خشونت: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «خشونت؛ استفاده از زور برای رسیدن به خواسته. در خشونت انسان برای رسیدن به خواسته خود به طور فیزیکی و کلامی دیگران را تحت فشار قرار می¬دهد. یکی از مسائل مهم امروزه رابطه بین دین و خشونت است. برخی دین را عامل خشونت دانسته اما برخی این رابطه را غیر م...» ایجاد کرد) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
خشونت؛ استفاده از زور برای رسیدن به خواسته. در خشونت انسان برای رسیدن به خواسته خود به طور فیزیکی و کلامی دیگران را تحت فشار قرار می¬دهد. یکی از مسائل مهم امروزه رابطه بین دین و خشونت است. برخی دین را عامل خشونت دانسته اما برخی این رابطه را غیر منطقی خوانده¬اند. اسلام نیز مخالف خشونت نابجاست و موارد تاریخی که خلاف آن را نشان می¬دهند نیازمند بررسی بیشتری هستند. | خشونت؛ استفاده از زور برای رسیدن به خواسته. در خشونت انسان برای رسیدن به خواسته خود به طور فیزیکی و کلامی دیگران را تحت فشار قرار می¬دهد. یکی از مسائل مهم امروزه رابطه بین دین و خشونت است. برخی دین را عامل خشونت دانسته اما برخی این رابطه را غیر منطقی خوانده¬اند. اسلام نیز مخالف خشونت نابجاست و موارد تاریخی که خلاف آن را نشان می¬دهند نیازمند بررسی بیشتری هستند. | ||
تعریف | == تعریف == | ||
«خشونت» (violence) به استفاده از زور فیزیکی یا کلامی به منظور قراردادن دیگران در وضعیتی بر خلاف خواسته¬شان گفته می¬شود.<ref> merriam-webster.com, Merriam-Webster Dictionary Retrieved January 8, 2009.</ref> جامعهشناسان و روانشناسان اجتماعی خشونت را نوعی رفتار همراه با قصور نیت طرف مقابل نسبت به فرد دیگر میدانند، یعنی خشونت رفتاری است که از فردی همراه با قصد و نیت نسبت به آسیب رساندن به فرد دیگری انجام میشود.<ref>نقش مهم دینداری در جلوگیری از بروز خشونت در خانوادهها</ref> | «خشونت» (violence) به استفاده از زور فیزیکی یا کلامی به منظور قراردادن دیگران در وضعیتی بر خلاف خواسته¬شان گفته می¬شود.<ref> merriam-webster.com, Merriam-Webster Dictionary Retrieved January 8, 2009.</ref> جامعهشناسان و روانشناسان اجتماعی خشونت را نوعی رفتار همراه با قصور نیت طرف مقابل نسبت به فرد دیگر میدانند، یعنی خشونت رفتاری است که از فردی همراه با قصد و نیت نسبت به آسیب رساندن به فرد دیگری انجام میشود.<ref>نقش مهم دینداری در جلوگیری از بروز خشونت در خانوادهها</ref> | ||
رابطه خشونت و دین | |||
== رابطه خشونت و دین == | |||
در دنیای امروز خشونت¬های زیادی به نام دین انجام می¬شود. این سؤال مطرح است که رابطه دین و خشونت چیست؟ برخی گفته¬اند دین با آموزه¬هایش زاینده و عامل خشونت است. در مقابل اما گروهی معتقدند بین تعالیم دین و خشونت رابطهای منطقی وجود ندارد زیرا که خشونت پدیدهای ماقبل دینی است و عوامل پیچیده روانشناختی، جامعهشناختی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و آموزشی، در ایجاد خشونت نقش دارند. در واقع می¬توان سبب خشونت را در طرفداران آن دین مشاهده کرد نه خود دین؛ هر چقدر جوامع به لحاظ مدنیت در سطح پایینی باشند و در مرحله بدویت باقی بمانند، علایق قومی و قبیلهای به شکل تعصبآمیز در آنها بسیار زیاد باشد، محرومیتهای زیادی کشیده باشند، به طور تاریخی استبداد در آنها حاکم بوده باشد، به لحاظ جغرافیایی محروم و فاقد آب کافی و خاک حاصلخیز باشند و تربیت و آموزش اجتماعی در آنها به اندازه کافی وجود نداشته باشد، خشونت در آنها زیاد است و در واقع مستعد خشونتاند.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3928873/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA خشونت پدیدهای ماقبل دینی است / ایدئولوژیها؛ زمینه ذهنی گسترش خشونت]</ref> | در دنیای امروز خشونت¬های زیادی به نام دین انجام می¬شود. این سؤال مطرح است که رابطه دین و خشونت چیست؟ برخی گفته¬اند دین با آموزه¬هایش زاینده و عامل خشونت است. در مقابل اما گروهی معتقدند بین تعالیم دین و خشونت رابطهای منطقی وجود ندارد زیرا که خشونت پدیدهای ماقبل دینی است و عوامل پیچیده روانشناختی، جامعهشناختی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و آموزشی، در ایجاد خشونت نقش دارند. در واقع می¬توان سبب خشونت را در طرفداران آن دین مشاهده کرد نه خود دین؛ هر چقدر جوامع به لحاظ مدنیت در سطح پایینی باشند و در مرحله بدویت باقی بمانند، علایق قومی و قبیلهای به شکل تعصبآمیز در آنها بسیار زیاد باشد، محرومیتهای زیادی کشیده باشند، به طور تاریخی استبداد در آنها حاکم بوده باشد، به لحاظ جغرافیایی محروم و فاقد آب کافی و خاک حاصلخیز باشند و تربیت و آموزش اجتماعی در آنها به اندازه کافی وجود نداشته باشد، خشونت در آنها زیاد است و در واقع مستعد خشونتاند.<ref>[https://isfahan.iqna.ir/fa/news/3928873/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%BE%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%82%D8%A8%D9%84-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A6%D9%88%D9%84%D9%88%DA%98%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D8%B2%D9%85%DB%8C%D9%86%D9%87%E2%80%8C-%D8%B0%D9%87%D9%86%DB%8C-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA خشونت پدیدهای ماقبل دینی است / ایدئولوژیها؛ زمینه ذهنی گسترش خشونت]</ref> | ||
== قرآن و خشونت == | |||
قرآن و خشونت | |||
پیشینه خشونت در قرآن | === پیشینه خشونت در قرآن === | ||
فرشتگان در آیاتی که از خداوند علت خلقت انسان را می¬پرسند، پیشینه خونریزی و خشونت در زمین را چنین یادآوری می¬کنند: «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ ؛ و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمين جانشينى خواهم گماشت»، [فرشتگان] گفتند: «آيا در آن كسى را مىگمارى كه در آن فساد انگيزد، و خونها بريزد؟» (بقره/ 30). | فرشتگان در آیاتی که از خداوند علت خلقت انسان را می¬پرسند، پیشینه خونریزی و خشونت در زمین را چنین یادآوری می¬کنند: «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ ؛ و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمين جانشينى خواهم گماشت»، [فرشتگان] گفتند: «آيا در آن كسى را مىگمارى كه در آن فساد انگيزد، و خونها بريزد؟» (بقره/ 30). | ||
در میان آدمیان اولین گزارش خشونت و خونریزی،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3905350/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%AC-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AE%D8%B4%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85 نقش مهم دینداری در جلوگیری از بروز خشونت در خانوادهها؛ راه علاج گردش خشونت در جامعه / چگونه خشم خود را مهار کنیم؛ خشونت از منظر قرآن/ فضیلتهای اخلاقی را زنده کنیم]</ref> قتل هابیل توسط قابیل است: « فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الخاسِرِين؛ پس نفسِ [امّاره] اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد، و وى را كشت و از زيانكاران شد» (مائده/ 30). | در میان آدمیان اولین گزارش خشونت و خونریزی،<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3905350/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%AC-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AE%D8%B4%D9%85-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85 نقش مهم دینداری در جلوگیری از بروز خشونت در خانوادهها؛ راه علاج گردش خشونت در جامعه / چگونه خشم خود را مهار کنیم؛ خشونت از منظر قرآن/ فضیلتهای اخلاقی را زنده کنیم]</ref> قتل هابیل توسط قابیل است: « فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الخاسِرِين؛ پس نفسِ [امّاره] اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد، و وى را كشت و از زيانكاران شد» (مائده/ 30). | ||
مترادف خشونت در قرآن | |||
=== مترادف خشونت در قرآن === | |||
