هرمنوتیک: تفاوت میان نسخه‌ها

۳ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۸ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - '¬' به '‌')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
هرمنوتیک؛ روش و چگونگی فهم متن. فهم متن به خصوص متون دینی پای هرمنوتیک را به عرصه دانش بشری باز کرد. در ابتدا هرمنوتیک برای کشف روش‌های فهم متن به کار بسته شد اما در ادامه به عنوان مسئله‌ای فلسفی برای چگونگی خود فهم بدل شد؛ به اولی هرمنوتیک روش شناختی و به دومی هرمنوتیک فلسفی گفته می‌شود. درباره استفاده از هرمنوتیک در تفسیر قرآن، نوع روش شناختی را مطلوب می‌دانند  زیرا که مفسران قرآن نیز از همان استفاده می‌کرده‌اند بدون آنکه نامش را برده باشند.  
'''هرمنوتیک'''؛ روش و چگونگی فهم متن. فهم متن به خصوص متون دینی پای هرمنوتیک را به عرصه دانش بشری باز کرد. در ابتدا هرمنوتیک برای کشف روش‌های فهم متن به کار بسته شد اما در ادامه به عنوان مسئله‌ای فلسفی برای چگونگی خود فهم بدل شد؛ به اولی هرمنوتیک روش شناختی و به دومی هرمنوتیک فلسفی گفته می‌شود. درباره استفاده از هرمنوتیک در تفسیر قرآن، نوع روش شناختی را مطلوب می‌دانند  زیرا که مفسران قرآن نیز از همان استفاده می‌کرده‌اند بدون آنکه نامش را برده باشند.  


== تعریف ==
== تعریف ==
خط ۳۱: خط ۳۱:
== رابطه هرمنوتیک با تفسیر قرآن ==
== رابطه هرمنوتیک با تفسیر قرآن ==
از مسائل مهم هرمنوتیک جایگاهش در فهم متن قرآن و تفسیر آن است. به طور کلی، هيچ منافاتی در بهره بردن از هرمنوتيك به عنوان روش و ابزار فهم قرآن وجود ندارد. اما بسياری از مفسران دوره حاضر تصور می‌كنند كه هرمنوتيك يعنی چندگانگی معنا و محوريت مفسر و مفسر چون تابع زمان است، پس ما با تعداد انبوهی از تفسیر مواجه می‌شويم و اين با قصد خدا منافات دارد. ولی هرمنوتيك اين گونه نيست. يكی از كاربردهای هرمنوتيك، تكثر معناست؛ هرمنوتيك، قصديت و همدلی وانطباق معنا هم دارد. واقعيت آن است كه هرمنوتيك به عنوان روش می‌تواند مورد استفاده قرار گيرد، اما برای كسی كه بر هرمنوتيك مسلط است و می‌داند تابع كدام ديدگاه است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1482808/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA- استفاده از هرمنوتیک در تفسیر قرآن بلا مانع است]</ref>
از مسائل مهم هرمنوتیک جایگاهش در فهم متن قرآن و تفسیر آن است. به طور کلی، هيچ منافاتی در بهره بردن از هرمنوتيك به عنوان روش و ابزار فهم قرآن وجود ندارد. اما بسياری از مفسران دوره حاضر تصور می‌كنند كه هرمنوتيك يعنی چندگانگی معنا و محوريت مفسر و مفسر چون تابع زمان است، پس ما با تعداد انبوهی از تفسیر مواجه می‌شويم و اين با قصد خدا منافات دارد. ولی هرمنوتيك اين گونه نيست. يكی از كاربردهای هرمنوتيك، تكثر معناست؛ هرمنوتيك، قصديت و همدلی وانطباق معنا هم دارد. واقعيت آن است كه هرمنوتيك به عنوان روش می‌تواند مورد استفاده قرار گيرد، اما برای كسی كه بر هرمنوتيك مسلط است و می‌داند تابع كدام ديدگاه است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1482808/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%A7%D8%B3%D8%AA- استفاده از هرمنوتیک در تفسیر قرآن بلا مانع است]</ref>
همان طور که مبنای فقهی و اصولی میان فقها فرق دارد و برداشت‌ها نیز متفاوت است، هرمنوتیک نیز به مثابه منطق فهم متن که خروجی آن داده‌های روشی است برای قرآن هیچ چالشی درست نمی‌کند اما قسم دوم هرمنوتیک یعنی هرمنوتیک فلسفی چنین نیست.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3672568/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA هرمنوتیک عامل شبهه در قرآن نیست
همان طور که مبنای فقهی و اصولی میان فقها فرق دارد و برداشت‌ها نیز متفاوت است، هرمنوتیک نیز به مثابه منطق فهم متن که خروجی آن داده‌های روشی است برای قرآن هیچ چالشی درست نمی‌کند اما قسم دوم هرمنوتیک یعنی هرمنوتیک فلسفی چنین نیست.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3672568/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B4%D8%A8%D9%87%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA هرمنوتیک عامل شبهه در قرآن نیست↵ورود هرمنوتیک به مبحث تفسیر، نقشی مخرب دارد] </ref>
ورود هرمنوتیک به مبحث تفسیر، نقشی مخرب دارد]</ref>


