دیوانسالاران، مدیران، ویراستار
۴٬۸۳۱
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' ها ' به 'ها ') |
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می') |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
== چیستی فلسفه اسلامی == | == چیستی فلسفه اسلامی == | ||
فلسفه اسلامی شاخه ای از علوم اسلامی است¬که به تفسیر مسائل متافیزیک اسلامی<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . ویکی پدیا.]</ref> با روش عقلی و برهانی | فلسفه اسلامی شاخه ای از علوم اسلامی است¬که به تفسیر مسائل متافیزیک اسلامی<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . ویکی پدیا.]</ref> با روش عقلی و برهانی میپردازد. مسائل متافیزیک درباره مسائل کلی هستی مانند وجود و ماهیت و علیت و در مورد معرفت، نفس، خدا و دین بحث میکنند.<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . ویکی شیعه.]</ref> فلسفه اسلامی متولی تبیین منطقی و عقلی جهان، انسان و خدا است¬که هم در بخش نظری و هم عملی فعالیت دارد. در بخش نظری، تبیین نظام شناخت شناسی و هستی شناسی توحیدی و در بخش عملی تبیین نظام تدبیر زندگی فرد و جامعه را برعهده دارد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3729301/%D8%B4%DA%A9%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AA-%D8%AE%D8%AF%D8%A7%DA%AF%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%B3%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%88%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D9%86-%D8%A7%D9%86%D8%AD%D8%B7%D8%A7%D8%B7-%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . شکاکیت، خداگریزی و اومانیسم الحادی؛ دستاورد فلسفه مدرن/ انحطاط تمدن با دوری از مبانی فلسفه اسلامی]</ref> | ||
== تاریخچه فلسفه اسلامی == | == تاریخچه فلسفه اسلامی == | ||
خط ۱۱: | خط ۱۱: | ||
== تطور مکاتب فلسفه اسلامی == | == تطور مکاتب فلسفه اسلامی == | ||
در تاریخ فلسفه اسلامی، مکاتب تاریخی و جریان¬های مؤثری بوده اند که سبب پیدایش و توسعه فلسفه اسلامی شده-اند. مکتب فلسفی مشاء یکی از مکاتب اولیه و تأثیر گذار در فلسفه اسلامی است. در این روش فقط از استدلال و برهان عقلی و منطقی استفاده میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3729297/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%81%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref> با وجود اینکه ارسطو فیلسوف یونان، بنیانگذار این نوع از فلسفه بوده است؛ اما راه ایشان توسط فیلسوفان مسلمان ادامه پیدا | در تاریخ فلسفه اسلامی، مکاتب تاریخی و جریان¬های مؤثری بوده اند که سبب پیدایش و توسعه فلسفه اسلامی شده-اند. مکتب فلسفی مشاء یکی از مکاتب اولیه و تأثیر گذار در فلسفه اسلامی است. در این روش فقط از استدلال و برهان عقلی و منطقی استفاده میشود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3729297/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%81%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref> با وجود اینکه ارسطو فیلسوف یونان، بنیانگذار این نوع از فلسفه بوده است؛ اما راه ایشان توسط فیلسوفان مسلمان ادامه پیدا میکند و با تغییرات بسیار با نام فلسفه اسلامی جریان پیدا می¬کند. فلسفه اسلامی از زمان فارابی در جهان اسلام مطرح میشود که آثاری را با توجه به آثار باقی مانده از دوران یونان¬ و آثار جدید توانست تولید کند. از دیگر فلاسفه مشائی اسلامی میتوان به ابویوسف کندی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی، میرداماد، ابن رشد، و ابن باجه اشاره کرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3729297/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%81%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref> از میان فیلسوفان مشائی در فلسفه اسلامی، ابن سینا توانست موجبات رشد فلسفه اسلامی را فراهم آورد. پس از ابن سینا نیز شاگردان او فلسفه مشاء را پیش بردند تا این که نوبت به مکاتب عرفانی رسید. در این روش از تهذیب و تصفیه نفس برای «رسیدن به حقیقت» و نه کشف و معرفی حقیقت استفاده میشود. از عارفان میتوان به ابن عربی (بنیانگذار)، بایزید بسطامی، ذوالنون مصری، ابوسعید ابوالخیر، خواجه عبدالله انصاری، ابوالقاسم قشیری اشاره کرد.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . ویکی پدیا]</ref> | ||
مکاتب عرفانی راه خود را ادامه داد تا اینکه مکتب فلسفی اشراق بروز پیدا کرد. شیخ اشراق مبنای جدیدی را در فلسفه مطرح کرد که مبنایش نور و نور الانوار بود. شیخ اشراق خداوند را به عنوان نور الانوار و موجودات مجرد را به عنوان انوار طولی و عرضی مطرح میکند و عالم طبیعت از نظر وی عالم تاریکیها لقب میگیرد. در این روش، از فکر، تهذیب و تصفیه نفس برای مکاشفه استفاده میشود. علاوه بر شهابالدین یحیی سهروردی، قطبالدین شیرازی و شمسالدین شهرزوری هم از جمله فلاسفه اشراقی بودهاند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3729297/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%81%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref> این چند جریان در جهان اسلام ادامه یافتند تا در یک نقطه به یکدیگر رسیدند و جمعاً جریان واحدی را به نام «حکمت متعالیه» به وجود آوردند.