ویراستار
۸٬۱۸۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقی ها' به 'ارجاعات') |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
چند | '''چند همسری'''؛ ازدواج مرد با چند زن. چند همسری به حالتی گفته میشود که مرد یا زن چند همسر اختیار میکند. در اسلام و یهود اختیار چند زن به عنوان همسر برای مردان جایز است. آیه سوم سوره نساء دلالت بر جواز این امر در اسلام دارد. هر چند این حکم در اسلام وجود دارد اما برخی اندیشمندان معتقدند که اصل در اسلام، تک همسری است و تعدد زوجات در شرایط خاصی اجازه داده شده است. برخی علت جواز این مسئله در اسلام را افزون بودن تعداد زنان نسبت به مردان دانستهاند. یکی از اشکالات اصلی پیرامون مطالعات و بحثهای چند همسری نگاههای تک بعدی به این مسئله است. | ||
== تعریف == | == تعریف == | ||
خط ۱۲: | خط ۱۲: | ||
== اصل تک همسری در اسلام == | == اصل تک همسری در اسلام == | ||
درباره برتری تک همسری یا چند همسری بین فقها اختلاف است. شیخ طوسی یر اصل تکهمسری ادعای اجماع فرموده و چنین گفته است: «و الاستحباب ان لا یزید علی من یعلم ان لا یقوم بها و قال جمیع الفقهاء: المستحب الاقتصار علی واحدة» و بعد میفرماید: «دلیلنا ان ما ذکرناه مجمع علیه و الزیادة و النقصان عنه يحتاج الی دليل». <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3855476/%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AA%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA اصل در اسلام تکهمسری است | درباره برتری تک همسری یا چند همسری بین فقها اختلاف است. شیخ طوسی یر اصل تکهمسری ادعای اجماع فرموده و چنین گفته است: «و الاستحباب ان لا یزید علی من یعلم ان لا یقوم بها و قال جمیع الفقهاء: المستحب الاقتصار علی واحدة» و بعد میفرماید: «دلیلنا ان ما ذکرناه مجمع علیه و الزیادة و النقصان عنه يحتاج الی دليل». <ref>[https://iqna.ir/fa/news/3855476/%D8%A7%D8%B5%D9%84-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AA%DA%A9%E2%80%8C%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA اصل در اسلام تکهمسری است] </ref> | ||
]</ref> | |||
از سوی دیگر سیدکاظم یزدی، صاحب عروة، چندهمسری را مستحب میداند و کسانی که بر عروة حاشیه زدهاند هم عمدتاً تعریضی به آن نزدهاند که به معنای موافقت است. | از سوی دیگر سیدکاظم یزدی، صاحب عروة، چندهمسری را مستحب میداند و کسانی که بر عروة حاشیه زدهاند هم عمدتاً تعریضی به آن نزدهاند که به معنای موافقت است. | ||
کسانی که چند همسری را مستحب میدانند به بحث فرزندآوری استدلال کرده و گفتهاند که چون فرزندآوری در اسلام مستحب است، پس تعدد زوجات هم استحباب دارد. دلیل دیگری که بر استحباب بیان کردهاند این است که چون ازدواج مستحب است، پس تعدد آن هم استحباب دارد. | کسانی که چند همسری را مستحب میدانند به بحث فرزندآوری استدلال کرده و گفتهاند که چون فرزندآوری در اسلام مستحب است، پس تعدد زوجات هم استحباب دارد. دلیل دیگری که بر استحباب بیان کردهاند این است که چون ازدواج مستحب است، پس تعدد آن هم استحباب دارد. | ||
خط ۱۹: | خط ۱۸: | ||
== علت جواز چند همسری در اسلام == | == علت جواز چند همسری در اسلام == | ||
نگاه به پیشینه تاریخی چند همسری، در یافتن علت جواز آن در اسلام راهگشاست. قبل از اسلام یکی از معضلات این بود که از زنان استفاده بی رویه میکردند؛ فراتر از بحث چندهمسری، بحث حرمسراها و لذتجوییهای بیضابطه در کار بود و نسبت به تعداد همسرانشان تفاخر میکردند. اسلام با توجه به این رویه آن را محدود به تعداد معینی کرد و برای آن قانون وضع کرد و شرط عدالت را گذاشت و گفت در صورت عدم عدالت به یکی بسنده شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3856054/%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%AD%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF چندهمسری؛ منوی باز برای تنوعطلبی سودجویان/ تجرد قطعی راهحل خود را دارد | نگاه به پیشینه تاریخی چند همسری، در یافتن علت جواز آن در اسلام راهگشاست. قبل از اسلام یکی از معضلات این بود که از زنان استفاده بی رویه میکردند؛ فراتر از بحث چندهمسری، بحث حرمسراها و لذتجوییهای بیضابطه در کار بود و نسبت به تعداد همسرانشان تفاخر میکردند. اسلام با توجه به این رویه آن را محدود به تعداد معینی کرد و برای آن قانون وضع کرد و شرط عدالت را گذاشت و گفت در صورت عدم عدالت به یکی بسنده شود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3856054/%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D9%86%D9%88%D8%B9%E2%80%8C%D8%B7%D9%84%D8%A8%DB%8C-%D8%B3%D9%88%D8%AF%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%AF-%D9%82%D8%B7%D8%B9%DB%8C-%D8%B1%D8%A7%D9%87%E2%80%8C%D8%AD%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF چندهمسری؛ منوی باز برای تنوعطلبی سودجویان/ تجرد قطعی راهحل خود را دارد] </ref> | ||