در حقیقت فهم تفسیر قرآن مبتنی بر یک هرمنوتیک روشی است، بنابراین نمی‌توانیم هرمنوتیک‌هایی که روش فهم و تفسیر را نفی می‌کنند در حوزه تفسیر قرآن بپذیریم.
در حقیقت فهم تفسیر قرآن مبتنی بر یک هرمنوتیک روشی است، بنابراین نمی‌توانیم هرمنوتیک‌هایی که روش فهم و تفسیر را نفی می‌کنند در حوزه تفسیر قرآن بپذیریم.
همواره این نکته را باید مورد توجه قرار داد که آنچه که در مذاکره همه مفسران مسلمان در طول تاریخ بوده هرمنوتیک روشی است، هرچند با این نام از آن یاد نشده است. قرآن برای بشریت پیامی دارد و «هرمنوتیک روشی»، بنا دارد با توجه به محدودیت‌هایی که بشریت دارد، این پیام متعین را متناسب با هر زمانی کشف و آشکار کند.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3972802/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 «هرمنوتیک روشی» و تفسیر قرآن]</ref>
همواره این نکته را باید مورد توجه قرار داد که آنچه که در مذاکره همه مفسران مسلمان در طول تاریخ بوده هرمنوتیک روشی است، هرچند با این نام از آن یاد نشده است. قرآن برای بشریت پیامی دارد و «هرمنوتیک روشی»، بنا دارد با توجه به محدودیت‌هایی که بشریت دارد، این پیام متعین را متناسب با هر زمانی کشف و آشکار کند.<ref>[https://khorasan.iqna.ir/fa/news/3972802/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B4%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 «هرمنوتیک روشی» و تفسیر قرآن]</ref>
همچنین باید در نظر داشت که نگرش جامع‌گرایانه در تفسیر قرآن و کشف شبکه‌ معنایی آیات در گرو بهره‌گیری از روش‌های سنتی و رهاورد دانش‌های نوینی همچون هرمنوتیک است. در دانش هرمنوتیک بیش از همه، دو مقوله دور هرمنوتیکی (به علت نقش آن در فهم متن) و پیش‌فرض‌ها (به علم ارتباط آن با یکی از طرف‌های دور) می‌‌تواند در ترسیم شبکه‌ معنایی آیات موثر واقع شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3712507/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%E2%80%8C%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D8%B6%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 تامل در شبکه‌معنای قرآن بر مبنای دور هرمنوتیک و جایگاه پیش‌‌فرض‌ها
 
]</ref>
همچنین باید در نظر داشت که نگرش جامع‌گرایانه در تفسیر قرآن و کشف شبکه‌ معنایی آیات در گرو بهره‌گیری از روش‌های سنتی و رهاورد دانش‌های نوینی همچون هرمنوتیک است. در دانش هرمنوتیک بیش از همه، دو مقوله دور هرمنوتیکی (به علت نقش آن در فهم متن) و پیش‌فرض‌ها (به علم ارتباط آن با یکی از طرف‌های دور) می‌‌تواند در ترسیم شبکه‌ معنایی آیات موثر واقع شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3712507/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%E2%80%8C%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D8%B6%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 تامل در شبکه‌معنای قرآن بر مبنای دور هرمنوتیک و جایگاه پیش‌‌فرض‌ها] </ref>
 