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . ویکی پدیا؛ تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref> حکمت متعالیه فلسفه ای است که قرآن، برهان، عرفان و کلام را بر مبنای اصالت وجود قرار می¬دهد. اصالت وجود یکی از برجستگیهای مهم فلسفه صدرایی است که پیشرفت قابل تأملی را در فلسفه اسلامی با نوآوریهایی همانند حرکت جوهری، تجرد خیال و اثبات معاد ایجاد کرد و این فلسفه را نسبت به سایر فلسفههای قبل از خود متمایز و ممتاز نمود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3724496/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8 . تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایدهگرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفههای غرب.]</ref> این مکتب، بیشترین بهرهگیری را در حکمت متعالیه در طرح و تبیین مسائل فلسفی خود از معارف قرآنی داشته است. خود ملاصدرا وارد تفسیر قرآن کریم شد و آثاری همانند شرح اصول کافی، عرشیه مشاعر، مفاتیح، اسفار اربعه و شواهد ربوبیه بر جای گذاشت<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . ویکی شیعه؛ ویکی فقه؛ خدمات متقابل قرآن و فلاسفه مسلمان / مسیر اسلامیسازی علوم از فلسفه میگذرد.]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3921485/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D9%82%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D9%87%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D9%86%D8%B4%D8%AF . فلسفه اسلامی به دلیل پیوند با امر قدسی با نیهیلیزم مواجه نشد.]</ref> پس از ملاصدرا، ملاهادی سبزواری؛ فیلسوف قرن سیزدهم قمری است که فلسفه صدرائی را ادامه داده است. قرن¬های بعد، این فلسفه، تبدیل به فلسفه درسی و متداول حوزههای علمیه شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3724496/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8 . تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایدهگرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفههای غرب.]</ref> سیدمحمدحسین طباطبائی از تأثیرگذارترین عالمان شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در سده ۱۴ش بوده است. بسیاری از مدرسان بعدی فلسفه در حوزه علمیه قم، شاگردان او بودهاند. وی با آثاری نظیر نهایةالحکمه و المیزان، نقطه عطفی برای گسترش حکمت متعالیه در جهان امروز بوده است و با مارکسیسم و فلسفههای تجربی وارد یک دیالوگ شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3762878/%D9%86%D9%88%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B9%D8%B7%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA . نوآوری در گرو گفتوگو با فلسفه غرب است/ علامه طباطبایی نقطه عطفی که تداوم نیافت؛ ثمره مدرنیته رفاه بدون رضایتمندی است/ شباهتهای تکنولوژی غربی به حمله مغولها؛ فلسفه؛ مبنای بینشها و کنشها/ عدم توجه جریان روشنفکری به فلسفه.]</ref> همچنین، شخصیتهایی دیگری همانند امام خمینی(ره)<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3724496/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8 . تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایدهگرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفههای غرب.]</ref> آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی و همنوعانش همگی از ادامه دهندگان راه فلسفه اسلامی محسوب می-شوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3729297/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%81%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3725225/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87 . فلسفه؛ مبنای بینشها و کنشها/ عدم توجه جریان روشنفکری به فلسفه]</ref> | مکاتب عرفانی راه خود را ادامه داد تا اینکه مکتب فلسفی اشراق بروز پیدا کرد. شیخ اشراق مبنای جدیدی را در فلسفه مطرح کرد که مبنایش نور و نور الانوار بود. شیخ اشراق خداوند را به عنوان نور الانوار و موجودات مجرد را به عنوان انوار طولی و عرضی مطرح میکند و عالم طبیعت از نظر وی عالم تاریکیها لقب میگیرد. در این روش، از فکر، تهذیب و تصفیه نفس برای مکاشفه استفاده میشود. علاوه بر شهابالدین یحیی سهروردی، قطبالدین شیرازی و شمسالدین شهرزوری هم از جمله فلاسفه اشراقی بودهاند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3729297/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%81%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref> این چند جریان در جهان اسلام ادامه یافتند تا در یک نقطه به یکدیگر رسیدند و جمعاً جریان واحدی را به نام «حکمت متعالیه» به وجود آوردند.<ref>[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . ویکی پدیا؛ تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref> حکمت متعالیه فلسفه ای است که قرآن، برهان، عرفان و کلام را بر مبنای اصالت وجود قرار می¬دهد. اصالت وجود یکی از برجستگیهای مهم فلسفه صدرایی است که پیشرفت قابل تأملی را در فلسفه اسلامی با نوآوریهایی همانند حرکت جوهری، تجرد خیال و اثبات معاد ایجاد کرد و این فلسفه را نسبت به سایر فلسفههای قبل از خود متمایز و ممتاز نمود.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3724496/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8 . تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایدهگرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفههای غرب.]</ref> این مکتب، بیشترین بهرهگیری را در حکمت متعالیه در طرح و تبیین مسائل فلسفی خود از معارف قرآنی داشته است. خود ملاصدرا وارد تفسیر قرآن کریم شد و آثاری همانند شرح اصول کافی، عرشیه مشاعر، مفاتیح، اسفار اربعه و شواهد ربوبیه بر جای گذاشت<ref>[https://fa.wikishia.net/view/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87_%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C . ویکی شیعه؛ ویکی فقه؛ خدمات متقابل قرآن و فلاسفه مسلمان / مسیر اسلامیسازی علوم از فلسفه میگذرد.]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3921485/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D9%84%DB%8C%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%B1-%D9%82%D8%AF%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D9%87%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%B2%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D9%86%D8%B4%D8%AF . فلسفه اسلامی به دلیل پیوند با امر قدسی با نیهیلیزم مواجه نشد.]</ref> پس از ملاصدرا، ملاهادی سبزواری؛ فیلسوف قرن سیزدهم قمری است که فلسفه صدرائی را ادامه داده است. قرن¬های بعد، این فلسفه، تبدیل به فلسفه درسی و متداول حوزههای علمیه شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3724496/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8 . تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایدهگرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفههای غرب.]</ref> سیدمحمدحسین طباطبائی از تأثیرگذارترین عالمان شیعه در فضای فکری و مذهبی ایران در سده ۱۴ش بوده است. بسیاری از مدرسان بعدی فلسفه در حوزه علمیه قم، شاگردان او بودهاند. وی با آثاری نظیر نهایةالحکمه و المیزان، نقطه عطفی برای گسترش حکمت متعالیه در جهان امروز بوده است و با مارکسیسم و فلسفههای تجربی وارد یک دیالوگ شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3762878/%D9%86%D9%88%D8%A2%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88-%DA%AF%D9%81%D8%AA%E2%80%8C%D9%88%DA%AF%D9%88-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B7%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%86%D9%82%D8%B7%D9%87-%D8%B9%D8%B7%D9%81%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%88%D9%85-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D9%81%D8%AA . نوآوری در گرو گفتوگو با فلسفه غرب است/ علامه طباطبایی نقطه عطفی که تداوم نیافت؛ ثمره مدرنیته رفاه بدون رضایتمندی است/ شباهتهای تکنولوژی غربی به حمله مغولها؛ فلسفه؛ مبنای بینشها و کنشها/ عدم توجه جریان روشنفکری به فلسفه.]</ref> همچنین، شخصیتهایی دیگری همانند امام خمینی(ره)<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3724496/%D8%AA%D8%BA%DB%8C%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%85-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B9%D9%87-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%AD-%D9%85%D8%B9%D9%86%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D8%B5-%D8%A7%D8%B1%D8%B2%D8%B4-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%BA%D8%B1%D8%A8 . تغییر سرنوشت علم در غرب با توسعه رویکرد فایدهگرایی/ روح معنوی؛ شاخص ارزش فلسفه اسلامی بر فلسفههای غرب.]</ref> آیت الله مطهری، آیت الله بهشتی و همنوعانش همگی از ادامه دهندگان راه فلسفه اسلامی محسوب می-شوند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3729297/%D8%AA%D8%A8%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%D9%81%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B7%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%AA%D9%82%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%87%D8%AC%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%AA%D9%87%D8%A7%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%AA%D8%A7%D9%81%DB%8C%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D9%86-%D9%88-%D9%85%D9%87%D9%86%D8%AF%D8%B3-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA . تبیین مانیفست عرفان در خطبه متقین نهجالبلاغه/ در نظام فلسفه اسلامی تهافتی میان متافیزیسن و مهندس نیست.]</ref><ref>[https://iqna.ir/fa/news/3725225/%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D9%85%D8%A8%D9%86%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%DB%8C%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%88-%DA%A9%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%AC%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%D9%81%DA%A9%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87 . فلسفه؛ مبنای بینشها و کنشها/ عدم توجه جریان روشنفکری به فلسفه]</ref> |