دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - '¬' به '') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
هرمنوتیک؛ روش و چگونگی فهم متن. فهم متن به خصوص متون دینی پای هرمنوتیک را به عرصه دانش بشری باز کرد. در ابتدا هرمنوتیک برای کشف | هرمنوتیک؛ روش و چگونگی فهم متن. فهم متن به خصوص متون دینی پای هرمنوتیک را به عرصه دانش بشری باز کرد. در ابتدا هرمنوتیک برای کشف روشهای فهم متن به کار بسته شد اما در ادامه به عنوان مسئلهای فلسفی برای چگونگی خود فهم بدل شد؛ به اولی هرمنوتیک روش شناختی و به دومی هرمنوتیک فلسفی گفته میشود. درباره استفاده از هرمنوتیک در تفسیر قرآن، نوع روش شناختی را مطلوب میدانند زیرا که مفسران قرآن نیز از همان استفاده میکردهاند بدون آنکه نامش را برده باشند. | ||
== تعریف == | == تعریف == | ||
هرمنوتیک از نظر لغوی از کلمه یونانی «هرمینویین» به معنای «تفسیر کردن» گرفته شده است. ریشه واژه یونانی نیز به الهه یونانی «هرمس» باز میگردد که خدای مرزها بوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3519816/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%DB%8C%D8%A7-%D8%AD%D8%A8%DB%8C%D8%A8-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C هرمنوتیک؛ مهمان ناخوانده یا حبیب خدا/ پیشدرآمدی بر معنای متن دینی]</ref> هرمنوتیک از نظر اصطلاحی به دو نوع روش شناختی و فلسفی تقسیم | هرمنوتیک از نظر لغوی از کلمه یونانی «هرمینویین» به معنای «تفسیر کردن» گرفته شده است. ریشه واژه یونانی نیز به الهه یونانی «هرمس» باز میگردد که خدای مرزها بوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3519816/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%DB%8C%D8%A7-%D8%AD%D8%A8%DB%8C%D8%A8-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AA%D9%86-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C هرمنوتیک؛ مهمان ناخوانده یا حبیب خدا/ پیشدرآمدی بر معنای متن دینی]</ref> هرمنوتیک از نظر اصطلاحی به دو نوع روش شناختی و فلسفی تقسیم میشود که در ادامه میآید. | ||
== پیشینه هرمنوتیک == | == پیشینه هرمنوتیک == | ||
خط ۹: | خط ۹: | ||
== انواع هرمنوتیک == | == انواع هرمنوتیک == | ||
همانطور که گذشت دو رویکرد اساسی در دانش هرمنوتیک وجود دارد: روششناختی و فلسفی. بنیانگذار دانش هرمنوتیک روش شناختی، شلایر ماخر آلمانی بود و بعدا هایدگر، مباحث مقدماتی هرمنوتیک فلسفی را بنیان نهاد و گادامر، شاگرد او آن را بسط داد. | همانطور که گذشت دو رویکرد اساسی در دانش هرمنوتیک وجود دارد: روششناختی و فلسفی. بنیانگذار دانش هرمنوتیک روش شناختی، شلایر ماخر آلمانی بود و بعدا هایدگر، مباحث مقدماتی هرمنوتیک فلسفی را بنیان نهاد و گادامر، شاگرد او آن را بسط داد. | ||
این دو رویکرد با یکدیگر | این دو رویکرد با یکدیگر تفاوتهای زیادی دارند که بدان اشاره میشود. اساساً رویکرد فلسفی دقیقاًبر علیه رویکرد اول یعنی روششناختی است؛ هرمنوتیک کلاسیک، دنبال ارائه روش برای فهم است ولی هرمنوتیک فلسفی، دنبال ماهیتشناسی فهم است و به دنبال روش فهم نیست. | ||
تفاوت دیگر اینکه گروه اول معتقدند که فهم باید روشمند باشد ولی فلسفی میگوید فهم، اتفاق و حادثه است و با روش به آن نمیرسیم. تعبیر گادامر این است که فهم، مانند بازی است و این قواعد و روشها معلوم نیست ما را به نتیجه برساند همانطور که در ورزش هم لزوما پیروزی، تابع روش و قاعده بازی نیست. | تفاوت دیگر اینکه گروه اول معتقدند که فهم باید روشمند باشد ولی فلسفی میگوید فهم، اتفاق و حادثه است و با روش به آن نمیرسیم. تعبیر گادامر این است که فهم، مانند بازی است و این قواعد و روشها معلوم نیست ما را به نتیجه برساند همانطور که در ورزش هم لزوما پیروزی، تابع روش و قاعده بازی نیست. | ||
