محمد علی خواجه پیری: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲۱: | خط ۲۱: | ||
[[رده:مدیران قرآنی]] | [[رده:مدیران قرآنی]] | ||
[[رده:خادمان قرآن]] | |||
[[رده:خادم قرآن در حوزه مدیریت]] | [[رده:خادم قرآن در حوزه مدیریت]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۵۹
محمد علی خواجه پیری (زاده 1331)؛ کارشناس توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی اهل ایران که تاکنون مدیریت برنامهها و طرحهای قرآنی متعددی را برعهده داشته است. یکی از طرحهای قرآنی مورد ارائه وی، طرح اسوه است که طرح آموزشی-تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم میباشد. از جمله فعالیتهای دیگر وی، پیشنهاد تربیت مربیان قرآنی برای سطح عمومی، تخصصی، کودک و نوجوان، جوان و مربیان سیاسی – وحیانی است.
زندگینامه محمد علی خواجه پیری
محمدعلی خواجهپيری در سال ۱۳۳۱ در خانواده مذهبی در محله امامزاده يحيی تهران به دنيا آمد.[۱] وی، پیشکسوت قرآنی کشور و هماکنون از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی است که مدیریت امور قرآنی در کشور را بر عهده دارد.
جایگاه قرآنی محمد علی خواجه پیری
محمدعلی خواجهپیری از کارشناسان قرآنی است که مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیری جامعه فرهنگی ـ قرآنی عصر و مؤسس طرح اسوه (طرح آموزشی-تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم) از جمله سوابق ایشان محسوب میشود.[۲] فعال کردن خانههای قرآنی مسجد محور(ارتباط قرآن با مسجد)، تشکیل جامعه قرآنی، آموزش اساتید و مربیان قرآنی و ترویج و کمک به قرآن از برنامههای دیگری است که خواجه پیری سهمی فعال در اجرای آنها دارد.[۳] وی با همكاری جمعی از علاقهمندان فرهنگی بهويژه مرحوم آيتالله «خوانساری» دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراك را راهاندازی كرد و كانون عترت و قرآن كريم را در این دانشگاه پايهگذاری نمود. وی در هشتمين دوره انتخاب خادمان قرآن كريم به دليل استمرار و فعاليت قرآنی در دانشگاه آزاد به عنوان خادم برگزيده قرآن معرفی شد. وی مديریت مركز هماهنگی، توسعه و ترويج فعاليتهای قرآنی كشور را در کارنامه خود دارد.[۴] همچنین او دبیری کارگروه قرآن بنیاد خاتمالاوصیا(عج) را در کارنامه خود دارد. [۵]
تربیت مربی قرآن از نظر محمد علی خواجه پیری
تربیت مربی قرآن از نظر خواجه پیری مقوله ای مهم برای گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه است. وی معتقد است مربی باید توانایی و ظرفیت جذب مردم به سمت قرآن را در سطح عمومی جامعه فراهم کند و ظرفیت قرآنی محلهها را به خوبی بشناسد و برای آن برنامه ریزی کند. این مربیان میتوانند کمک شایانی برای آموزش قرآن در سطح عمومی و ترویج معارف قرآنی در سطح محله و مساجد باشند.[۶] علاوه بر تربیت مربی عمومی قرآن، تربیت مربی قرآن در سطح تخصصی نیز از نظر خواجه پیری مقوله ای با اهمیت است. برای متخصص قرآنی ضرورت دارد تا به تدریج در جلسات تخصصی شرکت نماید و نیز شبکه نخبگانی ایجاد کند تا نخبهها به این شبکه بپیوندند. از نظر وی مربیان قرآن باید بتوانند جریان فکری سالمی با توجه به قرآن ایجاد کنند که بتوان به آنها اعتماد کرد و آینده نظام را به دست این افراد سپرد. همچنین، این جریان باید یک جریان فکری دینی عمیق با نیت پاک و خالص باشد تا زود فراموش نشود و نتیجهای عاید جامعه قرآنی شود. یکی دیگر از حوزههای تربیتی که از نظر خواجه پیری میبایست بدان توجه شود تربیت مربی برای قشر کودک و نوجوان و جوان است. مربیان کودک باید شناخت خوبی از این قشر داشته باشند و متناسب با ذائقه آنها برنامه-ریزی و نوآوری انجام دهند.[۷] علاوه بر این، مربیان مهدکودکها باید تفسیر قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و مشاوره قرآنی یاد بگیرند تا شبکه بزرگ نیروی انسانی در حوزه قرآن و یک مجموعه آماده برای نیازهای نظام اسلامی در سطح کودک، نوجوانان و جوانان شکل بگیرد.[۸]
یکی دیگر از حوزههای تربیت مربی قرآن از نظر خواجه پیری، تربیت مربی سیاسی- وحیانی است. این مربیان قرآنی وظیفه دارند تا نقشههای دشمن را به خوبی بشناسند و برای مقابله با آنها راهکار قرآنی ارائه دهند و بصیرت افزایی نسل جوان را افزایش دهند.[۹]
منابع
ارجاعات
- ↑ . تكريم خادمان قرآن در سايهسار انقلاب اسلامی
- ↑ . عیادت مدیران مرکز امور قرآنی اوقاف از محمدعلی خواجهپیری؛ سیزدهمین دوره طرح «اسوه» آغاز شد / انعقاد تفاهمنامه همکاری بین سازمان دارالقرآن و شورای عالی قرآن برای تربیت قاریان نوجوان
- ↑ . بنیاد خاتمالاوصیاء ۱۰ هزار مربی قرآن در سراسر کشور آموزش داد
- ↑ . تكريم خادمان قرآن در سايهسار انقلاب اسلامی
- ↑ .تلاش برای تشکیل جبهه متحد فعالان حقیقی حوزه قرآن + فیلم
- ↑ . ارائه محتوای خوب در جلسات خانگی قرآن امری ضروری است
- ↑ . نوآوری در نمایشگاه قرآن نیازمند شناخت درست مخاطب است/ برنامهریزی برای دوره بعد از همین امروز
- ↑ . تربیت ۴۵۰۰ مربی قرآن مهد کودک و هزار روحانی تفسیر
- ↑ . دوره تربیت مربی سیاسی ـ وحیانی در شیراز برگزار شد