]</ref> | |||
برای جواز چند همسری علل دیگری نیز شمردهاند؛ از جمله محدود بودن دوره فرزندزایی زن. فرزند برای عرب در آن دوران مهم بوده است زیرا موجب ایجاد منافع اقتصادی زیادی برای مرد در نظامهای قبیلگی میشد. | برای جواز چند همسری علل دیگری نیز شمردهاند؛ از جمله محدود بودن دوره فرزندزایی زن. فرزند برای عرب در آن دوران مهم بوده است زیرا موجب ایجاد منافع اقتصادی زیادی برای مرد در نظامهای قبیلگی میشد. | ||
خط ۲۹: | خط ۲۷: | ||
== شرط عدالت در چند همسری == | == شرط عدالت در چند همسری == | ||
یکی از شرایط چند همسری در اسلام عدالت است. رجوع به آیات و روایات معنای عدالت در این زمینه را روشن میکند. علاوه بر آیه سوم سوره نساء آیه 129 این سوره نیز از مسئله عدالت سخن گفته است: «وَ لَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَينْ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ و شما هرگز نمىتوانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند [بر عدالت] حريص باشيد! پس به يك طرف يكسره تمايل نورزيد تا آن [زن ديگر] را سرگشته [بلا تكليف] رها كنيد. و اگر سازش نماييد و پرهيزگارى كنيد، يقيناً خدا آمرزنده مهربان است». | یکی از شرایط چند همسری در اسلام عدالت است. رجوع به آیات و روایات معنای عدالت در این زمینه را روشن میکند. علاوه بر آیه سوم سوره نساء آیه 129 این سوره نیز از مسئله عدالت سخن گفته است: «وَ لَن تَسْتَطِيعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَينْ النِّسَاءِ وَ لَوْ حَرَصْتُمْ فَلَا تَمِيلُواْ كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ وَ إِن تُصْلِحُواْ وَ تَتَّقُواْ فَإِنَّ اللَّهَ كاَنَ غَفُورًا رَّحِيمًا؛ و شما هرگز نمىتوانيد ميان زنان عدالت كنيد هر چند [بر عدالت] حريص باشيد! پس به يك طرف يكسره تمايل نورزيد تا آن [زن ديگر] را سرگشته [بلا تكليف] رها كنيد. و اگر سازش نماييد و پرهيزگارى كنيد، يقيناً خدا آمرزنده مهربان است». | ||
در روایت آمده است زمانی که از امام صادق (ع) درباره مقصود عدالت در آیات ۳ و ۱۲۹ سوره نساء سوال شد، ایشان فرمودند: «منظور از عدالت در آيه سوم سوره نساء، عدالت در نفقه، رعايت حقوق همسری، طرز رفتار و كردار است و اما منظور از عدالت در آيه ۱۲۹ سوره نساء كه امری محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبی است».<ref>[https://qom.iqna.ir/fa/news/3856799/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 «چند همسری»؛ مسئلهای برای دو قطبی کردن | در روایت آمده است زمانی که از امام صادق (ع) درباره مقصود عدالت در آیات ۳ و ۱۲۹ سوره نساء سوال شد، ایشان فرمودند: «منظور از عدالت در آيه سوم سوره نساء، عدالت در نفقه، رعايت حقوق همسری، طرز رفتار و كردار است و اما منظور از عدالت در آيه ۱۲۹ سوره نساء كه امری محال شمرده شده، عدالت در تمايلات قلبی است».<ref>[[https://qom.iqna.ir/fa/news/3856799/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%88-%D9%82%D8%B7%D8%A8%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%86-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87 «چند همسری»؛ مسئلهای برای دو قطبی کردن جامعه↵مقصود از « عدالت» در بین همسران چیست؟ / حکمت تعدد زوجات پیامبر(ص)] </ref> | ||
شهید مطهری درباره برقراری شرط عدالت در چند همسری نکته قابل توجهی را بیان میکند. وی میگوید: «انصاف باید داد، افرادی که شرایط اسلامی را در تعدد زوجات کاملاً رعایت میکنند بسیار کماند. در فقه اسلامی میگویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را میبینید که میپرسند: میترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ میترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ طبق دستور شرع چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر(عمرتان) از یک نفر شنیدهاید که بگوید: میخواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ بسیاری از مردان با علم و تصمیم به اینکه عدالت را در رفتار رعایت نکنند، زنان متعدد میگیرند و این کار را به نام اسلام و با سرپوش اسلامی انجام میدهند».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3823180/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C چند نکته درباره عادیسازی مسئله چندهمسری]</ref> | شهید مطهری درباره برقراری شرط عدالت در چند همسری نکته قابل توجهی را بیان میکند. وی میگوید: «انصاف باید داد، افرادی که شرایط اسلامی را در تعدد زوجات کاملاً رعایت میکنند بسیار کماند. در فقه اسلامی میگویند: «اگر بیم داری که استعمال آب برای بدنت زیان دارد وضو نگیر»، «اگر بیم داری که روزه برایت زیان دارد روزه نگیر». این دو دستور در فقه اسلامی رسیده است. شما افراد بسیاری را میبینید که میپرسند: میترسم آب برایم زیان داشته باشد، وضو بگیرم یا نگیرم؟ میترسم روزه برایم ضرر داشته باشد، روزه بگیرم یا نگیرم؟ طبق دستور شرع چنین اشخاصی نباید وضو بسازند و نباید روزه بگیرند. نصّ قرآن کریم است که «اگر بیم دارید که نتوانید میان زنان خود به عدالت رفتار کنید، یک زن بیشتر نگیرید». با این حال آیا شما در عمر(عمرتان) از یک نفر شنیدهاید که بگوید: میخواهم زن دوم بگیرم اما بیم دارم که رعایت عدالت و مساوات میان آنها نکنم، بگیرم یا نگیرم؟ بسیاری از مردان با علم و تصمیم به اینکه عدالت را در رفتار رعایت نکنند، زنان متعدد میگیرند و این کار را به نام اسلام و با سرپوش اسلامی انجام میدهند».<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3823180/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%86%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B9%D8%A7%D8%AF%DB%8C%E2%80%8C%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C چند نکته درباره عادیسازی مسئله چندهمسری]</ref> | ||
خط ۳۷: | خط ۳۴: | ||
کارشناسان، خدشه دار شدن کرامت زنان، سلب اعتماد به نفس زنان<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3859553/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A7%D8%B3%D8%AA چند همسری با تحکیم خانواده در تعارض است]</ref> و سست شدن بنیاد خانواده را از عوارض چند همسری در جامعه می-دانند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3600040/%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DB%8C%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87 آسیبهای ترویج «چند همسری» با نگاه یکجانبهگرایانه]</ref> | کارشناسان، خدشه دار شدن کرامت زنان، سلب اعتماد به نفس زنان<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3859553/%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AD%DA%A9%DB%8C%D9%85-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D8%B1%D8%B6-%D8%A7%D8%B3%D8%AA چند همسری با تحکیم خانواده در تعارض است]</ref> و سست شدن بنیاد خانواده را از عوارض چند همسری در جامعه می-دانند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3600040/%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A8%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DB%8C%DA%A9%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87 آسیبهای ترویج «چند همسری» با نگاه یکجانبهگرایانه]</ref> | ||
اشکال اصلی مطالعات چند همسری | اشکال اصلی مطالعات چند همسری | ||
بسیاری اوقات بحثهای پیرامون چد همسری به جدال میانجامند. علت آن را میتوان عدم تحلیل چند بعدی این مسئله دانست. برای چنین پدیدههایی عمدتا پنج رویکرد تحلیلی وجود دارد: تحلیل انسانشناختی ـ زیستنی؛ تحلیل تاریخی ـ تطبیقی؛ تحلیل تطبیقی ـ اجتماعی؛ تحلیل جامعهشناختی ـ فرهنگی و تحلیل فقهی ـ حقوقی. پاسخ پرسشهایی که پژوهشگران و سیاستگذاران درباره انگارههایی همچون چند همسری دارند بدون توجه به همه ابعاد و گونههای تحلیل درباره این انگارهها امکان پذیر نخواهد بود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4074879/%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%A7-%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 از حجاب تا چندهمسری؛ در جستوجوی پایانی برای جدالهای بیپایان | بسیاری اوقات بحثهای پیرامون چد همسری به جدال میانجامند. علت آن را میتوان عدم تحلیل چند بعدی این مسئله دانست. برای چنین پدیدههایی عمدتا پنج رویکرد تحلیلی وجود دارد: تحلیل انسانشناختی ـ زیستنی؛ تحلیل تاریخی ـ تطبیقی؛ تحلیل تطبیقی ـ اجتماعی؛ تحلیل جامعهشناختی ـ فرهنگی و تحلیل فقهی ـ حقوقی. پاسخ پرسشهایی که پژوهشگران و سیاستگذاران درباره انگارههایی همچون چند همسری دارند بدون توجه به همه ابعاد و گونههای تحلیل درباره این انگارهها امکان پذیر نخواهد بود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4074879/%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AA%D8%A7-%DA%86%D9%86%D8%AF%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%D8%AC%D9%88%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%84%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D9%86 از حجاب تا چندهمسری؛ در جستوجوی پایانی برای جدالهای بیپایان]</ref> | ||
]</ref> | |||
== منابع == | == منابع == | ||
خط ۴۶: | خط ۴۲: | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == | ||
[[رده:احکام و قرآن]] | |||
[[رده:حقوق و قرآن]] |