ویراستار
۲٬۴۴۵
ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
<div style="text-align:justify"> | |||
تفسیر علمی قرآن کریم<ref>ارجاعات این مقاله به ماهنامۀ رایحه، سال پنجم شماره شصت و نهم، بهمن ماه 1388 که به موضوع تفسیر علمی قرآن کریم اختصاص دارد، است.</ref>؛ تفسیر قرآن بر اساس علوم تجربی. عدهای سده چهارم را ابتدای شکلگیری تفسیر علمی، برمیشمارند، برخی نیز این روش تفسیری را مربوط به دوره جدید و متأخر میدانند و تحولات شگرف علوم تجربی و کشف بسیاری از اسرار طبیعی در قرن چهاردهم را از عوامل شکلگیری این نوع از مطالعه و پژوهش برای مفسران قرآن میدانند. استخراج علوم، تطبيق علوم بر آیات و استخدام علوم در فهم قرآن، سه روش و رویکرد در تفسیر علمی به شمار میروند که از این میان، استخدام علوم قطعی تجربی در فهم قرآن، صحیح و دو روش دیگر چون منتهی به تفسیر به رأی میشوند، ناصحیح هستند. برخی از دلایل امکان و ضرورت تفسیر علمی قرآن عبارتند از: جامعیت قرآن در علوم و حکمتها، مراجعه نو به آیات و تفسیر قرآن در جهت تمدنسازی و تولید علم و جلوگیری از انحطاط فکری و تمدنی مسلمین. از آسیبهای تفسیر علمی میتوان به مواردی همچون دور شدن از هدف اصلی قرآن، وهم تعارض قرآن با علوم، تفسیر به رأی و تأویل غیر جایز اشاره کرد. | تفسیر علمی قرآن کریم<ref>ارجاعات این مقاله به ماهنامۀ رایحه، سال پنجم شماره شصت و نهم، بهمن ماه 1388 که به موضوع تفسیر علمی قرآن کریم اختصاص دارد، است.</ref>؛ تفسیر قرآن بر اساس علوم تجربی. عدهای سده چهارم را ابتدای شکلگیری تفسیر علمی، برمیشمارند، برخی نیز این روش تفسیری را مربوط به دوره جدید و متأخر میدانند و تحولات شگرف علوم تجربی و کشف بسیاری از اسرار طبیعی در قرن چهاردهم را از عوامل شکلگیری این نوع از مطالعه و پژوهش برای مفسران قرآن میدانند. استخراج علوم، تطبيق علوم بر آیات و استخدام علوم در فهم قرآن، سه روش و رویکرد در تفسیر علمی به شمار میروند که از این میان، استخدام علوم قطعی تجربی در فهم قرآن، صحیح و دو روش دیگر چون منتهی به تفسیر به رأی میشوند، ناصحیح هستند. برخی از دلایل امکان و ضرورت تفسیر علمی قرآن عبارتند از: جامعیت قرآن در علوم و حکمتها، مراجعه نو به آیات و تفسیر قرآن در جهت تمدنسازی و تولید علم و جلوگیری از انحطاط فکری و تمدنی مسلمین. از آسیبهای تفسیر علمی میتوان به مواردی همچون دور شدن از هدف اصلی قرآن، وهم تعارض قرآن با علوم، تفسیر به رأی و تأویل غیر جایز اشاره کرد. | ||
خط ۵۹: | خط ۶۰: | ||
== پاورقی ها == | == پاورقی ها == | ||
<references /> | <references /> | ||
</div> |