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
تفاوت دیگر در بین این دو نوع هرمنوتیک، آن است که هرمنوتیک فلسفی کلا مؤلف را بعد از نوشتن متن، مرده میداند ولی هرمنوتیک روشی، متن را مؤلفمحور میداند. همچنین این دو در تعریف فهم متفاوت هستند. در نوع روشی، فهم را بازتولید تجربه مؤلف در درون مفسر میدانند ولی در هرمنوتیک فلسفی، فهم عبارت از تولید معنای جدید است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4060289/%D8%AA%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D9%85%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C تمایز مفسران شیعه با هرمنوتیک روششناختی]</ref> | تفاوت دیگر در بین این دو نوع هرمنوتیک، آن است که هرمنوتیک فلسفی کلا مؤلف را بعد از نوشتن متن، مرده میداند ولی هرمنوتیک روشی، متن را مؤلفمحور میداند. همچنین این دو در تعریف فهم متفاوت هستند. در نوع روشی، فهم را بازتولید تجربه مؤلف در درون مفسر میدانند ولی در هرمنوتیک فلسفی، فهم عبارت از تولید معنای جدید است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4060289/%D8%AA%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B2-%D9%85%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B4%DB%8C%D8%B9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D9%88%D8%B4%E2%80%8C%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%AE%D8%AA%DB%8C تمایز مفسران شیعه با هرمنوتیک روششناختی]</ref> | ||
از تفاوت | از تفاوت های دیگر این دو این است که هرمنوتیک روشی، دانشی درجه اول و ناظر به تحلیل متن است، اما هرمنوتیک فلسفی دانشی درجه دو است و بحثهای فلسفیای که میکند ناظر بر خود فهم است و البته این دانش درجه دو نتایج و پیامدهایی در دانش سطح یک تفسیر هم دارد. | ||
همچنین | همچنین میتوان گفت هرمنوتیک فلسفی بیشتر جنبه سلبی دارد و با آن بیشتر میتوان، به عنوان مثال فهمهای گذشتگان را نفی کرد، اما در مقام بازسازی و جنبه ایجابی دست مفسر را خالی میگذارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3488825/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D8%AF%D9%88-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 تفاوت دو رویکرد هرمنوتیکی به قرآن]</ref> | ||
== تفاوت هرمنوتیک و تفسیر == | == تفاوت هرمنوتیک و تفسیر == | ||
خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
همچنین باید در نظر داشت که نگرش جامعگرایانه در تفسیر قرآن و کشف شبکه معنایی آیات در گرو بهرهگیری از روشهای سنتی و رهاورد دانشهای نوینی همچون هرمنوتیک است. در دانش هرمنوتیک بیش از همه، دو مقوله دور هرمنوتیکی (به علت نقش آن در فهم متن) و پیشفرضها (به علم ارتباط آن با یکی از طرفهای دور) میتواند در ترسیم شبکه معنایی آیات موثر واقع شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3712507/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%E2%80%8C%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D8%B6%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 تامل در شبکهمعنای قرآن بر مبنای دور هرمنوتیک و جایگاه پیشفرضها | همچنین باید در نظر داشت که نگرش جامعگرایانه در تفسیر قرآن و کشف شبکه معنایی آیات در گرو بهرهگیری از روشهای سنتی و رهاورد دانشهای نوینی همچون هرمنوتیک است. در دانش هرمنوتیک بیش از همه، دو مقوله دور هرمنوتیکی (به علت نقش آن در فهم متن) و پیشفرضها (به علم ارتباط آن با یکی از طرفهای دور) میتواند در ترسیم شبکه معنایی آیات موثر واقع شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3712507/%D8%AA%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8%DA%A9%D9%87%E2%80%8C%D9%85%D8%B9%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D8%B1-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%E2%80%8C%D9%81%D8%B1%D8%B6%E2%80%8C%D9%87%D8%A7 تامل در شبکهمعنای قرآن بر مبنای دور هرمنوتیک و جایگاه پیشفرضها | ||
