پرش به محتوا

چند همسری: تفاوت میان نسخه‌ها

۴ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۷: خط ۲۷:
== شرط عدالت در چند همسری ==
== شرط عدالت در چند همسری ==
یکی از شرایط چند همسری در اسلام عدالت است. رجوع به آیات و روایات معنای عدالت در این زمینه را روشن می‌کند. علاوه بر آیه سوم سوره نساء آیه 129 این سوره نیز از مسئله عدالت سخن گفته است: «وَ لَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَينْ‏ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ  فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ  وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ و شما هرگز نمى‏توانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند [بر عدالت‏] حريص باشيد! پس به يك طرف يكسره تمايل نورزيد تا آن [زن ديگر] را سرگشته [بلا تكليف‏] رها كنيد. و اگر سازش نماييد و پرهيزگارى كنيد، يقيناً خدا آمرزنده مهربان است».  
یکی از شرایط چند همسری در اسلام عدالت است. رجوع به آیات و روایات معنای عدالت در این زمینه را روشن می‌کند. علاوه بر آیه سوم سوره نساء آیه 129 این سوره نیز از مسئله عدالت سخن گفته است: «وَ لَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَينْ‏ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ  فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ  وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ و شما هرگز نمى‏توانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند [بر عدالت‏] حريص باشيد! پس به يك طرف يكسره تمايل نورزيد تا آن [زن ديگر] را سرگشته [بلا تكليف‏] رها كنيد. و اگر سازش نماييد و پرهيزگارى كنيد، يقيناً خدا آمرزنده مهربان است».  
در روایت آمده است زمانی که از امام صادق (ع) درباره مقصود عدالت در آیات ۳ و ۱۲۹ سوره نساء سوال شد، ایشان فرمودند: «منظور از عدالت در آيه سوم سوره نساء، عدالت در نفقه، رعايت حقوق همسری، طرز رفتار و كردار است و اما منظور از عدالت در آيه ۱۲۹ سوره نساء كه امری محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبی است».<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/3856799/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 «چند همسری»؛ مسئله‌ای برای دو قطبی کردن جامعه
در روایت آمده است زمانی که از امام صادق (ع) درباره مقصود عدالت در آیات ۳ و ۱۲۹ سوره نساء سوال شد، ایشان فرمودند: «منظور از عدالت در آيه سوم سوره نساء، عدالت در نفقه، رعايت حقوق همسری، طرز رفتار و كردار است و اما منظور از عدالت در آيه ۱۲۹ سوره نساء كه امری محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبی است».<ref>[[https://qom.iqna.ir/fa/news/3856799/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 «چند همسری»؛ مسئله‌ای برای دو قطبی کردن جامعه↵مقصود از « عدالت» در بین همسران چیست؟ / حکمت تعدد زوجات پیامبر(ص)] </ref>
مقصود از « عدالت» در بین همسران چیست؟ / حکمت تعدد زوجات پیامبر(ص)] </ref>


شهید مطهری درباره برقراری شرط عدالت در چند همسری نکته قابل توجهی را بیان می‌کند. وی می‌گوید: «انصاف باید داد، افرادی که شرایط اسلامی را در تعدد زوجات کاملاً رعایت می‌کنند بسیار کم‌اند. در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ طبق دستور شرع چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر(عمرتان) از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ بسیاری از مردان با علم و تصمیم به اینکه عدالت را در رفتار رعایت نکنند، زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و با سرپوش اسلامی انجام می‌دهند».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3823180/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C چند نکته درباره عادی‌سازی مسئله چندهمسری]</ref>
شهید مطهری درباره برقراری شرط عدالت در چند همسری نکته قابل توجهی را بیان می‌کند. وی می‌گوید: «انصاف باید داد، افرادی که شرایط اسلامی را در تعدد زوجات کاملاً رعایت می‌کنند بسیار کم‌اند. در فقه اسلامی می‌گویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را می‌بینید که می‌پرسند: می‌ترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ می‌ترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ طبق دستور شرع چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر(عمرتان) از یک نفر شنیده‌اید که بگوید: می‌خواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ بسیاری از مردان با علم و تصمیم به اینکه عدالت را در رفتار رعایت نکنند، زنان متعدد می‌گیرند و این کار را به نام اسلام و با سرپوش اسلامی انجام می‌دهند».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3823180/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C چند نکته درباره عادی‌سازی مسئله چندهمسری]</ref>
ویراستار
۸٬۳۴۱

ویرایش