«فظّ» و «غلیظ» را می¬توان دو مترادف واژه خشونت در قرآن دانست که برگرفته از آیه 159 سوره آل عمران<ref>«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنهْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يحُبُّ الْمُتَوَكلِّين؛ س به [بركتِ] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مىشدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار [ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مىدارد» (آل عمران/ 159). </ref> است. در ادبیات قرآنی بین خشونت و شدت قانونی تمایز وجود دارد؛ به این معنا که اگر کسی خشونت، تعدی و یا مرز شکنی کرد، باید در چارچوب، اندازه و شکلی که موازین قانونی مشخص کرده است، با وی و عملش به طور جدی برخورد نمود. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/2802797/%D8%B7%DB%8C%D9%81-%D9%88%D8%A7%DA%98%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF طیف واژگان قرآن درباره خشونت/ قرآن اولویت را به صلح میدهد]</ref> | «فظّ» و «غلیظ» را می¬توان دو مترادف واژه خشونت در قرآن دانست که برگرفته از آیه 159 سوره آل عمران<ref>«فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنهْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يحُبُّ الْمُتَوَكلِّين؛ س به [بركتِ] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مىشدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار [ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مىدارد» (آل عمران/ 159). </ref> است. در ادبیات قرآنی بین خشونت و شدت قانونی تمایز وجود دارد؛ به این معنا که اگر کسی خشونت، تعدی و یا مرز شکنی کرد، باید در چارچوب، اندازه و شکلی که موازین قانونی مشخص کرده است، با وی و عملش به طور جدی برخورد نمود. <ref>[https://iqna.ir/fa/news/2802797/%D8%B7%DB%8C%D9%81-%D9%88%D8%A7%DA%98%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D9%87-%D8%B5%D9%84%D8%AD-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF طیف واژگان قرآن درباره خشونت/ قرآن اولویت را به صلح میدهد]</ref> | ||
اسلام، مخالف خشونت | |||
=== اسلام، مخالف خشونت === | |||
همانطور که گفته شد اسلام به خشونت باور ندارد و بین شدت در اجرای احکام و خشونت تفاوت وجود دارد. پارهای از رویدادهای تاریخی مانند غزوه بنی قریظه و وقوع جنگهای ردّه، موهم این هستند که اسلام دینی خشونت گراست و مسلمانان نیز به تبع آن خشونت طلب هستند. در بررسی این امور ابتدا دو مقدمه ضروریست: اول تفاوت معنای مفاهیم جدیدی همچون حقوق بشر و دموکراسی با آنچه در منابع دینی وجود دارد و ثانیاً تفاوت قائل شدن بین رفتار اسلام و مسلمانان. بعد از این مقدمات باید مسائلی همچون رضایت معصومان (ع) از یک رویداد تاریخی و وثاقت آن مورد بررسی قرار گیرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3659800/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA%E2%80%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C خشونت در اسلام؛ آموزه دینی یا کنش اجتماعی | همانطور که گفته شد اسلام به خشونت باور ندارد و بین شدت در اجرای احکام و خشونت تفاوت وجود دارد. پارهای از رویدادهای تاریخی مانند غزوه بنی قریظه و وقوع جنگهای ردّه، موهم این هستند که اسلام دینی خشونت گراست و مسلمانان نیز به تبع آن خشونت طلب هستند. در بررسی این امور ابتدا دو مقدمه ضروریست: اول تفاوت معنای مفاهیم جدیدی همچون حقوق بشر و دموکراسی با آنچه در منابع دینی وجود دارد و ثانیاً تفاوت قائل شدن بین رفتار اسلام و مسلمانان. بعد از این مقدمات باید مسائلی همچون رضایت معصومان (ع) از یک رویداد تاریخی و وثاقت آن مورد بررسی قرار گیرد.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3659800/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA%E2%80%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C خشونت در اسلام؛ آموزه دینی یا کنش اجتماعی | ||
]</ref> | ]</ref> | ||
منابع | |||
== منابع == | |||
ایکنا | ایکنا | ||
[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA ویکی پدیا] | [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA ویکی پدیا] | ||
== پاورقی ها == |
نسخهٔ ۹ آوریل ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۵۵
خشونت؛ استفاده از زور برای رسیدن به خواسته. در خشونت انسان برای رسیدن به خواسته خود به طور فیزیکی و کلامی دیگران را تحت فشار قرار می¬دهد. یکی از مسائل مهم امروزه رابطه بین دین و خشونت است. برخی دین را عامل خشونت دانسته اما برخی این رابطه را غیر منطقی خوانده¬اند. اسلام نیز مخالف خشونت نابجاست و موارد تاریخی که خلاف آن را نشان می¬دهند نیازمند بررسی بیشتری هستند.
