ویراستار
۱۱۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۴: | خط ۴: | ||
جوادی آملی<ref>ارجاعات مقالۀ حاضر به ماهنامۀ رایجه سال هفتم، شمارۀ105 (اسفند 1391) است که به نکوداشت علامه جوادی آملی اختصاص دارد.</ref> | جوادی آملی<ref>ارجاعات مقالۀ حاضر به ماهنامۀ رایجه سال هفتم، شمارۀ105 (اسفند 1391) است که به نکوداشت علامه جوادی آملی اختصاص دارد.</ref> | ||
آیت الله جوادی آملی(1312ه.ش = 1933م): مرجع تقلید، فیلسوف، متكلم، مفسر قرآن و حديث شناس اهل آمل. آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروزه به سبب مطالعات خاص و مستمر قرآنی خود، بیشتر به عنوان یک شخصیت قرآنی و مفسر قرآن، شناخته میشود. علاوه برآن ایشان فیلسوف توانمندی نیز هست. ایشان در حوزههای علمیۀ آمل، قم و تهران، از اساتید بزرگی همچون علامه طباطبايی، آيت الله بروجردی، امام خمينی(ره) و آيت الله سيدمحمد محقق داماد بهرهمند شدند. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضویت در شورای عالی قضايی، تدریس دروس مختلف حوزوی و گسترش فرهنگ قرآنی در میان محققان مسلمان ايرانی، گوشهای از فعالیتهای ایشان محسوب میشود. برخی از مهمترین آثار آیت الله جوادی آملی عبارتند از: تفسير تسنیم، ولايت فقيه، ادب فنای مقربان، شريعت در آينه معرفت و زن در آينه جلال و جمال. | آیت الله جوادی آملی(1312ه.ش = 1933م): مرجع تقلید، فیلسوف، متكلم، مفسر قرآن و حديث شناس اهل آمل. آیت الله عبدالله جوادی آملی، امروزه به سبب مطالعات خاص و مستمر قرآنی خود، بیشتر به عنوان یک شخصیت قرآنی و مفسر قرآن، شناخته میشود. علاوه برآن ایشان فیلسوف توانمندی نیز هست. ایشان در حوزههای علمیۀ آمل، قم و تهران، از اساتید بزرگی همچون علامه طباطبايی، آيت الله بروجردی، امام خمينی(ره) و آيت الله سيدمحمد محقق داماد بهرهمند شدند. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضویت در شورای عالی قضايی، تدریس دروس مختلف حوزوی و گسترش فرهنگ قرآنی در میان محققان مسلمان ايرانی، گوشهای از فعالیتهای ایشان محسوب میشود. برخی از مهمترین آثار آیت الله جوادی آملی عبارتند از: تفسير تسنیم، ولايت فقيه، ادب فنای مقربان، شريعت در آينه معرفت و زن در آينه جلال و جمال. | ||
خط ۱۱: | خط ۱۲: | ||
آيت الله عبدالله جوادی آملی در سال 1312 در آمل متولد شدند. پدر بزرگوارشان مرحوم ميرزا ابوالحسن جوادی آملی از عالمان دينی و واعظان موفق شهر آمل بود.<ref>. همان، ص4</ref> آیت الله جوادی آملی فقيه، فيلسوف، متكلم و حديث شناسی است که امروزه در جهان اسلام به عنوان یك شخصيت قرآنی و مفسر قرآن و صاحب نظر شناخته میشود و این به خاطر مطالعات خاص قرآنی ایشان و غالب بودن صبغه قرآنی در هر یك از كتابهای به ظاهر فلسفی و كلامی ايشان است.<ref>ص20</ref> ایشان علاوه بر فقه، فلسفه، تفسير، در زمينههای ديگر مانند ادبيات عرب و ادبيات فارسی نيز ورود دارند. وی همچنين در اصول فقه، حديث و عرفان نيز از اساتید صاحب نام حوزه به شمار میآید.<ref>ص74</ref> | آيت الله عبدالله جوادی آملی در سال 1312 در آمل متولد شدند. پدر بزرگوارشان مرحوم ميرزا ابوالحسن جوادی آملی از عالمان دينی و واعظان موفق شهر آمل بود.<ref>. همان، ص4</ref> آیت الله جوادی آملی فقيه، فيلسوف، متكلم و حديث شناسی است که امروزه در جهان اسلام به عنوان یك شخصيت قرآنی و مفسر قرآن و صاحب نظر شناخته میشود و این به خاطر مطالعات خاص قرآنی ایشان و غالب بودن صبغه قرآنی در هر یك از كتابهای به ظاهر فلسفی و كلامی ايشان است.<ref>ص20</ref> ایشان علاوه بر فقه، فلسفه، تفسير، در زمينههای ديگر مانند ادبيات عرب و ادبيات فارسی نيز ورود دارند. وی همچنين در اصول فقه، حديث و عرفان نيز از اساتید صاحب نام حوزه به شمار میآید.<ref>ص74</ref> | ||
