسائل الشیعه، ج۹، ص۲۵۸.</ref> |