دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' های ' به 'های ') |
||
خط ۲۳: | خط ۲۳: | ||
=== پلورالیسم معرفتی === | === پلورالیسم معرفتی === | ||
این نوع از پلوزالیزم که در دوران مدرنِ غرب بر اساس معرفت شناسی کانت استوار شده است، ادیان را هم سطح و هم عرض هم قلمداد میکند. قائلین به این رویکرد میگویند: چون دستیابی به معرفت قطعی پدیدهها و امور مختلف برای انسان ممکن نیست و اصولاً معرفت امری نسبی است؛ ادیان و مذاهب مختلف، هر کدام بهرهای از حقیقت دارند و هیچکدام نمیتوانند مدّعی خلوص در حقّانیت باشند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت]</ref> | این نوع از پلوزالیزم که در دوران مدرنِ غرب بر اساس معرفت شناسی کانت استوار شده است، ادیان را هم سطح و هم عرض هم قلمداد میکند. قائلین به این رویکرد میگویند: چون دستیابی به معرفت قطعی پدیدهها و امور مختلف برای انسان ممکن نیست و اصولاً معرفت امری نسبی است؛ ادیان و مذاهب مختلف، هر کدام بهرهای از حقیقت دارند و هیچکدام نمیتوانند مدّعی خلوص در حقّانیت باشند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3745211/%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%BE%D9%84%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%AA-%D9%88-%D8%B1%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B7-%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D8%A6%D8%A7%D9%84%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%D9%87%D9%88%D8%AF%DB%8C%D8%AA استاد و محقق دانشگاه: قرآن، پلورالیزم نجات و رستگاری را به صورت مشروط پذیرفته است/ نگاه رئالیستی به یهودیت]</ref> | ||
تکثرگرایی معرفتی به این معناست که افراد انسانی به عللی از جمله اختلاف در ظرف زمان و مکان، اختلاف در ژنتیک و قوای ادراکی، اختلاف در فرهنگها و تمدنهای بشری و غیره، | تکثرگرایی معرفتی به این معناست که افراد انسانی به عللی از جمله اختلاف در ظرف زمان و مکان، اختلاف در ژنتیک و قوای ادراکی، اختلاف در فرهنگها و تمدنهای بشری و غیره، شیوههای متفاوتی در حل و تدبیر مسائل معرفتی و استدلال آوری پیش میگیرند و لذا دارای باورها و نظامهای معرفتی مختلف و متفاوتی میشوند و چون به دلیل وجود زمینههای متفاوت مزبور، یک معیار ثابت و عینی برای اعتبارسنجی و صدق باورهای مختلف نمیتوان یافت، پس باورهای بشری میتوانند همگی به نحوی دارای اعتبار معرفتی یکسان قلمداد شوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3891917/%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D9%88-%D8%AA%DA%A9%D8%AB%D8%B1%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA%DB%8C یادداشت/ کرونا و تکثرگرایی معرفتی]</ref> | ||
==== نقدی بر پلورالیزم معرفتی ==== | ==== نقدی بر پلورالیزم معرفتی ==== | ||
خط ۹۳: | خط ۹۳: | ||
رجبی نیا، داود، حقانیت یا نجات، ص۱۰-۸، قم، مرکز پژوهشهای صدا و سیما، ۱۳۷۹. | رجبی نیا، داود، حقانیت یا نجات، ص۱۰-۸، قم، مرکز پژوهشهای صدا و سیما، ۱۳۷۹. | ||
قدردان قراملکی، محمدحسن، کند وکاوی در | قدردان قراملکی، محمدحسن، کند وکاوی در سویههای پلورالیزم، کانون اندیشه جوان، چاپ اول، بهار 1378. | ||
لگنهاوزن، محمد، اسلام و کثرتگرایی دینی، ص۱۸، ترجمه نرجس جواندل، قم، مؤسسه فرهنگی طه، ۱۳۷۹. | لگنهاوزن، محمد، اسلام و کثرتگرایی دینی، ص۱۸، ترجمه نرجس جواندل، قم، مؤسسه فرهنگی طه، ۱۳۷۹. |