حیات طیبه

از قرآن پدیا
نسخهٔ تاریخ ‏۱۹ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۵۹ توسط Shojaei (بحث | مشارکت‌ها)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)

حیات طیبه؛ به نوعی از زندگی معنادار گفته می¬شودکه در نتیجه رابطه خوب انسان با خدا و جهان ایجاد می شود. این رابطه خوب با انجام مؤلفه هایی همانند ایمان حقیقی، انجام عمل صالح و بهره برداری صحیح از عقل بدست می آید. در واقع، انجام این مؤلفه ها توسط انسان سبب می شود که شرایط بهروزی و خوشبختی در دنیا و آخرت برای انسان فراهم شود.

حیات طیبه در قرآن

حیات طیبه به نوعی از زندگی گفته می¬شود که قابلیت پاسخگویی به نیازهای مادى و معنوى انسان در آن وجود دارد.[۱] این نوع حیات ویژگی هایی دارد. یکی از این ویژگی ها این است که انسان در این زندگی، آرامش، پاکی[۲] و عدالت را تجربه می کند.[۳] درواقع، در جریان این نوع زندگی، آرامش پدید می آید.[۴] آرامش تنها زمانی برای انسان بدست می آیدکه اجابت واقعی[۵] به درخواست خداوند[۶] وجود داشته باشد و این اجابت، همان داشتن ایمان حقیقی نسبت به خداوند است. به بیان دیگر، اگر انسان ایمان حقیقی داشته باشد، در آسایش و آرامش بسر می برد؛ ولی اگر درون وی، از ایمان عاری باشد، تفاوتی با مردگان[۷][۸] ندارد؛ زیرا انسان بی ایمان همانند مرده ای است که در تاریکی بسر می برد و شك، حيرت، اضطراب، دغدغه خاطر و سردرگمي[۹] زندگیش را فرا می گیرد. بر این اساس، اگر افرادی در چنین وادی اسیر شوند؛ چاره ای جز پناه بردن به قرآن کریم و آموزه‌های پیامبران(ع) [۱۰]و پیشوایان معصوم(ع) ندارند تا از این طریق، زندگی خود را إحیاء کنند.[۱۱]

مؤلفه های رسیدن به حیات طیبه در قرآن

مؤلفه هایی برای رسیدن به حیات طیبه در قرآن وجود دارد که یکی از آنها ایمان و عمل صالح[۱۲] است. به بیان دیگر، اگر کسی زندگی طیب بخواهد، باید عمل صالح داشته باشد و عمل صالح او هم باید بر پایه انگیزه الهی باشد.[۱۳] البته، مشخص است که عمل صالح نسبت به افراد، اجتماعات و موقعیت‌های مختلف متفاوت[۱۴]می‌شود؛ اما با وجود این تفاوت ها، هر اندازه که انسان بر ایمان و عمل صالح خود بیفزاید، حیات طیبه او نیز موجودیت و شدت بیشتر یافته و بر درجات روحی و تعالی معنوی وی افزوده می‌شود.[۱۵] یکی دیگر از مؤلفه ها، بهره برداری صحیح از عقل است. انسان به ‌وسیله رشد صحیح عقل و بهره‌برداری از آن در جهت هدف آفرینش می‌تواند از حیات طیبه برخوردار شود.[۱۶] درواقع، انسان می تواند با استفاده از عقل و اختیار[۱۷] خود زندگی فردی و اجتماعی مطلوب و معناداری را برای خود شکل دهد.[۱۸]

منابع

ایکنا.

حیات طیبه؛ حیاتی نورانی

ارجاعات

  1. . چرایی حیات طیبه در قرآن.
  2. . گذشتن از دنیا راه رسیدن به حیات طیبه است.
  3. . درک صحیح شب‌های قدر؛ زمینه‌ساز دستیابی به حیات طیبه.
  4. . حیات طیبه چیست و چگونه تحقق می یابد.
  5. . يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ؛«اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، چون خدا و پيامبر، شما را به چيزى فرا خواندند كه به شما حيات مى‏بخشد، آنان را اجابت كنيد، و بدانيد كه خدا ميان آدمى و دلش حايل مى‏گردد، و هم در نزد او محشور خواهيد شد» (انفال/24)
  6. . پیاده‌روی اربعین مصداق بارز حیات طیبه است؛ ابتنای حیات طیبه بر آزادی و عدالت؛ گذشتن از دنیا راه رسیدن به حیات طیبه است
  7. . أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْياءٍ وَ ما يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُون‏؛ «مردگانند نه زندگان، و نمى‏دانند كى برانگيخته خواهند شد» (نحل/21)
  8. . حیات طیبه؛ غایت بعثت پیامبران.
  9. . حیات طیبه؛ حیاتی نورانی.
  10. . حیات طیبه؛ غایت بعثت پیامبران
  11. . چرایی حیات طیبه در قرآن؛ ابتنای حیات طیبه بر آزادی و عدالت؛ تمسک به قرآن و اهل بیت(ع) متضمن حیات طیبه است؛ درک صحیح شب‌های قدر؛ زمینه‌ساز دستیابی به حیات طیبه
  12. . مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ؛ »هر كس- از مرد يا زن- كار شايسته كند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏اى، حياتِ [حقيقى‏] بخشيم، و مسلماً به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏دادند پاداش خواهيم داد» (نحل/97)
  13. . حیات طیبه نتیجه زندگی عاقلانه است؛ حیات طیبه در مسیر نظام حق محقق می‌شود/ مراد از معناداری زندگی چیست؛ حیات طیبه مورد نظر قرآن تنها در سایه ایمان و عمل صالح به دست می‌آید.
  14. . ابتنای حیات طیبه بر آزادی و عدالت.
  15. . چرایی حیات طیبه در قرآن؛ ابتنای حیات طیبه بر آزادی و عدالت
  16. . چرایی حیات طیبه در قرآن
  17. . إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ »در حقيقت، ‏خدا حال قومى را تغيير نمى‌دهد؛ تا آنان حال خود را تغيير دهند» (رعد/ ۱۱)
  18. . ابتنای حیات طیبه بر آزادی و عدالت