== تحصیل و اساتید== | == تحصیل و اساتید== | ||
آيت الله جوادی آملی بعد از اتمام تحصيلات ابتدايی در زادگاه خود، در شهريور سال 1325 وارد حوزه علميه آمل شدند و از محضر اساتيد مختلفی از جمله پدر بزرگوارشان، دروس حوزوی را فراگرفتند. ایشان پس از اتمام مقدمات و سطوح متوسط، در پاييز سال 1329 به تهران هجرت كرده و در مدرسه مروی به ادامه تحصيل علوم دينی و حوزوی پرداختند و دروس فقه، مانند «مكاسب» و اصول مانند «رسائل» كفايه و كلام مانند «شرح تجريد» و فلسفه را آغاز كردند و به مدت پنج سال افزون بر فراگيری علوم حوزوی، به تدريس آنها نيز پرداختند. در نهايت در پاييز سال 1334 به حوزه علميه قم هجرت كردند.<ref>. ص4</ref> | آيت الله جوادی آملی بعد از اتمام تحصيلات ابتدايی در زادگاه خود، در شهريور سال 1325 وارد حوزه علميه آمل شدند و از محضر اساتيد مختلفی از جمله پدر بزرگوارشان، دروس حوزوی را فراگرفتند. ایشان پس از اتمام مقدمات و سطوح متوسط، در پاييز سال 1329 به تهران هجرت كرده و در مدرسه مروی به ادامه تحصيل علوم دينی و حوزوی پرداختند و دروس فقه، مانند «مكاسب» و اصول مانند «رسائل» كفايه و كلام مانند «شرح تجريد» و فلسفه را آغاز كردند و به مدت پنج سال افزون بر فراگيری علوم حوزوی، به تدريس آنها نيز پرداختند. در نهايت در پاييز سال 1334 به حوزه علميه قم هجرت كردند.<ref>. ص4</ref> | ||
ايشان توانستند از برجستهترين چهرههای عصر خودشان در حوزههای مختلف علوم عقلی و نقلی بهرهمند شوند؛ بنابراين منظومه فكری ايشان با اساتيد مختلفی شكل گرفته است. افزون بر استفاده از اساتيد زادگاه خود، در مدرسه مروی تهران از شخصيت جامعی مثل علامه شعرانی بهرهمند شدند. در حوزه عرفان و اخلاق نزد آيت الله الهی قمشهای تلمذ كردند و در حوزه علميه قم، نزد آيت الله بروجردی، امام خمينی(ره)، آيت الله ميرزا هاشم آملی و آيت الله سيدمحمد محقق داماد کسب فیض کرده و در مباحث فلسفی و تفسير نزد علامه طباطبايی تحصيل كردند. ایشان افزون بر شركت در دروس عمومی علامه طباطبايی، در درسهای اسفار، الهيات، شفا، برهان شفا و عرفان، از دروس خصوصی علامه بهرههای فراوان بردند. شخصيت ديگری كه آيت الله جوادی آملی از ايشان هم در مباحث عقلی و هم در مباحث نقلی و به ويژه مسائل سياسی و اجتماعی بهره مند شدند، امام خمينی(ره) است.<ref>ص8</ref> | ايشان توانستند از برجستهترين چهرههای عصر خودشان در حوزههای مختلف علوم عقلی و نقلی بهرهمند شوند؛ بنابراين منظومه فكری ايشان با اساتيد مختلفی شكل گرفته است. افزون بر استفاده از اساتيد زادگاه خود، در مدرسه مروی تهران از شخصيت جامعی مثل علامه شعرانی بهرهمند شدند. در حوزه عرفان و اخلاق نزد آيت الله الهی قمشهای تلمذ كردند و در حوزه علميه قم، نزد آيت الله بروجردی، امام خمينی(ره)، آيت الله ميرزا هاشم آملی و آيت الله سيدمحمد محقق داماد کسب فیض کرده و در مباحث فلسفی و تفسير نزد علامه طباطبايی تحصيل كردند. ایشان افزون بر شركت در دروس عمومی علامه طباطبايی، در درسهای اسفار، الهيات، شفا، برهان شفا و عرفان، از دروس خصوصی علامه بهرههای فراوان بردند. شخصيت ديگری كه آيت الله جوادی آملی از ايشان هم در مباحث عقلی و هم در مباحث نقلی و به ويژه مسائل سياسی و اجتماعی بهره مند شدند، امام خمينی(ره) است.<ref>ص8</ref> | ||
