ویراستار
۳٬۲۵۳
ویرایش
Parsaeiyan (بحث | مشارکتها) جز (جایگزینی متن - 'پاورقیها' به 'ارجاعات') |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
آیت الله مظاهری<ref>ارجاعات مقالۀ حاضر به ماهنامۀ رایجه سال هفتم، شمارۀ104 (دی 1391) است که به نکوداشت علامه جوتدی آملی اختصاص دارد.</ref> | [[پرونده:آیت الله حسین مظاهری.jpg|جایگزین=آیت الله حسین مظاهری|بندانگشتی|آیت الله حسین مظاهری]] | ||
'''آیت الله حسین مظاهری'''(1312 ه.ش)<ref>ارجاعات مقالۀ حاضر به ماهنامۀ رایجه سال هفتم، شمارۀ104 (دی 1391) است که به نکوداشت علامه جوتدی آملی اختصاص دارد.</ref>؛ مرجع تقلید، استاد اخلاق و عالِم اهل اصفهان. آیت الله مظاهری امروزه به واسطۀ مرجعیت علمیِ حوزۀ علمیه اصفهان و فعالیتهای تدریسی و پژوهشی پیرامون حوزۀ اخلاق شناخته میشود. ایشان دروس ادبیات را در دورۀ جوانی، در حوزۀ اصفهان آموخت و سپس به منظور تکمیل تحصیلات خود و بهرهمندی از محضر استادان حوزۀ علمیۀ قم، به این حوزه وارد شد. در حوزۀ قم از محضر آیت الله مرعشی نجفی، شیخ مرتضی حائری، آیت الله بروجردی، امام خمینی، آیت الله محقق داماد و علامه طباطبایی در دروس خارج فقه و اصول و فلسفه بهره برد. آیت الله مظاهری در سال 1374 شمسی با هجرت از حوزۀ علمیۀ قم به اصفهان و برگزاری مداوم درس اخلاق، موجب پویایی بیشتر حوزۀ اصفهان گردید. ایشان تألیفات متعددی در حوزههای مختلف دینی داشتهاند که از جملۀ مهمترین آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: معارف اسلام در سوره یس، معاد در قرآن؛ الحاشیة علی العروة الوثقی، نکتههایی پیرامون ولایت فقیه و حکومت دینی، الثقاة الاخیار من رواة الاخبار، الامامة و الولایة فی القرآن، عوامل کنترل غرائز در زندگی انسان، جهاد با نفس، الحکومة الاسلامیة فی احادیث الشیعة و ... | |||
==ولادت== | ==ولادت== | ||
خط ۳۵: | خط ۳۵: | ||
===دیدگاههای اخلاقی ـ فقهی=== | ===دیدگاههای اخلاقی ـ فقهی=== | ||
به اعتقاد آیت الله مظاهری، ریشۀ فقه در عقاید است و ریشۀ عقاید در اخلاق است؛ به عبارت دیگر، سرزمین وجود باید پاك باشد تا بتواند عقاید و احكام اسلامی در آن رشد پیدا كند. در بحث عقاید، ایشان عقاید شیعه را در 40 درس تدوین كردهاند كه تمام این مباحث با آیات قرآن كریم آغاز میشود؛ به این صورت كه عقاید شیعه ناظر به آیات قرآن كریم با یك بیان عقلی و روایی مطرح شده است. نگرش آیت الله مظاهری به فقه و مجموعۀ دین موجب شده كه رسالۀ عملیه ایشـان در سه بخشِ احكام، اخلاق و اعتقادات بیان شود.<ref> همان، ص56</ref> | به اعتقاد آیت الله مظاهری، ریشۀ فقه در عقاید است و ریشۀ عقاید در اخلاق است؛ به عبارت دیگر، سرزمین وجود باید پاك باشد تا بتواند عقاید و احكام اسلامی در آن رشد پیدا كند. در بحث عقاید، ایشان عقاید شیعه را در 40 درس تدوین كردهاند كه تمام این مباحث با آیات قرآن كریم آغاز میشود؛ به این صورت كه عقاید شیعه ناظر به آیات قرآن كریم با یك بیان عقلی و روایی مطرح شده است. نگرش آیت الله مظاهری به فقه و مجموعۀ دین موجب شده كه رسالۀ عملیه ایشـان در سه بخشِ احكام، اخلاق و اعتقادات بیان شود.<ref> همان، ص56</ref> | ||
