آیه وحدت: تفاوت میان نسخهها
(صفحهای تازه حاوی «آیه وحدت؛ یا آیه اعتصام، به آیه صد و سوم سوره آلعمران گفته میشود. براساس این آیه خداوند به مسلمانان دستور داده به ریسمان الهی چنگ زنند. مفسران این آیه را مبنای اصلی این آیه را دعوت به اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه میان مسلمانان دانسته اند. ==...» ایجاد کرد) |
(بدون تفاوت)
|
نسخهٔ ۲۰ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۵۸
آیه وحدت؛ یا آیه اعتصام، به آیه صد و سوم سوره آلعمران گفته میشود. براساس این آیه خداوند به مسلمانان دستور داده به ریسمان الهی چنگ زنند. مفسران این آیه را مبنای اصلی این آیه را دعوت به اتحاد و مبارزه با هر گونه تفرقه میان مسلمانان دانسته اند.
تبیین مفهوم آیه
در قرآن از جمله در آيه ۱۰۳ سوره آل عمران میفرمايد: ««وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَتَ اللّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُم مِّنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ؛ و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود یاد کنید آنگاه که دشمنان [یکدیگر] بودید پس میان دلهاى شما الفت انداخت تا به لطف او برادران هم شدید و بر کنار پرتگاه آتش بودید که شما را از آن رهانید اینگونه خداوند نشانههاى خود را براى شما روشن مىکند باشد که شما راه یابید».، بر شركت در صحنههای عبادی و بهويژه در ميادين رزم به صورت دستهجمعی و گروهی سفارش كرده و از آن به عنوان عامل پيروزی و غلبه مسلمانان بر دشمنان ياد كرده است.همچنين با توجه به آيه ذكر شده خداوند میفرمايد: اگر میخواهيد هميشه پيروز باشيد بايد سعی كنيد گروهی حركت كنيد و همگی به يك چيز كه آن قرآن است تمسك كنيد چرا كه قرآن محور است و همه حول پيام قرآن اجتماع كنيد زيرا تنها در سايه تمسك به قرآن و اهلبيت(ع) و وحدتگرايی است كه هدف نهايی حاصل میشود و در مقابل آن هرگاه متفرق شويد در واقع مغلوب دشمن شده و موجبات سرور دشمنان و وارد آمدن آسيب بزرگ و جدی به جامعه اسلامی را فراهم كردهايد.در اين آيه الفت و برادری بين مسلمانان امری مطلوب و از الطاف الهی دانسته شده اما تفرقه و دشمنی گناهی است كه مسلمانان نبايد مرتكب آن شوند خداوند در آيهای ديگر تفرقه و پراكندگی را شديداً نكوهش كرده است؛ آنجا كه به پيامبر(ص) میفرمايد: «تو را با آنها كه دين خويش فرقه فرقه كردند و دستهدسته شدند، كارى نيست. كار آنها با خداست و خدا آنان را به كارهايشان آگاه خواهد كرد. طبق اين آيه مباركه تفرقه و اختلاف آنچنان زشت و نارواست كه كسانى كه دين خود را فرقه فرقه میكنند، پيامبر(ص) هيچگونه پيوندی با آنان ندارد و در پيشگاه خداوند مجازات خواهند شد.[۱]
خداوند در بخشی ديگر از آيات میفرمايد: خداوند هيچگاه سرنوشت قومی را تغيير نمیدهد بلكه مردم بايد خودشان در صحنه حاضر شده و سرنوشت خود را بدست بگيرند و در اينجا ديگر فردگرايی مطرح نيست و منظور از سرنوشت، سرنوشت سياسی، اجتماعی، اقتصادی و غيره است و اين آيه شريفه به صريح بر اهميت جمع و جمعگرايی در اسلام اشاره دارد.اجتماع از مجموعه افراد تشكيل میشود و اگر ابتدا افراد به خودسازی فردی بپردازند و خود را به علوم قرآنی و درك كافی از آيات آن بيارايند يقيناً به اهداف اجتماعی خود میرسند بنابراين خودسازی فردی مقدمهای برای اصلاح اجتماعی است و بدين جهت تربيت صحيح انسان از مراحل كودكی و در كانون خانواده در واقع گامهای اصلی و زيربنايی برای ساخت يك جامعه متعالی است.