تعریف
«خشونت» (violence) به استفاده از زور فیزیکی یا کلامی به منظور قراردادن دیگران در وضعیتی بر خلاف خواسته¬شان گفته می¬شود.[۱] جامعهشناسان و روانشناسان اجتماعی خشونت را نوعی رفتار همراه با قصور نیت طرف مقابل نسبت به فرد دیگر میدانند، یعنی خشونت رفتاری است که از فردی همراه با قصد و نیت نسبت به آسیب رساندن به فرد دیگری انجام میشود.[۲]
رابطه خشونت و دین
در دنیای امروز خشونت¬های زیادی به نام دین انجام می¬شود. این سؤال مطرح است که رابطه دین و خشونت چیست؟ برخی گفته¬اند دین با آموزه¬هایش زاینده و عامل خشونت است. در مقابل اما گروهی معتقدند بین تعالیم دین و خشونت رابطهای منطقی وجود ندارد زیرا که خشونت پدیدهای ماقبل دینی است و عوامل پیچیده روانشناختی، جامعهشناختی، تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و آموزشی، در ایجاد خشونت نقش دارند. در واقع می¬توان سبب خشونت را در طرفداران آن دین مشاهده کرد نه خود دین؛ هر چقدر جوامع به لحاظ مدنیت در سطح پایینی باشند و در مرحله بدویت باقی بمانند، علایق قومی و قبیلهای به شکل تعصبآمیز در آنها بسیار زیاد باشد، محرومیتهای زیادی کشیده باشند، به طور تاریخی استبداد در آنها حاکم بوده باشد، به لحاظ جغرافیایی محروم و فاقد آب کافی و خاک حاصلخیز باشند و تربیت و آموزش اجتماعی در آنها به اندازه کافی وجود نداشته باشد، خشونت در آنها زیاد است و در واقع مستعد خشونتاند.[۳]
قرآن و خشونت
پیشینه خشونت در قرآن
فرشتگان در آیاتی که از خداوند علت خلقت انسان را می¬پرسند، پیشینه خونریزی و خشونت در زمین را چنین یادآوری می¬کنند: «وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ ؛ و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: «من در زمين جانشينى خواهم گماشت»، [فرشتگان] گفتند: «آيا در آن كسى را مىگمارى كه در آن فساد انگيزد، و خونها بريزد؟» (بقره/ 30). در میان آدمیان اولین گزارش خشونت و خونریزی،[۴] قتل هابیل توسط قابیل است: « فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الخاسِرِين؛ پس نفسِ [امّاره] اش او را به قتل برادرش ترغيب كرد، و وى را كشت و از زيانكاران شد» (مائده/ 30).
مترادف خشونت در قرآن
«فظّ» و «غلیظ» را می¬توان دو مترادف واژه خشونت در قرآن دانست که برگرفته از آیه 159 سوره آل عمران[۵] است. در ادبیات قرآنی بین خشونت و شدت قانونی تمایز وجود دارد؛ به این معنا که اگر کسی خشونت، تعدی و یا مرز شکنی کرد، باید در چارچوب، اندازه و شکلی که موازین قانونی مشخص کرده است، با وی و عملش به طور جدی برخورد نمود. [۶]
اسلام، مخالف خشونت
همانطور که گفته شد اسلام به خشونت باور ندارد و بین شدت در اجرای احکام و خشونت تفاوت وجود دارد. پارهای از رویدادهای تاریخی مانند غزوه بنی قریظه و وقوع جنگهای ردّه، موهم این هستند که اسلام دینی خشونت گراست و مسلمانان نیز به تبع آن خشونت طلب هستند. در بررسی این امور ابتدا دو مقدمه ضروریست: اول تفاوت معنای مفاهیم جدیدی همچون حقوق بشر و دموکراسی با آنچه در منابع دینی وجود دارد و ثانیاً تفاوت قائل شدن بین رفتار اسلام و مسلمانان. بعد از این مقدمات باید مسائلی همچون رضایت معصومان (ع) از یک رویداد تاریخی و وثاقت آن مورد بررسی قرار گیرد.[۷]
منابع
ایکنا
پاورقی ها
- ↑ merriam-webster.com, Merriam-Webster Dictionary Retrieved January 8, 2009.
- ↑ نقش مهم دینداری در جلوگیری از بروز خشونت در خانوادهها
- ↑ خشونت پدیدهای ماقبل دینی است / ایدئولوژیها؛ زمینه ذهنی گسترش خشونت
- ↑ نقش مهم دینداری در جلوگیری از بروز خشونت در خانوادهها؛ راه علاج گردش خشونت در جامعه / چگونه خشم خود را مهار کنیم؛ خشونت از منظر قرآن/ فضیلتهای اخلاقی را زنده کنیم
- ↑ «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَ لَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنهْمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شَاوِرْهُمْ فىِ الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلىَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يحُبُّ الْمُتَوَكلِّين؛ س به [بركتِ] رحمت الهى، با آنان نرمخو [و پُر مِهر] شدى، و اگر تندخو و سختدل بودى قطعاً از پيرامون تو پراكنده مىشدند. پس، از آنان درگذر و برايشان آمرزش بخواه، و در كار [ها] با آنان مشورت كن، و چون تصميم گرفتى بر خدا توكل كن، زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست مىدارد» (آل عمران/ 159).
- ↑ طیف واژگان قرآن درباره خشونت/ قرآن اولویت را به صلح میدهد
- ↑ [https://iqna.ir/fa/news/3659800/%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA%E2%80%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D9%86%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C خشونت در اسلام؛ آموزه دینی یا کنش اجتماعی ]