=== | ===دیدگاههای اقتصادی=== | ||
آیت الله مظاهری اولین شخصیتی است كه در زمینه اخلاق اقتصادی اسلامی قلم زده است. این بحث در كتاب مقایسه بین سیستمهای اقتصادی پیش از سـال 1360 نوشته شده است. در این کتاب به اخلاق اقتصادی بیشتر توجه میشود؛ به عبارت دیگر این كتاب، اثر اقتصادی محض نیست بلكه رویكرد آن رویكردی اخلاقی است؛ زیرا ایشان معتقدند اخلاق باید در تمام شئون انسان جاری باشد.<ref>.همان، ص77</ref> بر پایۀ این کتاب الگوی رفتاری در نظام اقتصادی اسلام را از منظر آیت الله مظاهری میتوان مبتنی بر 8 اصل دانست: | آیت الله مظاهری اولین شخصیتی است كه در زمینه اخلاق اقتصادی اسلامی قلم زده است. این بحث در كتاب مقایسه بین سیستمهای اقتصادی پیش از سـال 1360 نوشته شده است. در این کتاب به اخلاق اقتصادی بیشتر توجه میشود؛ به عبارت دیگر این كتاب، اثر اقتصادی محض نیست بلكه رویكرد آن رویكردی اخلاقی است؛ زیرا ایشان معتقدند اخلاق باید در تمام شئون انسان جاری باشد.<ref>.همان، ص77</ref> بر پایۀ این کتاب الگوی رفتاری در نظام اقتصادی اسلام را از منظر آیت الله مظاهری میتوان مبتنی بر 8 اصل دانست: | ||
1. حرمت ربا؛ به این معنی كه تنظیم نظام پولی با حرام دانستن ربا در ارتباط است. | 1. حرمت ربا؛ به این معنی كه تنظیم نظام پولی با حرام دانستن ربا در ارتباط است. | ||
خط ۴۶: | خط ۴۶: | ||
8. تنظیم الگوی مصرف.<ref>همان، ص80</ref> | 8. تنظیم الگوی مصرف.<ref>همان، ص80</ref> | ||
=== | ===دیدگاههای سیاسی=== | ||
آیت الله مظاهری پیرامون بحث ولایت فقیه نیز اختصاصاً ورود علمی داشته و اندیشههای نوینی از خود به جای گذاشتهاند. به طوری که در این خصوص یك اثر سه جلدی با عنوان فقه الولایة و الحكومة الاسلامیة به تحریر درآوردهاند. در جلد اول این كتاب، به بررسی مبانی ولایت فقیه پرداخته و اشكالات وارده به ولایت فقیه را پاسخ داده میشود. از جملۀ این پرسشها چگونگی رابطه ولایت فقیه با جمهوریت است؟ همچنین ایشان به رابطه شورای نگهبان و ولایت فقیه نیز پرداختهاند .در جلد دوم از منابع اقتصادی ولایت فقیه بحث به میان میآید؛ مباحثی همچون این که هزینه ولایت فقیه برای كشورداری از كجا باید تأمین شود، مورد بحث قرار میگیرد. در جلد سومِ این کتاب به وظایف ولایت فقیه میپردازند که برخی از این وظایف عبارتند از: اجرای امر به معروف و نهی از منكر، تعیین حدود، تعزیرات و محقق ساختن عدالت و ... است.