وحدت در نگاه قرآن
اتحاد بهمعناى يكى شدن، در اصل از ريشه وحدت به مفهوم يكتایى و يگانگى است.(۱) اتحاد اساسیترين عنصر برای تحقق بخشيدن به آرمانهای يك امت يا ملت است. بههمين دليل، يكی از عهد و پيمانهای الهی با پيامبران، ايجاد وحدت و يگانگی در جامعه است، قرآن كريم به اهميت مسئله اتحاد بسيار تأكيد كرده و برای ايجاد و حفظ اين يگانگى در امت، راهكارهاى گوناگونى را ارائه داده است. در كتاب وحی آيات بسياری را میتوان يافت كه در آنها به مسئله وحدت اشاره شده است؛ از جمله مفاهيمی، چون «واعتصموا...»نساء/ ۱۶۴، «تعاونوا...»مائده/ ۲، «اصلحوا...»نساء/ ۱۶۴، «اصلاح بين الناس...»همان/ ۱۱۴، «الَّف بينهم...»انفال/ ۶۳، «امّةٌ واحدة...»انبياء. آيه ۹۲، «امّة وسط...»بقره/ ۱۴۲، «حزب الله»مجادله/۲۲، «صبغة الله...»بقره، آيه ۱۲۸ و «اخوة».سوره حجرات، آيه ۱۰. همچنين در آيه ۱۳ سوره حجرات میخوانيم: «يا اَیُّهَا النَّاسُ اِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ اُنْثی وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ اَتْقاكُمْ»، (ای مردم، ما شما را مرد و زن آفريديم و شما را تيرهها و قبايلی قرار داديم تا همديگر را درك كنيد و زندگی هماهنگ داشته باشيد) با فضيلتترين شما در نزد خداوند با تقواترين شماست.
در اين آيه تأكيد ويژهای بر وحدت قبايل و گروههای انسانها وجود داشته است. بشر تشنه آزادی، عدالت و حق است كه اسلام با دعوت به اتحاد توانسته است بهاين خواستهها پاسخ مثبت دهد. تمسك بهآيات قرآن كريم هديه و ميراث گرانبهايی است كه در قرآن بر آن تاكيد شده است. قرآن كريم در صريحترين آيه خود در مورد وحدت، همه مؤمنان را به چنگ زدن به ريسمان الهى و پرهيز از تفرقه فراخوانده است.
در آيه ۱۰۳ سوره آل عمران میفرمايد «وَ اعتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَميعاًوَ لا تَفَرَّقُوا»، (همگی چنگ به ريسمان الهی بزنيد و پراكنده نشويد) نعمت وجود خدا را برخود به ياد آوريد كه چگونه دشمن يكديگر بوديد و او ميان دلهای شما الفت ايجاد كرد و بهبركت نعمت او برادر شديد. در اين كه مقصود از ريسمان الهى چيست، مفسران اختلاف دارند. قرآن، كتاب و سنت، دين الهى، اطاعت خداوند، توحيد خالص، ولايت اهل بيت(ع) و جماعت وجوهى است كه در تفسير آن گفته شده است. برخى نيز مفهوم حبلاللَّه را شامل همه اين معانى دانستهاند. نخستين منادی وحدت و امت، واحده شدن قرآن كريم است كه میفرمايد، «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ» (انبياء/۹۱) (اين دين شما و اين امت شماست، دين يگانه و من پروردگار شمايم، پس مرا بپرستيد).
بايد مسلمانان آگاه، بهاهميت اين شعار قرآنی «امت واحد» پیببرند و عظمت آن را درك كنند و تفرقهها را از ميان بردارند و نابود سازند و هرگونه حركتی كه به دوگانگی و تفرقه مسلمانان بينجامد حركتی خواسته دشمنان و برخلاف دعوت قرآن كريم است. در اينجا میتوان محور وحدت در ديدگاه قرآن را توحيد و در مرتبه ديگر دين اسلام دانست. قرآن كريم، پيامبر(ص) را به سوی اهل كتاب میفرستد و از آنان برای پيوستن به شعار توحيد و جدايی از غير او دعوت میكند، (ای پيامبر به اهل كتاب بگو، بياييد براساس كلمهای كه بين ما و شما مشترك است، غير از خدا را نپرستيم و يك ديگر را در برابر خداوند بهعنوان رب و پروردگار نگيريم پس اگر روی برگرداندند بگوييد، شاهد باشيد كه ما اهل تسليم در برابر حق هستيم). قرآن كريم وجود پيامبر(ص) را محورى براى همبستگى و يگانگى مسلمانان میشناسد(آل عمران/ ۱۵۹)، همچنين مراجعه به سنت حضرت را راهكارهایى براى ايجاد و حفظ يگانگى معرفى كرده است، «فَإِن تَنازَعْتُمْ فِى شَىْءٍ فَرُدُّوهُ إِ لَى اللَّهِ وَالرَّسُول». (نساء/ ۵۹). اين آيه يادآور میشود كه اگر در امری اختلاف پيدا كرديد، به خدا و رسول او رجوع كنيد.[۲][۳]