خط ۲۳: | خط ۲۵: | ||
ايشان با بيان درسهای تفسير در حوزه، آن را از مهجوريت خارج كردند. حوزهها به واسطۀ درس تفسير ايشان، تفسير قرآن را جدی گرفتند. در واقع ايشان درس تفسير را از انزوا و زاويه نشينی و نگاه جنبی خارج كردند.<ref>. ص8</ref> ایشان تلاش كردند فرهنگ قرآنی در بين روشنفكران و محققان مسلمان ايرانی و كسانی كه به زبان فارسی و در كشورهای ديگر مسلمان كه به زبان فارسی تكلم میكنند، گسترش يابد.<ref>ص19</ref> | ايشان با بيان درسهای تفسير در حوزه، آن را از مهجوريت خارج كردند. حوزهها به واسطۀ درس تفسير ايشان، تفسير قرآن را جدی گرفتند. در واقع ايشان درس تفسير را از انزوا و زاويه نشينی و نگاه جنبی خارج كردند.<ref>. ص8</ref> ایشان تلاش كردند فرهنگ قرآنی در بين روشنفكران و محققان مسلمان ايرانی و كسانی كه به زبان فارسی و در كشورهای ديگر مسلمان كه به زبان فارسی تكلم میكنند، گسترش يابد.<ref>ص19</ref> | ||
ايشان يک شخصيت جامع الاطراف دارند و همانطور كه در بُعد فقهی، بُعد تفسيری، شروح روايات و امثال آنها دستی دارند و عميقاً كار میكنند، در ابعاد عرفانی و فلسفی هم فعالیتهای عميقی دارند.<ref>. ص49</ref> | ايشان يک شخصيت جامع الاطراف دارند و همانطور كه در بُعد فقهی، بُعد تفسيری، شروح روايات و امثال آنها دستی دارند و عميقاً كار میكنند، در ابعاد عرفانی و فلسفی هم فعالیتهای عميقی دارند.<ref>. ص49</ref> | ||
خط ۳۴: | خط ۳۵: | ||
با بررسی آثار مختلف آيت الله جوادی آملی به دست میآید كه یكی از رویكردهای بسيار مهم ايشان در تحليل معارف دينی، مسئله شناخت انسان باشد.<ref>ص11</ref> در منطق هنگامی كه میخواهند انسان را تعريف كنند، میگويند كه انسان، حيوان ناطق است. اما تعريف جامع استاد جوادی آملی از انسان، همان تعریف انسان به «حی متأله» است؛ یعنی زندهای كه به سوی خداوند در حركت است. در حقيقت ايشان فصل الفصول وجود انسان را همين تعريف قرار میدهند و به آمادگی انسان برای طی طريق مسير رحمانی اشاره میكنند.<ref>. ص12</ref> | با بررسی آثار مختلف آيت الله جوادی آملی به دست میآید كه یكی از رویكردهای بسيار مهم ايشان در تحليل معارف دينی، مسئله شناخت انسان باشد.<ref>ص11</ref> در منطق هنگامی كه میخواهند انسان را تعريف كنند، میگويند كه انسان، حيوان ناطق است. اما تعريف جامع استاد جوادی آملی از انسان، همان تعریف انسان به «حی متأله» است؛ یعنی زندهای كه به سوی خداوند در حركت است. در حقيقت ايشان فصل الفصول وجود انسان را همين تعريف قرار میدهند و به آمادگی انسان برای طی طريق مسير رحمانی اشاره میكنند.<ref>. ص12</ref> | ||
سلوك عملی و عرفانی آیت الله جوادی آملی برگرفته از سيره معصومين (ع) است؛ ایشان شناخت اهل بيت (ع) را مقدمهای برای شناخت و معرفت به خدای متعال و آن بزرگواران را مظهر اسمای حسنای الهی میدانند.<ref>. ص57</ref> | سلوك عملی و عرفانی آیت الله جوادی آملی برگرفته از سيره معصومين (ع) است؛ ایشان شناخت اهل بيت (ع) را مقدمهای برای شناخت و معرفت به خدای متعال و آن بزرگواران را مظهر اسمای حسنای الهی میدانند.<ref>. ص57</ref> | ||
