پارسا، فروغ: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(۴ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
[[پرونده:فروغ پارسا.jpg|بندانگشتی]] | |||
'''فروغ پارسا''' (متولد 1338ش)؛ محقق، نویسنده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. | '''فروغ پارسا''' (متولد 1338ش)؛ محقق، نویسنده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. | ||
خط ۴۹: | خط ۵۰: | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == | ||
[[رده: اساتید علوم قرآنی]] | |||
[[رده: اساتید علوم قرآنی ایران]] | |||
[[رده: اساتید علوم قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی]] | |||
[[رده:بانوان قرآنپژوه]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۴۹
فروغ پارسا (متولد 1338ش)؛ محقق، نویسنده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.
تحصیلات
پارسا در سال 1387 دوره دکتری خود را در دانشگاه قم در رشته علوم قرآن و حدیث گذراند. وی پیش این در سال 1372 دردانشگاه تربیت مدرس درهمین رشته تحصیل کرده و نیز دوره کارشناسی را در دانشگاه تهران سپری کرده است.[۱]
سوابق علمی-اجرایی
پارسا دارای فعالیت های گوناگون در عرصه علمی واجرایی است، از جمله این فعالیتها عبارت است از:
- رئیس پژوهشکده حکمت معاصر، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛
- رئیس شورای تحصیلات تکمیلی پژوهشکده حکمت معاصر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛
- مسئول راهاندازی پژوهشکده مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛
- سردبیر فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی؛
- رئیس هیئتمدیره انجمن علمی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی؛
- عضو انجمن روابط فرهنگی ایران و فرانسه؛
- عضو انجمن روابط فرهنگی ایران و لهستان.
آثار
پارسا افزون برمقالات دارای کتب متعددی است:
مطالعات قرآنی، وضعیت حال، چشم انداز آینده(سلسله نشست های تخصصی)
نقش شیعه در گسترش علوم اسلامی
معناشناسی و مطالعات قرآنی( مجموعه درس گفتارها)
تفاسیرشیعی و تحولات تاریخی ایران (سده دهم و یازدهم هجری)
خاورشناسان و جمع و تدوین قرآن کریم
خاورشناسان و جمع و تدوین قرآن کریم
حدیث درنگاه خاورشناسان
شناخت جریان علمی نگری به قرآن
سیره پژوهی در غرب[۲]
دیدگاهها
وی براین عقیده است که تقدسگرایی و مقدسمآبی ترفندهایی بوده که قشریگرایان به آن متوسل شدهاند تا معارف دینی را مطرح کنند وگرنه خود ائمه(ع) هم دنبال رواج این نوع مباحث تقدسگرایی قشری و ظاهری نبودهاند و حتی میتوان گفت که بحث عصمت خودشان را هم مطرح نکردهاند بلکه متکلمان شیعه آن را بیان کردهاند که البته عصمت در جای خود مستدل است، اما نباید بحث عصمت را به امامزادگان هم سرایت داد.[۳]
همچنین وی اذعان داشته اگر به آموزهها و آیات قرآن بنگریم موارد زیادی داریم که بیانگر تحول در جایگاه زن و در مقام مبارزه با انگاره فرودست بودن زنان است. به لحاظ قانونی و حقوقی برخی مطالبات زنان محقق شده ولی به خاطر برخی مشکلات فرهنگی هنوز این انگاره وجود دارد بنابراین مهمترین تحول برای ارتقاء جایگاه زن، تحول فرهنگی است و قرآن کریم هم تلاش خود را برای این تحول به کار برده است. [۴]
منابع
خبرگزاری ایکنا
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات انسانی
ویکی نور