هفته وحدت در ایران
دوازدهم ربیعالاول به روایت اهل سنت ولادت پیامبر نور و مهربانی است. کسی که بزرگترین تحول را در تاریخ بشریت ایجاد و کاملترین دین را برای سعادت انسان عرضه کرد. در روایات شیعه هفدهم ربیعالاول مصادف با ولادت پیامبر اسلام(ص) است. این یک هفته با فرمان امام خمینی(ره) به نام هفته وحدت نامگذاری شده است. وحدت در لغت به معنای یکتایی و یکرنگی و وحدت اسلامی به معنای اتحاد و همبستگی پیروان مذاهب مختلف اسلامی با تکیه بر مشترکات است تا در برابر دشمنان اسلام از نفوذ و تسلط بر مسلمانان جلوگیری شود. هفته وحدت تنها یک نامگذاری نیست و باید فراتر از یک نامگذاری ساده به آن پرداخته شود. در کشور پهناور ایران هزاران سال است که اقوام کُرد، لر، فارس، آذری، ترک، بلوچ، عرب و... با مذاهب مختلف زندگی میکنند و با تمام ناملایمات و سختیها در کنار هم با یک دلی و اتحاد پیش میروند، به گونهای که دشمنان در تمام تاریخ پر تلاطم و کهن این سرزمین همواره با شکست روبهرو بودهاند. اهمیت وحدت در هر جامعه به اندازهای است که خدواند در آیات قرآن مؤمنان را به این امر فرا میخواند همچنین در روایات نیز به این مهم توجه شده است. تعدادی از آیات و روایات که به نوعی امر وحدت و دوری از اختلاف مسلمانان را مورد توجه قرار دادهاند[۴]
وحدت از دیدگاه روایات
در حدیثی از نبی مکرم اسلام(ص) در رابطه با وحدت آمده است: «مسلمان برادر مسلمان است، هرگز به او ستم نمیکند، دست از یاریش برنمیدارد، و او را در برابر حوادث تنها نمیگذارد».همچنین، در حدیث دیگری از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرموده است: «دو برادر دینی همانند دو دستند که هر کدام دیگری را میشوید»، از دیدگاه پیامبر(ص)، تعصبات نژادی و گرایشهای نامعقول و تند و افراطی نسبت به زبان و قوم و ملیت خویش، یکی از بزرگترین موانع اتحاد مسلمانان محسوب میشود.همچنین، امام علی(ع) در حدیثی در رابطه با وحدت میفرماید: به شهادت تاریخ، امیرالمومنین(ع) بزرگ پرچمدار وحدت و انسجام میان مسلمانان و جامعه اسلامی بودند. ایشان، بارها در دوران حکومتشان رسماً اعلام کردند که «نقد حکومت و حتی مخالفت با آن پذیرفتی است، اما تا آن جا که اتحاد ملی شکسته نشود و کسی حق ندارد موجب ناامیدی جامعه شود».
امام علی(ع) نه تنها در زمان حکومت، بلکه قبل از حکومت هم، این وحدت را حفظ نمودند، بعضی مراجعه میکردند تا به خیال خود حضرت را علیه حکومت تحریک کنند، اما ایشان میفرمودند: در این که من انتقاد جدی نسبت به حکومت دارم، اما بدانید در بین امت پیامبر (ص) هیچ کس بیشتر از من به وحدت و الفت این امت دل نبسته است».
آن حضرت همچنین فرمودند: «به خدا سوگند، آنها که دست از یاری یکدیگر بردارند، قطعاً شکست خواهند خورد.»
امام صادق (ع) میفرمایند: «مؤمن برادر مؤمن است، و همگی به منزله اعضاء یک پیکرند، که اگر عضوی از آن به درد آید، دیگر عضوها را نماند قرار، و ارواح همگی آنها از روح واحدی گرفته شده» و در حدیث دیگری از همان امام(ع) میخوانیم «مؤمن برادر مؤمن است و به منزله چشم او را راهنمای او است. هرگز به او خیانت نمیکند، و ستم روا نمی دارد، با او غش و تقلب نمیکند، و هر وعدهای را به دهد تخلف نخواهد کرد».
بنابراین وحدت و همدلی، و اتحاد و برادری، عامل اقتدار از اسلام و مسلمین در برابر کفر و نفاق است و اختلاف و جدایی، نفاق و دورویی، آفت بزرگ عزت و استقلال مسلمانان است. حجتالاسلام سیدمحسن موسوی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور لرستان درگفتوگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به نامگذاری ۱۲ تا ۱۷ ربیعالاول به نام هفته وحدت گفت: هفته وحدت آغاز پیوند بین مسلمانان و مظهر تجلی حضور یکپارچه مسلمین در عرصههای مختلف است.[۵]