گفته شد که هرمنوتیک فلسفی جایی در تفسیر قرآن ندارد. باید مد نظر داشت که اختلاف مفسران قرآن را نمی‌توان موید هرمنوتیک فلسفی دانست؛ زیرا این اختلاف‌ها در جایی مطرح می‌شوند که پای ظواهر، محکمات و متشابهات در میان است نه نص قرآن کریم.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3557259/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF اختلاف رای مفسران قرآن هرمنوتیک فلسفی را توجیه نمی‌کند]</ref>
گفته شد که هرمنوتیک فلسفی جایی در تفسیر قرآن ندارد. باید مد نظر داشت که اختلاف مفسران قرآن را نمی‌توان موید هرمنوتیک فلسفی دانست؛ زیرا این اختلاف‌ها در جایی مطرح می‌شوند که پای ظواهر، محکمات و متشابهات در میان است نه نص قرآن کریم.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3557259/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF اختلاف رای مفسران قرآن هرمنوتیک فلسفی را توجیه نمی‌کند]</ref>


== نقدها به هرمنوتیک در عرصه مباحث دینی ==
== نقدها به هرمنوتیک در عرصه مباحث دینی ==
درباره مهم‌ترین نقدها به هرمنوتیک در عرصه مباحث دینی باید گفت بسیاری رویکرد هرمنوتیکی را تقویت تفسیر به رأی و برخی نتیجه آن را نسبی‌گرایی و تکثرگرایی دینی می‌دانند. برخی می‌گویند هرمنوتیک در عرصه هنر خوب است اما به کار تفسیر متن مقدس نمی‌آید و برخی نیز معتقدند اساساً ما مکلفیم تا آنچه را حجت می‌دانیم بفهمیم و عمل کنیم و نه الزاماً حقیقتی که هرمنوتیک به دنبال یافتن یا ساختن آن است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4048435/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF هرمنوتیک چگونه با تفسیر قرآن ارتباط برقرار می‌کند؟]</ref>
درباره مهم‌ترین نقدها به هرمنوتیک در عرصه مباحث دینی باید گفت بسیاری رویکرد هرمنوتیکی را تقویت تفسیر به رأی و برخی نتیجه آن را نسبی‌گرایی و تکثرگرایی دینی می‌دانند. برخی می‌گویند هرمنوتیک در عرصه هنر خوب است اما به کار تفسیر متن مقدس نمی‌آید و برخی نیز معتقدند اساساً ما مکلفیم تا آنچه را حجت می‌دانیم بفهمیم و عمل کنیم و نه الزاماً حقیقتی که هرمنوتیک به دنبال یافتن یا ساختن آن است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4048435/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF هرمنوتیک چگونه با تفسیر قرآن ارتباط برقرار می‌کند؟]</ref>
نقد دیگری که بیان می‌شود این است که هرمنوتیک فلسفی به خوبی در دانشگاه‌ها مورد توجه هست و دانشجویان با آن آشنا هستند ولی با نقد این دیدگاه‌ها که در خود غرب به خوبی نقد شده آشنا نیستند. به عنوان مثال هرش به عنوان یکی از منتقدان هرمنوتیک فلسفی تمام تلاشش بر این است است که معنا را با آگاهی ارتباط دهد. وی معتقد است که متن دارای معناست و در ورای الفاظ، یک آگاهی وجود دارد و آن آگاهی، آگاهی مؤلف است نه مفسر؛ بنابراین معنا ارتباط وثیقی با قصد مولف دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3677165/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%82%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B2-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF دانشجویان در کنار آشنایی با هرمنوتیک فلسفی با نقدهای آن نیز آشنا شوند
نقد دیگری که بیان می‌شود این است که هرمنوتیک فلسفی به خوبی در دانشگاه‌ها مورد توجه هست و دانشجویان با آن آشنا هستند ولی با نقد این دیدگاه‌ها که در خود غرب به خوبی نقد شده آشنا نیستند. به عنوان مثال هرش به عنوان یکی از منتقدان هرمنوتیک فلسفی تمام تلاشش بر این است است که معنا را با آگاهی ارتباط دهد. وی معتقد است که متن دارای معناست و در ورای الفاظ، یک آگاهی وجود دارد و آن آگاهی، آگاهی مؤلف است نه مفسر؛ بنابراین معنا ارتباط وثیقی با قصد مولف دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3677165/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%82%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B2-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF دانشجویان در کنار آشنایی با هرمنوتیک فلسفی با نقدهای آن نیز آشنا شوند] </ref>
]</ref>


== منابع ==
== منابع ==
خط ۴۹: خط ۴۸:


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
</div>
ویراستار
۳٬۴۸۵

ویرایش