منصور پهلوان، محمد علی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:0(59).jpg|جایگزین=عکس منصور پهلوان|بندانگشتی|عکس منصور پهلوان]]''' | [[پرونده:0(59).jpg|جایگزین=عکس منصور پهلوان|بندانگشتی|عکس منصور پهلوان]]'''محمدعلی منصور پهلوان'''(زاده 1332 شمسی)؛ نویسنده، محقق، استاد تمام گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران، متولد اول فروردين 1332ش در شهر تهران است. | ||
== زندگینامه == | == زندگینامه == | ||
خط ۷۹: | خط ۷۹: | ||
<references /> | <references /> | ||
[[رده: اساتید علوم قرآنی]] | |||
[[رده:اساتید علوم قرآنی ایران]] | [[رده:اساتید علوم قرآنی ایران]] | ||
[[رده: اساتید علوم قرآنی دانشگاه تهران]] | [[رده: اساتید علوم قرآنی دانشگاه تهران]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۵۳
محمدعلی منصور پهلوان(زاده 1332 شمسی)؛ نویسنده، محقق، استاد تمام گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران، متولد اول فروردين 1332ش در شهر تهران است.
زندگینامه
منصور پهلوان، نویسنده، محقق، استاد تمام گروه قرآن و حدیث دانشگاه تهران، متولد اول فروردين 1332ش در شهر تهران است[۱].
وی پس از اتمام دوران متوسطه در سال 1351 شمسی، وارد حوزه علمیه تهران شد تا به دروس طلبگی بپردازد. وی در سال 1372 همزمان با تحصیل در حوزه، از مقطع دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. در طی مدت تحصیل سفرهای علمی و تبلیغی فراوانی به کشورهای خارجی داشته است. نامبرده در کنار تحصیل به تدریس در دانشگاههای تهران پرداخت و در کنار تدریس به راهنما و مشاوره دانشجویان در مقطع و دکترا پرداخت و تاکنون پایاننامهها و رسالههای بسیاری را راهنمایی کرده است.[۲]
تحصیلات
وی مدرک کارشناسی خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه تهران کسب کرد و سپس برای مقطع کارشناسی ارشد وارد رشته علوم قرآن و حدیث شد و دکتری خود را در همین رشته در دانشگاه تهران ادامه داد. وی در سال 1372 از مقطع دکتری این رشته فارغ التحصیل شد.
سوابق علمی و اجرایی
ایشان در طول سالهای عمر خویش خدمات علمی و فرهنگی انجام داده است که از آن جمله میتوان سرپرستی شبکه 1 و 2 سیما، سرپرستی دانشگاه بین المللی اسلامی لندن و مدیر مسئول بررسی مقالات دانشگاه تهران را نام برد.
از جمله دیگر سوابق اجرایی ایشان، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
• مسئول کمیته علمی المپیاد الهیات، 1392/06/20، 1396/07/24، ایران، تهران
• رییس کمیته تخصصی الهیات دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، 1393/11/05، 1401/12/29، ایران، تهران
• مسئول کمیته علمی الهیات، 1394/02/01، 1396/07/24، ایران، تهران
• نماینده سازمان سنجش در برگزاری آزمون صحت حفظ قرآن مجید، 1395/06/01، 1401/12/29، ایران، تهران
• هیات ممیزه دانشگاه تهران، 1396/05/24، 1398/05/24، ایران، تهران
• گواهی همکاری با واحد المپیاد علمی دانشجویی کشور، 1396/07/29، 1401/12/29، ایران، تهران
• نماینده هیات اجرایی جذب اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، 1396/11/11، 1401/12/29، ایران، تهران
• مسئول المپیاد الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران، 1396/12/07، 1401/12/29، ایران، تهران
• مدیر مسئول نشریه سفینه، علمی ترویجی، 1382/10/01، 1402/12/29 [۳]
آثار
علاوه بر مقالات علمی متعدد و راهنمایی پایاننامهها و رسالههای بسیار، از ایشان تاکنون آثار متعدد قرآنی و غیرقرآن بهچاپ رسیده است که در ذیل به اهم آن اشاره شده است:
منصور پهلوان محمدعلی. "اصول الفقه جلد 2." تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1394.