]</ref> | ]</ref> | ||
گفته شد که هرمنوتیک فلسفی جایی در تفسیر قرآن ندارد. باید مد نظر داشت که اختلاف مفسران قرآن را نمیتوان موید هرمنوتیک فلسفی دانست؛ زیرا این | گفته شد که هرمنوتیک فلسفی جایی در تفسیر قرآن ندارد. باید مد نظر داشت که اختلاف مفسران قرآن را نمیتوان موید هرمنوتیک فلسفی دانست؛ زیرا این اختلافها در جایی مطرح میشوند که پای ظواهر، محکمات و متشابهات در میان است نه نص قرآن کریم.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3557259/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D9%81%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%AC%DB%8C%D9%87-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF اختلاف رای مفسران قرآن هرمنوتیک فلسفی را توجیه نمیکند]</ref> | ||
== نقدها به هرمنوتیک در عرصه مباحث دینی == | == نقدها به هرمنوتیک در عرصه مباحث دینی == | ||
درباره مهمترین نقدها به هرمنوتیک در عرصه مباحث دینی باید گفت بسیاری رویکرد هرمنوتیکی را تقویت تفسیر به رأی و برخی نتیجه آن را نسبیگرایی و تکثرگرایی دینی میدانند. برخی میگویند هرمنوتیک در عرصه هنر خوب است اما به کار تفسیر متن مقدس نمیآید و برخی نیز معتقدند اساساً ما مکلفیم تا آنچه را حجت میدانیم بفهمیم و عمل کنیم و نه الزاماً حقیقتی که هرمنوتیک به دنبال یافتن یا ساختن آن است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4048435/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF هرمنوتیک چگونه با تفسیر قرآن ارتباط برقرار میکند؟]</ref> | درباره مهمترین نقدها به هرمنوتیک در عرصه مباحث دینی باید گفت بسیاری رویکرد هرمنوتیکی را تقویت تفسیر به رأی و برخی نتیجه آن را نسبیگرایی و تکثرگرایی دینی میدانند. برخی میگویند هرمنوتیک در عرصه هنر خوب است اما به کار تفسیر متن مقدس نمیآید و برخی نیز معتقدند اساساً ما مکلفیم تا آنچه را حجت میدانیم بفهمیم و عمل کنیم و نه الزاماً حقیقتی که هرمنوتیک به دنبال یافتن یا ساختن آن است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4048435/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7-%D8%A8%D8%B1%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D9%86%D8%AF هرمنوتیک چگونه با تفسیر قرآن ارتباط برقرار میکند؟]</ref> | ||
نقد دیگری که بیان | نقد دیگری که بیان میشود این است که هرمنوتیک فلسفی به خوبی در دانشگاهها مورد توجه هست و دانشجویان با آن آشنا هستند ولی با نقد این دیدگاهها که در خود غرب به خوبی نقد شده آشنا نیستند. به عنوان مثال هرش به عنوان یکی از منتقدان هرمنوتیک فلسفی تمام تلاشش بر این است است که معنا را با آگاهی ارتباط دهد. وی معتقد است که متن دارای معناست و در ورای الفاظ، یک آگاهی وجود دارد و آن آگاهی، آگاهی مؤلف است نه مفسر؛ بنابراین معنا ارتباط وثیقی با قصد مولف دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3677165/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D9%82%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B2-%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7-%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF دانشجویان در کنار آشنایی با هرمنوتیک فلسفی با نقدهای آن نیز آشنا شوند | ||
]</ref> | ]</ref> | ||