آقایی، سید علی: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «سیدعلی آقایی ابرندآبادی(1352ش)؛ نویسنده، محقق و عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی (تهران). بندانگشتی آقای سیدعلی آقایی سال 1352 در تهران متولد شد. == تحصیلات == دکتر آقایی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود تهران گذران...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
سیدعلی آقایی ابرندآبادی(1352ش)؛ نویسنده، محقق و عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی (تهران). | سیدعلی آقایی ابرندآبادی(1352ش)؛ نویسنده، محقق و عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی (تهران). | ||
[[پرونده:Images.jpg|بندانگشتی]] | [[پرونده:Images.jpg|بندانگشتی]] | ||
== تحصیلات == | == تحصیلات == | ||
دکتر آقایی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود تهران گذراند. سال 1371وارد دانشگاه شد و در رشتۀ مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد. مقطع کارشناسی ارشد را در رشته علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول دین قم پی گرفت. سپس در سال 1384 مقطع دکترا را در همان رشته در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات آغاز کرد. وی فرصت مطالعاتی خود را در مرکز مطالعات پیشرفته برلین در سالهای(1392-1393) گذراند. سید علی آقایی به عنوان پژوهشگر بین المللی قرآنی، در مراکز مطالعاتی بسیاری همکاری داشته است: ایشان پژوهشگر مهمان در فرهنگستان علوم برلین برندنبورگ، در پروژه کرپوس کرانیکوم در زمینه شرح ادبی تحلیلی قرآن، همچنین در پروژه فرانسوی- آلمانی پالئوکران در زمینه تحلیل نسخه شناختی و متن شناختی نسخه های کهن قرآنی همکاری داشته است. | دکتر آقایی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود تهران گذراند. سال 1371وارد دانشگاه شد و در رشتۀ مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد. مقطع کارشناسی ارشد را در رشته علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول دین قم پی گرفت. سپس در سال 1384 مقطع دکترا را در همان رشته در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات آغاز کرد. وی فرصت مطالعاتی خود را در مرکز مطالعات پیشرفته برلین در سالهای(1392-1393) گذراند. سید علی آقایی به عنوان پژوهشگر بین المللی قرآنی، در مراکز مطالعاتی بسیاری همکاری داشته است: ایشان پژوهشگر مهمان در فرهنگستان علوم برلین برندنبورگ، در پروژه کرپوس کرانیکوم در زمینه شرح ادبی تحلیلی قرآن، همچنین در پروژه فرانسوی- آلمانی پالئوکران در زمینه تحلیل نسخه شناختی و متن شناختی نسخه های کهن قرآنی همکاری داشته است.<ref>[https://www.magiran.com/author/profile/449072/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C%DB%8C سید علی آقایی-مگیران]</ref> | ||
== سوابق علمی-اجرایی == | == سوابق علمی-اجرایی == | ||
خط ۱۶: | خط ۱۵: | ||
== آثار == | == آثار == | ||
تاریخگذاری حدیث: روشها و نمونهها | تاریخگذاری حدیث: روشها و نمونهها | ||
تناسب مضمونی و ا نسجام ساختاری در قرآن | تناسب مضمونی و ا نسجام ساختاری در قرآن | ||
== دیدگاهها == | == دیدگاهها == | ||
ایشان در باب تاریخگذاری بر این عقیده است: با اينكه غربیها مبنای خود بحث تاريخگذاری را از سنت اسلامی اخذ میكنند و تقسيمبندیهای مكی و مدنی و يا اسباب نزول در سنت اسلامی وجود داشته و راجع به آن روايات مختلفی نقل و در كتابهای تفسيری و علوم قرآنی بحث شده، اما آنچه ابداع میشود و بر اساس آن تاريخگذاری يا بازچينش آيات قرآن انجام میشود بيشتر مبتنی بر فرضيههای شخصی يا ابداعات شخصی افراد است و معمولاً هم اين فرضيهها و ابداعات شاهد بيرونی ندارد به همين دليل بسياری از اين تاريخگذاریها كاملاً فرضی باقی میمانند؛ يعنی به عنوان يك فرض میتوان در نظر گرفت كه اين بخش از قرآن متعلق به آن دوره از تاريخ است.<ref>[https://iqna.ir/00827O گوستاو وايل نظام تقسيمبندی سورهها را از سنت اسلامی اخذ كرد] </ref> در همین راستا در ابتدای قرن نوزدهم برخی ار مستشرقان نظام جديدی برای مطالعات خود تبيين كردند كه بر اساس اين نظام، قرآن كريم را با درنظر گرفتن مكی يا مدنی بودن سورهها تنظيم كرده و مورد بحث قرار دادند در حالی كه شاخصههای محتوايی و ساختاری كه با تكيه بر آنها قرآن كريم را مورد مطالعه قرار داده بودند كاملاً ابداعی و بدون شواهد بيرونی بود. تاريخگذاری قرآن كريم از سورهها به آيات رسيد و در نيمه دوم قرن نوزدهم بود كه نظريات متفاوتی درباره نحوه چيدمان سورهها و آيات قرآن كريم در غرب پديد آمد، با اينكه مبنای تاريخگذاری از سنت اسلامی سرچشمه میگرفت اما ابداع شواهد برای محتوای آيات قرآن كريم مبتنی بر فرضيات شخصی محققان بود و هيچ سنديتی نداشت به همين دليل بسياری از تاريخگذاریها و نتايج آن در حد فرضيه باقی ماند.<ref>[https://iqna.ir/0081sE بررسی تأثير عناصر يهودی ـ مسيحی بر فرهنگ اسلامی؛ مبنای مطالعات مستشرقان در قرن ۲۰] </ref> | |||
== منابع == | == منابع == | ||
خبرگزاری ایکنا | |||
مگیران | |||
نقد کتاب | |||
== ارجاعات == | == ارجاعات == |
نسخهٔ ۲۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۵۰
سیدعلی آقایی ابرندآبادی(1352ش)؛ نویسنده، محقق و عضو هیئت علمی بنیاد دایره المعارف اسلامی (تهران).
تحصیلات
دکتر آقایی تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در زادگاه خود تهران گذراند. سال 1371وارد دانشگاه شد و در رشتۀ مهندسی کامپیوتر دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد. مقطع کارشناسی ارشد را در رشته علوم قرآن و حدیث دانشکده اصول دین قم پی گرفت. سپس در سال 1384 مقطع دکترا را در همان رشته در دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات آغاز کرد. وی فرصت مطالعاتی خود را در مرکز مطالعات پیشرفته برلین در سالهای(1392-1393) گذراند. سید علی آقایی به عنوان پژوهشگر بین المللی قرآنی، در مراکز مطالعاتی بسیاری همکاری داشته است: ایشان پژوهشگر مهمان در فرهنگستان علوم برلین برندنبورگ، در پروژه کرپوس کرانیکوم در زمینه شرح ادبی تحلیلی قرآن، همچنین در پروژه فرانسوی- آلمانی پالئوکران در زمینه تحلیل نسخه شناختی و متن شناختی نسخه های کهن قرآنی همکاری داشته است.[۱]
سوابق علمی-اجرایی
دکتر آقایی علاوه بر عضویت هیئت علمی دانشگاه در مراکز تحقیقات دیگری مشغول به فعالیت است، از جمله این فعالیت ها به شرح ذیل است:
- پژوهشگر Seminar fuer Islamische Theologie، Universität Paderborn
- تالیف و ویرایش مدخل های دانشنامه جهان اسلام (از سال 1383)
- مدیر پروژه ایرانکران طی سالهای (1397-1399)
- پژوهشگر و مدرس در دانشگاه پادربورن .
آثار
تاریخگذاری حدیث: روشها و نمونهها
تناسب مضمونی و ا نسجام ساختاری در قرآن
دیدگاهها
ایشان در باب تاریخگذاری بر این عقیده است: با اينكه غربیها مبنای خود بحث تاريخگذاری را از سنت اسلامی اخذ میكنند و تقسيمبندیهای مكی و مدنی و يا اسباب نزول در سنت اسلامی وجود داشته و راجع به آن روايات مختلفی نقل و در كتابهای تفسيری و علوم قرآنی بحث شده، اما آنچه ابداع میشود و بر اساس آن تاريخگذاری يا بازچينش آيات قرآن انجام میشود بيشتر مبتنی بر فرضيههای شخصی يا ابداعات شخصی افراد است و معمولاً هم اين فرضيهها و ابداعات شاهد بيرونی ندارد به همين دليل بسياری از اين تاريخگذاریها كاملاً فرضی باقی میمانند؛ يعنی به عنوان يك فرض میتوان در نظر گرفت كه اين بخش از قرآن متعلق به آن دوره از تاريخ است.[۲] در همین راستا در ابتدای قرن نوزدهم برخی ار مستشرقان نظام جديدی برای مطالعات خود تبيين كردند كه بر اساس اين نظام، قرآن كريم را با درنظر گرفتن مكی يا مدنی بودن سورهها تنظيم كرده و مورد بحث قرار دادند در حالی كه شاخصههای محتوايی و ساختاری كه با تكيه بر آنها قرآن كريم را مورد مطالعه قرار داده بودند كاملاً ابداعی و بدون شواهد بيرونی بود. تاريخگذاری قرآن كريم از سورهها به آيات رسيد و در نيمه دوم قرن نوزدهم بود كه نظريات متفاوتی درباره نحوه چيدمان سورهها و آيات قرآن كريم در غرب پديد آمد، با اينكه مبنای تاريخگذاری از سنت اسلامی سرچشمه میگرفت اما ابداع شواهد برای محتوای آيات قرآن كريم مبتنی بر فرضيات شخصی محققان بود و هيچ سنديتی نداشت به همين دليل بسياری از تاريخگذاریها و نتايج آن در حد فرضيه باقی ماند.[۳]
منابع
خبرگزاری ایکنا
مگیران
نقد کتاب