=== دیدگاه تفسیری === | === دیدگاه تفسیری === | ||
با توجه به اينکه آيت الله جوادی آملی جايگاه ويژهای را برای روايات قائل هستند، روايات را به منزله «عِدل قرآن» میدانند و اهل بيت را ثقلی میدانند كه هرگز از قرآن كريم جدا نمیشوند كه اين معنا در حديث شريف ثقلين نيز آمده است.<ref>. ص54 و 55</ref> بنابر نظر آیت الله جوادی آملی، عقل در عرض نقل، حجت و معتبر است و همانگونه كه نقل، حجت الهی است، عقل نيز حجت خداست و بين عقل و نقل هيچگاه تعارضی وجود ندارد. اگر تعارضی هم باشد، تعارض بدوی است و همانطور كه نقل از منابع استنباط حكم خداست، عقل هم از منابع استنباط حكم خداست.<ref>. ص32</ref> همچنین مشرب عقلانی و خردورزانه آيت الله جوادی آملی در استفاده از آيات و روايات در درس تفسير بسيار جالب توجه است؛ ايشان همواره تلاش میكنند تا عقلانيت آموزههای اسلامی را به اثبات برسانند و یكی از روشهای ايشان در استدلالشان در حوزههای مختلف، بهرهگيری از مسلمات عقلی است.<ref>ص89</ref> | با توجه به اينکه آيت الله جوادی آملی جايگاه ويژهای را برای روايات قائل هستند، روايات را به منزله «عِدل قرآن» میدانند و اهل بيت را ثقلی میدانند كه هرگز از قرآن كريم جدا نمیشوند كه اين معنا در حديث شريف ثقلين نيز آمده است.<ref>. ص54 و 55</ref> بنابر نظر آیت الله جوادی آملی، عقل در عرض نقل، حجت و معتبر است و همانگونه كه نقل، حجت الهی است، عقل نيز حجت خداست و بين عقل و نقل هيچگاه تعارضی وجود ندارد. اگر تعارضی هم باشد، تعارض بدوی است و همانطور كه نقل از منابع استنباط حكم خداست، عقل هم از منابع استنباط حكم خداست.<ref>. ص32</ref> همچنین مشرب عقلانی و خردورزانه آيت الله جوادی آملی در استفاده از آيات و روايات در درس تفسير بسيار جالب توجه است؛ ايشان همواره تلاش میكنند تا عقلانيت آموزههای اسلامی را به اثبات برسانند و یكی از روشهای ايشان در استدلالشان در حوزههای مختلف، بهرهگيری از مسلمات عقلی است.<ref>ص89</ref> | ||
=== روش تفسیری قرآن === | === روش تفسیری قرآن === | ||
خط ۵۵: | خط ۶۰: | ||
بیان لطائف و اسرار: آیت الله جوادی آملی در تركیبی كه از آيات قرآن انجام میدهند و به اصطلاح انتقالی كه به نكتهها و لطائف و اسرار پيدا میکنند، نکات زیادی را در تفسیر خود بیان می کنند. در این رویکرد دركها و دريافتهای درونی مستند به قرآن و شواهد قرآنی میشود.<ref>. ص19</ref> | بیان لطائف و اسرار: آیت الله جوادی آملی در تركیبی كه از آيات قرآن انجام میدهند و به اصطلاح انتقالی كه به نكتهها و لطائف و اسرار پيدا میکنند، نکات زیادی را در تفسیر خود بیان می کنند. در این رویکرد دركها و دريافتهای درونی مستند به قرآن و شواهد قرآنی میشود.<ref>. ص19</ref> | ||
=== ابعاد اخلاقی شخصیت آیتالله جوادی آملی === | === ابعاد اخلاقی شخصیت آیتالله جوادی آملی === | ||
بعد ديگری كه در مورد ايشان قابل توجه است، روشی است كه ايشان در كارهای پژوهشی دنبال میکنند و آن اين است كه اولاً ايشان در عرضه آثار و انديشههای خودشان شتاب نكردند. از دهه 60 به بعد و پس از چند دهه كار علمی، به ارائه افكار و انديشههای خودشان پرداختند. ايشان میگفتند حضرت امير(ع) تا زمانی كه پيامبر(ص) زنده بودند، به خاطر احترامی كه به پيامبر (ص) داشتند، نه خطابه داشتند و نه خطبه و نه اظهار رأی و نظر. چنين صفتی در شخصيت استاد جوادی هم وجود دارد و لذا تا زمانی كه اساتيد ايشان در قيد حيات بودند، ايشان خيلی بروز و ظهور نداشتند.