منصور پهلوان محمدعلی. "اصول الفقه." تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1394.
منصور پهلوان محمدعلی. "اصول الفقه ." تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1394.
Mansour Pahlevan Mohammad Ali. "The savior in Islam." : Naba Cultural organization, 2007.
منصور پهلوان محمدعلی. "پژوهشی در زمینه کتاب کافی و مولف آن." : نبا، 1383.
منصور پهلوان محمدعلی. "تفسیر فارسی قرآن کریم (ترجمه الخواص)." : انتشارات علمی- فرهنگی، 1394.
منصور پهلوان محمدعلی. "تفسیر فارسی قرآن کریم (ترجمه الخواص) جلد 3." : انتشارات علمی- فرهنگی، 1394.
منصور پهلوان محمدعلی. "تفسیر فارسی قرآن کریم (ترجمه الخواص) جلد 2." : انتشارات علمی- فرهنگی، 1394.
منصور پهلوان محمدعلی. "تفسیر فارسی قرآن کریم (ترجمه الخواص)جلد 4." : انتشارات علمی- فرهنگی، 1394. [۴]
دیدگاهها
مطالعات میان رشته ای قرآن
ایشان در زمینه مطالعات میانرشتهای قرآن کریم، معتقد است قرآن یک علم نیست که بتواند به تعابیر رایج میانرشتهای، با سایر علوم ارتباط برقرر کند. قرآن کتاب علم نیست بلکه کتاب آگاهی است. منشأ قرآن با علوم بشری متفاوت است. علوم بشری دارای نقص است و در مسیر تکامل و پیشرفت قرار دارد در حالی که قرآن وحی الهی است. از همین جهت، مطالعات میانرشتهای قرآن کریم نباید جایگاه قرآن را به یکی از علوم تنزل دهد. پس بهتر است به جای مطرح کردن مطالعات میانرشتهای قرآن، از استمدادهای علوم از وحی استفاده کنیم. یعنی باید از حقایق و علوم قرآن در شئون مختلف استفاده کنیم اما جایگاه قرآن را به منزله یک علم کوچک بشری تنزل ندهیم[۵].
نهج البلاغه
یکی از حوزههای تخصصی ایشان، پژوهش در زمینه نهجالبلاغه است. ایشان در کتابی با عنوان «فرهنگ واژگان نهجالبلاغه» با توضیح و تبیین معنای واژگان دشوار در نهجالبلاغه پرداخته است. ایشان معتقد است نهجالبلاغه بهترین تفسیر قرآن است[۶].
ویژگیهای شهید مطهری
ایشان توفیق درک محضر استاد شهید، مرتضی مطهری را در ایامی که در دانشگاه تهران تحصیل میکردند، داشتهاند. ایشان درباره مقام معلمی استاد مطهری میگویند: «استاد مطهری واقعاً معلم بودند؛ به این معنا که خلق و خوی معلمی داشتند. در کتابهایشان، مطالب را خوب تقریر میکردند. همانگونه که یک معلم درس را به بیان خوب و زیبا تشریح میکند و آموزش میدهد. استاد مطهری برای سادهتر شدن مفاهیم فلسفی و علمی سعی میکردند در کتابهایشان از یک زبان معلمی و سادهای استفاده کنند تا جویندگان و طالبان علم و دانشآموزان آنها را به راحتی یاد بگیرند. تمامی کتابهای استاد مطهری با این عنایت نوشته شده که دیگران به راحتی بخوانند و بهخوبی از آنها استفاده کنند. استاد مطهری در این مورد نمونه بودند. استاد مطهری ۲۵ سال در دانشکده الهیات دانشگاه تهران استاد بودند. در کلاسهای ایشان در دوران قبل از انقلاب شرکت میکردم؛ در درسهای فلسفه و درسهای دیگری که ایشان ارائه میکردند که بعدها بهصورت کلیات علوم اسلامی در قالب کتابهایی چاپ شد. ایشان بهعنوان یک استاد شاخص، برتر و ممتاز در دانشگاه تهران بودند و کارشان معلمی بود. در واقع مهمترین فعالیتشان تعلیم و تربیت بود.»[۷]
منابع
ایکنا
ویکی نور
اندیشوران حوزه
رزومه منصور پهلوان در دانشگاه تهران