دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' های ' به 'های ') |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''جلسه قرآن'''؛ یکی از محافلی است که آموزش قرآن به افراد داده می شود. این آموزش ها، در | '''جلسه قرآن'''؛ یکی از محافلی است که آموزش قرآن به افراد داده می شود. این آموزش ها، در حوزههای مختلف روخوانی، روانخوانی، تجوید، صوت و معارف قرآن برای عموم افراد یا گروه خاصی انجام میشود. هرکدام از این جلسات که در محافل عمومی و تخصصی انجام میشود، اهمیت بسیاری دارد. اهمیت برگزاری محافل عمومی قرآن در این است که اساتید قرآنی، جوانان ناآشنا به قرآن را جذب جلسههای قرآنی میکنند و اهمیت برگزاری محافل تخصصی قرآن در این است که اساتید قرآنی متخصصهای قرآنی تربیت میکنند. | ||
== چیستی جلسه قرآن == | == چیستی جلسه قرآن == | ||
خط ۵: | خط ۵: | ||
== تاریخچه برگزاری جلسه قرآن == | == تاریخچه برگزاری جلسه قرآن == | ||
براساس بررسی در کتب تاریخی، برپایی جلسه قرآن، مسئله مهم در صدر اسلام بوده است. تاریخچه جلسات قرائت و تلاوت قرآن به عصر ظهور اسلام بازمیگردد؛ در دوره پیدایش اسلام، پیامبر اکرم(ص) از اولین کسانی بودند که در غار حراء آیات قرآن را تلاوت کردند و برای اهل خانه خواندند. از این رو، اولین جلسات قرائت قرآن را باید همان جلسه خانگی تلقی کرد که در منزل پیامبر اکرم(ص) شکل گرفت. بعدها، جلسات قرآن در مدینه گسترش پیدا کرد و این جلسات به مسجد منتقل شد. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4103246/%D8%AA%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . تقریری بر مهمترین آسیبها، ظرفیتها و فرصتهای جلسات قرآن]</ref>درباره سیره پیامبر اکرم (ص) در امر آموزش قرآن و برگزاری جلسات قرآن میتوان به مثالهایی اشاره کرد؛ از جمله اینکه پیش از مهاجرت از مکه به مدینه، یکی از اصحاب را موظف کردند که به مدینه برود و تازهمسلمانها را آموزش دهد. افزون بر این، پس از جنگ بدر که برخی افراد به اسارت سپاه اسلام درآمدند، پیامبر اکرم (ص) شرط آزادی این اسیران را آموزش قرآن تعیین کردند؛ یعنی اگر یک اسیر به چند نفر قرآن آموزش میداد، آزاد میشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4084590/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . مهمترین عامل در تحقق اهداف جلسه قرآن استاد است.]</ref> شرایط در دوران پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) نیز چنین بود که جلسات به صورت سنتی رواج داشت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4084590/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . مهمترین عامل در تحقق اهداف جلسه قرآن استاد است.]</ref> در زمان اهل بیت(ع) نیز جلسات قرائت، تلاوت، فهم، تدبر و تفسیر آیات با گستردگی بیشتری ادامه پیدا کرد؛ زیرا مقام اهل بیت(ع) جایگاه شرح | براساس بررسی در کتب تاریخی، برپایی جلسه قرآن، مسئله مهم در صدر اسلام بوده است. تاریخچه جلسات قرائت و تلاوت قرآن به عصر ظهور اسلام بازمیگردد؛ در دوره پیدایش اسلام، پیامبر اکرم(ص) از اولین کسانی بودند که در غار حراء آیات قرآن را تلاوت کردند و برای اهل خانه خواندند. از این رو، اولین جلسات قرائت قرآن را باید همان جلسه خانگی تلقی کرد که در منزل پیامبر اکرم(ص) شکل گرفت. بعدها، جلسات قرآن در مدینه گسترش پیدا کرد و این جلسات به مسجد منتقل شد. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/4103246/%D8%AA%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . تقریری بر مهمترین آسیبها، ظرفیتها و فرصتهای جلسات قرآن]</ref>درباره سیره پیامبر اکرم (ص) در امر آموزش قرآن و برگزاری جلسات قرآن میتوان به مثالهایی اشاره کرد؛ از جمله اینکه پیش از مهاجرت از مکه به مدینه، یکی از اصحاب را موظف کردند که به مدینه برود و تازهمسلمانها را آموزش دهد. افزون بر این، پس از جنگ بدر که برخی افراد به اسارت سپاه اسلام درآمدند، پیامبر اکرم (ص) شرط آزادی این اسیران را آموزش قرآن تعیین کردند؛ یعنی اگر یک اسیر به چند نفر قرآن آموزش میداد، آزاد میشد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4084590/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . مهمترین عامل در تحقق اهداف جلسه قرآن استاد است.]</ref> شرایط در دوران پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) نیز چنین بود که جلسات به صورت سنتی رواج داشت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4084590/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . مهمترین عامل در تحقق اهداف جلسه قرآن استاد است.]