<ref>ص8</ref> ايشان وقتی وارد عرصه تحقيق شدند، كارها را گروهی دنبال كردند، اين كار باعث شد كه شاگردان زيادی را تربيت كنند. غير از اينكه اين كار زمينهای شد كه آثار و انديشههای ايشان وارد عرصه اجتماع شود، عده زيادی از فضلا در همين حوزه تربيت شدند و رشد يافتند و همه آنها در آينده چهرههای تأثيرگذاری در عرصههای مختلف در اجتماع خواهند شد.<ref>. ص8</ref> | بعد ديگری كه در مورد ايشان قابل توجه است، روشی است كه ايشان در كارهای پژوهشی دنبال میکنند و آن اين است كه اولاً ايشان در عرضه آثار و انديشههای خودشان شتاب نكردند. از دهه 60 به بعد و پس از چند دهه كار علمی، به ارائه افكار و انديشههای خودشان پرداختند. ايشان میگفتند حضرت امير(ع) تا زمانی كه پيامبر(ص) زنده بودند، به خاطر احترامی كه به پيامبر (ص) داشتند، نه خطابه داشتند و نه خطبه و نه اظهار رأی و نظر. چنين صفتی در شخصيت استاد جوادی هم وجود دارد و لذا تا زمانی كه اساتيد ايشان در قيد حيات بودند، ايشان خيلی بروز و ظهور نداشتند.<ref>ص8</ref> ايشان وقتی وارد عرصه تحقيق شدند، كارها را گروهی دنبال كردند، اين كار باعث شد كه شاگردان زيادی را تربيت كنند. غير از اينكه اين كار زمينهای شد كه آثار و انديشههای ايشان وارد عرصه اجتماع شود، عده زيادی از فضلا در همين حوزه تربيت شدند و رشد يافتند و همه آنها در آينده چهرههای تأثيرگذاری در عرصههای مختلف در اجتماع خواهند شد.<ref>. ص8</ref> | ||
== آثار == | == آثار == | ||
خط ۶۶: | خط ۷۳: | ||
تفسير تسنیم، تفسير موضوعی قرآن كريم، رحيق مختوم، ولايت فقيه، عصاره خلقت (درباره امام زمان(ع)، | تفسير تسنیم، تفسير موضوعی قرآن كريم، رحيق مختوم، ولايت فقيه، عصاره خلقت (درباره امام زمان(ع)، | ||
عيد ولايت، ولايت در قرآن، ولايت علوی، تجلی ولايت، حكمت علوی، ظهور ولايت، دنياشناسی و دنياگرايی در نهج البلاغه، علی( ع) مظهر اسمای حسنای الهی، وحدت جوامع در نهج البلاغه، حيات عارفانه امام علی( ع)، ادب فنای مقربان، انتظار بشر از دين، بنيان مرصوص امام خمينی(ره)، شريعت در آينه معرفت، زن در آينه جلال و جمال، حماسه و عرفان، صهبای حج، فلسفه حقوق بشر، تبيين براهين اثبات خدا، حكمت نظری و عملی در نهج البلاغه، مراثی اهل بيت(ع)، حكمت و عبادات، گنجور عشق، كتاب الخمس، اسرارالصلوة، علی بن موسی الرضا( ع) و القرآن الکریم، علی بن موسی الرضا(ع) و الفلسفة الالهية و كتاب الحج. بسياری از كتب استاد نیز تاكنون منتشر نشده و مؤسسه اسراء سرگرم تدوين و چاپ آنهاست.<ref>. ص6</ref> | عيد ولايت، ولايت در قرآن، ولايت علوی، تجلی ولايت، حكمت علوی، ظهور ولايت، دنياشناسی و دنياگرايی در نهج البلاغه، علی( ع) مظهر اسمای حسنای الهی، وحدت جوامع در نهج البلاغه، حيات عارفانه امام علی( ع)، ادب فنای مقربان، انتظار بشر از دين، بنيان مرصوص امام خمينی(ره)، شريعت در آينه معرفت، زن در آينه جلال و جمال، حماسه و عرفان، صهبای حج، فلسفه حقوق بشر، تبيين براهين اثبات خدا، حكمت نظری و عملی در نهج البلاغه، مراثی اهل بيت(ع)، حكمت و عبادات، گنجور عشق، كتاب الخمس، اسرارالصلوة، علی بن موسی الرضا( ع) و القرآن الکریم، علی بن موسی الرضا(ع) و الفلسفة الالهية و كتاب الحج. بسياری از كتب استاد نیز تاكنون منتشر نشده و مؤسسه اسراء سرگرم تدوين و چاپ آنهاست.<ref>. ص6</ref> | ||