<ref>همان، ص70</ref> آیت الله مظاهری در این کتاب با نقد و بررسی آراء امـام خمینی (ره) به مباحث ولایت فقیه عمق بخشیدند. ایشان نظریه امام را تحلیل كردند و در برخی مواضع دیدگاهی متفاوت با امام خمینی (ره) را مطرح نمودند؛ با این وجود اما این تعارض علمی، هیچ گاه از ارادت ایشان به امام نکاست.<ref>همان، ص75</ref> بدینسان آیت الله مظاهری با نگاه نقادانه به بحث ولایت فقیه، باعث عمق بخشی و مستدلتر و روشن شدن نظریات امام خمینی (ره) شدند.<ref>همان.</ref> | آیت الله مظاهری پیرامون بحث ولایت فقیه نیز اختصاصاً ورود علمی داشته و اندیشههای نوینی از خود به جای گذاشتهاند. به طوری که در این خصوص یك اثر سه جلدی با عنوان فقه الولایة و الحكومة الاسلامیة به تحریر درآوردهاند. در جلد اول این كتاب، به بررسی مبانی ولایت فقیه پرداخته و اشكالات وارده به ولایت فقیه را پاسخ داده میشود. از جملۀ این پرسشها چگونگی رابطه ولایت فقیه با جمهوریت است؟ همچنین ایشان به رابطه شورای نگهبان و ولایت فقیه نیز پرداختهاند .در جلد دوم از منابع اقتصادی ولایت فقیه بحث به میان میآید؛ مباحثی همچون این که هزینه ولایت فقیه برای كشورداری از كجا باید تأمین شود، مورد بحث قرار میگیرد. در جلد سومِ این کتاب به وظایف ولایت فقیه میپردازند که برخی از این وظایف عبارتند از: اجرای امر به معروف و نهی از منكر، تعیین حدود، تعزیرات و محقق ساختن عدالت و ... است.<ref>همان، ص70</ref> آیت الله مظاهری در این کتاب با نقد و بررسی آراء امـام خمینی (ره) به مباحث ولایت فقیه عمق بخشیدند. ایشان نظریه امام را تحلیل كردند و در برخی مواضع دیدگاهی متفاوت با امام خمینی (ره) را مطرح نمودند؛ با این وجود اما این تعارض علمی، هیچ گاه از ارادت ایشان به امام نکاست.<ref>همان، ص75</ref> بدینسان آیت الله مظاهری با نگاه نقادانه به بحث ولایت فقیه، باعث عمق بخشی و مستدلتر و روشن شدن نظریات امام خمینی (ره) شدند.<ref>همان.</ref> | ||
=== | ===دیدگاههای رجالی=== | ||
آیت الله مظاهری در مباحث رجالی نیز به دلیل استفادۀ فراوان از روایات، اهتمامی ویژه دارند. به عنوان نمونه، ایشان قاعده «تقدم جرح بر تعدیل» را نپذیرفته و مورد نقد قرار میدهند. در بحث از اصحـاب اجماع و اعتبار نقل از ثقه، رویکرد پذیرشی داشته و به حجیت كتاب اربعه معتقد بودند.<ref>همان، ص70</ref> | آیت الله مظاهری در مباحث رجالی نیز به دلیل استفادۀ فراوان از روایات، اهتمامی ویژه دارند. به عنوان نمونه، ایشان قاعده «تقدم جرح بر تعدیل» را نپذیرفته و مورد نقد قرار میدهند. در بحث از اصحـاب اجماع و اعتبار نقل از ثقه، رویکرد پذیرشی داشته و به حجیت كتاب اربعه معتقد بودند.<ref>همان، ص70</ref> | ||
==ارجاعات== | ==ارجاعات== | ||
<references group="پاورقی"/> | <references group="پاورقی"/> | ||
[[رده:قرآن پژوهان]] | [[رده:قرآن پژوهان مسلمان]] | ||
[[رده:قرآن پژوهان مسلمان ایرانی]] |