</ref> در زمان اهل بیت(ع) نیز جلسات قرائت، تلاوت، فهم، تدبر و تفسیر آیات با گستردگی بیشتری ادامه پیدا کرد؛ زیرا مقام اهل بیت(ع) جایگاه شرح آیههای قرآن بود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4103246/%D8%AA%D9%82%D8%B1%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B8%D8%B1%D9%81%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B5%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . تقریری بر مهمترین آسیبها، ظرفیتها و فرصتهای جلسات قرآن]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/4084590/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . مهمترین عامل در تحقق اهداف جلسه قرآن استاد است.]</ref> | ||
== کارکردهای برگزاری جلسه قرآن == | == کارکردهای برگزاری جلسه قرآن == | ||
برگزاری جلسه قرآن دارای کارکردهای مختلفی است و هر آنچه که با قرآن ارتباط پیدا میکند، باید در جلسه قرآن مورد توجه باشد. یکی از کارکردهای جلسه قرآن، مباحث روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن است و در برخی دیگر از جلسهها، به ترجمه، تفسیر قرآن و ابعاد هنری قرآن اهمیت داده میشود. علاوه بر بیان چنین مباحثی، بالا بردن سطح آگاهی دینی و اسلامی افراد نیز در این جلسات مد نظر است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4102923/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . چگونه میتوان جلسات عمومی قرآن را احیا کرد ؛ وجوه هنری و فنی تلاوت قرآن نباید جلسات سنتی را به حاشیه ببرد .]</ref> از اینرو، در برخی از جلسات قرآن، علاوه بر روخوانی، یک دوره معارف قرآن تدریس میشود تا آگاهی افراد بیشتر شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4084590/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . مهمترین عامل در تحقق اهداف جلسه قرآن استاد است.]</ref> | برگزاری جلسه قرآن دارای کارکردهای مختلفی است و هر آنچه که با قرآن ارتباط پیدا میکند، باید در جلسه قرآن مورد توجه باشد. یکی از کارکردهای جلسه قرآن، مباحث روخوانی، روانخوانی و حفظ قرآن است و در برخی دیگر از جلسهها، به ترجمه، تفسیر قرآن و ابعاد هنری قرآن اهمیت داده میشود. علاوه بر بیان چنین مباحثی، بالا بردن سطح آگاهی دینی و اسلامی افراد نیز در این جلسات مد نظر است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4102923/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . چگونه میتوان جلسات عمومی قرآن را احیا کرد ؛ وجوه هنری و فنی تلاوت قرآن نباید جلسات سنتی را به حاشیه ببرد .]</ref> از اینرو، در برخی از جلسات قرآن، علاوه بر روخوانی، یک دوره معارف قرآن تدریس میشود تا آگاهی افراد بیشتر شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4084590/%D9%85%D9%87%D9%85%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%87%D8%AF%D8%A7%D9%81-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . مهمترین عامل در تحقق اهداف جلسه قرآن استاد است.]</ref> | ||
بر این اساس، | بر این اساس، جلسههای قرآنی مطلوب است که فقط خواندن و ترجمه قرآن نباشد، بلکه استاد جلسه با بیان سخنان جذاب از قرآن و فرهنگ دینی، آگاهی بخشی کند و جوانان بیشتری را جذب محافل قرآنی کند.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/4111831/%DA%86%D8%B4%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . چشمانداز رشد جلسات قرآنی امیدوار کننده نیست.]</ref> بویژه، اگر جلسههای قرآن در خانههای عموم مردم متداول شود، تأثیر مثبتی میان اقوام و همسایگان خواهد داشت و افراد بسیاری که با قرآن آشنایی ندارند و یا آشنایی کم دارند، جذب محافل قرآنی خواهند شد.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/4111831/%DA%86%D8%B4%D9%85%E2%80%8C%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D8%B4%D8%AF-%D8%AC%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . چشمانداز رشد جلسات قرآنی امیدوار کننده نیست؛ تلاوتهای مسابقهای مانع جذب مخاطب است.]</ref> بر این اساس، اساتید قرآنی وظیفه دارند تا عموم مردم بویژه جوانان را به سمت قرآن هدایت کنند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4095601/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85 . جلسه قرآن به مثابه یک پایگاه تربیتی است؛ وحدت رویه و رتبهبندی استادان؛ مهمترین گمشده جلسات قرآن ایران؛ حاکمیت، مردم و جامعه قرآنی؛ سه ضلع احیاگر جلسات پرشور قرآن | ||