دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' های ' به 'های ') برچسبها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
قرائت؛ به دانشی گفته میشودکه در آن چگونگی تلفظ صحیح کلمات قرآن کریم بیان شده است. تلفظ کلمات قرآن به صورت توقیفی است؛ یعنی انسانها دخالتی در تلفظ و چگونگی خواندن قرآن ندارند و این قرائت از خداوند به شخص پیامبر اسلام رسیده و سپس، به صورت متواتر به دست نسلهای بعد رسیده است. نمونهای از قرائت صحیح و متواتر، قرائت حفص از عاصم است. در مقابل، برخی قرائتها، غیرمتواتر و از درجه اعتبار ساقط هستند؛ زیرا در اثر اختلاف قاریان پدید آمدهاند. | قرائت؛ به دانشی گفته میشودکه در آن چگونگی تلفظ صحیح کلمات قرآن کریم بیان شده است. تلفظ کلمات قرآن به صورت توقیفی است؛ یعنی انسانها دخالتی در تلفظ و چگونگی خواندن قرآن ندارند و این قرائت از خداوند به شخص پیامبر اسلام رسیده و سپس، به صورت متواتر به دست نسلهای بعد رسیده است. نمونهای از قرائت صحیح و متواتر، قرائت حفص از عاصم است. در مقابل، برخی قرائتها، غیرمتواتر و از درجه اعتبار ساقط هستند؛ زیرا در اثر اختلاف قاریان پدید آمدهاند. قرائتهای سبعه نمونه ای از قرائتهای غیرمتواتر هستند؛ زیرا قاریان سبعه، قرنها از زمان پیامبر(ص) فاصله دارند. | ||
== قرائت در اصطلاح == | == قرائت در اصطلاح == | ||
قرائت یکی از | قرائت یکی از شاخههای علوم قرآنی است که شیوه و اصول خواندن کلمات قرآن را بیان می-کند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/1778202/%D8%A7%D8%B5%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%AD%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%B7-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%8A%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DB%8C-%D9%86%D9%85%D8%A7%D9%8A%D8%B4-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF . اصطلاحنامه علوم قرآن، تمام مطالب مرتبط با اين علم را به صورت درختی نمايش میدهد]</ref><ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86 . ویکی پدیا.]</ref> شیوه خواندن کلمات قرآن بر دو نوع است. نوعی از قرائت، توقیفی است؛ یعنی قرائتی که با خوانش پیامبر(ص) از قرآن هماهنگ است و به صورت متواتر نقل شده است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4018624/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%84%D9%87%D8%AC%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA .در کرسی اختلاف قرائات قرآن مطرح شد؛ جواهری: شهرتطلبی علت اختلاف قرائات است/ ناقدان: تفاوت لهجه مهمترین عامل است]</ref> این نوع قرائت نشان میدهد که قرآن دچار تحریف و تغییر نشده است و کلام خدا از اختلافات قُرائی مصون مانده است.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86 . ویکی پدیا.]</ref> نوعی دیگر از قرائت، اجتهادی و غیرمتواتر است که در اثر اختلاف قاریان شکل گرفته است.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4018624/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D8%AA%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%81-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA-%D9%84%D9%87%D8%AC%D9%87-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%A7%D8%B3%D8%AA . در کرسی اختلاف قرائات قرآن مطرح شد؛ جواهری: شهرتطلبی علت اختلاف قرائات است/ ناقدان: تفاوت لهجه مهمترین عامل است]</ref> | ||
== اعتبار قرائت توقیفی == | == اعتبار قرائت توقیفی == |