علوم قرآن: تفاوت میان نسخه‌ها

جز (جایگزینی متن - ' های ' به '‌های ')
جز (جایگزینی متن - ' می ' به ' می‌')
خط ۶۴: خط ۶۴:
برای نمونه شناخت مکی و مدنی بودن آیات قرآن در فقه و تفسیر یک ضرورت است، چراکه در شناخت شأن نزول تأثیر دارد زیرا آیات مکی گاه از لحاظ محتوا و هدف با آیات مدنی تفاوت دارند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4049109/%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%81%D9%87%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%AF%D8%A7 تأثیر علوم قرآنی بر تفسیر و فهم کلام خدا]</ref> همچنین از دلایل اهمیت شناخت علم ناسخ و منسوخ پاسخگویی به معاندانی است که همواره نسخ را به عنوان نقص قرآن و اسلام می‌‌دانند تا قدسیت قرآن را از زیرسؤال ببرند و از طرفی باعث آشنایی بیشتر با سیر تشریع احکام اسلامی خواهد شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3984687/%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%AE-%D9%85%D8%AA%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%AE علم ناسخ و منسوخ متزلزل‌ترین شاخه علوم قرآنی است / آفات عدم درک صحیح ناسخ و منسوخ ]</ref>
برای نمونه شناخت مکی و مدنی بودن آیات قرآن در فقه و تفسیر یک ضرورت است، چراکه در شناخت شأن نزول تأثیر دارد زیرا آیات مکی گاه از لحاظ محتوا و هدف با آیات مدنی تفاوت دارند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/4049109/%D8%AA%D8%A3%D8%AB%DB%8C%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D9%81%D8%B3%DB%8C%D8%B1-%D9%88-%D9%81%D9%87%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D8%AF%D8%A7 تأثیر علوم قرآنی بر تفسیر و فهم کلام خدا]</ref> همچنین از دلایل اهمیت شناخت علم ناسخ و منسوخ پاسخگویی به معاندانی است که همواره نسخ را به عنوان نقص قرآن و اسلام می‌‌دانند تا قدسیت قرآن را از زیرسؤال ببرند و از طرفی باعث آشنایی بیشتر با سیر تشریع احکام اسلامی خواهد شد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3984687/%D8%B9%D9%84%D9%85-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%AE-%D9%85%D8%AA%D8%B2%D9%84%D8%B2%D9%84%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A2%D9%81%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D8%AF%D9%85-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D9%88-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%AE علم ناسخ و منسوخ متزلزل‌ترین شاخه علوم قرآنی است / آفات عدم درک صحیح ناسخ و منسوخ ]</ref>


محتوای علوم قرانی بطور جدی کمک زیادی به اشباع دانش بشری می کند. علوم دینی و اسلامی بایستی به عنوان مبنای علوم انسانی قرار گیرند تا بتوانند پاسخگوی نیاز بشر باشند وگرنه نگاه ناقصی خواهد بود که جوابگویی برای نیازهای آدمی نخواهد داشت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3560602/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D8%B4%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF محتوای علوم قرآنی کمک زیادی به اشباع دانش بشری می کند]</ref>
محتوای علوم قرانی بطور جدی کمک زیادی به اشباع دانش بشری می‌کند. علوم دینی و اسلامی بایستی به عنوان مبنای علوم انسانی قرار گیرند تا بتوانند پاسخگوی نیاز بشر باشند وگرنه نگاه ناقصی خواهد بود که جوابگویی برای نیازهای آدمی نخواهد داشت.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3560602/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%B2%DB%8C%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B4%D8%A8%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A8%D8%B4%D8%B1%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF محتوای علوم قرآنی کمک زیادی به اشباع دانش بشری می‌کند]</ref>


== آسیب‌شناسی مطالعات علوم قرآنی ==
== آسیب‌شناسی مطالعات علوم قرآنی ==
از جمله آسیب‌های وارده به روش پژوهش علوم قرآن در شرایط کنونی می توان به موارد زیر اشاره کرد:  
از جمله آسیب‌های وارده به روش پژوهش علوم قرآن در شرایط کنونی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  


1.فقدان رویه در مباحث علوم قرآنی زیرا برخی تاریخی، برخی عقلی و برخی نقلی بحث کرده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3981650/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D8%A7%DA%A9%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%A8%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%AB-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA جواهری: روش تاریخی در مطالعات علوم قرآنی نادیده گرفته شده است / فاکر میبدی: همه مباحث علوم قرآنی تاریخی نیست]</ref> به طور کلی آثار معاصر تا حدودی ناروشمند است. حتی مفسران نیز در تفاسیر خود ابتدا روش را تنقیح نکرده‌اند.  
1.فقدان رویه در مباحث علوم قرآنی زیرا برخی تاریخی، برخی عقلی و برخی نقلی بحث کرده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3981650/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D9%86%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D8%A7%DA%A9%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%A8%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%A8%D8%A7%D8%AD%D8%AB-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%DB%8C-%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%DB%8C-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA جواهری: روش تاریخی در مطالعات علوم قرآنی نادیده گرفته شده است / فاکر میبدی: همه مباحث علوم قرآنی تاریخی نیست]</ref> به طور کلی آثار معاصر تا حدودی ناروشمند است. حتی مفسران نیز در تفاسیر خود ابتدا روش را تنقیح نکرده‌اند.