مودب، سید رضا: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۳۵: | خط ۳۵: | ||
== دیدگاهها == | == دیدگاهها == | ||
ایشان در باب علوم | ایشان در باب علوم انسانی براین عقیده است که علوم انسانی فعلی خاستگاه نظری غربی دارد و از پایگاه دینی برخوردار نیست و با فرهنگ و جامعه اسلامی ما و کشورهای اسلامی دیگر، همساز و همسو نیست و به عبارتی علوم انسانی فعلی در سعادتمند کردن انسان توفیق زیادی نداشته است. این علوم انسانی هرچند رشد کرده و رفاه را آورده اما با ارزشهای معنوی و فرهنگی که امام راحل، انقلاب را بر آن اساس شکل داد و موفقیتهای نظام نیز بر آن اساس بوده است، سازگار نیست. نظریاتی که در حوزه علوم انسانی مطرح است انسان را یک موجود مادی میدانند و نه یک بنده و عبد الهی که باید در راستای سعادت الهی حرکت کند.<ref>[https://iqna.ir/00Gs1i فمینیسم تساوی زن و مرد را میخواهد و آرامش زندگیها را از بین برده است]</ref> | ||
== منابع == | == منابع == |
نسخهٔ ۲۶ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۲۷
سید رضا مؤدب (متولد 1341ش)؛ محقق، نویسنده و استاد گروه علوم قرآن و حديث دانشگاه قم.
تحصیلات
مودب تحصیلات ابتدایی را در کاشان سپری نمود و برای ادامه تحصیل به قم هجرت کرد و تا دو سال در مدرسه علمیه آیتالله گلپایگانی و نیز مدرسه رسالت به تحصیل پرداخت. وی از سال 1370ش، در مرکز تربیت مدرس دانشگاه قم مشغول به تحصیل شده و از سال 1372 تا 1376ش، در مقطع دکتری دانشگاه تهران به تحصیل پرداخت.[۱]
سوابق علمی- اجرایی
- ایشان افزون بر تالیف مقالات و کتب نیز دارای فعالیتهای متعددی در عرصه های علمی و اجرایی نیز بوده است:
- رئیس دانشکده دانشگاه قم
- مدیر گروه دانشگاه قم
- معاون پژوهشی دانشگاه قم
- عضو پیوسته انجمن علوم قرآن و حدیث ایران
- عضیت در هیت تحریریه هایی چون: پژوهش نامه قرآن و حدیث، مجله تحقیقات علوم قرآن و حدیث، فصلنامه شیعه شناس، دانشنامه علوم قرآن و حدیث، نشریه مطالعات قرآن و حدیث[۲]
آثار
از جمله آثار ایشان علاوه بر مقالات، راهنمایی و داوری مقالات و رساله ها، برخی از تالیفات ایشان به شرح ذیل است:
- تاريخ الحديث
- إعجاز القرآن
- مقالات قرآنی و حدیثی
- مبانی تفسیر قرآن
- دروس في علم الدراية
- تاریخ حدیث
- روشهای تفسیر قرآن
- درسنامه دراية الحديث
- علم الدراية المقارن
- نزول قرآن و رؤیای هفت حرف
- اعجاز قرآن
- علم الدراية تطبیقی
- مفردات قرآن
- علم الحديث.[۳]
دیدگاهها
ایشان در باب علوم انسانی براین عقیده است که علوم انسانی فعلی خاستگاه نظری غربی دارد و از پایگاه دینی برخوردار نیست و با فرهنگ و جامعه اسلامی ما و کشورهای اسلامی دیگر، همساز و همسو نیست و به عبارتی علوم انسانی فعلی در سعادتمند کردن انسان توفیق زیادی نداشته است. این علوم انسانی هرچند رشد کرده و رفاه را آورده اما با ارزشهای معنوی و فرهنگی که امام راحل، انقلاب را بر آن اساس شکل داد و موفقیتهای نظام نیز بر آن اساس بوده است، سازگار نیست. نظریاتی که در حوزه علوم انسانی مطرح است انسان را یک موجود مادی میدانند و نه یک بنده و عبد الهی که باید در راستای سعادت الهی حرکت کند.[۴]
منابع
خبرگزاری ایکنا
مگیران
صفحه اساتید دانشگاه قم