جلیلی، سید هدایت
سید هدایت جلیلی سنزیقی (متولد 1342ش)؛ محقق، نویسنده و استادیار گروه آموزشی علوم قرآنی و حدیث (بازنشسته) دانشگاه خوارزمی.
تحصیلات
جلیلی مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران سپری کرد. وی مقطع دکتری را در دانشگاه (مرکز تربیت مدرس) در همین رشته گذراند.
سوابق علمی-اجرایی
سید هدایت جلیلی تاکنون عضو گروه های علمی و اجرایی متعددی بوده است؛ از جمله فعالیت های ایشان عبارت است از:
- استاد مدعو دانشگاه پیام نور، واحد ابهر، 1370- 1374؛
- استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، گروه علوم قرآن و حدیث، 1376 – 1384؛
- استاد مدعو دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه علوم قرآن و حدیث، 1386
- عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی (تربیتمعلم تهران)، گروه دین و فلسفه، 1380- 1391
- عضو هیئتعلمی دانشگاه خوارزمی (تربیتمعلم تهران)، گروه علوم قرآن و حدیث، از سال 1393 تاکنون.[۱]
- عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی و مسئول کمیته انتشارت انجمن.
- عضو کمیته تحول رشته قرآن و حدیث وزارت علوم
- عضو کمیته علمی همایش ضرورت گفتگو در علوم انسانی: مطالعات میان رشته ای. دانشگاه خوارزمی.
- عضو کمیته علمی سومین همایش ملی اعجاز قرآن کریم
- عضو انجمن مطالعات قرآنی تهران
- عضو انجمن مباحثات قرآنی قم
- عضو شورای تحریریه مجله علمی پژوهشی مطالعات میان رشته ای قرآن
- عضو شورای تحریریه مجله قرآن پژوهی معاصر
- عضو شورای تحریریه مجله علمی پژوهشی تفسیرپژوهی دانشگاه آیت الله مدنی تبریز
- سرداور گروه قرآن و حديث كتاب سال جمهوري اسلامي، 1385- 1389. و سال 1394
- سرداور گروه قرآن و حديث كتاب فصل جمهوري اسلامي، 1386- 1389.
- داور علمی مجله های علمی پژوهشی: 1. مطالعات عرفانی؛ 2. کتاب قیم؛ 3. مطالعات تفسیری؛ 4. پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن؛ 5. مطالعات قرآنی معاصر
- داور علمی پایان نامه های برتر قرآنی، وزارت علوم، 1395
- داور علمی سومین همایش ملی اعجاز قرآن کریم[۲]
آثار
افزون بر مقالات و یادداشت های علمی، ایشان صاحب پاره ای از آثار قرآنی و حدیثی است که عناوین برخی از آنها به شرح ذیل است:
- پژوهش در تفسيرپژوهي قرآن، تهران: انتشارات سخن، 1390.
- مجموعه مقالات غزالي پژوهي، تهران: خانه كتاب، 1389.
- تفسیر موضوعی: چیستی، بنیان ها و پیشفرض ها، قم: انتشارات بوستان کتاب، 1387.
- روش شناسي تفاسير موضوعي قرآن، تهران: انتشارات كوير، 1372.
- آب و سراب، مجموعه مقالات موضوعي در نهج البلاغه، تهران: مركز فرهنگي سپاه، 1369.
دیدگاهها
ایشان در زمینه تفسیر موضوعی بر این عقیده است که تفسیر موضوعی حرکتی است که از متن جامعه شروع میشود و دو رکن معرفتی دارد؛ رکن بیرونی، معارف بشری و رکن درونی که متن است. وظیفه مفسر موضوعی این است که در مورد رکن بیرونی، همه داشتههای عصر خود را با خود داشته باشد و با سؤالات و اندیشههای روز آشنا شود و آنها را با قرآن در میان بگذارد، اما متأسفانه تفسیر موضوعی به ابتذال کشیده شده است.[۳][۴]
منابع
خبرگزاری ایکنا
صفحه دانشگاه خوارزمی
ویکی نور