آل لوط: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «'''آل لوط'''؛ خانواده حضرت لوط(ع). == شناسه اسمى == آل لوط و برخی منظور این واژه چهار بار در قرآن آمده است. برخی منظور از آل لوط را خویشاوندان ویژه و عشیره لوط میدانند و از آل لوط را شخص لوط و دختران او میدانند. همچنین گفته شده منظور از آل لوط، دو دختر...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۹: | خط ۱۹: | ||
تعبير «من المخرجين» می رساند که پیش از لوط، افرادی دیگر تبعید و از شهر اخراج شده بودند. این واژه در جای دیگر قرآن هم آمده است: «أخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ»؛ آل لوط را از قریه خود بیرون کنید». (نمل/۵۶) | تعبير «من المخرجين» می رساند که پیش از لوط، افرادی دیگر تبعید و از شهر اخراج شده بودند. این واژه در جای دیگر قرآن هم آمده است: «أخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ»؛ آل لوط را از قریه خود بیرون کنید». (نمل/۵۶) | ||
== منابع == | |||
این مدخل برگرفته از '''کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن''' است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است. | |||
[[رده:گروه ها و قبایل]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۲ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۴۶
آل لوط؛ خانواده حضرت لوط(ع).
شناسه اسمى
آل لوط و برخی منظور این واژه چهار بار در قرآن آمده است. برخی منظور از آل لوط را خویشاوندان ویژه و عشیره لوط میدانند و از آل لوط را شخص لوط و دختران او میدانند. همچنین گفته شده منظور از آل لوط، دو دختر و همسر مؤمن لوط نه همسر کافر است.
شناسه فکری و عقیدتی آل لوط
الف) ایمان به خداوند و اعتقاد به اسلام
این مسئله تنها عامل نجات آل لوط از عذاب الهی بود، همان گونه که قرآن می فرماید: «فَأَخْرَجْنَا مَنْ كانَ فيها مِنَ الْمُؤْمِنين»؛ ما مؤمنانی را که در شهرها (ی قوم لوط زندگی میکردند قبل از نزول عذاب) خارج کردیم». (ذاریات/۳۵)
ب) شکرگزاری
شکرگزاری آل لوط به درگاه خدا موجب شد آنان از عذاب نازل شده بر قومش رهایی یابند: «نِعْمَةً مِنْ عِنْدِنَا كَذلِكَ نَجْزِي مَنْ شَكَر»؛ این نعمتی بود از ناحیه ما این گونه هر کسی را که شکر کند پاداش می دهیم. (قمر/۳۵)
ج) پاک دامنی
آل لوط انسانهایی پاک و وارسته بودند چنان که قرآن میفرماید «أناس يتطهرون»؛ اینها مردمی هستند که پاک دامنی را می طلبند. (اعراف/۸۲) یعنی آنان مردمی هستند که از گناهان زشت و پلید دوری می جویند.
شناسه قومی آل لوط
مبارزه لوط با برنامه های ضد اخلاقی قوم خود، سبب اخراج وی و همراهانش از دیارشان شده بود و این مسئله، یکی از شیوه های رایج میان قوم لوط بوده است به گونه ای که آنان خطاب به حضرت لوط گفتند: «لَئِنْ لَمْ تَنْتَهِ يَا لُوطُ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْمُخْرَجين»؛ اى لوط! اگر از این سخنان دست برنداری به یقین از اخراج شدگان خواهی بود. (شعراء/۱۶۷)
تعبير «من المخرجين» می رساند که پیش از لوط، افرادی دیگر تبعید و از شهر اخراج شده بودند. این واژه در جای دیگر قرآن هم آمده است: «أخْرِجُوا آلَ لُوطٍ مِّن قَرْيَتِكُمْ»؛ آل لوط را از قریه خود بیرون کنید». (نمل/۵۶)
منابع
این مدخل برگرفته از کتاب اشخاص و گروه ها در قرآن است و مقاله آن هنوز به طور کامل تدوین نیافته است.