پیامبر: تفاوت میان نسخه‌ها

۹ بایت اضافه‌شده ،  ‏۱۷ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
بدون خلاصۀ ویرایش
جز (جایگزینی متن - '¬' به '‌')
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
پیامبر؛ ابلاغ کننده پیام الهی به مردم. پیامبر یا نبی بدون واسطۀ بشر از جانب خدا خبر می‌دهد؛ در حقیقت واسطۀ بین خدا و مخلوقات است و مردم را به سوی خدا دعوت و به راه‌های سعادت هدایت می‌کند. دریافت وحی الهی، عصمت و شرح صدر از جمله ویژگی‌های انبیا است. همچنین از اهداف مهم انبیا می‌توان به برپایی قسط و عدل در جامعه، دعوت به توحید و معاد و برقراری حکومت الهی در میان مردم اشاره کرد.  
'''پیامبر'''؛ ابلاغ کننده پیام الهی به مردم. پیامبر یا نبی بدون واسطۀ بشر از جانب خدا خبر می‌دهد؛ در حقیقت واسطۀ بین خدا و مخلوقات است و مردم را به سوی خدا دعوت و به راه‌های سعادت هدایت می‌کند. دریافت وحی الهی، عصمت و شرح صدر از جمله ویژگی‌های انبیا است. همچنین از اهداف مهم انبیا می‌توان به برپایی قسط و عدل در جامعه، دعوت به توحید و معاد و برقراری حکومت الهی در میان مردم اشاره کرد.  


== تعاریف ==
== تعاریف ==
خط ۱۹: خط ۱۹:


== فلسفه بعثت پیامبران از منظر قرآن ==
== فلسفه بعثت پیامبران از منظر قرآن ==
پیرامون چرایی و فلسفۀ برانگیخته و مبعوث شدن پیامبران می‌توان آیۀ 25 سورۀ حدید را از نظر گذراند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»<ref>حدید/25: به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند، و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است، پديد آورديم، تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. آرى، خدا نيرومند شكست ناپذير است.</ref> دربارۀ محتوای این آیه می‌توان چنین اظهار کرد: آیه سه قسمت دارد، قسمت اول این آیه در بیان هدف از بعثت پیامبران، قسمت دوم این آیه بیان ابزار لازم برای برقراری عدالت و هدایت و قسمت سوم این آیه در خصوص بیان ضرورت حمایت و اطاعت پیامبران از سوی مردم است. پیامبران آمدند تا مردم را هدایت کنند این درحالی‌است که عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران و هدف جامع و کلی ایشان هدایت و عدالت است.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3612244/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86 .هدف و ابزار پیامبران در بعثت/هدایت و عدالت؛ عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران]</ref> موانع تبلیغ انبیا در قرآن براساس آیات قرآن کریم استکبار و پیروی از هوای نفس<ref>. «أَفَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَریقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَریقاً تَقْتُلُون»؛‏ «پس چرا هر گاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند شما نبود برايتان آورد، كبر ورزيديد؟ گروهى را دروغگو خوانديد و گروهى را كشتيد.» (بقره/87)</ref>، مقاومت صاحبان قدرت و سرمایه<ref>. «وَ ما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیَةٍ مِنْ نَذیرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُون؛ «و ما هیچ رسول بیم دهنده‌ای در دیاری نفرستادیم جز آنکه ثروتمندان عیّاش آن دیار (به رسولان) گفتند: ما به آنچه شما را به رسالت آن فرستاده‌اند کافریم.» (سبا/34)</ref>، اغواگری‌های شیطان<ref>.تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ «سوگند به خدا كه به سوى امتهاى پيش از تو [رسولانى‌] فرستاديم [اما] شيطان اعمالشان را برايشان آراست و امروز [هم‌] سرپرستشان هموست و برايشان عذابى دردناك است.»</ref> و لجاجت و بهانه‌جویی مردم<ref>. فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ؛ «پس اگر تو را تكذيب كردند، بدان كه پيامبرانى [هم‌] كه پيش از تو، دلايل روشن و نوشته‌ها و كتاب روشن آورده بودند، تكذيب شدند.» (آل عمران 184)</ref> از جمله موانع موجود بر تبلیغ انبیا بوده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3582570/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF<nowiki> .موانعی که پیامبران(ع) در راه تبلیغ رسالتشان با آن‌ها مواجه بودند ]</nowiki></ref>
پیرامون چرایی و فلسفۀ برانگیخته و مبعوث شدن پیامبران می‌توان آیۀ 25 سورۀ حدید را از نظر گذراند: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَيِّنَاتِ وَأَنزَلْنَا مَعَهُمُ الْكِتَابَ وَالْمِيزَانَ لِيَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ وَأَنزَلْنَا الْحَدِيدَ فِيهِ بَأْسٌ شَدِيدٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَلِيَعْلَمَ اللَّهُ مَن يَنصُرُهُ وَرُسُلَهُ بِالْغَيْبِ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ»<ref>حدید/25: به راستى [ما] پيامبران خود را با دلايل آشكار روانه كرديم و با آنها كتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردم به انصاف برخيزند، و آهن را كه در آن براى مردم خطرى سخت و سودهايى است، پديد آورديم، تا خدا معلوم بدارد چه كسى در نهان، او و پيامبرانش را يارى مى‏كند. آرى، خدا نيرومند شكست ناپذير است.</ref> دربارۀ محتوای این آیه می‌توان چنین اظهار کرد: آیه سه قسمت دارد، قسمت اول این آیه در بیان هدف از بعثت پیامبران، قسمت دوم این آیه بیان ابزار لازم برای برقراری عدالت و هدایت و قسمت سوم این آیه در خصوص بیان ضرورت حمایت و اطاعت پیامبران از سوی مردم است. پیامبران آمدند تا مردم را هدایت کنند این درحالی‌است که عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران و هدف جامع و کلی ایشان هدایت و عدالت است.<ref>[https://lorestan.iqna.ir/fa/news/3612244/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D9%88-%D8%A7%D8%A8%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA%D9%87%D8%AF%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D9%88-%D8%B9%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AA-%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D9%81%D9%87-%D8%A8%D8%B9%D8%AB%D8%AA-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86 .هدف و ابزار پیامبران در بعثت/هدایت و عدالت؛ عالی‌ترین فلسفه بعثت پیامبران]</ref> موانع تبلیغ انبیا در قرآن براساس آیات قرآن کریم استکبار و پیروی از هوای نفس<ref>. «أَفَکُلَّما جاءَکُمْ رَسُولٌ بِما لا تَهْوى‏ أَنْفُسُکُمُ اسْتَکْبَرْتُمْ فَفَریقاً کَذَّبْتُمْ وَ فَریقاً تَقْتُلُون»؛‏ «پس چرا هر گاه پيامبرى چيزى را كه خوشايند شما نبود برايتان آورد، كبر ورزيديد؟ گروهى را دروغگو خوانديد و گروهى را كشتيد.» (بقره/87)</ref>، مقاومت صاحبان قدرت و سرمایه<ref>. «وَ ما أَرْسَلْنا فی‏ قَرْیَةٍ مِنْ نَذیرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا بِما أُرْسِلْتُمْ بِهِ کافِرُون؛ «و ما هیچ رسول بیم دهنده‌ای در دیاری نفرستادیم جز آنکه ثروتمندان عیّاش آن دیار (به رسولان) گفتند: ما به آنچه شما را به رسالت آن فرستاده‌اند کافریم.» (سبا/34)</ref>، اغواگری‌های شیطان<ref>.تَاللَّهِ لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَزَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَهُوَ وَلِيُّهُمُ الْيَوْمَ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ؛ «سوگند به خدا كه به سوى امتهاى پيش از تو [رسولانى‌] فرستاديم [اما] شيطان اعمالشان را برايشان آراست و امروز [هم‌] سرپرستشان هموست و برايشان عذابى دردناك است.»</ref> و لجاجت و بهانه‌جویی مردم<ref>. فَإِنْ كَذَّبُوكَ فَقَدْ كُذِّبَ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ جَاءُوا بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَالْكِتَابِ الْمُنِيرِ؛ «پس اگر تو را تكذيب كردند، بدان كه پيامبرانى [هم‌] كه پيش از تو، دلايل روشن و نوشته‌ها و كتاب روشن آورده بودند، تكذيب شدند.» (آل عمران 184)</ref> از جمله موانع موجود بر تبلیغ انبیا بوده‌اند.<ref>[https://iqna.ir/fa/news/3582570/%D9%85%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B9%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%B9-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D9%84%DB%8C%D8%BA-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D8%A2%D9%86-%D9%87%D8%A7-%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86%D8%AF موانعی که پیامبران(ع) در راه تبلیغ رسالتشان با آن‌ها مواجه بودند] </ref>


== منابع ==
== منابع ==
خط ۲۹: خط ۲۹:


== پاورقی‌ها ==
== پاورقی‌ها ==
</div>
[[رده:پیامبران]]
ویراستار
۳٬۳۶۱

ویرایش