خشونت خانوادگی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''خشونت خانوادگی'''؛ به رفتارهای خشونت آمیز و از روی عصبانیت گفته می شود که میان اعضای خانواده اتفاق می افتد. در قرآن کریم به نمونه هایی از خشونت برادران حضرت یوسف(ع) نسبت به حضرت یوسف(ع) و خشونت فرعون نسبت به همسرش آسیه به عنوان خشونت خانوادگی اش...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۳: | خط ۱۳: | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == | ||
[[رده:روانشناسی و قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۵۰
خشونت خانوادگی؛ به رفتارهای خشونت آمیز و از روی عصبانیت گفته می شود که میان اعضای خانواده اتفاق می افتد. در قرآن کریم به نمونه هایی از خشونت برادران حضرت یوسف(ع) نسبت به حضرت یوسف(ع) و خشونت فرعون نسبت به همسرش آسیه به عنوان خشونت خانوادگی اشاره شده است.
خشونت خانوادگی در اصطلاح
خشونت خانوادگی خشونتی است که در محیط خصوصی[۱] خانواده به وقوع می پیوندد و در میان افرادی رخ می دهد که به سبب صمیمیت، ارتباط خونی یا قانونی به یکدیگر پیوند خورده اند.از این رو، اعضای خانواده، رفتارهایی را از سوی زور و اجبار اعمال می کنند و فرد را از نظر جسمی، جنسی و روانی[۲] تحت فشار قرار می دهند.[۳] درواقع، اینگونه رفتار خشونت آمیز، به طور معمول، بر کودکان خردسال و زنان[۴] اعمال می شود و شامل طیف گسترده ای از برخوردهای فیزیکی تا رفتارهای تحقیر آمیز، نگرانی، تنش و اضطراب می شود.[۵]
اقسام خشونت خانوادگی در قرآن
خشونت خانوادگی در قرآن به چند بخش همسرآزاری، کودک آزاری و والدین آزاری تقسیم می شود و هرکدام به شکل های مختلف پیامدهای نامناسبی برای اعضای خانواده به بار می آورد.[۶] نخست، همسر آزاری که با حاکم شدن خشونت میان زن و شوهر[۷] ایجاد می شود و در اغلب موارد به بیان الفاظ رکیک، بهانهگیری، فریاد زدن، رفتار آمرانه و تحکمآمیز، قهر کردن و صحبت نکردن ختم می شود.[۸] نمونه ای از همسر آزاری، اذیت و آزاری است که فرعون در مورد همسرش[۹]؛ آسیه روا داشته است.[۱۰] کودک آزاری از دیگر اقسام خشونت است که نمونه آن خشونت فرزندان یعقوب نسبت به برادرش حضرت یوسف (ع) است. این گروه که در آغاز از بدترین شکل خشونت علیه برادر خویش سخن میگفتند، در نهایت، با پیشنهاد یکی از برادران، به افکندن یوسف در چاه رضایت دادند و برادر خویش را به چاه انداختند.[۱۱] دلیل خشم برادران یوسف نسبت به حضرت یوسف(ع) همان دور بودن آنها از سبک زندگی انسانی و در نظرگرفتن منافع شخصی بوده است.[۱۲] نمونه دیگر، خشونت فرزندان نسبت به والدین[۱۳] است که در قرآن فرزندان از آن نهی شده اند.[۱۴] عدم آگاهی قرزندان از روشهای کنترل خشم[۱۵] و مشکلات معیشتی و فقر والدین از عوامل زمینهساز خشونت نسبت به والدین می تواند باشد.[۱۶]
منابع
ارجاعات
- ↑ . اولین عامل خشونت یادگیری است.
- ↑ . اولین عامل خشونت یادگیری است؛ واکاوی موضوع خشونت علیه زنان/ آنهایی که مکمل مرد هستند.
- ↑ . دانشنامه حوزه؛ خشم هیجان ضروری زندگی انسانهاست/ راهکارهایی برای تعادل و مدیریت خشم.
- ↑ . کاهش تابآوری اجتماعی در پی افول اخلاقیات.
- ↑ . مدبر: قوامیت مرد بر زن به معنای عهدهداری او در امور زندگی است/مقدادی: از عنوان «ریاست» معنای عهدهداری برداشت نمیشود.
- ↑ . اولین عامل خشونت یادگیری است.
- ↑ . راهکارهای کنترل خشم را یاد بگیریم.
- ↑ . مدبر: قوامیت مرد بر زن به معنای عهدهداری او در امور زندگی است/مقدادی: از عنوان «ریاست» معنای عهدهداری برداشت نمیشود.
- ↑ . واکاوی موضوع خشونت علیه زنان/ آنهایی که مکمل مرد هستند.
- ↑ . وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ؛ «و براى كسانى كه ايمان آوردهاند، خدا همسر فرعون را مَثَل آورده، آن گاه كه گفت: «پروردگارا، پيش خود در بهشت خانهاى برايم بساز، و مرا از فرعون و كردارش نجات ده، و مرا از دست مردم ستمگر بِرَهان.» (تحریم/11).
- ↑ . اقْتُلُوا يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضاً يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ وَ تَكُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِينَ، قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ لا تَقْتُلُوا يُوسُفَ وَ أَلْقُوهُ فِي غَيابَتِ الْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّيَّارَةِ إِنْ كُنْتُمْ فاعِلِينَ؛ «[يكى گفت:] «يوسف را بكشيد يا او را به سرزمينى بيندازيد، تا توجّه پدرتان معطوف شما گردد، و پس از او مردمى شايسته باشيد.» گويندهاى از ميان آنان گفت: «يوسف را مكشيد. اگر كارى مىكنيد، او را در نهانخانه چاه بيفكنيد، تا برخى از مسافران او را برگيرند.» (یوسف/10-9).
- ↑ . خشونت خانگی، زخمی عمیق بر پیکره اجتماع/ مرهم این درد چیست؟
- ↑ . آسیبهای اجتماعی محدود به عوامل اقتصادی نیست / تابآوری اجتماعی را آموزش دهیم.
- ↑ . وَ قَضى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا إِيَّاهُ وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِنْدَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُما أَوْ كِلاهُما فَلا تَقُلْ لَهُما أُفٍّ وَ لا تَنْهَرْهُما وَ قُلْ لَهُما قَوْلًا كَرِيماً؛ و پروردگار تو مقرر كرد كه جز او را مپرستيد و به پدر و مادر [خود] احسان كنيد. اگر يكى از آن دو يا هر دو، در كنار تو به سالخوردگى رسيدند به آنها [حتى] «اوف» مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها سخنى شايسته بگوى. (أسراء/23)
- ↑ . تفاوت انسانها؛ عاملی برای کمال نه خشونت؛ راهکارهایی برای کاهش مواجهه با خشونتهای خانگی؛ راهکارهایی برای کاهش مواجهه با خشونتهای خانگی
- ↑ . واکاوی موضوع خشونت علیه زنان/ آنهایی که مکمل مرد هستند.