ویراستار
۸٬۲۲۸
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
<div style="text-align:justify"> | |||
'''تفسیر اجتماعی قرآن'''؛ یکی ازگرایشهای مهم و اثرگذار تفسیر قرآن کریم در دورۀ معاصر است. این رویکرد را در طبقهبندی انواع تفاسیر، ذیل تفسیر موضوعی قرار میدهند و تفسیر موضوعی مبتنی بر موضوع خاص و کوشش بشری در فهم روشمند قرآن کریم است. ضمن اینکه این روش تفسیری ذیل جامعهشناسی قرار میگیرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4118338/%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . 3-4-بنابر تفسیر اجتماعی، قرآن تاریخمند نیست]</ref> نقطۀ تمرکز این اندیشه و گرایش، تحول اندیشۀ مفسران از دیدگاه فردی و اخروی به دیدگاه اجتماعی است. بر این اساس، آنان در پی ارائۀ راه حل مشکلات مادی و معنوی جامعۀ از تفسیر قرآن هستند. در این گرایش، تفسیرهایی به وجود آمدهاند که راه و رسم زیستن حیات معنوی را در ابعاد مختلف اجتماعی نشان دادهاند و در تکاپوی طرح پرسشها و شبههها و پاسخهایی بودهاند که این کتاب را مبنای تدوین قوانین و اصول حاکم بر جامعۀ قرار میدهد.<ref>. المفسرون حیاتهم و منهجهم، ص ۱۴۳.</ref> در رویکرد اجتماعی، همه آیات قرآن کریم حتی آیاتی که مرتبط با فرد هستند به یک معنا با مباحث اجتماعی پیوند دارند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041663/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF . 3-17-تفسیر اجتماعی و تلاشهای تدبری چه اشتراکاتی دارند؟]</ref> گرایش یا رویکرد تفسیر اجتماعی به حق مهمترین تحول در تاریخ تفسیر قرآن کریم است و در طی ۱۵ سده که از نزول قرآن میگذرد هرگز تفسیر با چنین تحولی مواجه نبوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041619/%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C%C2%A0%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D8%B5%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . 3-6-سیدجمالالدین اسدآبادی؛ بنیانگذار تفسیر عصری اجتماعی قرآن]</ref> محمد عبده، اين رویکرد را مقصود اصلی قرآن میدانست و مباحث ديگر را تابع آن و يا ابزارهای تحصيل اين هدايت و سعادت میشمرد.<ref>. المنار، ج،۱ ص۱۷-۱۸.</ref> | '''تفسیر اجتماعی قرآن'''؛ یکی ازگرایشهای مهم و اثرگذار تفسیر قرآن کریم در دورۀ معاصر است. این رویکرد را در طبقهبندی انواع تفاسیر، ذیل تفسیر موضوعی قرار میدهند و تفسیر موضوعی مبتنی بر موضوع خاص و کوشش بشری در فهم روشمند قرآن کریم است. ضمن اینکه این روش تفسیری ذیل جامعهشناسی قرار میگیرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4118338/%D8%A8%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D9%85%D9%86%D8%AF-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . 3-4-بنابر تفسیر اجتماعی، قرآن تاریخمند نیست]</ref> نقطۀ تمرکز این اندیشه و گرایش، تحول اندیشۀ مفسران از دیدگاه فردی و اخروی به دیدگاه اجتماعی است. بر این اساس، آنان در پی ارائۀ راه حل مشکلات مادی و معنوی جامعۀ از تفسیر قرآن هستند. در این گرایش، تفسیرهایی به وجود آمدهاند که راه و رسم زیستن حیات معنوی را در ابعاد مختلف اجتماعی نشان دادهاند و در تکاپوی طرح پرسشها و شبههها و پاسخهایی بودهاند که این کتاب را مبنای تدوین قوانین و اصول حاکم بر جامعۀ قرار میدهد.<ref>. المفسرون حیاتهم و منهجهم، ص ۱۴۳.</ref> در رویکرد اجتماعی، همه آیات قرآن کریم حتی آیاتی که مرتبط با فرد هستند به یک معنا با مباحث اجتماعی پیوند دارند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041663/%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%AF%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF . 3-17-تفسیر اجتماعی و تلاشهای تدبری چه اشتراکاتی دارند؟]</ref> گرایش یا رویکرد تفسیر اجتماعی به حق مهمترین تحول در تاریخ تفسیر قرآن کریم است و در طی ۱۵ سده که از نزول قرآن میگذرد هرگز تفسیر با چنین تحولی مواجه نبوده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4041619/%D8%B3%DB%8C%D8%AF%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%AF%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AF%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C%C2%A0%D8%A8%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D8%B5%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86 . 3-6-سیدجمالالدین اسدآبادی؛ بنیانگذار تفسیر عصری اجتماعی قرآن]</ref> محمد عبده، اين رویکرد را مقصود اصلی قرآن میدانست و مباحث ديگر را تابع آن و يا ابزارهای تحصيل اين هدايت و سعادت میشمرد.<ref>. المنار، ج،۱ ص۱۷-۱۸.</ref> | ||
خط ۱۱۱: | خط ۱۱۲: | ||
== پاورقی ها == | == پاورقی ها == | ||
</div> |