سوره جمعه
سوره جمعه؛ شصت و دومین سوره و از سورههای مدنی است که در جزء بیست و هشتم قرآن قرار دارد. این سوره به سبب بیان حکم نماز جمعه، جمعه نامیده شده است. خداوند در این سوره به اهمیت نماز جمعه میپردازد و به مسلمانان دستور میدهد هنگام برپایی نماز جمعه از خرید و فروش دوری کنند.
معرفی سوره
این سوره را جُمُعه (به ضمّ میم) یا جُمْعه (به سکون میم) مینامند؛ چراکه حکم نماز جمعه و آداب اعمال پس از آن را بیان میکند. سوره جمعه جزو سورههای مدنی و در ترتیب نزول، صد و نهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، شصت و دومین سوره است و در جزء ۲۸ قرآن جای دارد.[۱][۲] سوره جمعه یک آینه درخشان از اصول اخلاقی و جوهره تعلیم و تربیت انسان و یکی از معجزات قرآن است، از ابتدا تا انتهای این سوره سرشار از اصول تربیتی برای انسان است و بر روی قرائت آن در روز جمعه در روایات تأکید شده است.[۳]
آموزش علم فلسفه بعثت
خداوند در سوره جمعه میفرمايد: «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آياتِهِ وَ یُزَكِّيهِمْ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ»؛ او كسی است كه در ميان مردمی امّی رسولی را از خودشان مبعوث كرد تا آيات او را بر آنها بخواند و آنان را تزكيه كند و كتاب و حكمت را به آنها بياموزد. پيامبر گرامی اسلام نيز، تعليم را از اهداف مهم رسالت خويش معرفی مینمايند، چنانچه نقل شده روزی رسول اكرم(ص) وارد مسجد شدند و دو گروه از مردم را مشاهده نمودند، گروهی مشغول عبادت و راز و نياز با معبودشان بودند و گروه ديگر به تعليم و تعلّم و مذاكرة علمی اشتغال داشتند. ايشان فرمودند: «كلاهما علی خير» هر دو كار خوبی میكنند. «و لكن بالتّعليم اُرسلتُ» لكن من برای تعليم به رسالت مبعوث شدهام و بعد داخل جمعيتی شدند كه به مذاكرة علمی مشغول بودند. ازاين رو پيامبر اكرم (ص) و ائمه معصومين(ع) از هر فرصتی برای آموزش مردم بهره میبردند و از هيچ كوششی دريغ نمیورزيدند. به عنوان نمونه، پيامبر اسلام(ص) بعد از جنگ بدر خطاب به اسيران جنگی فرمودند: هر كس از شما كه باسواد است بتواند به ۱۰ نفر از اطفال مسلمانان خواندن و نوشتن بياموزد آزاد میشود.[۳] از بارزترين حركات علمی در سيره معصومين(ع) جنبش علمی امامباقر(ع) و امام صادق(ع) بود. به جهت فرصتی كه در اثر اختلافات بنی اميه و بنی عباس پيش آمده بود. اين دو بزرگوار آزادی عمل بيشتری داشتند؛ از اين رو، به تعليم و تربيت شاگردان اقدام كردند به طوری كه در حوزه درسی امام صادق(ع) چهارهزار شاگرد در علوم فقه، اصول، كلام، تفسير، طب، شيمی و غيره پرورش يافتند كه از جمله بارزترين آنها در كلام، هشام بن حكم، در فقه زرارة بن اعين، در حكمت مفضل بن عمر و در شيمی جابر بن حیّان بودند. از ديدگاه اسلام علمآموزی و تعليم نه تنها امری پسنديده است، بلكه از واجبات اين دين به شمار میرود و آيات و روايات زيادی بر آن دلالت دارند. از جمله اين كه رسول گرامی اسلام فرمودهاند: «طلب العلم فريضةٌ علی كلّ مسلمٍ»؛ فراگيری دانش بر هر مسلمانی واجب است. از طرف ديگر بر دانشمندان هم واجب است كه به امر آموزش اهتمام ورزند، چنان چه در بيان ديگری از پيامبر اكرم نقل شده كه فرمودند: «ما أخذ اللهُ الميثاقَ علی الخلقِ أن يتعلّموا حتّی أخذَ علَی العلماء أن يعلّموا»؛خداوند از مردم برای يادگيری عهد و پيمان نگرفت، مگر اين كه از دانشمندان برای ياد دادن پيمان گرفت.[۴]
منابع
خبرگزاری ایکنا
ارجاعات
- ↑ معرفت، آموزش علوم قرآن، ۱۳۷۱ش، ج۲، ص۱۶۸.
- ↑ خرمشاهی، «سوره جمعه»، ص۱۲۵۵ـ۱۲۵۶.
- ↑ سوره جمعه آینه درخشان اصول اخلاقی و جوهره تعلیم و تربیت است
- ↑ آيه ۲ سوره «جمعه»، آموزش علم را از مهمترين اهداف بعثت انبياء بيان میكند