پرش به محتوا

عالم ذر: تفاوت میان نسخه‌ها

۲ بایت اضافه‌شده ،  ‏۲۵ آوریل ۲۰۲۳
جز
جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها '
جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات')
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
جز (جایگزینی متن - ' ها ' به '‌ها ')
خط ۹: خط ۹:


==== حقیقت عالم ذر ====
==== حقیقت عالم ذر ====
از بررسی آیات و روایات پیرامون حقیقت عالم ذر چنین به دست می‌آید که تمامی انسان‌ها قبل از آمدن به دنیا در عالمی دیگر حضور داشته اند؛ به این صورت که پس از خلقت آدم تمامی فرزندانش از پشت او بیرون آمده و یکجا جمع شدند. سپس روح به این بدن ها تعلق گرفت و خداوند پس از اعطای معرفت به این ذرات از آنان پیمانی دال بر ربوبیت حق‌تعالی اخذ نمود. همه این اتفاقات را بشر نه با علم حصولی، بلکه با یافت وجدانی و مشاهده حضوری دریافتند<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3974853/ادله-عقلی-در-نفی-خلقت-ارواح-پیش-از-ابدان-قطعی-نیست<nowiki> ادله عقلی در نفی خلقت ارواح پیش از ابدان قطعی نیست ]</nowiki></ref> مواردی که به عنوان محتوای این پیمان ذکر شده عبارتند از: 1. پیمان بر دین حنیف و فطرت:<ref>بحارالانوار، ج۳؛ ص۲۷۶. فطرت، ص.۲۷</ref> در برخی از روایات اسلامی، این پیمان را به فطرت مربوط می‌دانند و مرتبط بودن این پیمان با فطرت را یکی از پایه‌های این پیمان قلمداد می‌کنند.<ref>بحارالانوار، ج۳؛ ص۲۷۶.</ref> 2.توحید و ربوبیت خدا: «أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَکَ آباؤُنا»<ref>اعراف / ۱۷۲.</ref> / «ألَسْتُ بِرَبِّکُمْ»<ref>همان</ref> 3. رسالت پیامبر(ص)و ولایت اهل بیت(ع)<ref>الکافی، ج۱؛ ص۱۳۳ و ۴۱۲. تفسیر قمی ، ج۱؛ ص۲۴۶-۲۴۷. البرهان، ج۳؛ ص۲۳۸ ـ ۲۳۹. جهت مطالعة بیشتر ر. ک: التبیان فی تفسیر القرآن، ج۵؛ ص۲۶ـ ۳0، روض الجنان و روح الجنان، ج۹؛ ص۵ـ10، منشور جاوید، ج۲؛ ص۶۱ ـ ۸۲.</ref> 4. میثاق پیامبران اولوالعزم برای یاری کردن حضرت مهدی(عج)<ref>الکافی، ج۲؛ ص۱۲، علل صدوق، ص۱۲۹، بصائر، ج۱؛ ص۸۳ و ۸۶ .</ref>  
از بررسی آیات و روایات پیرامون حقیقت عالم ذر چنین به دست می‌آید که تمامی انسان‌ها قبل از آمدن به دنیا در عالمی دیگر حضور داشته اند؛ به این صورت که پس از خلقت آدم تمامی فرزندانش از پشت او بیرون آمده و یکجا جمع شدند. سپس روح به این بدن‌ها تعلق گرفت و خداوند پس از اعطای معرفت به این ذرات از آنان پیمانی دال بر ربوبیت حق‌تعالی اخذ نمود. همه این اتفاقات را بشر نه با علم حصولی، بلکه با یافت وجدانی و مشاهده حضوری دریافتند<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3974853/ادله-عقلی-در-نفی-خلقت-ارواح-پیش-از-ابدان-قطعی-نیست<nowiki> ادله عقلی در نفی خلقت ارواح پیش از ابدان قطعی نیست ]</nowiki></ref> مواردی که به عنوان محتوای این پیمان ذکر شده عبارتند از: 1. پیمان بر دین حنیف و فطرت:<ref>بحارالانوار، ج۳؛ ص۲۷۶. فطرت، ص.۲۷</ref> در برخی از روایات اسلامی، این پیمان را به فطرت مربوط می‌دانند و مرتبط بودن این پیمان با فطرت را یکی از پایه‌های این پیمان قلمداد می‌کنند.<ref>بحارالانوار، ج۳؛ ص۲۷۶.</ref> 2.توحید و ربوبیت خدا: «أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَکَ آباؤُنا»<ref>اعراف / ۱۷۲.</ref> / «ألَسْتُ بِرَبِّکُمْ»<ref>همان</ref> 3. رسالت پیامبر(ص)و ولایت اهل بیت(ع)<ref>الکافی، ج۱؛ ص۱۳۳ و ۴۱۲. تفسیر قمی ، ج۱؛ ص۲۴۶-۲۴۷. البرهان، ج۳؛ ص۲۳۸ ـ ۲۳۹. جهت مطالعة بیشتر ر. ک: التبیان فی تفسیر القرآن، ج۵؛ ص۲۶ـ ۳0، روض الجنان و روح الجنان، ج۹؛ ص۵ـ10، منشور جاوید، ج۲؛ ص۶۱ ـ ۸۲.</ref> 4. میثاق پیامبران اولوالعزم برای یاری کردن حضرت مهدی(عج)<ref>الکافی، ج۲؛ ص۱۲، علل صدوق، ص۱۲۹، بصائر، ج۱؛ ص۸۳ و ۸۶ .</ref>  


== تبیین کیفیت پیمان عالم ذر ==
== تبیین کیفیت پیمان عالم ذر ==
۴٬۸۳۱

ویرایش