عباسی، مهرداد: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۰: | خط ۳۰: | ||
== دیدگاهها == | == دیدگاهها == | ||
ایشان با تاکید بر داشتن ادبیات علمی در مطالعات غربی براین عقیده است: مطالعات قرآنی غربیان در این دو قرن اخیر را باید به مثابه پدیده ای مدرن دید که با دغدغه ها و فعالیتهای مسیحیان و غربیان در ادوار پیشین تفاوتها دارد. ویژگی بارز قرن نهم تا پانزدهم میلادی ادبیات جدلی و ازدیاد ردیه نویسی و دفاعیه نویسیها بود و مسیحیان حملات گزنده و تندی به شخصیت پیامبر داشتند. نوع مکتوبات از هر دو طرف با هدف اسکات خصم و به روش جدل و دفاع از دین خود در برابر دین دیگری بود و در این دوره تمدن اسلام از نظر علم و دانش و فرهنگ، حرفهای زیادی برای گفتن داشت و جهان اسلام خودش صادرکننده بود و در قرن چهارم هجری رنسانس اسلامی رخ نمود که به معنای نوزایی و شکوفایی علمی است.<ref>[https://iqna.ir/00AxmN مطالعات | ایشان با تاکید بر داشتن ادبیات علمی در مطالعات غربی براین عقیده است: مطالعات قرآنی غربیان در این دو قرن اخیر را باید به مثابه پدیده ای مدرن دید که با دغدغه ها و فعالیتهای مسیحیان و غربیان در ادوار پیشین تفاوتها دارد. ویژگی بارز قرن نهم تا پانزدهم میلادی ادبیات جدلی و ازدیاد ردیه نویسی و دفاعیه نویسیها بود و مسیحیان حملات گزنده و تندی به شخصیت پیامبر داشتند. نوع مکتوبات از هر دو طرف با هدف اسکات خصم و به روش جدل و دفاع از دین خود در برابر دین دیگری بود و در این دوره تمدن اسلام از نظر علم و دانش و فرهنگ، حرفهای زیادی برای گفتن داشت و جهان اسلام خودش صادرکننده بود و در قرن چهارم هجری رنسانس اسلامی رخ نمود که به معنای نوزایی و شکوفایی علمی است.<ref>[https://iqna.ir/00AxmN مطالعات قرآنی غرب باید با زبان و ادبیات علمی داوری شوند] </ref> براین اساس ایشان در باب ضرورت مطالعات آکادمیک براین عقیده است که امروزه اگر زبان آکادمیک نداشته باشیم نمیتوانیم با دیگران گفتوگو کنیم. اگر بخواهیم درباره قرآن، سنت، تاریخ و ... صحبت کنیم باید از روش آکادمیک استفاده کنیم. ناآشنایی با زبان آکادمیک موجب میشود که چندین جلد «دایرةالمعارف قرآن» تدوین شود، اما دخالتی در نگارش آن نداشته باشیم و مقالهای از محققان ما در آن منتشر نشود.<ref>[https://iqna.ir/00Fp0B مطالعه آکادمیک اسلام؛ زمینهساز فضای گفتوگو میان اسلام و غرب]</ref> | ||
== منابع == | == منابع == | ||
خط ۳۸: | خط ۳۸: | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == | ||
نسخهٔ ۲۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۱۱
<div style="text-align:justify">
مهرداد عباسی(1356 س)؛ محقق، نویسنده و استادیار گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات، عضو هیأت علمی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی.
تحصیلات
دکتر عباسی مقطع متوسطه خود را دبیرستان مفید-رشتۀریاضی فیزیک تهران گذراند.وی مقطع کارشناسی در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی صنایع - تولید صنعتی سپری کرد. وی در سال 1381 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته الهیات و معارف اسلامی - علوم قرآن و حدیث از دانشگاه تهران اخذ نمود. پس از آن در سال 1385 مقطع دکتری خود را از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات در رشته علوم قرآن و حدیث کسب کرد. دکتر عباسی از جمله محققان بین المللی است که مدرک فوق دکتری خود رادر رشته مطالعات اسلامی مؤسسه مطالعات پیشرفته برلین درسال 1391 گذرانده است.[۱]
سوابق علمی-اجرایی
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران:۱۳۸۵-اکنون
عضو هیأت علمی بنیاد دایرةالمعارف اسلامی:۱۳۸۱-۱۳۹۲
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرری:1385 -۱۳۸۲
آثار
دکتر عباسی دارای مقالات و کتب متعددی است از جمله کتب ایشان به شرح ذیل است:
1.تفسیر قرآن: تاریخچه، اصول، روشها.
۲. جرالد هاوتینگ و عبدالقادر شریف (ویراستار)،رهیافتهاییبه قرآن، به کوشش و ویرایش مهـرداد عباسـی،
۳.اندرو ریپین (ویراستار)،رویکردهاییبه تاریخ تفسیر قرآن، بـه کوشـش و ویـرایش مهـرداد عباسـی، تهـران:
انتشارات حکمت،۱۳۹۴.
۴.ریچارد مارتین (ویراستار)،نگرشهایی به اسلام در مطالعات ادیان،به کوشـش و ویـرایش مهـرداد عباسـی،
۵.جین دمن مکاولیف (ویراستار)،دائرةالمعارف قرآن، زیر نظر حسین خندقآبادی، مسعود صـادقی، مهـرداد
عباسی و امیر مازیار،۱۳۹۲-۱۳۹۸
دیدگاهها
ایشان با تاکید بر داشتن ادبیات علمی در مطالعات غربی براین عقیده است: مطالعات قرآنی غربیان در این دو قرن اخیر را باید به مثابه پدیده ای مدرن دید که با دغدغه ها و فعالیتهای مسیحیان و غربیان در ادوار پیشین تفاوتها دارد. ویژگی بارز قرن نهم تا پانزدهم میلادی ادبیات جدلی و ازدیاد ردیه نویسی و دفاعیه نویسیها بود و مسیحیان حملات گزنده و تندی به شخصیت پیامبر داشتند. نوع مکتوبات از هر دو طرف با هدف اسکات خصم و به روش جدل و دفاع از دین خود در برابر دین دیگری بود و در این دوره تمدن اسلام از نظر علم و دانش و فرهنگ، حرفهای زیادی برای گفتن داشت و جهان اسلام خودش صادرکننده بود و در قرن چهارم هجری رنسانس اسلامی رخ نمود که به معنای نوزایی و شکوفایی علمی است.[۲] براین اساس ایشان در باب ضرورت مطالعات آکادمیک براین عقیده است که امروزه اگر زبان آکادمیک نداشته باشیم نمیتوانیم با دیگران گفتوگو کنیم. اگر بخواهیم درباره قرآن، سنت، تاریخ و ... صحبت کنیم باید از روش آکادمیک استفاده کنیم. ناآشنایی با زبان آکادمیک موجب میشود که چندین جلد «دایرةالمعارف قرآن» تدوین شود، اما دخالتی در نگارش آن نداشته باشیم و مقالهای از محققان ما در آن منتشر نشود.[۳]
منابع
خبرگزاری ایکنا
صفحه اساتید دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات